Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag syftar dels på hundar som kommer fram ,de gjorde jag till en början, men även folk som påstår att dom har 100%ig koll på sina hundar är det fruktansvärt oansvarigt att låta hundarna springa runt okopplade i närheten av kopplade hundar.
Som en kväll då jag stog och samtalade med en bekant i samband med promenad.
Då komemr en kvinna med två hundar precis innan oss sätter hon sina hundar, ah tänkte jag en klok ägare som ska koppla dem, men ak i stället ber hon dem stanna kvar och efter att ha passerat oss och gått ca 10 meter så roppar hon in dem- de slutar med att dom far förbi oss i 190...Kul!NEJ!
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

så jag ska kalla in hunden, sätta på honom kopplet som jag måste komma ihåg att släpa med mig, passera, koppla loss och stoppa ner kopplet i fickan igen VARJE gång vi möter en hund? istället för att han lunkar på vid vägkanten eller ute i gräset någonstans. jag fattar helt enkelt inte vad skillnaden blir? Fjo-jo kanske förutsätter att samtidigt som jag kopplar, då går jag också undan så att det blir ett tiotal meter mellan oss?

obs att om jag ser att någon har uppenbara problem med sin hund, då går jag inte dit. antingen får han gå fot eller så sätter jag honom så får den andra hunden passera.

vad menar du med hundslagsmål? för det krävs ju att de kommer helt nära. det gör han inte. dessutom är han inte en hund som bråkar utan en flower power hund som lever enligt mottot "love, peace and understanding".
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

var inte så arg då? ta ut hundarna en och en så blir det kanske lättare att hålla dem?
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

varför är det oansvarigt? för att det stör dig? min hund rusar inte i några 190. möter vi hundar får han gå lite framför mig så jag ser var han är. sedan får han gå längs med kanten. ska vi möta en läskig hund kan han få för sig att börja trava så att det går snabbare förbi. men inga ryck i 190. varför är det oansvarigt? hade det varit mer ansvarsfullt med sämre lydnad och flexi?
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Calazirya:

Nej nej, inlägget var inte menat åt dig personligen. :)
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag syftar dels på hundar som kommer fram ,de gjorde jag till en början, men även folk som påstår att dom har 100%ig koll på sina hundar är det fruktansvärt oansvarigt att låta hundarna springa runt okopplade i närheten av kopplade hundar.



Självklart ska okopplade hundar inte gå fram till dina, men om föraren har full koll ser jag ingen anledning att de ska behöva kopplas bara för att du får det jobbigt med dina?
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Tror.du.verkligen.att.två.schäferblandningar.som.båda.är.dubbelt.så.stora.som.min.hund.
skulle.orsaka.mindre.skada.än.vad.min.hund.ensam.skulle.göra?

Men.även.om.d.e.skillnad.på.skador.mellan.småhundar.å.min.bullterrier.så.är.det,ju.fortfarande.så
att.det.är.Någons.hund.som.kommer.kutandes.i.full.fart!.
Menar.du.då.att.bara.för.att.deras.hundar.inte.gör.lika.stor.skada.så.ska.det.vara.så.att.det.är."ok"för.deras..hundar
attakera.min.hund.utan.anledning?

det är jätte jobbigt att läsa fjortisspråk...
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Är inte mycket för Flexi!
Många har tok för långa linor och kan inte få in sina hundar som dom borde göra.
Sen ska jag inte behöva gå ut en och en för att andra ska slippa hålla hunden i koppel!
NEVER!
Jag tycker att den här Disskutionen börjar bli enformig..Jag tycker som jag tycker och du tycker som du tycker!
Vi bor båda i Lund låt oss hoppats att vi slipper ett möte THATS IT!
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

men vad är då problemet? är det enbart det faktum att han inte har ett halsband runt halsen och att jag inte har ett koppel i handen? jag ser dig då och då, så risken finns att vi möts på någon promenad förr eller senare.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Usch va otäckt. Håller tummarna att allt blir bra med mamma och hunden, och att den inte får problem vid hundmöten i framtiden.

Det är spännande att så fort ngn nämner ordet "kamphund" så känner sig folk plötsligt påhoppade. Det var ju en kamphund? Det hade också kunnat vara en vallhund eller en fågelhund men i detta fall var det en kamphund.

Hade TS skrivit "vallhund" eller "BC" (om det varit en sån) så hade troligen inte forumets BC-ägare tagit illa upp. Det beror ju på hundägarna, inte på hunden, att såna här saker händer.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag förstår egentligen inte varför folk hakar upp sig på okopplade hundar. Sålänge det sköts på ett bra sätt är det inte mer riskabelt än att ha hunden kopplad. Min lösa hund blev påhoppad av en kopplad rottis, helt omotiverat. Och där stod jag efter en stunds dragkamp för att få loss min hunds nacke ur rottisens käft med en fet utskällning av rottisägaren för att vår hund inte är kopplad. Eh, va?

Om man ser till de regler som finns, och som anser är väldigt logiska, så skall man se till att man inte utsätter sin omgivning för risk. Om det kräver koppel och munkorg så är det vad man ska använda - punkt!

Men vi som har hundar som håller sin undan andra hundar, som lyder klockrent och kan gå lösa, behöver ju därav inte heller ha varken koppel eller munkorg. Varför ska vi straffas för andra dåliga hundhållning?

Sen har man såklart respekt för andra människor och tar hunden fot eller annat lämpligt när man passerar nära en person som kan vara hundrädd eller har egen hund med sig. Det tycker jag inte bör vara så problematiskt. tvärt om ser jag det som en uppgift att ge min hund på våra promenader. Att meddela mig om ett möte och följa instruktioner. På så sätt behåller vi en kommunikation hela tiden och skapar en sund relation där hunden ser upp till och följer mig.

Denna kommunikation tycker jag att man bör ha oavsätt om man har hunden i koppel eller lös.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Det kan ha att göra med alla onyanserade och kritiska inlägg mot ALLA kamphundar ( oavsett ras ), som det ständigt blir diskussion om i alla sådana trådar.

Jag tycker givetvis att det är vidrigt det som hänt och jag hoppas den hunden avlivas, men jag tänker fortfarande behålla min kamphund och jag vill inte ständigt behöva försvara mitt val av ras på buke.

Nu behöver jag ju givetvis inte försvara mig mot okunskap egentligen, men ibland kan jag inte hålla mig ;)
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Undar bara en sak, du skrev innan att du sällan har koppel med dig när du går ut.
Hur gör du på privat mark?
Går du aldrig i stadsparken?

För vi har ju områden som där är strik med koppel tvång!
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Har jag påstått det ?

Men det ÄR mycket okunskap i tråden ang kamphundar, vad du tycker eller inte tycker har inget med mitt uttalande att göra.

Så vad har min kunskap om HUND med det att göra ?

Mitt svar var riktat till Tintilars fråga om varför man tar åt sig som kamphundsägare när det blir sådana diskussioner som denna!
 
Senast ändrad:
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

går inte på promenad i stadsparken särskilt ofta. bor väldigt långt ifrån. de få gånger vi har varit där, och på andra ställen där det är ett koppeltvång som jag vet om, då är han givetvis kopplad.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Om man ser till de regler som finns, och som anser är väldigt logiska, så skall man se till att man inte utsätter sin omgivning för risk. Om det kräver koppel och munkorg så är det vad man ska använda - punkt!

Men vi som har hundar som håller sin undan andra hundar, som lyder klockrent och kan gå lösa, behöver ju därav inte heller ha varken koppel eller munkorg. Varför ska vi straffas för andra dåliga hundhållning?

Sen har man såklart respekt för andra människor och tar hunden fot eller annat lämpligt när man passerar nära en person som kan vara hundrädd eller har egen hund med sig. Det tycker jag inte bör vara så problematiskt. tvärt om ser jag det som en uppgift att ge min hund på våra promenader. Att meddela mig om ett möte och följa instruktioner. På så sätt behåller vi en kommunikation hela tiden och skapar en sund relation där hunden ser upp till och följer mig.

Denna kommunikation tycker jag att man bör ha oavsätt om man har hunden i koppel eller lös.

Jag håller med. varför ska man om man har så bra koll på sin hudn behöva koppla den för att någon annan har för mång att hålla koll på? Är det inte upp till var och en att hålla koll på sin eller sina? varför ska vi som har koll på våra hundar bli lidande för att någon som har dem kopplade INTE har koll på sina?
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Det kan ha att göra med alla onyanserade och kritiska inlägg mot ALLA kamphundar ( oavsett ras ), som det ständigt blir diskussion om i alla sådana trådar.

Jag tycker givetvis att det är vidrigt det som hänt och jag hoppas den hunden avlivas, men jag tänker fortfarande behålla min kamphund och jag vill inte ständigt behöva försvara mitt val av ras på buke.

Nu behöver jag ju givetvis inte försvara mig mot okunskap egentligen, men ibland kan jag inte hålla mig ;)
Du ska inte behöva försvara ditt val av ras, tycker det är väldigt mycket fördommar i dessa diskussioner.
Självklart är hundar av kamphundstyp i de allra flesta fall underbara hundar, och fungerar utmärkt med sin flock. Är deras ägare också medvetna om deras ursprung, och vad som kan trigga oönskat beteende är det absolut inga problem.
Problemet är att det räcker att 1 ägare av 30 missbedömmer sin hund och hunden hamnar i en situation den löser med tänderna för att folk ska reagera kraftigt och med rädsla.

Det kan jag tycka inte är särskilt märkligt.

Jag har en fråga.
Skulle du låta ditt barn gå fram till en ras av kamphundstyp om du varken känner hunden eller ägaren? (Under förutsättning förstås att man frågat ägaren om det är ok)
Jag kan säga att jag inte skulle göra det.....
Däremot har jag inga problem om jag känner och litar på ägarens förmåga att läsa och styra sin hund.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag har en fråga.
Skulle du låta ditt barn gå fram till en ras av kamphundstyp om du varken känner hunden eller ägaren? (Under förutsättning förstås att man frågat ägaren om det är ok)
Jag kan säga att jag inte skulle göra det.....
Däremot har jag inga problem om jag känner och litar på ägarens förmåga att läsa och styra sin hund.

Ingen av mina barn skulle någonsin få gå fram till en hund där jag inte känner hunden och ägaren. Varför skulle jag lita mer på ngn jag inte känner med exempelvis schäfer än ngn med kamphundstyp? Nej, vet jag inte vem det är, att ägaren kan sin hund och att hunden är van vid barn så får inte mina barn hälsa på den, vare sig de är staffe, schäfer eller golden.
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 921
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 449
Senast: em-pirre
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 795
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Min mamma har ett litet (?) problem med sin hund och därför tänkte jag lägga ut en tråd och be kloka bukare om hjälp :) I höstas fick...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp