Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej igen. Då Camargues ägare tydligen gått i konkurs så går det tydligen inte att få tag på sperma från honom... Suck, jag som tillslut lyckats bestämma mig. Funderar nu i istället på Balou (e: Balou Du Rouet ue: Landcapitol)
till mitt Carnute-sto. Eller ska jag ta Bravour ändå? Jösses, beslutsångest deluxe!

Bravour så klart! :D
 
@Hippocampus :

Jag väntar ju ett (förhoppningsvis) blivande ft-föl nu, efter mycket funderingar innan betäckningen landade jag på hingsten Crelido, som även är pappa till min valack som jag rider på min avatar.
Han brukar ge avkommor som är dubbeltalanger hopp/dressyr, med bra typ och trevligt temperament. Har sett flera som gått fälttävlan upp till iaf tvåstjärnigt med bra resultat.

Vi fick riktigt bra, färsk sperma från honom på schick(?) från dk, mitt sto tog sig direkt.

Annars så funderade jag på Jaguar Mail, men det blev lite svårt nu som han står i Frankrike(?), Coronado I som ligger 3a på wbfsh-rankingen finnst ju bara på fryst och lämnar dessutom lite smått, fullblodshingsten Fly Society xx var en kandidat som jag personligen gillar skarpt, hans avkommor är dock inte så gamla så man vet inte riktigt vad han lämnar eller om dom kan hoppa...

Jag håller dessutom inte riktigt med den avelsrådgivaren som sa åt dig att avla för hoppning istället för fälttävlan, då marknaden absolut finnst för trevliga allroundhästar på L/Msv nivå - ft-hästar brukar inte vara direkt svårsålda enligt min erfarenhet.
Tack! Crelido har ju Calido som pappa och min hästs pappa har också Calido som pappa. Kanske ingen fara?
Jag håller inte med rådgivaren på en punkt överhuvudtaget. Jo, att mitt sto är liten. Mätte henne igår, 161.5 cm.

Jag funderar på att vänta till nästa år, men jag vet inte. Nästa år, om allt gå enligt plan, ska en hingst gå på bocken som i år ska tävlas av Kai Ruder. Hingsten har en intressant härstamning, där den ev avkomman får Ramiro Z 4+4 samt Cantus 4+4 och hingsten har även Heraldik i sig (morfar). Det kan vara intressant.
 
Om du vill avla på riktigt bra stam tycker jag du ska titta på Etalon Lux N.
Hans stam är riktigt gångbar med både Nimmedor och Lux nära i leden.

Vet hästar med Lux i stammen som sålts direkt efter födsel till olika toppryttare.
Jag kommer själv att betäcka med honom i år.

Han har jättetrevlig stam men är rädd för att det blir för skarpt på mitt sto, hon har varit väldigt skarp i yngre dagar... Sen är jag inte så förtjust i honom, verkar lite tjafsig i munnen o "vinglig" men svårt med unga hästar...
 
Jag har bestämt mig för Luxus till min ponnyfröken! Kommer bli en kanonbra matchning! Hon brunstade nu 29-30 så lär väl åka till stationen runt 18-20 kan jag tippa. :) Ska se till att ha en bra backup-hingst också. Ponnyhingst har jag ju klar sen länge, Brännornas Rigoletto. Så kommer jag inte på nån annan SWB så blir det han som är reserv. :)
 
Jag har bestämt mig för Luxus till min ponnyfröken! Kommer bli en kanonbra matchning! Hon brunstade nu 29-30 så lär väl åka till stationen runt 18-20 kan jag tippa. :) Ska se till att ha en bra backup-hingst också. Ponnyhingst har jag ju klar sen länge, Brännornas Rigoletto. Så kommer jag inte på nån annan SWB så blir det han som är reserv. :)

Har du bokat honom?
Han skickar bara till 25 ston iår - risken finns att han är fullbokad
 
Han har jättetrevlig stam men är rädd för att det blir för skarpt på mitt sto, hon har varit väldigt skarp i yngre dagar... Sen är jag inte så förtjust i honom, verkar lite tjafsig i munnen o "vinglig" men svårt med unga hästar...
Jag var också lite rädd för att lägga honom på d-day men han ska vara en väldigt sansad och lugn hingst.
 
@Fiorano och @cirkus
Jodå, han finns med på listan helt klart. ;) Total Hope går bort, hon måste ha en väldigt typstark hingst, det är mitt största krav. :) Luxus har ju typat alla sina avkommor (som jag sett iaf) väldigt bra, lätta i fronten och bra resning. Sibelius ser ut att passa henne utmärkt så varför inte ha honom som reserv och BR som trea. :)
 
Hej igen. Då Camargues ägare tydligen gått i konkurs så går det tydligen inte att få tag på sperma från honom... Suck, jag som tillslut lyckats bestämma mig. Funderar nu i istället på Balou (e: Balou Du Rouet ue: Landcapitol)
till mitt Carnute-sto. Eller ska jag ta Bravour ändå? Jösses, beslutsångest deluxe!

Jag var på Hingstvisningen i helgen och såg Balou och är helt förälskad i den hingsten. Vilken utstrålning och vilken galopp :love: Han vissade på mycket kapacitet och försiktighet och är i mina ögon en mycket komplett hingst.
 
Hej igen. Då Camargues ägare tydligen gått i konkurs så går det tydligen inte att få tag på sperma från honom... Suck, jag som tillslut lyckats bestämma mig. Funderar nu i istället på Balou (e: Balou Du Rouet ue: Landcapitol)
till mitt Carnute-sto. Eller ska jag ta Bravour ändå? Jösses, beslutsångest deluxe!

Tycker du Balou är bättre än sin pappa? Eller varför tänker du på honom och inte Balou du Rouet? *nyfiken*
 
Jag var på Hingstvisningen i helgen och såg Balou och är helt förälskad i den hingsten. Vilken utstrålning och vilken galopp :love: Han vissade på mycket kapacitet och försiktighet och är i mina ögon en mycket komplett hingst.

Jag håller helt med! Den hingsten är fantastisk. Galoppen är helt otrolig!!!
 
Tycker du Balou är bättre än sin pappa? Eller varför tänker du på honom och inte Balou du Rouet? *nyfiken*
Jag tycker att Balous modell är överlägsen hans far, sen vill jag gärna ha in Landcapitol-blodet, och då framför allt mödernet på den sidan med Folia som är e: Maximus. Folia är mamma till bl.a. Capitol 1 + 2.
Sedan som tidigare nämt så är galoppen fantastisk på denna, ridbarheten enligt testryttarna är bra. Vill gärna "spä ut" Baloubet-blodet lite, då mitt sto är fransk, så vill minska ner andelen skarpt blod, och då tycker jag inte att Balou Du Rouet är ett alternativ + att han börjar bli rätt gammal.
 
Jag var på Hingstvisningen i helgen och såg Balou och är helt förälskad i den hingsten. Vilken utstrålning och vilken galopp :love: Han vissade på mycket kapacitet och försiktighet och är i mina ögon en mycket komplett hingst.
Vad roligt att du sett honom live, jag missade helt, då jag ÄNTLIGEN hade lyckats bestämma mig för hingst.... Men det gick ju inte så bra, därför jag nu tillslut valt denna. Galoppen är makalös, älskar modellen och behöver dessutom lite höjd. Tror det blir bra! Han är bokat och hon insemineras imorgon. :D
 
Jag funderar på att betäcka mitt sto i år, men skulle behöva lite tips på hingst. Stoet är halvblod av grövre, äldre modell, ca 160 cm i mh, ganska lågställd och lång. Hennes stam är e. Zephyr ue. Kaliber. Hon har ganska bra gångarter och bra hoppteknik. Jag vill att avkomman ska bli en hopphäst men med bra gångarter som jag tänkt behålla själv. Behöver alltså en hingst som förädlar, ger höjd och är inriktad mot hoppning men ändå har bra, luftiga och energiska gångarter. Temperamentet är även väldigt viktigt! Jag har funderat på Armani Code och Carême bla. Någon som har några tips eller funderingar kring hingst till detta sto? :)
 
Vad roligt att du sett honom live, jag missade helt, då jag ÄNTLIGEN hade lyckats bestämma mig för hingst.... Men det gick ju inte så bra, därför jag nu tillslut valt denna. Galoppen är makalös, älskar modellen och behöver dessutom lite höjd. Tror det blir bra! Han är bokat och hon insemineras imorgon. :D

Spännande! Vi har också bokat honom till ett av stona.
 
Jag funderar på att betäcka mitt sto i år, men skulle behöva lite tips på hingst. Stoet är halvblod av grövre, äldre modell, ca 160 cm i mh, ganska lågställd och lång. Hennes stam är e. Zephyr ue. Kaliber. Hon har ganska bra gångarter och bra hoppteknik. Jag vill att avkomman ska bli en hopphäst men med bra gångarter som jag tänkt behålla själv. Behöver alltså en hingst som förädlar, ger höjd och är inriktad mot hoppning men ändå har bra, luftiga och energiska gångarter. Temperamentet är även väldigt viktigt! Jag har funderat på Armani Code och Carême bla. Någon som har några tips eller funderingar kring hingst till detta sto? :)
Tycker kanske att Armani Code känns aningen tung.. Hade inte velat lägga det på sto av grövre modell.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 456
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 853
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 152
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp