Friblödning - att inte använda mensskydd

Är det verkligen ovanligt eller är det så att vi som blöder lite aldrig direkt pratar om mens då det inte stör oss på samma vis?

Jag märker inte att jag har mens har ingen mensvärk heller så det finns inget att gnälla på eller prata om 🤗
Jag blöder också sparsamt samt ingen mensvärk, en tampong första dagen och sedan tunna trosskydd som jag byter i samband med toalettbesök.

Jag vet varför jag sällan pratar om min mens och det är oftast för att jag faktiskt skäms lite för att jag har det så enkelt. Vill inte ”gnugga folk i ansiktet” med besvärliga menstruationer att jag har det så enkelt så då är jag hellre tyst om saken och jag har ju heller sällan några tips att dela med mig av.
 
Intressant. Jag blöder ju enorma mängder (tömmer full kopp varje timme då det är som värst, och jag känner bara ibland så det bloppar ut en större blodklump. Men då är det försent.
Ja, så började det för mig, att jag kunde känna blodklumparna. Då började jag ägna lite uppmärksamhet åt det, pga att jag gått över till bindor och aaaaavskyr hur det känns när den blir blöt. Jag ville undvika att känna "åh shit den är blöt måste byta", tar hellre det där jätteflödet på toa. Sen var det som att kroppen-hjärnan liksom listade ut det själva.

Men jag skulle absolut inte kunna gå utan skydd, jag har liksom några sekunder på mig att ta mig till toan 😂.
 
Är det verkligen ovanligt eller är det så att vi som blöder lite aldrig direkt pratar om mens då det inte stör oss på samma vis?

Jag märker inte att jag har mens har ingen mensvärk heller så det finns inget att gnälla på eller prata om 🤗
Det kan ju absolut vara så att vi som blöder mer och/eller har besvärande mensvärk "hörs mer", det finns ju liksom något att prata om och tycka är jobbigt då. Så att jag uppfattar det som ovanligt behöver ju inte betyda att det ÄR så. Dessutom är det ju de rikliga blödningarna som kan vara ett medicinskt problem, om de leder till järnbrist t.ex., så är kanske omtalat mer av den anledningen också.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag blöder också sparsamt samt ingen mensvärk, en tampong första dagen och sedan tunna trosskydd som jag byter i samband med toalettbesök.

Jag vet varför jag sällan pratar om min mens och det är oftast för att jag faktiskt skäms lite för att jag har det så enkelt. Vill inte ”gnugga folk i ansiktet” med besvärliga menstruationer att jag har det så enkelt så då är jag hellre tyst om saken och jag har ju heller sällan några tips att dela med mig av.
Prata mera! Jag trodde ju i säkert tio år att det var normalt med så riklig mens som jag har! För ingen pratar ju om sånt.
 
Prata mera! Jag trodde ju i säkert tio år att det var normalt med så riklig mens som jag har! För ingen pratar ju om sånt.
Det kan jag nog absolut göra men som sagt jag har skämts lite över att haft det så enkelt.
Min mamma och jag var varandras motsatser, hon blödde som en galning i 7 dagar, åt mediciner för att minska blödningarna osv. Så kom jag där med mina lätta blödningar som hon var avundsjuk på.
 
Det kan jag nog absolut göra men som sagt jag har skämts lite över att haft det så enkelt.
Min mamma och jag var varandras motsatser, hon blödde som en galning i 7 dagar, åt mediciner för att minska blödningarna osv. Så kom jag där med mina lätta blödningar som hon var avundsjuk på.
Jag tror att det är väldigt bra att prata om hur olika det kan vara just för att starta diskussionen även om jag helt förstår din känsla med. Hur ska man veta vad som är normalt och inte annars?

I tonåren fick jag av skolsköterskan veta att man blöder ungefär en msk/mensperiod (detta var på sexualundervisningen). Jag undrade om de hade blandat ihop det med något annat för det stämde ju inte för mig men då fick jag höra att ja, det kan upplevas som mer...

Det kan upplevas som att man blöder fast det egentligen bara är blodblandad flytning fick jag höra efter första barnets födelse när jag tre månader efter förlossningen fortfarande blödde igenom största nattbindan på en timme. Det var först efter andra barnet jag insåg vad blodblandad flytning var, det hade jag i max en vecka efter förlossningen.

Allt kvinnligt är ju så förbannat normalt hela tiden så att fråga vården kan många gånger bli goddag yxskaft oavsett vad man frågar så jag tror att prata om det är den enda vägen.
 
Jag tror att det är väldigt bra att prata om hur olika det kan vara just för att starta diskussionen även om jag helt förstår din känsla med. Hur ska man veta vad som är normalt och inte annars?

I tonåren fick jag av skolsköterskan veta att man blöder ungefär en msk/mensperiod (detta var på sexualundervisningen). Jag undrade om de hade blandat ihop det med något annat för det stämde ju inte för mig men då fick jag höra att ja, det kan upplevas som mer...

Det kan upplevas som att man blöder fast det egentligen bara är blodblandad flytning fick jag höra efter första barnets födelse när jag tre månader efter förlossningen fortfarande blödde igenom största nattbindan på en timme. Det var först efter andra barnet jag insåg vad blodblandad flytning var, det hade jag i max en vecka efter förlossningen.

Allt kvinnligt är ju så förbannat normalt hela tiden så att fråga vården kan många gånger bli goddag yxskaft oavsett vad man frågar så jag tror att prata om det är den enda vägen.
Vi fick också höra det där om matsked, men av skolsköterskan i mellanstadiet. Och att det kan verka mer, men inte är det.
Skrattar åt det ibland när jag än en gång för tömma menskoppen..
 
Jag hade ingen större mensvärk, bara lite molande men det räckte. Blödde ganska mycket i ca 5-7dagar sen lite i 3-4 dagar. Men jag blödde nog inte så mycket som en del här gör. Men det var inte ovanligt att jag blödde igenom i tonåren. Kunde känna när det rann på. Hade aldrig haft en suck att hinna till toa utan binda.
Aldrig kunde jag lita på att den kom i tid heller. Den var i stort sett alltid 1 vecka sen. Även om jag hade räknat med en vecka så kunde bli ännu senare och nån gång till och med tidigare.
 
Jag tror att det är väldigt bra att prata om hur olika det kan vara just för att starta diskussionen även om jag helt förstår din känsla med. Hur ska man veta vad som är normalt och inte annars?

I tonåren fick jag av skolsköterskan veta att man blöder ungefär en msk/mensperiod (detta var på sexualundervisningen). Jag undrade om de hade blandat ihop det med något annat för det stämde ju inte för mig men då fick jag höra att ja, det kan upplevas som mer...

Det kan upplevas som att man blöder fast det egentligen bara är blodblandad flytning fick jag höra efter första barnets födelse när jag tre månader efter förlossningen fortfarande blödde igenom största nattbindan på en timme. Det var först efter andra barnet jag insåg vad blodblandad flytning var, det hade jag i max en vecka efter förlossningen.

Allt kvinnligt är ju så förbannat normalt hela tiden så att fråga vården kan många gånger bli goddag yxskaft oavsett vad man frågar så jag tror att prata om det är den enda vägen.
1 msk per period? Det låter lite även för en annan med små blödningar😉
 
Jag tror att det är väldigt bra att prata om hur olika det kan vara just för att starta diskussionen även om jag helt förstår din känsla med. Hur ska man veta vad som är normalt och inte annars?

I tonåren fick jag av skolsköterskan veta att man blöder ungefär en msk/mensperiod (detta var på sexualundervisningen). Jag undrade om de hade blandat ihop det med något annat för det stämde ju inte för mig men då fick jag höra att ja, det kan upplevas som mer...

Det kan upplevas som att man blöder fast det egentligen bara är blodblandad flytning fick jag höra efter första barnets födelse när jag tre månader efter förlossningen fortfarande blödde igenom största nattbindan på en timme. Det var först efter andra barnet jag insåg vad blodblandad flytning var, det hade jag i max en vecka efter förlossningen.

Allt kvinnligt är ju så förbannat normalt hela tiden så att fråga vården kan många gånger bli goddag yxskaft oavsett vad man frågar så jag tror att prata om det är den enda vägen.
Men ja! Jag har fått höra det där också! Och så stod det typ i kp i kropp och knopp. Är man tolv år så tror man liksom på det.

Alltså matsked! Jag skulle vara lycklig om det kom bara en matsked i timmen!
 
Vi fick också höra det där om matsked, men av skolsköterskan i mellanstadiet. Och att det kan verka mer, men inte är det.
Skrattar åt det ibland när jag än en gång för tömma menskoppen..

Jag tänker att de kanske syftar på hur mycket ”rent” blod det är som försvinner från blodomloppet, inte volymen på själva mensen totalt? Det är ju så orimligt att det kan väl ingen ha trott liksom :crazy:
 
Blöder absolut inte konstant. Kan absolut inte ha mensskydd hela tiden under mensen, då skulle jag torka ut helt.
Använder när det behövs.


Men tycker att artikeln är rena dumheter... låter som en person som håller till min vänskapskrets som pratar om generationstraumat tamponger orsakar fittor och hur man måste lära känna sin livmoder. Kräks.
Ja herregud. Kvinnor har använt mensskydd i årtusenden.
 
Men alltså.... Jag blödde rätt rejält och kunde inte använda binda för blodet fördelade sig över hela ytan. Jag hade kladd fram mot venusberget och längs hela springan ända bak. Det fördelade sig bara jag rörde på mig.
Tampongen blev en revolution i mitt liv. Att då ha gått utan nåt skydd skulle gjort att jag mest suttit hemma på mitt rum på plastlakan :D
 
1 msk per period? Det låter lite även för en annan med små blödningar😉

Jag blev ju tvungen att googla :D De flesta källor verkar eniga om att en "normal" mens innebär blödning på 30-60 ml blod och att 60-80 ml är "rikligt men normalt". Vi som blöder mer än 80 ml (vilket jag nu som 50+ gör "ibland") är följaktligen onormala? ;) Oavsett så är ju liksom alla varianter mer än en matsked som är 15 ml. Kanske ett missriktat försök att inte skrämma småflickor, eftersom många verkar ha fått denna (felaktiga) info i skolan?
 
Går inte detta att spåra till alla dessa underliga män (och i bland även kvinnor) som tycker att mensskydd är ett påhitt, och att mensblod är ungefär som att kissa? Att man kan hålla sig.

Spelade mycket med en ung tjej som kom till mig och var förtvivlad för att hon hade fått en utskällning och hennes pappa tagit hennes säng. Pappan trodde att hon hade blödit igenom på natten med flit, och tyckte att hon var stor nog att kunna hålla sig och vakna och gå på toa på natten som hon gör när hon är kissnödig. Hon köpte bindor osv i smyg, för att man behöver sånt är bara hittepå. Hon fick sova på golvet i 3 dagar. Tyvärr har jag läst mycket om detta på nätet så detta är en verklighet för en del unga tjejer.

Tänker att detta är en mjukare mer hippie-lik fortsättning på den mentaliteten.
 
Går inte detta att spåra till alla dessa underliga män (och i bland även kvinnor) som tycker att mensskydd är ett påhitt, och att mensblod är ungefär som att kissa? Att man kan hålla sig.

Spelade mycket med en ung tjej som kom till mig och var förtvivlad för att hon hade fått en utskällning och hennes pappa tagit hennes säng. Pappan trodde att hon hade blödit igenom på natten med flit, och tyckte att hon var stor nog att kunna hålla sig och vakna och gå på toa på natten som hon gör när hon är kissnödig. Hon köpte bindor osv i smyg, för att man behöver sånt är bara hittepå. Hon fick sova på golvet i 3 dagar. Tyvärr har jag läst mycket om detta på nätet så detta är en verklighet för en del unga tjejer.

Tänker att detta är en mjukare mer hippie-lik fortsättning på den mentaliteten.
Stackars tös😟
 
Jo, jag blev fly förbannad men kunde ju inte göra något då hon var i USA.
I stället satt vi oss faktiskt ner och pratade om mens, hur det fungerade, tips och tricks osv. Hjälpte henne med sätt att dölja allt för sin pappa, mamman hade dött några år innan.
Pappan hävdade att hans mamma och hans döde fru och hans systrar alla kunde hålla sig. Så, ja. Helt uppåt väggarna galet.
 
Jag blöder ganska lite och flödet varierar definitivt under dagen men jag tror aldrig jag har känt att det liksom är dags? Hur känns det då?
Man kan ju känna när det sas redan är för sent, men kan inte påstå att jag känner något särskilt i livmodern?
Jag känner lite olika. En rinnande känsla för det mesta, men det är inte så att jag behöver skynda mig på toa. Jag kan lätt göra något annat ett bra tag efteråt. Om det däremot är en brännande känsla är det påväg ut och bråttom. Annars verkar jag ha en samlingsplats i livmodern och när det blir fullt känns det ”fullt”, men det hinner inte nödvändigtvis rinna ut mellan toabesöken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
352
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 584
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 966
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp