Funderar på att köpa mig en islandshäst

Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

I dagsläget får man ju tävla vanliga grenar som ex hoppning eller dressyr på ponny/islandshäst även om man är vuxen men man får då istället tävla mot stora hästar.
Vilket oftast är en nackdel för oss :(

I hoppning och dressyr går dom ju som ponnysar pga de är av ponnymått.. Iaf när jag tävlat med min islänning

När du tävlar i hoppning så får du aldrig vars med att tävla om placering då? Visst är det bara clear round klasser man får vara med i på islandshäst som vuxen ryttare? Min islänning hoppar som en Gud och tänkte för något år sedan testa att tävla men skulle kännas konstigt att komma med en lurvig liten ponny och möta deras hoppmaskiner:/
men vill ändå, bara för att ha testat!
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Jag har islandshäst som jag hoppar med på hobbynivå, det går alldeles utmärkt att hoppa med en islandshäst.

När du beskriver din drömhäst så får du vara beredd på att lägga ned pengar på den, 70k ungefär. Det du får lägga med i beräkningen är att en islandshäst är billig i drift, billig försäkring, billig i foderkostnader, blir sällan sjuk osv... köpesumman är ju ändå bara en engångskostnad! Du kan ju även köpa en unghäst som bara är grundinriden om du vill ha en billigare häst.

Jag har också gått från storhäst till islandshäst och jag kommer aldrig att återvända. Mer perfekta och okomplicerade hästar får man leta efter! De är dyrare i inköp än andra men i gengäld är de hälften så billiga i drift som en "storhäst".

Lycka till!
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Har ganska precis sålt min halvblods-hopphäst då vi inte passade så bra för varandra. Har alltid varit lite förälskad i islandshästen och har en kompis med en isis som håller på att försöka övertala mig till ett köp av islandshäst istället för stor häst.

Jag har alltid gillat att rida ut och islandshästen känns som en behändig häst som tar sig fram överallt utan problem. Det jag tror jag kommer sakna mest om jag köper en islandshäst är hoppningen. Finns det många som det går att hoppa med? Jag vill verkligen inte hoppa en massa höga hinder utan det jag gillar mest är bomarbete och gymnastikhoppning.

Jag vill ha en pigg häst som är känslig för hjälperna utan att vara okontrollerbar i ridningen. Vill inte nödvändigtvis tävla men vill att hästen ska ha bra gångarter. Skulle tro att jag skulle leta efter en lyxig hobbyhäst som jag kan vara med på kurser med och ev tävla någon gång då och då.

Vill helst även att hästen i fråga ska vara av den större modellen men smäcker i kroppen. Gärna en fräck färg :D

Vad får man betala för en sån häst jag letar efter? Kommer ta hjälp av islandshästfolk men vill ändå fråga lite här med.
Min kompis säger att jag får räkna med att lägga 40-50000 för en sån häst jag vill ha men prissättningen på annonser känns så varierande. Såg även en tråd här om att priserna är lite konstiga just nu och jag kanske inte alls måste leta efter en häst i den prisklassen?

Tacksam för svar till en förvirrad tjej som går i hästköpartankar och INTE KAN BESTÄMMA SIG :D
Jag har länge hållt på i branschen och driver även eget och efter allt som du beskriver så kan du hitta en häst på Island för det priset och knappt med flyg men det är mycket jobb/ pappersarbete och känner man inte folk är det lätt att man blir lurad.

Så jag rekommenderar att du köper din islänning i Sverige av en hästkunning förmedlare som i sånna fall även kan ge dig en en kurs så du verkligen får känna efter. Och i Svergie ligger en sådan häst på minst 55 000- 70 000, men då kan du oftast räkna med service.

Dessutom går det bra att hoppa med en islänning men vissa är mindre lämpade än andra, en femgångare med mycket passanlag kan lämpa sig mindre då den har lättare att falla i en passtaktig gångart eller pass och det blir väldigt svårt att hoppa för hästen speciellt om den spänner sig, för passen är en lateral rörelse.
En bra fyrgångare är oftast dyrare än en islänning som är passig i sina gångarter!

Så jag rekommenderar att du letar efter en fyrgångare med lätt för trav och gallop :)
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Min kompis 5-gångare är passig av sig vad jag har förstått och den hästen har svårt för både tölt och galopp och då har den aldrig varit passtränad ens...

Min häst var en sån som grisepassade i alla gångarter och tempon (5 gångare).
Idag har han blivit otroligt mycket bättre, han har inte längre någon passtakt i galoppen, han har stabil trav. Han rids på volt i trav, galopp, och tölt. Tölten är ren för det mesta (läs, när jag gör rätt).

Han är ingen superflott tävlingshäst, han har ingen stor aktion eller häftiga gångarter att se på.
Men denna förändringen har skett medan jag har ridit honom, som är långt ifrån proffs på vanliga hästar, och han är min första islandshäst.

Det jag ville komma fram till är att om min grisepassande 5-gångare har kunnat bli såpass mycket bättre (och han blir bättre hela tiden) så tycker jag inte du ska vara rädd för att 5-gångare är hopplösa och omöjliga. Kan jag lyckas någorlunda med en "gammal" (22 år) billig häst (köptes som 19-åring för 30k, inkl. utrustning) så tror jag inte det ska vara några problem med en välriden 5-gångare i den högre prisklassen som du letar i.

Sen får jag ju tillägga att det tagit tid, och mycket hårt arbete, men det är ju det roligaste!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

När du tävlar i hoppning så får du aldrig vars med att tävla om placering då? Visst är det bara clear round klasser man får vara med i på islandshäst som vuxen ryttare? Min islänning hoppar som en Gud och tänkte för något år sedan testa att tävla men skulle kännas konstigt att komma med en lurvig liten ponny och möta deras hoppmaskiner:/
men vill ändå, bara för att ha testat!

Skall du tävla bland ponnyer är det svd B som gäller = clear round, men om hästen är duktig kan du tävla bland stora hästar och då kan du tävla om placeringar, men då är det lite högre hinder 90 är lägsta klassen bland stora hästar.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Om du finns i närheten av dalarna kan du få prova min häst och se att han är en riktigt allround häst, typ fälttävlans ponny med tölt och pass :)

Det där låter ju bra och tack så mycket men jag bor ganska många mil från dalarna, men tack iallafall :)
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Ja det är flera som sagt till mig att de gått från storhäst till islänning och aldrig kommer gå tillbaka till stor. Jag känner också att islandshästarna är behändiga pga sin storlek och de tar sig fram överallt och det är sällan jag hört att någon haft problem med sin islandshäst förutom eksem. De känns sammanfattningsvis som en väldigt tålig ras. Jag hr dessutom börjat tröttna på alla dessa halvblod som bara går sönder hela tiden och att det avlas på dåliga individer. De rids in tidigt och ska prestera på tävlingsbanorna tidigt. Islandshästar rids in på ett mer långsiktigt sätt kan jag nog tycka. Det gillar jag.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Tack för dina tips! Jag har som sagt hjälp av flera duktiga islandshästmänniskor och gårde brevid mitt stall bedriver verksamhet och är tydligen mycket rutinerade. När mitt köp av häst blir lite mer verklighet (har förstått att jag behöver spara lite mer pengar) kommer jag ta mig dit för att provrida hästar också.
Har redan blivit rekommenderad att inte titta på hästar från island, känns alldeles för osäkert.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Det är ju det här pilljobbet med detaljer som skulle bli så roligt med en islandshäst eftersom man får ytterligare en eller två gångarter och även andra gångarter som möjligen blir inblandade i varandra osv.

Min kompis häst som är passaktig har också blivit så mycket finare med mycket jobb och det är så kul att få se den positiva förändringen över tid.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Det är ju det här pilljobbet med detaljer som skulle bli så roligt med en islandshäst eftersom man får ytterligare en eller två gångarter och även andra gångarter som möjligen blir inblandade i varandra osv.

Min kompis häst som är passaktig har också blivit så mycket finare med mycket jobb och det är så kul att få se den positiva förändringen över tid.

Ja, visst är det roligt!!

Jag har lärt mig jättemycket, men även lagt på mig jättmycket dåliga vanor som jag nu försöker träna bort igen med min fantastiska tränare. På en islänning är det ju så förbenat svårt att bara åka med och tänka på sin egen ridning. Nu är han äntligen såpass stabil att han kan hålla traven eller tölten medan jag tänker på min kropp och tränar på sitsen. Han är väldigt känslig och byter gångart snabbt som ögat, så om jag rör mig minsta lilla millimeter så blir det grispass direkt, vilket lett till att jag ser ut som en staty.

Men du bor ju i Falkenberg (då är vi nästan grannar ;)) där finns ju hur mycket islänningar som helst. Finns också väldigt duktiga yrkesmänniskor som du kan ta hjälp av om du ska köpa.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Mitt troll på 132 hoppar 110, min andra på 143 går La dressyr och hoppar samma höjd så hittar du en häst med separerade gångarter fungerar den till allt. Sen får man ju prioritera lite, lilltrollet som hoppar så awesome är ingen häst jag skulle slänga upp en nybörjare på och han är inte direkt "trygg" då han har energi och vilja i varenda cell.

Ursäkta för slumpmässigt dravel om mina hästar, dåligt försök att ge exempel :D
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Mitt troll på 132 hoppar 110, min andra på 143 går La dressyr och hoppar samma höjd så hittar du en häst med separerade gångarter fungerar den till allt. Sen får man ju prioritera lite, lilltrollet som hoppar så awesome är ingen häst jag skulle slänga upp en nybörjare på och han är inte direkt "trygg" då han har energi och vilja i varenda cell.

Ursäkta för slumpmässigt dravel om mina hästar, dåligt försök att ge exempel :D

Precis! Man kan göra allt med en islänning som man kan göra med en vanlig häst :)

Dock tror jag inte det är jättevanligt att islänningar klarar av 110 banor med ryttare även om det finns :)
Jag hoppas att jag kan ligga på 1-1,10 om ca 1 år när vi har hunnit träna mera :)

Dock så håller vi på med vår passage just nu så vi utvecklas mer i dressyren för tillfället som också är riktigt roligt!

Men min precis som ditt lilltroll är ingen lämplig nybörjarhäst då det finns mycket power i hela hästen som älskar att få göra sig av med all energi :)
Men det är ju en smaksak hur mycket power man föredrar, finns ju välutbildade segproppar med..
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Måste bara fråga...Har du varit uppe i Strömstad och tävlat med din musblacka? Fick för mig att jag sett ett likt ekipage iafll på några tävlingar där!

KL*
Till ts: Kul! Hoppas du hittar något bra som passar dig. Jag tycker att du skall leta efter en självsäker häst med väl separerade gångarter och starka grundgångarter som du kan hoppa med. Har hästen en bra tölt i grund och botten så finns den alltid där för dig att lära dig ta fram mer och mer. Tror ändå att du har svårt att hitta en häst med så starka grundgångarter och samtidigt en väldigt lätt och ren tölt som du skall klara att rida direkt som nybörjare inom gångarterna.

Leta förövigt efter en frisk häst i Sverige så du får så lite risk för exem osv som möjligt. Tror att du får leta i prisklasserna 50-75.000 för att få den "färdiga" hästen du vill ha.

Lycka till!
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

*knapplånar i min egen tråd* :)

Idag har jag ridit kurs för Reynir Adalsteinsson två st pass på en lånad häst och det gick så bra och var så roligt så nu har jag till 80% bestämt mig för att köpa en islandshäst :bump:
Efter sommaren får det nog bli när jag tjänat ihop lite mer pengar :)
Han sa åt mig att det bästa nog är en fyrgångare för mig :)
Så nu får man längta lite :D
Funderar på att eventuellt vara med på en kurs till för honom i april..
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Där var två av mina stallkompisar. Ska du vara med på nästa kurs i april också? Då ska jag och min lillskit debutera i kurssammanhang och jag är skitnervös, men det ska bli jättekul!!
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Det måste ju ha varit Lotta och en till då? Jättefina hästar hade dom iallafall! Jag ska vara med på nästa kurs också fast bara en av dagarna på min kompis häst :)
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Japp, det stämmer. Båda deras hästar är superläckra!

Vad kul, då ses vi nästa kurs. Vad är det för häst du ska rida?

Jag har en liten mörk fux med strimbläs. Ser du någon nybörjare så är det jag. :p
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Nu har jag helt bestämt mig för att det blir en islandshäst och även börjat leta :) blir också i en dyrare prisklass än ja tänkt mig från början för jag har ganska höga krav. Funderar nu på var man hittar uppfödare på västkusten eller till rimligt avstånd från västkusten iallafall?
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Vi kommer inte vara med på kursen längre men hoppas du får det trevligt!
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Låter som vi har en seriös pälsbollsköpare här.
Jag tycker du skall åka och titta på några tävlingar nu i sommar.
Lokala och sen blir det väl några stora tävlingar på säve bla.
Kom till djarfur open utanför kungsbacka 14 maj så kan vi ta en titt på hästar där tillsammans.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 716
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 496
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp