"Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Miao

Trådstartare
Jag har två stycken Cavalier King Charles Spaniel killar som blir nio år till våren. Underbara hundar, som jag kunnat använda både till lydnadstävling (den ena är lydnadsdiplomerad), agility, spår & sök (dock aldrig tävlat det), utställning och givetvis som sällskap. har haft Cavalier sen jag var sex år gammal.

Men även om jag älskar rasen fullt ut, så är jag så trött på de sjukdomar som följer i Cavalierens spår. Många förstår då att jag till största del syftar på dessa förbannade blåsljud på hjärtat som rasen tyvärr dras med :( . Båda mina killar har blivit diagnostiserade med detta, som tur är så har de inte några allvarliga symptom och är varken trötta, hängiga eller har ont av det, dock har den ena börjat äta hjärtmedicin nu på hösten.

Jag har redan nu börjat fundera på vilken min nästa ras ska bli då mina två hundar försvinner. Jag hoppas att detta inte sker på många år, men jag gillar att vara ute i god tid och hinna läsa in mig på de olika raserna. Och därför tänkte jag använda mig av den aldrig sinande ström av erfarenhet och kunskap som Buke besitter :D.

Jag är fullt medveten om att alla egenskaper varierar från individ till individ även inom raserna ;), men jag söker en ras som till största del är:

* Relativt frisk från sjukdomar
* Liten till medelstor
* Arbetsvillig
* Lättlärd
* Tuff, men inte hård i sinnet
* Barn och djurvänlig
* Allround till de olika diciplinerna


Jag är intresserad av att träna agility och lydnad till största del. Spår och sök tränar jag gärna om hunden är intresserad av detta, men det är inte en spårhund jag söker i första hand.

Pälsens textur spelar inte så stor roll då jag har en syster som ska utbilda sig till hundtrimmare, men helst ingen långhårig då jag planerar att vara mycket i skogen och på träningsbanor.

De raser jag själv blivit mest intresserad av är
Cairnterrier (absoluta favoriten just nu!)
Westie (tvekar lite pga allt jag hört om deras exemproblem :crazy: )
Dvärgschnauzer (min syster och hennes sambo ska köpa en sådan valp till hösten, så då kan jag få IRL erfarenhet av dem)

Tips om andra käcka raser jag missat, och även erfarenheter om mina topp tre raser mottages tacksamt :bow: !
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Varför inte en aussie?
Stromboli2hemsidan.jpg
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Skall du ha en frisk hund så skaffa inte westie!
Enligt vet så är det en sar som tillsammans med boxer är en av de "sjukaste" raserna.
Har två westisar som kunder på mitt hundpensionat. Trevliga jyckar men en har alla möjliga provblem och den andra är problemfri.
Ägarna har själva berättat om hälsostatusen - själv vet jag inte mkt om rasen.

Dvärgpincher?
Kelpie? -kanske för stor?
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Den rasen har jag missat! Vad är det korrekta namnet så jag kan söka på SKK? Har du personlig erfarenhet av dem?

Tycker den påminner om en yorkishireterrier storlek större, fast det kanske tas som en förolämpning ;)?
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Jag har ju läst på SKK och på westieklubbens hemsida att vissa sjuldomar (såsom exem) finns, men att det var SÅ dåligt visste jag inte :(. Synd, för jag tycker att de verkar vara väldigt käcka i sinnet!

Ska kolla upp Kelpie :)! Tar hellre en liiite större hund än en pytteliten, då jag är 182 lång. Blir så otroligt långt ner till hunden annars ;)
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Mitt spontana svar på ras är Cocker.

Fullt möjligt att ha dem fullpälsade även i skogen, men behöver då naturligtvis plockas ren på pinnar när man kommer in. Mina hjälps åt att plocka varandra där de inte kommer åt, och plockar sig själva där de kommer åt. Vid den dagliga pälsvården i soffan brukar det inte vara så mycket kvar för mig att reda ut.

I övrigt är det en aktiv, lättförig ras med "älskar alla" attityd till omvärlden.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Australisk terrier

En pigg och robust hund, som inte har det skarpa terriertemperamentet som många andra terriers har. Har aldrig avlatsför grytjakt, men är en duktig rått och ormfångare. Livlig, social och gladlynta hundar, som är lugna och trygga i sig själva.
Fungerar bra med barn, är lättlärda och tämligen föriga.

Många tränar agillity och spår med sina aussies.
Mkh ca 30 cm, vikt tik ca 8 kg, hane upp mot 9½ kg. Strävhårshundar, som bör plockas ca varannan månad om de inte ska ställas ut. Öron, svans & tassar fixas när de ser alltför långhåriga ut.

Tovar inte och pinnar och annat "skogsskräp" trasslar inte ihop pälsen efter en skogstur.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Dansk/Svensk Gårdshund.....där har du alla dina önskemål..

http://www.gardshund.com/



Passar gårdshunden Dig

Den dansk/svenska gårdshunden passar bra för dig om du:

Tycker om att hitta på aktiviteter tillsammans med hunden. Gårdshunden är nyfiken, aktiv, pigg, alert och tycker mycket om att vara med. Den behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra. Lydnad, agility, freestyle och spår går t.ex. utmärkt att träna. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras.


Har möjlighet att ha hunden med Dig under dagarna - alternativt har tillgång till dagmatte/-husse eller hunddagis. Gårdshunden tycker inte om att vara ensam. Faktum är att rasen är mer beroende av mänskligt sällskap än många andra raser. Högst ca 4 timmar per dygn bör den lämnas ensam.


Inte har något emot kroppskontakt med hunden. Många gårdshundar är riktiga knähundar som älskar att sitta i knäet och ligga nära intill i soffan. Helst vill den även krypa ner under täcket i sängen.


Är intresserad av att tillämpa de nya "mjuka" inlärningsmetoderna där hundens förtroende för föraren står i centrum. Många gårdshundar är ganska "milda" och "mjuka" och mår inte alls bra av tuff dressyr.


Inte är allergisk mot hund. Undvik en tragedi för dig, familjen och hunden genom att avstå från köp om du misstänker att någon inom familjen eller den närmaste vänkretsen kan vara känslig.


Uppskattar att vara med och hjälpa till att bevara en gammal, genuin svensk (och dansk) hundras.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Lagotto romagnolo

En pigg och väldigt lättlärd ras som gillar att arbeta. Vet inte om du tycker den är för stor dock, tikar är 40-46 cm ungefär, hanhundar något större.
Krullig päls som, när den är i utställningsskick, det fastnar en hel del i men vem säger att den behöver vara så lång hela tiden.
Jag klipper ner min med jämna mellanrum så den är relativt lättskött. Ingen borstning behövs, möjligtvis tovutredning då och då, men det är sånt man kan pilla med medan man gosar framför tv'n.

I övrigt väldigt mycket som Martha skriver om DG'n faktiskt... ;) (så jag behöver inte upprepa allt här).
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

* Relativt frisk från sjukdomar
* Liten till medelstor
* Arbetsvillig
* Lättlärd
* Tuff, men inte hård i sinnet
* Barn och djurvänlig
* Allround till de olika diciplinerna


Jag är intresserad av att träna agility och lydnad till största del.

Låter som en Löwchen i mina öron. Mycket sällskapshund, gillar att arbeta men måste inte. Min vovve har en kullbror som är agilitychampion i Canada. Frisk ras som lever länge. Kräver en hel del pälsvård om man vill ha dem utställningsklippta (lejonklippning) annars kan man ha en alternativ lättskött frisyr (min har ala Schnauzer). Till temperamentet skulle man kunna kalla dem "terrier light".
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Isländsk fårhund!

Joppe_jpg.jpg


Lättlärd, arbetsvillig, flockbunden, tålig, glad i alla, är med jämt, jagar inte...

Finns bara fördelar! Bra format, bra päls...
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

En gårdshund låter väldigt trevlig i sig, men jag såg att den inte är erkänd av FCI. Vet du hur detta kommer sig? Då får man väl inte ställa ut den heller?

Tänkte först att det kan vara om den var en relativt ny ras, men det verkar den ju inte vara...?

Annars verkar det vara en rätt intressant ras :)! Tack för tipset :bow:
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Lagotton såg riktigt häftig ut :)! Och storleken gör inget, upp till runt 45-50 cm känns acceptabelt.

Vet du någon som tävlat agility med sin Lagotto?
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Löwchen var söt, men jag såg att de inte fick ha något underull? Innebär inte det att de blir våta rätt lätt och därmed nerkylda om man är ute i skogen med dem en regning dag? Min ena Cavalier har nämligen nästan inget underhår, och han fryser som en blådåre om han är ute när det regnar och inte har ngt täcke på sig.....
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Visst får du ställa ut gårdhunden....det är en helt underbar ras, man slutar aldrig att skratta......dom blev väl godkända som ras 1998 och det där med FCI har jag som ingen koll på.
Här är min lille kille :love:
224005.jpg
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Gårdhunden fryser ju den med....regnar o blåser det vid kallt väder så blir dom ju hurvna.....men så länge dom rör sig så är det ingen fara.....sen finns det ju dom som har lite tjockare päls än vad min har.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Fårhunden var fin! Men det jag tänkte på var att den är en utpräglad vallhund? Hur trivs dessa med att inte valla, eller det kanske går att ersätta vallet med annan aktivering?

Till alla : Jag är jättetacksam över era förslag och synpunkter, och mina extrafrågor är inte på något sätt menat negativt mot raserna, det hoppas jag ni förstår!! Vill bara veta så mycket som möjligt!

Än en gång, tack :bow:
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Otroligt gullig bild :love: ! De verkar ju inte ha några problem med att komma överrens med andra djur ialla fall ;).

De påminner ju rätt mycket om en JR i utseende, gör de det i beteende också? De JR jag har stött på är ju otroligt smarta, lättlärda och roliga, men många verkar också kräva konstant stimulans, och ha lite svårt för att koppla av. Grdshunden har jag fattat är lite lugnare i sinnet?
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Den vallar inte riktigt på det sättet, har inte alls samma maniskhet som tex bordercollie kan ha. Den är nöjd om den har en uppgift, vår höll koll på reviret - det vill säga gården. Vi hade får men han var aldrig särskilt benägen att hålla koll på dom jämt och ständigt, däremot hjälpte han gärna till om vi skulle flytta dem eller så. De är mera fösande än samlande i sitt vallningssätt för övrigt.

Jag tror att agility skulle vara perfekt för dom. Kvicka som tusan och alerta och vakna med blicken.
 
Sv: "Frisk" liten/mellanstor ras sökes; erfarenheter mottages gärna!

Ja, "min" ras har du ju redan nämnt - dvs Dvärgschnauzer.
Jag ångrar inte ett dugg att mamma valde att vi skulle köpa en dvärgschnauzer.

Men, skulle vi skaffa en hund till av annan ras tror jag nästan att det skulle bli en Norfolkterrier - för de hundar vi har träffat på promenaderna är väldigt trevliga. Men det kanske är för att Izor vill leka med dem och inte bete sig som han gör mot andra terrierhundar (han "avskyr" Jack Russell).
Finns en liten Molly, som nu är 6 månader, som nästan ålar sig ut ur skinnet så fort hon får syn på Izor - och mig med för den delen (trots att jag sist var utan Izor). Och Mollys ägare har haft Dvärgschnauzer innan.

Åh, det blev inte så mycket rasfakta precis.;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 919
Senast: Pilot
·
M
Övr. Hund Funderar på hund, och vill vidga mina vyer vad gäller raser. Det viktigaste för mig (förutom att rasen är lämpad för mig förstås) är att...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 532
Senast: Luff
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 013
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Jag går och funderar på att skaffa hund (har redan bestämt mig) och klurar på ras. Jag har haft en cavalier tidigare som jag var aktiv...
Svar
14
· Visningar
2 384
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp