”Frisk” häst i sjukhage?

Men hur motiverar stallägaren det?
Har du påtalat att ni har kontrakt som tydligt stipulerar att ingen häst lämnas ensam?
Det är ju helknäppt att ha ett kontrakt som man tycker är fint att folk bryter.
Inte mer än att man inte ska behöva göra nåt med nån annans häst innan om man inte vill. Att hästen antingen räknas som frisk eller sjuk dvs sjukhage eller vanlig.
 
Nej men attityden var sån
Så upplevde inte jag det alls, men misstänker att jag missat en del av diskussionen.


TS, "antingen sjuk eller frisk"-resonemanget som din stallägare för är egentligen irrelevant. Fokusera på det ni har avtalat om. Oavsett anledning har ni ju en formulering som säger att ingen häst ska gå själv, det spelar ingen roll vad det beror på. Säger avtalet något om påföljder vid avtalsbrott?
 
Så upplevde inte jag det alls, men misstänker att jag missat en del av diskussionen.


TS, "antingen sjuk eller frisk"-resonemanget som din stallägare för är egentligen irrelevant. Fokusera på det ni har avtalat om. Oavsett anledning har ni ju en formulering som säger att ingen häst ska gå själv, det spelar ingen roll vad det beror på. Säger avtalet något om påföljder vid avtalsbrott?
Nej, tycker också det är irrelevant. Av de stall jag stått i så har man alltid tagit med den som blivit ensam. Även när det faktiskt varit jobbigt på riktigt och tagit 20-30 min för att hagarna varit långt bort.

Nej avtalet säger inget om det alls. Eller så gäller det mer att ha nåt att hänvisa oss inhyrda i.
 
Om det står i kontraktet att ingen häst får lämnas ensam och dom lämnar din häst ensam då kan dom inte kräva uppsägningstid för dig och du skall inte behöva betala någonting mer. Flyt hästen omedelbart imo eftersom den har en skada du riskerar blir aktiv igen om hästen springer i hagen?
Var kan jag hitta att man inte behöver uppsägningstid vid kontraktsbrott?

Jag kan fortfarande inte flytta imorgon. Tror jag skrivit det säkert 20 gånger i denna tråden. Inte för att vara otrevlig men det börjar blir ganska tröttsamt.
 
Var kan jag hitta att man inte behöver uppsägningstid vid kontraktsbrott?

Jag kan fortfarande inte flytta imorgon. Tror jag skrivit det säkert 20 gånger i denna tråden. Inte för att vara otrevlig men det börjar blir ganska tröttsamt.
Skriv varför så slutar folk tjata. Har du fått en plats i ett annat stall men tillträde först om några månader? Prata med dom, det kanske går att tidigarelägga.

För mig så är det liksom obegripligt att inte flytta direkt... min häst går först, behöver jag flytta så gör jag allt jag kan för att göra det omedelbart. Är situationen allvarlig tar jag hellre en dyr mellanlandning på en större anläggning innan jag får tillträde till den jag tänkt stå i sen.
 
Nej avtalet säger inget om det alls. Eller så gäller det mer att ha nåt att hänvisa oss inhyrda i.
Hm, lite slarvigt skrivet avtal men oavsett så binder det båda parter till avtalet.
Som jag uppfattar din situation så är stallägaren omöjlig och du har inte möjlighet att flytta just nu. Om jag var du skulle jag då alltså ställt hästen i sjukhagen, sökt annan stallplats ASAP och, beroende på när du kan flytta, övervägt att med hänvisning till avtalsbrottet korta din uppsägningstid om det gynnar dig. Då är frågan om du vill ta den konflikt som eventuellt uppstår om stallägaren skulle yrka på att du ska betala ändå.

Det jag inte skulle gjort är att stå kvar och försökt få stallägare och i förlängningen stallkamrater att hålla sig till avtalet. Jag skulle nog heller inte låta en panikslagen häst gå kvar själv i vanliga hagen och riskera att den drar upp sin gamla skada eller drar på sig nya ovanpå den mentala stressen det innebär för den att vara ensam där. Sjukhagen om jag förstått det rätt innebär också mental stress men då främst i form av understimulans. Eller är hästen panikslagen i sjukhagen också?

Tyvärr verkar det som att du får välja mellan pest och kolera just nu, vilket är jättetråkigt för dig och din häst. Men om du inte har möjlighet att själv skaffa sällskap till hästen i all hast (vilket ju medför en del risker i sig) så verkar det bästa vara att försöka ta sig därifrån så kvickt som möjligt.
 
Skriv varför så slutar folk tjata. Har du fått en plats i ett annat stall men tillträde först om några månader? Prata med dom, det kanske går att tidigarelägga.

För mig så är det liksom obegripligt att inte flytta direkt... min häst går först, behöver jag flytta så gör jag allt jag kan för att göra det omedelbart. Är situationen allvarlig tar jag hellre en dyr mellanlandning på en större anläggning innan jag får tillträde till den jag tänkt stå i sen.
Jag behöver inte alls skriva varför. Känner inte alls att ni på Buke behöver veta mina personliga omständigheter. Det är väl bara att respektera att om nån inte kan så är det så?

Ja för dig kanske det är så, men nu finns det människor som inte enbart kan leva för sin häst också. Så redigt av dig att du så enkelt snabbt kan flytta och även dig själv och kan lägga pengar på en större anläggning mm. Varför skulle jag behöva veta det?
 
Hm, lite slarvigt skrivet avtal men oavsett så binder det båda parter till avtalet.
Som jag uppfattar din situation så är stallägaren omöjlig och du har inte möjlighet att flytta just nu. Om jag var du skulle jag då alltså ställt hästen i sjukhagen, sökt annan stallplats ASAP och, beroende på när du kan flytta, övervägt att med hänvisning till avtalsbrottet korta din uppsägningstid om det gynnar dig. Då är frågan om du vill ta den konflikt som eventuellt uppstår om stallägaren skulle yrka på att du ska betala ändå.

Det jag inte skulle gjort är att stå kvar och försökt få stallägare och i förlängningen stallkamrater att hålla sig till avtalet. Jag skulle nog heller inte låta en panikslagen häst gå kvar själv i vanliga hagen och riskera att den drar upp sin gamla skada eller drar på sig nya ovanpå den mentala stressen det innebär för den att vara ensam där. Sjukhagen om jag förstått det rätt innebär också mental stress men då främst i form av understimulans. Eller är hästen panikslagen i sjukhagen också?

Tyvärr verkar det som att du får välja mellan pest och kolera just nu, vilket är jättetråkigt för dig och din häst. Men om du inte har möjlighet att själv skaffa sällskap till hästen i all hast (vilket ju medför en del risker i sig) så verkar det bästa vara att försöka ta sig därifrån så kvickt som möjligt.
Ja det får bli sjukhage och promenader. Går inte att longera av den. Och jag vågar inte sitta upp när hon är såhär. Eller tömköra eller nåt. Nej, jag kan inte skaffa en häst till.
 
Självklart får de formulera sina avtal exakt enligt de regler de själva vill ha, men att sedan tycka att ingen behöver följa dem blir ju j*vligt märkligt. Och fel.
Ja lite onödigt att ha ett kontrakt då 😅
Jag behöver inte alls skriva varför. Känner inte alls att ni på Buke behöver veta mina personliga omständigheter. Det är väl bara att respektera att om nån inte kan så är det så?

Ja för dig kanske det är så, men nu finns det människor som inte enbart kan leva för sin häst också. Så redigt av dig att du så enkelt snabbt kan flytta och även dig själv och kan lägga pengar på en större anläggning mm. Varför skulle jag behöva veta det?
Ja tänk att en autist som inte kan jobba heltid och inte har en stor hästbudget kan klara av att organisera något sånt.

Jag tycker att det är viktigt att dela med mig för att fler läsare/lurkers ska se att det finns folk som prioriterar sin hästs mentala hälsa och vågar prata om det. Jag skriver för att flytta ett overton-fönster. Det har inget med dig som person att göra, för vi känner inte varandra.

Jag skriver alltid för hästarnas skull, för att skifta kulturen mot ett mer hästvänligt tänk.
 
Ja lite onödigt att ha ett kontrakt då 😅

Ja tänk att en autist som inte kan jobba heltid och inte har en stor hästbudget kan klara av att organisera något sånt.

Jag tycker att det är viktigt att dela med mig för att fler läsare/lurkers ska se att det finns folk som prioriterar sin hästs mentala hälsa och vågar prata om det. Jag skriver för att flytta ett overton-fönster. Det har inget med dig som person att göra, för vi känner inte varandra.

Jag skriver alltid för hästarnas skull, för att skifta kulturen mot ett mer hästvänligt tänk.
Vad spelar det för roll om du är Autist och inte har nån stor hästbudget? Sen är det skillnad på att sitta på ett forum och slå sig för bröstet jämfört med att faktiskt göra det irl.

Tror de allra flesta hästägare gör det som är bäst för deras häst. Du är inte speciellt unik i det avseendet på något sätt.
 
Ja lite onödigt att ha ett kontrakt då 😅

Ja tänk att en autist som inte kan jobba heltid och inte har en stor hästbudget kan klara av att organisera något sånt.

Jag tycker att det är viktigt att dela med mig för att fler läsare/lurkers ska se att det finns folk som prioriterar sin hästs mentala hälsa och vågar prata om det. Jag skriver för att flytta ett overton-fönster. Det har inget med dig som person att göra, för vi känner inte varandra.

Jag skriver alltid för hästarnas skull, för att skifta kulturen mot ett mer hästvänligt tänk.
Jag tycker du har en bra poäng här, det är viktigt att visa att man prioriterar hästens mentala hälsa precis lika högt som den fysiska.

Men nu verkar ju @Unhappy helt enkelt inte ha möjlighet att flytta på ett par månader, oavsett. Jag vet inget om omständigheterna men jag kan kanske relatera lite i och med att jag har tre hästar, en valack, en hingst och ett sto. I nödfall skulle jag kunna stalla upp valacken och stoet i olika stall men hingsten… om jag snabbt som attan skulle behöva flytta honom av någon liknande anledning som @Unhappy skulle det mycket väl kunna dröja flera månader eller mer innan det ens gick. Hur mycket jag än skulle önska att det skulle gå fortare. Det kan ju finnas en miljon anledningar till att hästen helt enkelt inte KAN flyttas just nu. Det behöver inte vara ekonomin som begränsar, tänker jag.

@Unhappy, av alla dåliga alternativ du har just nu hade jag nog valt sjukhage, promenader och arbete från marken. 😩
 
Men hur liten?
Hästar ska enligt lag kunna röra sig fritt i alla gångarter. Hagen ska alltså vara så stor så att hästen kan galoppera i den.
Behöver inte vara så att hagen är stor, men ska kunna rasta av hästen i ett större utrymme dagligen - ridbana, ridhus, större hage - tolkar jag det som.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: FUNNY
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
13 935
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp