"Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Lagotton såg riktigt häftig ut :)! Och storleken gör inget, upp till runt 45-50 cm känns acceptabelt.

Vet du någon som tävlat agility med sin Lagotto?

Ingen som jag "känner" sådär, men jag vet att det förekommer mer och mer. Min hunds pappa tävlar lite smått samt flera av hans mattes/husses vänner som har lagotto.
Tränar det även med min, men vi har inte börjat tävla än. Vi började träna i höstas så vi har lite finslipning kvar.

Men agility är definitivt något som verkar passa rasen! Som jag sa tidigare så gillar den det mesta.
Med min tränar jag agility, freestyle, lydnad (med sikte på tävling) samt ibland spår och sök, förutom vanlig hjärngympa då.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

JRT och DSG'n är ganska lika varandra utseendemässigt (DSG'n har mer stop i ansiktet) och DSG är inte lika mycket terrier i som JRT ( DSG går under gruppen pinscher) Dom är generellt inte lika ettriga som JRT......äremot kan jag tro att dom kan bli ganska så frustrerade om dom aldrig får utlopp för sin energi, för energiska är dom, men lugna inomhus....

Min ( som snart är 2 år) fann sin kattkompis direkt...dom leker fortfarande med varandra som om båda vore hundar :D

184320.jpg
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

dvärgschnauzern är en liten underbar hund. robust, tålig, förig och arbetsvillig.

DSG'n är också mycket trevlig. full fräs ute men en riktig knähund inne. de verkar gilla att ligga mjukt under en filt (läs i soffan och sängen). men de har ganska lite päls och fryser när det blir kallt och blött.

sedan finns ju cockern som duvan skrev. gillar du spaniels är det kanske det självklara valet? vill du ha ännu mer storlek är welsharna också trevliga.

kelpien skulle jag inte valt om jag främst ville ha en sällskapshund. de kan vara riktiga arbetsnarkomaner á la BC och ha lite glapp i "av-knappen".
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Är hundmänniska uti fingertopparna sedan början på -60 talet:)
På en utställning i Norrköping såg jag en Brun Storpudel,jag var 10 år.Den följde mig "gnm" livet som i en dröm.För 16 år sedan "blev vi med" PUDEL:bump: Detta är rasen som har allt,En clowns humor,en gammelhunds KLOKHET,superkul att jobba med,alltid med "på noterna",en mästare i både Sök,Spår,Lydnad,vad du än vill.I Agility är de mästare,och vinner ofta publikens hjärta. Svampkorgen fyller du på ett par vändor i skogen:D
Det känns som om de är"hundarnas RollsRoy" på något vis.Ett stort MEN,finns dock;De tar inte skit från oss,utan du får verkligen träna upp ditt humör,och finna vägar som kantas av uppfinningsrikedom i vad gäller GLÄDJE& VÄNLIGHET:rofl: Det är (ursäkta språket)Skithäftigt att lära känna denna vackra ras.:D
Statens Hundskolas chef blev tillfrågad för många år sedan,vilken ras han skulle tänka sig,annat än schäfer.
Pudeln stod högt "på listan".Vår kille,snart 10 har jag nedklippt,det passar bäst i vardagslag.Storleken spelar ingen roll igentligen.Mera efter person s.a.s:banana:
BAKGRUND/ÄNDAMÅL:
Pudelns bakgrund är omtvistad. Det är emellertid klarlagt att rastypen funnits i Syd- och Mellaneuropa sedan början av1500-talet, men många länder anser sig vara rasens ursprungsland. Bland dem finns Frankrike, Tyskland och Ryssland. Pudeln härstammar emellertid från braque-raserna, som med tiden kom att uppdelas i våra dagars stövare och fågelhundar. Faktum är således att pudeln inte har något bestämt ursprungsland, men det är numera accepterat att Frankrike annekterat rasen och anser den vara en fransk ras.
Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden. Jägarna började klippa hundarna för att göra dem mera rörliga, men sparade päls på känsliga ställen, som t ex kring leder, på bröstkorgen etc. Pomponen på svansen liksom tofsen på huvudet fick sitta kvar för att göra hunden bättre synlig under vattenarbetet.
Pudeln är en av de raser, som har utvecklats och förändrats snabbast, från att ha varit en ganska grov och robust jakthund till dagens eleganta sällskaps- och utställningshund. Dess dresserbarhet och livliga uppträdande gjorde den tidigt till en uppskattad cirkushund.
Pudeln är i dag en av världens mest uppskattade sällskaps- och utställningsraser och är därtill ofta mycket framgångsrik i lydnadsprov. .
.
:D God JUl och Lycka till m ditt letande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Du beskriver ju en engelsk cocker!



* Relativt frisk från sjukdomar
Vad jag vet finns inga rasbundna sjukdomar (kan ha fel dock).
Det vanligaste "problemet" är väl isåfall med öronen, men torkar man bara ur dem md jämna mellanrum håller de sig fräscha!


* Liten till medelstor
runt 40cm hög, och strax över 10 kg tror jag det står i rasstandarden.


* Arbetsvillig
Ohh ja! Allt är roligt och spännande, positiva till det mesta!
Min är som gladast då hon får lära sig nya saker, och gör allt man ber henne om med glatt humör!
När man tränar lätta saker som hon redan tycker att vi kan är det bra att ha en godis i handen dock;)


* Lättlärd
Ja det skulle jag vilja säga! Snappar upp saker väldigt fort och försöker sitt bästa hela tiden.


* Tuff, men inte hård i sinnet
Tuff ja, min kan vara lite kaxig också, och kräver konsekvent uppfostran. Men hårda är de inte!


* Barn och djurvänlig
hehe... vänlig till allt tror jag!
Älskar allt vad människor och djur heter, min är helt salig när hon träffar nytt folk.
Tycker även mkt om alla sorters djur, vi umgås med allt från hästar till katter, och mina marsvin är hon också kompis med:)
Andra hundar är heller inga problem, även om de ibland har svårt att hänga med i hennes lektempo;)


* Allround till de olika diciplinerna
Ja absolut! Om jag bara hade velat hade jag nog kunnat komma fram bra i både spår,apport,lydnad och agility.
Nu är jag inte intresserad av att tävla och tränar mest för husbehov, lite allround, och det fungerar bra med!
Men man behöver dock träna, får de ingen aktivitet utöver promenader blir de lite prilliga.



Minus är ju pälsen isåfall, de drar in ganska mkt skräp och pinnar.
men de fäller ju inte mkt, så det kankse väger för;)
Det finns ju också de som klipper ner sina och har dem korthåriga (ska finnas ngn på buke som har så), och det kan man ju välja om man inte vill ställa ut!


Retas lite också:angel:

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/maj-06010.jpg?t=1166445239

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/mars-06047.jpg?t=1166445723

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/maj-06048.jpg?t=1166445375

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/LowaMorrisLucas014.jpg?t=1166445801

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/LowaMorrisLucas017.jpg?t=1166445845


Nu är hon stora damen (11 månader)
och ser ut såhär:
http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/hagar%20och%20stall/hagarochstall050.jpg?t=1166445956

Bildbomb:D
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

De fryser inte mer än en korthårig hund. Min kan frysa när han är nyklippt och det inte är sommarvärme, men nu när han fått päls så fryser han inte. Jag skulle inte välja bort honom av den anledningen i alla fall så det är inget stort problem.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

:love: SCHIPPERKE:love:



Schipperken ingår i Rasgrupp 1. Vall,boskaps -herdehundar.
* Liten till medelstor
Hittar ingen bestämd höjd,men min tjej är 33cm hög.Vikt 3-9kg. Önskvärt 4-7kg. Min väger 6kg.

* Arbetsvillig
En otrolig "will to please",är med till 120% på allt vi gör.

* Lättlärd
Väldig följsam och lyhörd. Mkt uppmärksam och arbetsvillig.

* Tuff, men inte hård i sinnet
Schipperken är över lag en stor hund i litet format. Väldigt mkt hund och väldigt mkt "go".

* Barn och djurvänlig


* Allround till de olika diciplinerna
Jag tränar lydnad,agility,spår,personsök,freestyle m.m. Hon är pigg på allt. Alltid glad,och följer mig lös vid min sida.

**
Schipperken är en utmärkt och trogen liten vakthund. Den är alert, vaken och
oförtrutet intresserad av vad som händer runt omkring den. Den visar ofta
misstrogenhet mot främlingar men är otroligt tillgiven sin ägare och familj. Den är i
regel mycket barnvänlig och är med sin robusta kroppsbyggnad mer lämpad som
lekkamrat till barn än många andra småväxta hundraser.

Det vill till en bestämd och konsekvent uppfostran för att ”den lille svarte djävulen”
skall utvecklas till den drömhund som den kan bli i rätta händer. Schipperken är alltså
både tuff och oöm och för den som vill ha en stor hund i litet format kan schipperken
vara ett bra val.

För övrigt är rasen sund och lättskött. Pälsen kräver endast ett minimum av vård.
Dess struktur gör att den aldrig blir tovig och att ingenting fastnar i den. En
schipperke ser alltid ren ut, även efter en lång skogspromenad.
Skogspromenader är en form av motion som schipperken trivs med, den älskar att
ströva i regn eller solsken, vinter som sommar och den tar sig fram praktiskt taget
överallt där husse/matte själv kan ta sig fram. Detta gör den till en idealisk kamrat att
ha med sig. Den ställer också mer än gärna upp på bil- och båtfärder. Dessemellan
förvandlas den till en liten kramgod knähund.

Schipperken tävlar med framgång i lydnads-och
bruksprov samt agility.
**
 
Senast ändrad:
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Kapar tråden lite.

Kan du inte sätta in en bild på din nedklippta pudel? Jag funderar lite på pudel som nästa hund, men min sambo får nästan kväljningar när han hör det. Då är det främst klippningen han hakar upp sig på.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Den som var med i Topdog var ju nerklippt storpudel!
Tränarens hund.
Ska försöka hitta en bild på henne:D
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Nämen hjälp. Har surfat runt lite på vovve, och måste säga att en helt nerklippt pudel inte är så fint...
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Hur är gårdshunden i stallet och hur funkar dem att ha med på ridturer? Bra psyke? Lättlärda?
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Min är ju uppväxt i ett stall och har inga problem med det, däremot kan dom ha lite för bra näsa och få upp nåt spår o dra iväg...nåt som jag inte har belägg för men jag tror är att tikarna är bättre på att hålla sig i närheten..men det är ju också en träningssak.

Otroligt lyhörda o lättlärda är dom och psyket har jag absolut inga prolem med...men dom är energiska och bör få vara lösa eller aktiveras på rätt sätt....
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Okej låter som en trevlig ras:)
Jaktinstinkt? Sociala?
Vilken prisklass kan dem ligga i ungefär?
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

En del av dom kan ha jaktinstinkt men dom är ju inte "jakthundar" Råttehundar kan dom kallas neröver i skåne och man hade dom på gårdarna bl a som råttehundar...dom är sociala men tror inte att dom är översociala generellt...dom hälsar glatt på främmande men familjen betyder allra mest..men dom är alltid glada och positiva...dom har ögon som jag sällan ser på hundar, dom verkligen TALAR med ögonen

Priset är väl olika, men mellan 7-9 000 tror jag dom ligger, min kostade 7 000
Gå gärna in på deras ras sida och läs om dom. Jag har inte ångrat en dag att jag valde en DSG
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

En del av dom kan ha jaktinstinkt men dom är ju inte "jakthundar" Råttehundar kan dom kallas neröver i skåne och man hade dom på gårdarna bl a som råttehundar...dom är sociala men tror inte att dom är översociala generellt...dom hälsar glatt på främmande men familjen betyder allra mest..men dom är alltid glada och positiva...dom har ögon som jag sällan ser på hundar, dom verkligen TALAR med ögonen

Priset är väl olika, men mellan 7-9 000 tror jag dom ligger, min kostade 7 000
Gå gärna in på deras ras sida och läs om dom. Jag har inte ångrat en dag att jag valde en DSG

Nu ska man väl inte enbart höja den här rasen till skyarna... jag har personligen sett 20-30 DSG på utställning som varit direkt vidriga och gjort utfall emot andra hundar. Det är för mig en gåta hur man kan skaffa sig något dylikt.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

det där har jag hört förut ( av dig kanske? )

Däremot har jag aldrig träffat på nån sån själv.....Du kanske skulle ta o träffa min så ändrar du åsikt....att uttala sig som att det är en gåta att nån övht skaffar sig en DSG...Hmmm, jag vet inte vilka hundar du träffat...är du säker på att det var DSG?

dessutom 20-30 på samma ställe, med den rasen måste du ha varit på en av rasens egna utställningar.....Min är ALLTID glad.....skulle aldrig komma på tanken att anfalla andra hundar och han är 2 år ...och det är vad jag hör från andra håll också..klart det finns hundar som inte riktigt är riktiga men jag tror du överdriver. Om det är som du säger så skulle ju SAMTLIGA hundar varit galna....
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Ja, det har varit tre av Gårds-och Vallhundsklubbens utställningar. Och det är ingen överdrift alls, jag blev chockad över hur de här hundarna betedde sig och det blev mitt sällskap också (syster med whippet och uppfödare med Berger des Pyrénées). Ingen av oss såg en enda DSG som verkade normal i sitt förhållande till andra hundar. Kanske du har ett undantag?
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Jag har varit på vanliga utställningar och inte sett det fenomenet, en hund har visat aggressivitet, en gammal veteranhanne...Så jag tror inte att min är ett undantag och rasen ska inte vara aggressiv....min hane kan umgås med alla hundar , t om hundar som ÄR aggressiva, dom älskar honom. Han är väldigt mjuk o signalkänslig och läser av andra hundar direkt.

Men dom är energiska och kan säkert utveckla oönskade beteenden ( som alla andra hundar) om dom inte får utlopp för sin energi.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Ja, det har varit tre av Gårds-och Vallhundsklubbens utställningar. Och det är ingen överdrift alls
Tyvärr måste jag säga att även jag har fått denna uppfattningen om DSG, också på Gårds och vallhundsklubbens utställning.

Har själv Schipperke (vilket även jag rekommenderar) och de kan ibland visa sitt temperament vid ringen på ett ej fördelaktigt sätt.

Det jag kan se som "belastning" för Shipparna var mångdubbelt hos DSGerna.
För Shipparnas del blir det rätt nyttjat en outsinlig energikälla rätt utnyttjad, kanske är det lika på DSGerna. Men det gäller att rikta energin rätt. Annars får man bjäbbfior.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 919
Senast: Pilot
·
M
Övr. Hund Funderar på hund, och vill vidga mina vyer vad gäller raser. Det viktigaste för mig (förutom att rasen är lämpad för mig förstås) är att...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 532
Senast: Luff
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 013
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Jag går och funderar på att skaffa hund (har redan bestämt mig) och klurar på ras. Jag har haft en cavalier tidigare som jag var aktiv...
Svar
14
· Visningar
2 384
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp