Hjälp att välja sällskapshund!

parellikusken

Trådstartare
Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser.

Det jag har att erbjuda en hund:
- Promenader - såklart!
- Följa med till stallet och hänga med ut på turer med hästen
- Träning ett par-tre dagar i veckan lite längre pass och annars invävt i vardagen. Har under uppväxten tills jag blev några och tjugo så hade jag en hund jag testade lite olika hundsporter med. Mest lydnad och agility, men följde även med en hel del i skogen när mamma la spår till hunden. Var väldigt aktiv inom Hundungdom, så har även testat flyball och freestyle, inget jag alls är intresserad av nu dock. :)
- Men framför allt vill jag ha den som sällskap, som en kompis att umgås med.

De krav jag har:
- Inte så krävande hund, utan en hund som passar som aktiv sällskapshund.
- Gärna en gladlynt hund, inte så reserverad.
- Inte kort päls, tycker om pälsiga hundar.
- Inte allt för frusen, ska klara av att vara stallhund i norrland med täcke.
- Större än en papillon och liknande, men inte så stor som en labrador. En lagom hund är cocker spaniel, men lite mindre och lite större går bra.
- En relativt frisk ras. Så frisk som en sällskapsras kan vara.

Jag har i 13 år haft en cavalier och det är en hundras jag älskar och blir glad av att se till och med på långt avstånd ute, men jag inser att det tyvärr inte kommer vara aktuellt så länge rasen är dras med sjukdomar i den utsträckning den gör. Min hund hade hjärtproblem, det vill jag inte med stor sannolikhet få en hund med igen.

Jag har tittat på löwchen, cocker spaniel och tibetansk terrier. Även dvärgschauzer, men där faller det på pälsen lite..

Jag har aldrig träffat en löwchen, hur är de i temperamentet?
Hur mycket terrier är en tibetansk terrier?

Ge mig gärna tips. :)
 
Justja.. Hundsporter jag är intresserad av är lydnad och agility. Men kanske framför allt lydnad, gillar dressyr mycket när det kommer till hästsport. :)
 
Ropar på @linnsan ang löwchen.
Dvärgschnauzer kan vara knepiga med snö och päls. Annars är det ju pälsvård men hyfsat robusta med täcke. Kan passa i övrigt.
Nån spets?
 
En löwchen tror jag skulle älska det livet. Dom jag har träffat har varit härliga individer som alltid har varit på på att hitta på något men även varit ok med att chilla. Viktigt för en löwchen är att få vara med familjen.

Plingar på @linnsan som har rasen :).
 
Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser.

Det jag har att erbjuda en hund:
- Promenader - såklart!
- Följa med till stallet och hänga med ut på turer med hästen
- Träning ett par-tre dagar i veckan lite längre pass och annars invävt i vardagen. Har under uppväxten tills jag blev några och tjugo så hade jag en hund jag testade lite olika hundsporter med. Mest lydnad och agility, men följde även med en hel del i skogen när mamma la spår till hunden. Var väldigt aktiv inom Hundungdom, så har även testat flyball och freestyle, inget jag alls är intresserad av nu dock. :)
- Men framför allt vill jag ha den som sällskap, som en kompis att umgås med.

De krav jag har:
- Inte så krävande hund, utan en hund som passar som aktiv sällskapshund.
- Gärna en gladlynt hund, inte så reserverad.
- Inte kort päls, tycker om pälsiga hundar.
- Inte allt för frusen, ska klara av att vara stallhund i norrland med täcke.
- Större än en papillon och liknande, men inte så stor som en labrador. En lagom hund är cocker spaniel, men lite mindre och lite större går bra.
- En relativt frisk ras. Så frisk som en sällskapsras kan vara.

Jag har i 13 år haft en cavalier och det är en hundras jag älskar och blir glad av att se till och med på långt avstånd ute, men jag inser att det tyvärr inte kommer vara aktuellt så länge rasen är dras med sjukdomar i den utsträckning den gör. Min hund hade hjärtproblem, det vill jag inte med stor sannolikhet få en hund med igen.

Jag har tittat på löwchen, cocker spaniel och tibetansk terrier. Även dvärgschauzer, men där faller det på pälsen lite..

Jag har aldrig träffat en löwchen, hur är de i temperamentet?
Hur mycket terrier är en tibetansk terrier?

Ge mig gärna tips. :)
Jag har ingen egen erfarenhet av rasen så mitt tips får bedömas efter det men lapsk vallhund tycker jag verkar vara en väldigt trevlig aktiv allroundhund :)
 
Sealyham hade nog passat dig, min passar definitivt in på det du nämner. Det är dock en hel del pälsvård om man vill hålla dom i utställningskick men om man inte vill ställa finns det alternativ från lite till absolut noll pälsvård. Passar perfekt i stallet men inte den snabbaste hunden (vet dock flera som har med dom på ridtur) Min skulle nog knappt behöva täcke i Norrland :D
 
Mittelspitz? Kommer med en bubblare i den här tråden också. ^^

Tack för tipset!
Känner mig dock inte som en spets-människa, aldrig dragits till dom tyvärr. Synd, för japanska spetsa är sjukt söta. :)

Finsk lapphund! Goa och glada och hänger med på allt man kan komma på och de fryser garanterat inte. ;)

Jag har ingen egen erfarenhet av rasen så mitt tips får bedömas efter det men lapsk vallhund tycker jag verkar vara en väldigt trevlig aktiv allroundhund :)

Har vänner med sådana, och gillar dom. Men känner att det blir lite för mycket hund för mig tyvärr. Skulle vilja ha något inte fullt lika ljudligt och yrvädrigt. :)
 
Ropar på @linnsan ang löwchen.
Dvärgschnauzer kan vara knepiga med snö och päls. Annars är det ju pälsvård men hyfsat robusta med täcke. Kan passa i övrigt.
Nån spets?

Dvärgschnauzer har jag fortfarande i bakhuvudet, men skulle vilja ha lite päls att klappa och gosa med. Annars känns det som trevliga hundar.
Ingen spets tror jag, aldrig känt mig dragen till dom tyvärr. Eller ja, samojeder dras jag till och tycker är en fantastisk ras, men passar inte riktigt in i mitt liv.

En löwchen tror jag skulle älska det livet. Dom jag har träffat har varit härliga individer som alltid har varit på på att hitta på något men även varit ok med att chilla. Viktigt för en löwchen är att få vara med familjen.

Plingar på @linnsan som har rasen :).

Har tänkt att de skulle kunna passa mig bra. Orkar de hänga med ut på ridturer och klarar de ett par-tre timmar i stallet på vintern?

Sealyham hade nog passat dig, min passar definitivt in på det du nämner. Det är dock en hel del pälsvård om man vill hålla dom i utställningskick men om man inte vill ställa finns det alternativ från lite till absolut noll pälsvård. Passar perfekt i stallet men inte den snabbaste hunden (vet dock flera som har med dom på ridtur) Min skulle nog knappt behöva täcke i Norrland :D

Aldrig tänkt på dom faktiskt, men de är väldigt söta iaf. Hur är de i temperamentet?
Kanske värt att kolla lite mer på terrier, men har tänkt att de har för mycket jakt i sig för mig.
 
Tack för tipset!
Känner mig dock inte som en spets-människa, aldrig dragits till dom tyvärr. Synd, för japanska spetsa är sjukt söta. :)
Synd indeed! Det är ju annars en rätt ultimata norrlandshund rent pälsmässigt. ^^
Du gillar inte corgi eller västegöte heller? Tänker att de är temperamentsmässigt mer heeler än de är spets.
 
Aldrig tänkt på dom faktiskt, men de är väldigt söta iaf. Hur är de i temperamentet?
Kanske värt att kolla lite mer på terrier, men har tänkt att de har för mycket jakt i sig för mig.

Jakten är olika i olika linjer, min uppfödare upplever inte något direkt jakt i sina, jag har inte heller märkt något i min. Det som jag tycker beskriver min hund mest (och uppfödaren menar att det är typiskt för rasen) är nog lättsam. Han har varit en otroligt lätt valp, är gärna med på allt, lätt att lära saker (men absolut envis) det är en hund som gärna är med så länge du är positiv, men kommer gå andra hållet om man blir sur. Min är helt övertygad om att han klarar sig bra själv om matte inte är på rätt humör :angel: Sealyn kallas för terrierns clown. Och det är dom verkligen
 
Jakten är olika i olika linjer, min uppfödare upplever inte något direkt jakt i sina, jag har inte heller märkt något i min. Det som jag tycker beskriver min hund mest (och uppfödaren menar att det är typiskt för rasen) är nog lättsam. Han har varit en otroligt lätt valp, är gärna med på allt, lätt att lära saker (men absolut envis) det är en hund som gärna är med så länge du är positiv, men kommer gå andra hållet om man blir sur. Min är helt övertygad om att han klarar sig bra själv om matte inte är på rätt humör :angel: Sealyn kallas för terrierns clown. Och det är dom verkligen
Låter ju som att den skulle kunna passa rätt bra. :)
Problemet kanske är storleken dock, tror du de är tillräckligt snabba för att kunna hänga på när man travar med hästen?
Jag har inte världens snabbaste häst, men han är ändå en häst och ingen ponny. :)
 
Låter ju som att den skulle kunna passa rätt bra. :)
Problemet kanske är storleken dock, tror du de är tillräckligt snabba för att kunna hänga på när man travar med hästen?
Jag har inte världens snabbaste häst, men han är ändå en häst och ingen ponny. :)

Tveksamt kanske.. Jag tycker dom är förvånansvärt snabba men det är ju en kortbent hund.
 
Tveksamt kanske.. Jag tycker dom är förvånansvärt snabba men det är ju en kortbent hund.
Vet du om någon större terrier som skulle kunna passa min beskrivning?
Har tittat lite åt borderterrier då vi hade några sådana i kurser var gått med hund tidigare och de verkade alltid så trevliga och vettiga. Men jag vill gärna ha lite mer päls..
 
Njaa.. Inte helt förtjust i dom heller tyvärr. :(

Oh well, alla kan inte passa till alla. Tänkte bara lyfta dem lite sådär utifall de bara hamnat utanför lådan. :)
Jag har också funderat på lite olika terriers, men det blir KALLT i ett norrlandsstall och de är inte alltid så roliga att ha lösa.
Min JRT var en av anledningarna till att jag valde bort att bo kvar i norrland. XD
 
Vet du om någon större terrier som skulle kunna passa min beskrivning?
Har tittat lite åt borderterrier då vi hade några sådana i kurser var gått med hund tidigare och de verkade alltid så trevliga och vettiga. Men jag vill gärna ha lite mer päls..

Det är min första terrier så tyvärr inte. Bedlington kanske? dom är ju rätt kvicka iaf och behöver inte klippa dom exakt som en bedlis, tror @Pilot har med sin i stallet
 
Löwchen är jätteroliga hundar tycker jag. Min älskar att få använda kroppen fysiskt genom tex drag eller längre cykel/ridturer. Vi tränar även lite lydnad. Högst sporadiskt dock men jag tycker hon har fint fokus och uthållighet :) Inte som min bruksschäfer men det är ju inte meningen heller :D

Samtidigt har hon inga som helst problem att inte göra mer än rastas i en vecka. Sålänge hon får vara nära och vara med är hon nöjd.

Lätt att lämna till vem som då hon är så lätthanterlig och hon är miljö- och skottfast. Gjort ett väldigt fint BPH i mitt tycke :)

Det är små lejon. Dom är ganska våghalsiga och har inte alltid så bra självbevarelsedrift. Min kan tex studsa rätt in i min schäfer i full fart så att hon flyger tillbaka och tycker det är jättekul :angel:
Jag tycker faktiskt löwchencirkelns beskrivning av rasen stämmer väldigt bra in på min tik. Och tror att den generellt stämmer bra med vad man kan förvänta sig.

Skickar med lite bilder på lilldåren :D

22089219_1483404108412213_1254481363606137349_n.jpg


20106737_1417936221625669_2392760288425822709_n.jpg


17759715_1317795498306409_7399214429751411659_n.jpg


15203202_1172462816173012_8037401210231701867_n.jpg


13095863_999536006799028_4424488137767545265_n.jpg


13055550_999535976799031_2241729094630285249_n.jpg
 
Har tänkt att de skulle kunna passa mig bra. Orkar de hänga med ut på ridturer och klarar de ett par-tre timmar i stallet på vintern?

Det och lite till tror jag absolut att de orkar :)
Klipper man ner pälsen så kan så klart täcke behövas, särskilt om man är stilla i stallet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 050
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 333
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 158
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp