Funderar på att köpa mig en islandshäst

CallMeAce

Trådstartare
Har ganska precis sålt min halvblods-hopphäst då vi inte passade så bra för varandra. Har alltid varit lite förälskad i islandshästen och har en kompis med en isis som håller på att försöka övertala mig till ett köp av islandshäst istället för stor häst.

Jag har alltid gillat att rida ut och islandshästen känns som en behändig häst som tar sig fram överallt utan problem. Det jag tror jag kommer sakna mest om jag köper en islandshäst är hoppningen. Finns det många som det går att hoppa med? Jag vill verkligen inte hoppa en massa höga hinder utan det jag gillar mest är bomarbete och gymnastikhoppning.

Jag vill ha en pigg häst som är känslig för hjälperna utan att vara okontrollerbar i ridningen. Vill inte nödvändigtvis tävla men vill att hästen ska ha bra gångarter. Skulle tro att jag skulle leta efter en lyxig hobbyhäst som jag kan vara med på kurser med och ev tävla någon gång då och då.

Vill helst även att hästen i fråga ska vara av den större modellen men smäcker i kroppen. Gärna en fräck färg :D

Vad får man betala för en sån häst jag letar efter? Kommer ta hjälp av islandshästfolk men vill ändå fråga lite här med.
Min kompis säger att jag får räkna med att lägga 40-50000 för en sån häst jag vill ha men prissättningen på annonser känns så varierande. Såg även en tråd här om att priserna är lite konstiga just nu och jag kanske inte alls måste leta efter en häst i den prisklassen?

Tacksam för svar till en förvirrad tjej som går i hästköpartankar och INTE KAN BESTÄMMA SIG :D
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Det finns många behändiga hästar som tar sig fram överallt som du skriver men.....Inget du skriver att du vill ha är ju jättespeciellt för just islandshäst. Du skriver inte att du vill ha en häst som töltar tex???
Vänd på det. Varför skulle du vilja ha just en islandshäst?
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Jag kom på det sen att jag givetvis är väldigt intresserad av tölten så hästen ska vara en töltmaskin helst. Lättöltad ska den vara :)
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Ska du ha en trygg och stabil, välriden och känslig häst med klockrena och säkra gångerter så får du nog räkna med att lägga mer än 40-50'000. 70 som minst bör du nog räkna med, ska hästen ha mer tävlingsgång (dvs med lite lyft och så) lär det bli några tusenlappar mer.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

klart du ska köpa en islandshäst, de är fantastiska på alla sätt och vis :laugh:

Jag gick också över från halvblod till islandshäst för några år sedan och du kommer inte ångra dig :laugh:

De flesta islandshästar kan hoppa rätt bra bara de bara är bra utbildade i dressyren så de är balanserade och säkra i sin galopp. ofta har man lite mer att jobba med för att få upp styrkan så att de orkar bära sig och galoppera och trava mer samlat. En stor häst byter inte gångart när det blir jobbigt och den inte orkar, medan en islandshäst kan blanda in tölt och pass när den tappar balansen vilket kan vara lite pyssel att få bort.

Men det finns inget roligare än att rida en välutbildad islandshäst med bra tölt, det är helt underbart när man bara kan fräsa på i ökad tölt längs ridstigarna :laugh: eller flygande pass :love:

Jag har tävlat hoppning med ett islandssto förut och hon var riktigt duktig och min hingst hoppar jag med ibland på skoj, de har ju inte förutsättningarna för att hoppa så högt, men upp till 80-90 cm brukar de flesta kunna hoppa med rätt träning så vill man ha en rolig gångartshäst som är fantastiskt rolig att rida i skogen är islandshästen ett bra val :laugh:
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Vill du hoppa med hästen (även på låg nivå) bör du även lägga till 4-gångstyp och bra bärig galopp. Galoppkvaliteten kan variera enormt och 5-gångstypen har oftast (inte alltid) sämre galopp.

Det finns många Islandshästar som gillar att hoppa och har bra teknik och troligen lika många som betraktar hinder med skepsis eller helt enkelt ignorera dem och gör kaffeved av bommarna
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

femgångshästar har också bra galopp bara man tränar dem rätt och lär sig om hur gångarterna ska kännas när det är rätt och har en bra tränare, men det gäller ju inte bara femgångare, alla gångartshästar kräver taktkänsla och hjälp av folk som kan.

Många är så rädda för femgångare och tror att de bara ska grisepassa, har man en välutbildad femgångare och lär sig känna rätt takt är det inte svårare än en fyrgångare, det är som att säga att alla fyrgångare har svårt för tölt och bara är travtaktiga.

Tycker fyrgångare och femgångare är lika bra fast på olika sätt, många säger att oerfarna ska skaffa fyrgångare för de är lättare, men jag tycker inte det stämmer en utbildad häst är lika lätt oavsett om den är fyr eller femgångare och om man är helt oerfaren köper man sig väl inte en outbildad häst ändå.

Jag kom från storhästarnas värld 2007 när jag började träna min hingst, hade ridit islandshäst innan men inte tränat seriöst och var inte jätte erfaren på gångartsträning, red in honom och grundutbildade honom sen har han vart hos tränare för visning på bedömning och sen fick jag hem honom och fortsatte och jag har inte haft några svårigheter och har tävlat framgångsrikt i femgång med A klass poäng några gånger.

Det jag vill säga är att man ska köpa den hästen man trivs med och inte stirra sig blind på om den är fyr eller femgångare för det är inte svårare att rida en femgångare än en fyrgångare och är man intresserad av pass (som enligt mig är en mkt häftig gångart :laugh:) ska man titta efter en välutbildad femgångshäst.

Nu kanske ni tänker att jag hade tur och att jag hade en bra häst, men jag har ridit flera andra femgångshästar och det är inte svårt bara man vet när det är rätt och har en intruktör till hjälp.

Mitt sto som jag tävlade hoppning på var femgångare och hade jätte bra galopp, jag var 13-15 år när jag red henne och visste inte mycket om islandshästar, men hon hade väldigt bärig och bra galopp i sig själv. Så visst går det att hoppa femgångare bara man hittar en som är bra utbildad men det ska man ju oavsett om man ska ha fyr eller femgångare.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Välkommen in i islandshästsvärlden! Jag säger då bara det: En gång islandshäst-alltid islandshäst! :love:

Klart dom kan hoppa! Min dotter har hoppat 1 m med sin isis samt varit med på dressyrtävling bland stora hästar och kommit tvåa! Så visst kan dom, dom små pållarna!

Visserligen räknas dom som ponny pga. storleken men det är MYCKET häst i en sådan liten förpackning! En underbar förpackning dessutom....:bow:
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

En travtaktig fyrgångare med formproblem kan vara svårare en en passtaktig femgångare. Tycker jag. Håller med om att det inte spelar så stor roll hur många gångarter, fyra eller fem, men kvaliteten på gångarterna spelar roll.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Hörde att på mötet SIF-SvRf diskuterades huruvida islandshästen är en ponny och svaret var att ponnyn måste vara inmätt för att kallas ponny. Och våra hästar är inte inmätta. Avelsbedömningsmätningarna gills inte. (Angående om vuxna får tävla islandshäst vid ett eventuellt samgående)
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Jag kommer ju aldrig kunna hitta en bra häst som passar mig som nybörjare på islandshästen på egen hand har jag ju förstått. Tur att stallet jag håller till i är proppfullt av islandshästar :)

Finns det något generellt svar på vilka hästar som har mer bärig galopp än andra? Tex de som är mest lätt-töltade eller de som är mer åt det passiga hållet och så vidare...?
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Det är många som säger till mig att om jag en gång skaffar mig en islandshäst så kommer jag aldrig mer vilja rida storhäst :D Men så är dessa människor som sagt detta nog jäviga för det är ju islandshästfolk ;)

Jag tycker det fortfarande är lite svårt för mig att bestämma mig. Jag har inte råd med två hästar men jag vill ha både och!!!

Känns som jag kan hitta en storhäst som passar mig mycket mycket billigare än vad jag kan hitta en medelgod islandshäst för....
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Lägg märke till att jag rekommenderade en fyrgångstyp med bra galopp, jag kanske borde förtydliga här menade jag mest en häst som inte har alltför lätt att ta pass i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det blir onödigt trassligt för en "nybörjare" på islandshäst med om man har ambition att hoppa om man dessutom måste kämpa med passen samtidigt, generellt sett så har 4-gångare bättre eller ska vi säga mer lättriden galopp men det finns stora individuella variationer.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

De mest lätt-töltade hästarna skulle jag säga har en tendens att ha en fyrtaktig galopp, alltså en galopp som närmar sig tölten.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Jag har ridit islandshäst i 20 år och vill rida storhäst också!
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

En travtaktig fyrgångare med formproblem kan vara svårare en en passtaktig femgångare. Tycker jag. Håller med om att det inte spelar så stor roll hur många gångarter, fyra eller fem, men kvaliteten på gångarterna spelar roll.

precis antalet gångarter spelar inte så stor roll det finns bra och dåliga både fyr och femgångare.

Det man ska titta på är att hästen är bra utbildad och har lättridna och rena gångarter.

Man ska köpa den hästen man känner passar en själv oavsett om den har 4 eller 5 gångarter :laugh:
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Klart du ska ha en islänning :love:

Man kan ju rida dom som vilken häst som helst!

Jag har en med 5 bra gångarter som jag tränar och tävlar mestadels klassisk dressyr och hoppning med .
Åker iväg på hoppträning minst 1 gång i veckan och vanlig dressyrträning också minst 1 gång i veckan.

Islandsridning är det vi tränar minst på, för musklerna han bygger av dressyren och hoppningen gör honom otroligt stark så han får liksom automatiskt lätt för alla sina gångarter :)

Även om både pass och tölt skulle behöva tränas på mer, men dom är inte dåliga iaf. Men å andra sidan så kan man ju alltid bli bättre på vad man än gör, hur bra man än gör det..

Jag har också 2 stora hästar dock utlånade nu och var skeptisk till att skaffa mig min lille prins just pga jag trodde jag skulle sakna min hoppning och riktiga dressyr men min lille kille klarar av det minst lika bra som Fälttävlans hästarna jag hade gör :)
Vi har tom lagt grunden och påbörjat att träna passage med min islänning så dom kan dom med!
Och i hoppningen klarar vi iaf banor på 70cm hinder just nu men till sommaren tror jag vi klarar åtminstone 80 och kanske tom 90cm vilket jag tycker är bra för en tung islänning med en tjockis på ryggen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

I dagsläget får man ju tävla vanliga grenar som ex hoppning eller dressyr på ponny/islandshäst även om man är vuxen men man får då istället tävla mot stora hästar.
Vilket oftast är en nackdel för oss :(

I hoppning och dressyr går dom ju som ponnysar pga de är av ponnymått.. Iaf när jag tävlat med min islänning
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Det finns vad jag vet ingen minimimankhöjd för att tävla i hopptävlingar och vill man tävla i ponnytävlingar som normalt bara är öppna för folk under 18 gäller samma regler för islandshästen som för alla andra när det gäller åldersgränser, proportioner och mätning.
 
Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

det finns avd b i hoppning iaf, vet inte hur det är med dressyr, då får man starta ponny fast man är över 18, det är clear round
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 127
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp