Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag har nog ungefär varit i samma sits. Min hane var HEMSK. Jag åkte ner till min privata tränare och hade relationsträning. Tog 2 timmar sedan var han en helt annan hund. Som tog åt sig av korrigeringar istället för att skita i dom.

Håller med Jadzia, du behöver få hjälp av en tränare. Det är svårt att tipsa om att "klappa till" en hund på nätet. Mycket beror på hunden, ägarens sätt att läsa sin hund, pondus och auktoritet hos föraren.

Tyvärr så bor min tränare i Göteborg, vilket är en bit för dig att åka. Men PM:a mig så kan jag höra mig för?
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Tack för tipset, Göteborg är lite för långt bort dock.

Jo jag går ju inte och börjar smälla till hunden utan att ha ordentligt på fötterna först. Ska prata med min instruktör, som inte är någon mespropp som jag, och be om hjälp.

Jag har bitit henne i örat ett par gånger och det har faktiskt fungerat. Har dock inte velat fortsätta på den vägen men jag kanske blir så illa tvungen.

Flinisen, naturligtvis belönar jag henne efter korrigering om hon skärper till sig.

Tack allihopa för era tips och väldigt användbara inlägg. :bow: Var lite orolig över ev. reaktioner när jag postade min tråd men nu är jag glad att jag gjorde det.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Hoppas det ordnar sig för er...Så tråkigt när man hör folk som måste omplacera sina hundar :( Inte roligt...Jag vet också en jättebra instruktör men jag bor ju i Västmanland men ger dig gärna namnet om du vill ha det :)
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Personligen så är jag inte mkt för "bitning i öron" eller korrigeringar nära en hunds ansikte. Allt för många gånger hundarn nyper människor vid sådana korrigeringar.

Hoppas verkligen du hittar en intstruktör du och din hund trivs med! Det kan faktiskt bli bättre! Ett tag avskydde jag min hund, det var inte alls kul att ha honom. Förstod inte alls hur andra kunde uppskatta ett hundliv.. Nu nästan 1 år senare njuter jag till 100% av att ha hund :love:

För vilken människa tycker det är roligt att varje dag ha en kamp och tvister med sin hund?
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag kommer från Västmanland och har familjen kvar där, så pm:a gärna över namnet om du vill. Tack!
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag började fundera på det här med korrigeringar och ledde det lite samman med en Akita som jag hjälptränar (stenhård i psyket och i din hunds ålder, dock inte den motorn), hon tar inte heller korrigering.

Vi har precis börjat med vattenspruta på henne, för att förstärka "nej". Anledningen är enkel, det finns inte en chans att jag slåss med den hunden, hon är på tok för skarp mentalt och har dessutom ingen respekt för människor. Börjar jag ta i henne så går hon i kamp direkt och ska vinna, om jag vinner så blir kampen ännu länge nästa gång och det kommer att sluta med att hon vinner...

Så nu gäller vattenspruta och det funkar väldigt bra än så länge. Reaktionen blir snabb, vattnet gör obehag, men hon kan inte svara. Detta har lett till att hon faktiskt tar nej, efter bara en halvtimmes träning.
Då har jag gjort upp situationen i förväg så att jag vet precis vad som kommer att hända själv, är jag oförberedd så går det åt pipan.

När det gäller retrivers... Jag har en Ferrari-labbe, monstervarianten. Vi lyckades aldrig lära henne särskilt mycket, hon har varit odräglig som få, men nu när jag är äldre (var bara 6 år när vi fick henne, så att jag skulle träna den odågan var uteslutet) förstår jag vilket kapacitet hon har.
Vi pratar om en hund som på sök efter skadad fågel körde upp allt möjligt, käkade upp fågeln, sen hittade hon ett harspår, drog efter, hann i fatt och käkade upp haren också, levande... Många gånger....

Felet kan jag inte sätta fingret på, motorn är för hög, motivationen för låg och de blir bara odrägliga om man inte tar tag i det. Min pappa tog inte tag i det och denna hund är nu 15 år, har rymt i stort sett varje dag i sitt liv, tagit alla chanser. Dock blev hon en bra jakthund, men vi fick lägga ner alla apporteringsdrömmar och göra henne till eftersökshund.

Vad jag vill ha sagt är att hon han hade tagit hjälp i rättan tid hade han haft en superhund, nu gjorde han inte det och vi har fått leta hund mer än dreverägare...

Du fixar det ska du se!

//E
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag är själv ett fan av vattenspruta :d

Annars snabba, kvicka nyp på rumpan eller örat. Men det beror helt och hållet på vilken hund man har och hur den tar detta! En annan favorit är vår skrammelburk som Focus fått en gång i röven när han stack ifrån mig. Det räckte :angel:
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag tog en omplaceringshund för många år sedan. Det var en siberian husky-tik som var väldigt skygg och osäker. Jag fick hjälp av en tränare som går på "Absolut ledarskap". Den träningen gav mig en lugn och harmonisk hund. Träningen är helt på hundens språk och gav oss resultat efter bara några veckors träning. Den tränaren finns i Västmanland :D
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Visst är det olika på hund och hund, min unga hund hade dött, men så har jag också nej i helt vanlig samtalston på henne :angel:

Men visst är vattenspruta värt att prova, för jag menar, så kul är det ju inte att röja och ta i hunden, även om jag inte mesar för det. Men känner man själv att det är resultatlöst så kan man ju prova en vattenkorrigering.

//E
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Och vatten anser jag är en mild korrigering men ändå benhårt och precis. Det kan inte heller leda till att matte blir av med näsan eller att hunden förlorar ett öra som många fysiska korrigeringar och paragrafläsningar :D
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Precis, det är därför jag kör det på blivande mördarhunden fröken Akita :angel:

//E
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Vattenpistol ska införskaffas!

Hur ser din skrammelburk ut? Har funderat på att testa något sådant när hon sticker för mig.

Morsan, om den tränaren fortfarande är aktiv så pm:a gärna över namnet. Ska forska runt lite...
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Tycker fortfarande du ska försöka hitta en bra instruktör som använder vatten och skrammel. Så att du får ett hum om hur det ska användas för att nå resultat.

Jag har en medicinburk med några kronor i.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Blomspruta funkar också bra. Lite större att släpa på bara.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

kl

alltså, förlåt ni som har skrivit här, men jag tror inte att det går att korrigera bort ett beteende som beror på stress. risken är att det urartar till någon slags vålddspiral där det behövs mer och hårdare bestraffningar för varje gång.

jag hade satt mig ner och tagit en funderare på vad det är som gör att hunden är så otroligt stressad. och sedan plockat bort det, bit för bit. du kommer aldrig att kunna aktivera den här hunden tillräckligt, så välj de aktiviteter som ni båda har nöje av och som är lugna. för mycket aktivitet och press skapar bara ännu mer stress, något ni helst ska undvika.

jag hade börjat se ner lite på min hund. klarar hon inte av att uppföra sig så får hon inte vara med. får ni gäster hemma och hon börjar varva så får hon sitta en stund på toaletten eller i något annat litet tråkigt rum. släpp ut henne efter en stund men stäng in direkt när hon börjar varva. samma sak hade jag gjort ute, men då stoppat in henne i bilen eller bundit fast i en stolpe eller liknande. ju mer uppvarvad hon blir, desto tråkigare ska omgivningen bli.

först när hon landat på jorden och har tid att höra efter kan du lägga in någon meningsfull aktivitet igen, men gör det då långsamt och avbryt vid minsta tecken på stress.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Visst om det handlar om stress som blockerar hunden så är det ingen mening att korrigera, men det har jag redan skrivit. Dock fungerar det om man förlorat styrningen på hunden på grund av en stor motor. De behöver ramar för att inte explodera iväg åt alla håll och kanter.
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

Jag tycker inte direkt det låter som ren stress, då hunden kan koppla av i hemmet. Och även om en hund är under-/överstimulerad så måste den förstå en korrigering. Det blir svårt att lära (ja, en del hundar föds inte med koppla-av-knappen) sin hund att ligga still om den inte lyssnar?

Tror mycket handlar om relationen här. Det har som TS skriver blivit mkt maktkamper och tvister varje dag. Det tär på en relation!
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

mar du att hon ska korrigera sig till en bättre relation??
 
Sv: Funderar smått på omplacering av hund... *långt*

cillamuffins skrev:
mar du att hon ska korrigera sig till en bättre relation??
Absolut inte. Jag har skrivit till dig på msn vad jag menar. Det handlar om en balans. Att balansera upp sina korrigeringar med beröm, kärlek och trygghet.

Men i många fall så hjälper inte all kärlek i världen för att stärka en relation, utan hunden behöver förstå innebörden av att lyssna på sin matte. Det är också svårt att vara go med en hund som inte lyssnar och är nonchig. Nu vet jag dock inte hur TS hund är, då jag aldrig träffat denna. Men det jag vet är hur det är att leva med en hund som skiter i vad matte säger.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 087
Senast: Ajda
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 119
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 393
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 481
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp