Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
De verkar inte ha satsat på UVM igen iaf. Men de hade ju skrivit något i pressreleasen om att de skulle ta det lugnt med tävlande. Hoppas han inte bara försvinner iaf, jag har ju ett 1-årssto (lillan på min avatar) som har honom som pappa så man får ju försöka hålla koll på hur det går!
 
Betäckning står på schemat till nästa år, valde att inte betäcka i år (är glad för det, har varit svår p.g.a. vädret).
Tänkte be om lite tips och idéer ang. hingstval.

Stoet:
Bernstein - Quilted xx, 167 cm.

Plus:
+ Temperament
+ Trav
+ Galopp
+ Ridbarhet
+ Mankhöjden (lagom för min del)

Minus:
- Skritt
- Exteriör (önskar längre hals och kanske lite mer högställd och kompakt)
- benställningen (tåvid bak)

Hon fick i år sin första avkomma, svårt att ännu säga men ett 3 månaders föl. Men jag tycker att han har tre mkt bra gångarter och god exteriör samt mycket trevligt temperament. Hade kanske önskat lite mer bakbens aktivitet. Han är e. Snap Shot (Sir Donnerhall - Alabaster).

Är öppen till förslag, färsk eller fryst spelar ingen roll, är inte heller rädd för ett-sto-licens eller utländsk hingst. Vill ha något flashigt, något extra. Är inte rädd för heta/energiska hästar.

Pisces0072_zps5197816f.jpg

000_8841004_zps8b270330.jpg
Ingen som har något förslag? :confused:
 
Tänker och tänker men har svårt att komma på just dressyrhästar...

Tycker din dam ser ganska krallig ut och det tycker jag om dom flesta dressyrhingstarna också gör.. Så därför har jag svårt att komma på nått...

Sezuan kanske?
Är lite rädd för ocd gällande Sezuan.
Ja, de är ju som bodybuilders ;) behövs mkt muskler
 
Svårt om man vill ha både flashig, bra bakben och skritt och samtidigt kompakt i dagens avel. Gissar att du inte vill ha någonting allt för tungt heller.

Dream Boy kanske? Verkar ge riktigt bra typ och bakben.
Har alltid haft ett gott öga på honom, men har blivit så besviken på hans avkommor. Tycker inte att han nedärver tillräckligt bra. Synd, för det är en fantastisk hingst :(
 
Någon annan Vivaldi-son då kanske? Desperado? (Om han går att få tag i?) Funderar faktiskt själv på Dream Boy till mitt sto nästa år (om jag inte får en knäpp och tar en hopphingst bara för att jag misstänker att stoet gör sig minst lika bra där). Dock har jag inget behov av någon superflashig trav utan är mer ute efter balans och rörlighet.
Annars finns ju Dante Weltino som väl inte är det allra modernaste typmässigt men rör sig väldigt trevligt och verkar få väldigt bra föl med oerhört varierande ston.

Tailormade Temptation kanske man inte heller ska glömma bort.
 
De jag har själv tittat på är bl.a.
* Franziskus - är inte så glad i hingsten, men gillar avkommorna. Nedärver väldigt bra.
* Grey Flanell - ganska elastisk och lämnar trevliga avkommor.
* Astrix - guldstamtavla på en fantastisk hingst

Gillar Vivaldi även hans avkommor. Kanske Vivaldi själv? ;) Håller med om Dante Weltino, tycker att han har mycket att önska exteriört vilket kanske inte är så lämpligt på mitt sto? :)
 
Det finns väl fryst på både Gribaldi och Jazz att få tag i också tror jag. Jazz är inget jag skulle våga använda själv men på rätt sto så.
Fürsten-look tilltalar mig väldigt mycket också. Får se vad PS gör tillgängligt genom flyinge nästa år. Fürstenball verkar ju nästan vara ett säkert kort när det gäller att ge superskritt men lite mer tveksam på hur avkommorna ser ut i benen.

Galaxy Win tycker jag är jätteflashig men misstänker att temperamentet blir för tufft för mitt sto i alla fall.
 
Det finns väl fryst på både Gribaldi och Jazz att få tag i också tror jag. Jazz är inget jag skulle våga använda själv men på rätt sto så.
Fürsten-look tilltalar mig väldigt mycket också. Får se vad PS gör tillgängligt genom flyinge nästa år. Fürstenball verkar ju nästan vara ett säkert kort när det gäller att ge superskritt men lite mer tveksam på hur avkommorna ser ut i benen.

Galaxy Win tycker jag är jätteflashig men misstänker att temperamentet blir för tufft för mitt sto i alla fall.
Är Gribaldi och Jazz lite "old-fashion"? Att ha dem längre bak i stammen är bra, men kanske inte så nära? Fürstenball är ju superfin, men känns lite överproducerat. Hade hellre tagit någon utav hans söner som ex. Follow me. Är inte så rädd för att lägga något med Jazz eller liknande blod på mitt sto. Hon är väldigt trevlig och känner väl till hennes stostam. Trots mycket fbl, så är de trevliga i huvudet.
 
Blev faktiskt väldigt sugen på att lägga Vivaldi :d nu när vi kom in på diskussionen ang. Van Vivaldi. Visst är han lite i största lagret än vad jag hade tänkt mig, men känner "Wow! Vilken häst jag kommer till att få" :angel:
 
Blev faktiskt väldigt sugen på att lägga Vivaldi :d nu när vi kom in på diskussionen ang. Van Vivaldi. Visst är han lite i största lagret än vad jag hade tänkt mig, men känner "Wow! Vilken häst jag kommer till att få" :angel:

Vivaldi eller Vivaldi-blod i någon form tror jag abosolut kommer kunna ge en superunge :)

Gribaldi skulle jag kunna använda själv, tycker inte han känns som speciellt mycket mer old fashion än ex. Negro men vill nog inte betala för honom. Misstänker att han är ruskigt dyr och att man då kan få "mer för pengarna" med andra, modernare hingstar.
 
Vivaldi eller Vivaldi-blod i någon form tror jag abosolut kommer kunna ge en superunge :)

Gribaldi skulle jag kunna använda själv, tycker inte han känns som speciellt mycket mer old fashion än ex. Negro men vill nog inte betala för honom. Misstänker att han är ruskigt dyr och att man då kan få "mer för pengarna" med andra, modernare hingstar.
Ja, billig är han nog inte. Vad är det för sto du har? :)
 
Intressant disskution :)
Jag slog på Vivaldi, han ingår i Shockemöhles program, så borde väll gå att övertala om att ta in, kostar i år 1.600euro, tai. Så är väll inte jätte dyr jämfört med andra, bortsett ifrån att man då som med i stort sett alla Shockemöhles hingstar betalar allt vid språng.
 
Ja, billig är han nog inte. Vad är det för sto du har? :)
4517-1408393044-88a936ee696309f91ddcdd2bbc4cc181.jpg

Dålig bild men den enda jag hade på datorn nu. Hon är e: Corrado WL - Lambert. Mindre modell men väldigt lik pappa exteriört, massor med utstrålning, stor skritt, ordinär trav och en stor men lite obalanserad galopp. Bra ben men ngt rakhasig och nystar en aning ena fram. Lätt för samling men svårare med ökningarna, hamnar gärna lite i nerförsbacke. Enormt känslig och framåt, mycket åsikter om saker men snäll mot människor. Den mest överambitiösa häst jag haft, ju tröttare hon blir desto mer tar hon i. Gått lätta klasser både hopp och dressyr men inte högre pga att jag inte riktigt haft tid med tävlandet pga jobbet. Hoppar mycket trevligt med väldigt mycket hjärta men inte superkapacitet rent höjdmässigt.

I år är hon betäckt med For Romance.
 
Senast ändrad:
@rostad Vad tror du om Charmeur? Ska dock säga att jag inte kollat så mkt närmare på honom själv men UJ har iaf ett föl e. Charmeur - Bernstein - xx som ser väldigt fin ut!

Annars tror jag Vivaldi är ett säkert kort!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 566
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
172 270
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 522
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp