"Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

jag har inte heller sett någon aggressiv DSG, trots att de är populära här, och har varit det länge.

däremot måste jag berätta att en av mina bästa vänners DSG har MYCKET jakt i sig, han jagar allt från sork till rådjur (och löptikar :D ), så man får nog vara beredd att lägga ner lite arbete på den delen.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Ja min gräver ju sork såklart :D och får han nys på rådjur så sticker han efter dom också.....senast idag :angel:
Ut kommer ett rådjur, jag såg på schäferna att han "såg" nåt....2 meter ifrån honom kommer rådjuret ut och jag skriker nej till schäfern och han vänder o kommer tillbaka, efter rådjuret kommer Turbo :o
Men det gick sakta....rådjuret sprang sakta och hunden med....Så gjorde ju schäferblandningen också när han var yngre så jag hoppas på att DSG'n får lite förnuft han med vad det lider....de flesta hundar tar väl chansen om dom får den....blandisen är 100% ig....för några månader sen kom en hare och strök förbi honom på bara 5 meters håll och han stannade....
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Tyvärr måste jag säga att även jag har fått denna uppfattningen om DSG, också på Gårds och vallhundsklubbens utställning.

Har själv Schipperke (vilket även jag rekommenderar) och de kan ibland visa sitt temperament vid ringen på ett ej fördelaktigt sätt.

Det jag kan se som "belastning" för Shipparna var mångdubbelt hos DSGerna.
För Shipparnas del blir det rätt nyttjat en outsinlig energikälla rätt utnyttjad, kanske är det lika på DSGerna. Men det gäller att rikta energin rätt. Annars får man bjäbbfior.

Schippe-ägare! Vad kul!!
:D ;)
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

:) Ja,det får de flesta karlar,INNAN de blir bekanta med rasen.
Har varit på en del pudelläger,med den förra vi hade och m nuvarande som valp.Han var bara 4 månader då.Och gjorde succé med sin otroliga "spårnäsa".Man såg honom inte i blåbärsriset,bara en rörelse i vegetationen.Både matte & korvsök,t.om i 3 vinklar.Gissa om han var söt:rofl: Dessutom chokladbrun:D Det var 2 st Stockholmspoliser som var tränare för dels lydnaden och spårningen.De hade dvärg,mellan + stor.Det tog verkligen bort "Machostämpeln" på det yrket.De var överförtjusta i den otroliga arbetsviljan.Jag ska försöka hitta en bild att sätta in.Får nog be om hjälp:confused: Gå in på Pudelklubbens hemsida,där har du kanske lite att hämta.
Hälsa din "gubbe" att han ger denna ras en chans:love: Min,(sedan 30år:rofl: ) är totalförälskad!!
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Dvärgschnauzer ska du helklart ha !! :smirk:

Min lille Tova kommer hem 2 Januari :d

Dvärgen passar perfekt åt dig men kan lätt bli en "person" hund..
Dvärgschanuzer är såkallat en liten hund i Stort Format :idea:
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Jag har ju läst på SKK och på westieklubbens hemsida att vissa sjuldomar (såsom exem) finns, men att det var SÅ dåligt visste jag inte :(. Synd, för jag tycker att de verkar vara väldigt käcka i sinnet!

Ska kolla upp Kelpie :)! Tar hellre en liiite större hund än en pytteliten, då jag är 182 lång. Blir så otroligt långt ner till hunden annars ;)

Kollar du på westiealliansens hemsida SKA inte west highland white terrier ha så mycket exem som ovanstående ha påstått. Dom är supernoga med att inte avla på såna hundar, dessvärre är det bara "svåra" utställningsdamer med i den klubben tycker jag som ser ne rpå allt och alla utanför deras medlemskap. Har en West Highland White terrier från Kennel Whitesox I Luleå och han har haft väldigt lite problem med exem och dylikt, det enda har varit fotsvamp men så befinner han sig hela tiden i stallmiljö och skog som är fuktig.
Westien är underbar i temperamentent men väldigt stolt och kan bli väldigt envis om man vill träna lydnad med den, däremot älskar den att läras sig nya saker och måste få jobba lite..men det ska vara på dens villkor så man måste se till att låta den tro det ;).
För att undvika att få en westie med mkt hudproblem kan du ju alltid slå till på en cairnterrier. De är och ser exakt likadana ut förutom att de är antingen bruna eller grå/svarta, de är inte lika utställningsavlade och har dessutom inga problem med exem. Har alltid sagt att jag sjävl ska ha en cairn när jag köper liten hund igen.
Men det blir inte på ett bra tag.

cairnterrier.jpg


Harleyligg.jpg


Min goding, ursäkta storleken :S
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Har en granne i stallet med DSG och stöddigare hund får man leta efter, dock ouppfostrad..Ibland..men bara ibland...har jag haft goood lust att sparka den låångt låångt härifrån:angel:
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Dvärgschnauzer tycker jag själv är en riktigt trevlig hund (har diverse släktingar som föder upp). Jag upplever dem som generellt glada och alerta, men lite envisa hundar (dock inte alls lika envisa som JRT eller DSG).

Cavalieren är ju den hund du nu väljer bort men gillar du temperamentet i övrig på hunden så skulle jag kanske inte vara så jättetveksam som du är. Jag ringde runt lite till både rasklubb och veterinärer å mina föräldrars räkning i våras och den allmänna uppfattningen verkar vara att mitralisinsufficiens hos Cavalierer under 7 år är på väg att minska. Men jag förstår om du tvekar. Mina föräldrar valde slutligen bort Cavalieren pga detta trots att de tidigare hade en underbar hund som hade förmånen att få bli 12 år trots blåsljud sedan unghundsålder.

Whippet är en hund som jag starkt kan rekommendera om du är ute efter en frisk hund. Rasbundna sjukdomar finns i princip inte. Mycket friska hundar som blir gamla. Pigga och glada högt upp i åldrarna. Kanske att det inte passar dina aktivitetsönskemål till punklt och pricka men det finns många med whippet som ägnar sig åt agility, lydnad och eftersök. Även om whippetrace och lure coursing naturligtvis ligger betydligt närmare till hands. Dessutom får du en fantastiskt sammetslen kompis slash värmedyna att ha i sängen på köpet ;) .
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Kl

Tack alla som svarar, både i tråden och på PM :bow: ! Håller på för fullt att läsa om alla raser ni tipsar om för att lära mig mer.

Fast måste säga att än så länge ligger nog min egna tre i topplista (dvärgschnauzer, cairnterrier och westie) fortfarande kvar som favoriter :D ! Ni har inte riiiiiktigt lyckats övertyga mig om annat ;)

Philosophia:: Cavalieren kommer alltid ligga mig närmst om hjärtat, det var vår första ras i familjen och senare var ju min första egna hund det :love: ! Och jag hoppas verkligen att aveln fortsätter att minska blåsljuden, då kommer jag absolut i framtiden skaffa mig en till av denna underbara ras!
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

*knappis*

Jag har inte läst hela tråden så någon har väl säkert skrivit det.

Men varför inte Foxterrier?

Dom är pigga och alerta,dom är så pass friska som dom kan bli,gör att göra det mesta med.Det som är det bästa med dom är oxå det sämsta och det är att dom har absolut ingen offknapp dom är på heeeela tiden! Dom är tuffa,finns ingen rädsla i dom inte,dom är heller inte känsliga,man kan vara ganska hårdhänta,och sen är dom snygga(min iaf:))

Jag trodde aldrig jag skulle skaffa terrier,det var det sista jag ville ha,men jag bara smälte när jag såg min maija!Hon ärhelt underbar,dom förra ägarna sa att hon absolut inte är en soffhund,men hos oss är hon största knähunden,ska alltid sitta i min famn*älska*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 919
Senast: Pilot
·
M
Övr. Hund Funderar på hund, och vill vidga mina vyer vad gäller raser. Det viktigaste för mig (förutom att rasen är lämpad för mig förstås) är att...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 532
Senast: Luff
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 013
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Jag går och funderar på att skaffa hund (har redan bestämt mig) och klurar på ras. Jag har haft en cavalier tidigare som jag var aktiv...
Svar
14
· Visningar
2 384
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp