Frihetsdressyr, när, hur och varför ?

eemmalk

Trådstartare
Ni som läst min andra tråd som handlar om min medryttarhäst med det inte så genomtänkta upplägget här kommer lite funderingar som jag har och lite uppdatering i ämnet. Vad jag har förstått så är vi nu bara 2 medryttare på honom och de dagar vi har honom så får vi i princip göra vad som helst. Ägaren som leder arbetet har ingen konkret utbildningsplan för honom vad jag förstått så har hon heller inte så mycket "hästkunskap".

Nu är det så att jag har funderat lite och eftersom jag ogärna avslutar kontraktet så vill jag istället testa något nytt som jag tror (hoppas) på ska fungera. Men först skulle jag vilja ha några utlåtanden från någon som är lite mer kunnig på detta område än jag. Jag skulle nämligen vilja testa lite frihetsdressyr, trickträning samt lite friare ridning på honom och se om det fungerar bättre än traditionell ridning.

Är detta överhuvudtaget möjligt på en 5-åring eller bör man hålla sig till vanlig grundutbildning ? För er som inte läst min andra tråd så är min medryttarhäst grundutbildad kan skritt, trav, galopp och går i en lägre form när man jobbat lite med honom, han är trafiksäker och väldigt "lugn" longerad, tömkörd och körd med vagn. Så är detta möjligt ? Eller ska jag tänka om ?
 
Aldrig i mitt liv att jag hade låtit någon försöka sig på "frihetsdressyr" på eget bevåg med någon av mina hästar. Både för risken att människan blir skadad och risken att hästen o-lär sig grejer.
Okej, ägaren kanske inte är världens mest ansvarstagande människa men hon har själv uppmuntrat till barbackaridning och trickträning o.s.v. Men hur tänker du att hästen o-lär sig saker och att man bli skadad ? Visst om jag skulle börja med att rida utan utrustning det första jag gör så skulle det vara absurt men om man tar saker steg för steg så kanske det går ? Eller är det ett definitivt nej från ditt håll ?
 
Om det hade vart min häst hade det vart tydligt nej för en medryttare att börja träna det. Men vad ägaren till hästen säger vet ju inte vi, och jag tror att det kan bli relativt bra. Jag hade som ägare inte tagit risken att medryttaren lärt hästen "dumheter" så som vara i ansiktet, ta fram benen, stegra eller liknande. Jag tror att just den hästen behöver en tydlig, konsekvent ledare, men det går nog att träna frihetsdressyr också.

Ett tips är att kontakta en tränare inom området, så att du får hjälp :)
 
Okej, ägaren kanske inte är världens mest ansvarstagande människa men hon har själv uppmuntrat till barbackaridning och trickträning o.s.v. Men hur tänker du att hästen o-lär sig saker och att man bli skadad ? Visst om jag skulle börja med att rida utan utrustning det första jag gör så skulle det vara absurt men om man tar saker steg för steg så kanske det går ? Eller är det ett definitivt nej från ditt håll ?
Jag tycker fortfarande att du ska byta häst eftersom du inte verkar klicka med ägaren och flera gånger kallar hen oansvarig och uttrycker dig negativt om hen i olika trådar här.

Trickträning kan bli en skaderisk för människan om man inte riktigt förstår vad tricket kan leda till senare. "puss" och stegra tex kan bli farligt även om det är både gulligt och häftigt att lära in. Framför allt kan hästen senare i livet få det svårt om man haft en medryttare som lärt den trick på mer eller mindre genomtänkta kommandon. Risken finns att senare person ger kommando utan att fatta, blir förskräckt av att hästen stegrar/råkar skalla en och hästen kan bli vilsen och otrygg av att få skäll då. Kortfattat.
 
Jag tycker fortfarande att du ska byta häst eftersom du inte verkar klicka med ägaren och flera gånger kallar hen oansvarig och uttrycker dig negativt om hen i olika trådar här.

Trickträning kan bli en skaderisk för människan om man inte riktigt förstår vad tricket kan leda till senare. "puss" och stegra tex kan bli farligt även om det är både gulligt och häftigt att lära in. Framför allt kan hästen senare i livet få det svårt om man haft en medryttare som lärt den trick på mer eller mindre genomtänkta kommandon. Risken finns att senare person ger kommando utan att fatta, blir förskräckt av att hästen stegrar/råkar skalla en och hästen kan bli vilsen och otrygg av att få skäll då. Kortfattat.
Aha okej, då förstår jag bättre tack! Det tänkte jag inte riktigt på 🤦‍♀️ Okej ja det är sant att jag inte tycker att ägaren är så bra men det ska jag försöka att inte lägga mig i alltför mycket, det är trots allt hennes hästar. Så då blir det nej på "frihetsdressyrfronten" men då så detta blev en kort tråd men tack i alla fall för svaren jag letar vidare efter andra hästar eller lösningar (inte med denna häst!!)
 
Det är alltid knepigare och tar längre tid att lära om en häst än att lära in oavsett vad man lär in.
Vissa trix är rent utav farliga att lära in och kräver mycket båda av häst och människa.
Samspel är a och o så jag avråder start att börja med detta på en ung medryttarhäst med tveksam planering utbildningsmässigt.

På en äldre häst som redan ”kan allt” och att du får guidening (dvs har kunnig person med dig) så är det annan sak.
 
Aha okej, då förstår jag bättre tack! Det tänkte jag inte riktigt på 🤦‍♀️ Okej ja det är sant att jag inte tycker att ägaren är så bra men det ska jag försöka att inte lägga mig i alltför mycket, det är trots allt hennes hästar. Så då blir det nej på "frihetsdressyrfronten" men då så detta blev en kort tråd men tack i alla fall för svaren jag letar vidare efter andra hästar eller lösningar (inte med denna häst!!)
Det går lite i linje med vad jag svarade dig i en tidigare tråd. Det blir förvirrande för hästen med olika ryttare som har olika strategier, väljer du att kommunicera med hästen på ett sätt som skiljer sig mycket från hur andra hanterar hästen, kan det försvåra för hästen. Om du skall vara kvar som medryttare så får du nog välja ngt mer traditionellt än frihetsdressyr.

Jag håller själv på med trickträning på min häst med jag är den enda som hanterar henne. Vårt sätt att kommunicera följer som en tråd i all hantering och ridning, dvs mindre risk för missförstånd.
 
Det går lite i linje med vad jag svarade dig i en tidigare tråd. Det blir förvirrande för hästen med olika ryttare som har olika strategier, väljer du att kommunicera med hästen på ett sätt som skiljer sig mycket från hur andra hanterar hästen, kan det försvåra för hästen. Om du skall vara kvar som medryttare så får du nog välja ngt mer traditionellt än frihetsdressyr.

Jag håller själv på med trickträning på min häst med jag är den enda som hanterar henne. Vårt sätt att kommunicera följer som en tråd i all hantering och ridning, dvs mindre risk för missförstånd.
Yes, det var ett litet hastigt beslut det här med frihetsdressyren och mer som en sista utväg men inser nu att det självklart inte kommer att fungera. Nu på tisdag så rider jag på honom för sista gången och sedan har min familjen bestämt att satsa och inom en relativt snar framtid och istället bygga för framtiden (mer i tråden "en framtidsvision" ) genom att köpa en egen häst !
 
Ni som läst min andra tråd som handlar om min medryttarhäst med det inte så genomtänkta upplägget här kommer lite funderingar som jag har och lite uppdatering i ämnet. Vad jag har förstått så är vi nu bara 2 medryttare på honom och de dagar vi har honom så får vi i princip göra vad som helst. Ägaren som leder arbetet har ingen konkret utbildningsplan för honom vad jag förstått så har hon heller inte så mycket "hästkunskap".

Nu är det så att jag har funderat lite och eftersom jag ogärna avslutar kontraktet så vill jag istället testa något nytt som jag tror (hoppas) på ska fungera. Men först skulle jag vilja ha några utlåtanden från någon som är lite mer kunnig på detta område än jag. Jag skulle nämligen vilja testa lite frihetsdressyr, trickträning samt lite friare ridning på honom och se om det fungerar bättre än traditionell ridning.

Är detta överhuvudtaget möjligt på en 5-åring eller bör man hålla sig till vanlig grundutbildning ? För er som inte läst min andra tråd så är min medryttarhäst grundutbildad kan skritt, trav, galopp och går i en lägre form när man jobbat lite med honom, han är trafiksäker och väldigt "lugn" longerad, tömkörd och körd med vagn. Så är detta möjligt ? Eller ska jag tänka om ?

Det går utmärkt att träna trick eller frihetsdressyr även på ung häst.
Men alltid då man utbildar unga hästar bör man ha en plan och en tydlighet i vad man vill att hästen ska göra.

För en unghäst måste samma hjälp/signal/kommando alltid betyda exakt samma sak. Och man bör också hålla en röd tråd i skolningen för att hästen ska få en helhet som den förstår.

Det måste vara tydligt för att de ska förstå. Och det måste vara ngt de fysiskt och psykiskt förmår. Då kan de genom upprepning bli trygga i vad de ska göra och finna arbetsglädje.

När jag jobbar med unghästar jobbar jag ganska ofta 3 dagar med exakt samma sak. Man får då en häst som förstår, som blir trygg och lär sig. Man får en snabbare utvecklingskurva än om man hattar runt och gör olika saker, på olika platser etc.
Och så hattigt blir det ju lätt om man är fler som jobbar olika.
Det är inte konstigt att hästen blir bökig av ett sådant upplägg.

Sen är det ju som med all annan träning att man bör veta vad man gör då man utbildar en häst, trick som ridning. Vet man inte det bör man avstå eller samarbeta med en bra tränare.
Som fler påtalat så kan en del trick bli farliga om man lär in fel/inte tänker på vem som ska hantera hästen framöver.
Jag brukar vara väldigt restriktiv då kunder vill träna trick. Mina egna vet jag att jag kommer behålla och kan då lära in sånt som kan vara olämpligt för andra.

Vissa trick stärker vissa känslor i hästen. Det kan vara superbra om man väljer rätt trick och farligt och förstöra ett lugnt samarbete.

Oftast när man möter nya kunder som tror hästen måste ridas friare, köra frihetsdressyr etc så handlar det om att man bara inte kan tillräckligt för att utbilda hästen. Vissa är givetvis knepigare än andra. Men oftast handlar det om fel träningsupplägg.

I ditt fall blir det väldigt svårt att få till ett kontinuerligt och kvalitativt arbete då du har hästen så lite och flera andra också påverkar de dagar de har.
Jag skulle rek att om nu alla måste fortsätta så kan man iaf rida för samma tränare. Så någon får en övergripande blick kring hästens träning och hästen kan få någon form av tydlighet.

Vill man köra trick: gör det med rutinerad tränare inom detta.
 
Yes, det var ett litet hastigt beslut det här med frihetsdressyren och mer som en sista utväg men inser nu att det självklart inte kommer att fungera. Nu på tisdag så rider jag på honom för sista gången och sedan har min familjen bestämt att satsa och inom en relativt snar framtid och istället bygga för framtiden (mer i tråden "en framtidsvision" ) genom att köpa en egen häst !

Sorry, såg nu att du ska sluta rida den. Lycka till med egen häst sen. 😊
 
Det är större risk att träna trick och frihetsdressyr än att rida eller hantera hästen i grimma och grimskaft. Tränar själv trick med klicker och hästen är oftast lös i på en inhägnad plats när jag tränar vilket gör risken för mig större än om jag ridit eller hanterat hästen från marken i grimma och grimskaft och varit vid bogen, jag måste kunna läsa av hästen och se till att jag inte råkar hamna så en spark når mig även om det är bock och hopp av glädje, kan gå fort från att vara på rätt ställe och hästen flyttar sig och du är på ett farligt ställe.
 
Ni som läst min andra tråd som handlar om min medryttarhäst med det inte så genomtänkta upplägget här kommer lite funderingar som jag har och lite uppdatering i ämnet. Vad jag har förstått så är vi nu bara 2 medryttare på honom och de dagar vi har honom så får vi i princip göra vad som helst. Ägaren som leder arbetet har ingen konkret utbildningsplan för honom vad jag förstått så har hon heller inte så mycket "hästkunskap".

Nu är det så att jag har funderat lite och eftersom jag ogärna avslutar kontraktet så vill jag istället testa något nytt som jag tror (hoppas) på ska fungera. Men först skulle jag vilja ha några utlåtanden från någon som är lite mer kunnig på detta område än jag. Jag skulle nämligen vilja testa lite frihetsdressyr, trickträning samt lite friare ridning på honom och se om det fungerar bättre än traditionell ridning.

Är detta överhuvudtaget möjligt på en 5-åring eller bör man hålla sig till vanlig grundutbildning ? För er som inte läst min andra tråd så är min medryttarhäst grundutbildad kan skritt, trav, galopp och går i en lägre form när man jobbat lite med honom, han är trafiksäker och väldigt "lugn" longerad, tömkörd och körd med vagn. Så är detta möjligt ? Eller ska jag tänka om ?

Jag tycker inte alls att det låter som om hästen har en grundutbildning. Inte utifrån de problem som du upplever i ridningen.

Om ni dessutom är fler medryttare är det viktigt att ny pysslar med samma saker och har ett gemensamt tänkt. Gärna då tillsammans med ägaren med tanke på en så pass ung häst.

Jag har en sex-åring - aldrig i livet att jag släppt lös 2 medryttare på henne att göra vad de vill. Det kan gå fort att lära en häst "fel", men tar lång tid att programmera om den till rätt.

Ett tips är att titta på en utbildningstrappa för hästen - stäm av med den andra medryttaren och ägare om vad som är befäst hos hästen och vad ni ska jobba vidare med. Har ägaren inte en plan, så behöver hen skaffa sig det. Ni medryttare kanske får hjälpa ägaren där. Det borde ju vara roliga att sträva mot ett gemensamt mål tycker jag :)

Se nedanstående utbildningstrappa för den unga hästen - strunta i att det är SWB's - utan använd den som tips på i vilken ordning ni ska lära in olika saker. Häng inte heller upp er på vilken ålder hästen ska kunna de olika saker. Det viktigaste är att ni lär den en sak i taget och få det befäst innan ni går vidare med en massa nytt.

https://swb.org/unghastens-utbildningsstege/

Lycka till!
/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 187
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 851
Senast: Liten
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 476
Senast: Nila
·
Ridning Jag har varit här inne och snokat en hel del det sista och blir bara mer och mer nyfiken på denna vackra ridkonst! Tyvärr känns det inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp