Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant att läsa era inlägg @rostad och @Pontevecchio :up: tack!

Med ett "trevligt huvud" menar jag mjuk, framåt och arbetsvillig, lite extra nerv går bra det med på detta trygga möderne.
Hennes bror var e Zuidenwind och därmed Jazz bakom sig, han blev lite knepig i temperamentet dock men inte tossig, mer misstänksam. Har inte alls sett den sidan hos mammahäst lr systern.

Mammahäst är en cool men hård tjej precis som sin dotter och de är hårdheten jag vill försöka motverka, med hårda huvuden menar jag högrangade pissmärrar som går sin egen väg och inte nödvändigtvis känner att dom inte bör kliva rakt över oss ;) Lite samma när man rider, mammahäst är visserligen väldigt ridbar men kräver en erfaren ryttare.
Tror dottern har en mer "will to please".
Angående min kapacitet råder här ingen brist på erfarenhet lr kontakter, kan mitt sto material :) och skulle jag avla fram en häst med kvaliteter som jag inte kan klara av, då får någon annan förvalta hästen på bästa sätt.
Just denna tilltänkta avkomma kommer dessutom att vara till salu, värt att tänka på vad som kommer vara säljbart, glömde jag tillägga tidigare.

Men hon är stor (redan nu 168 cm, 2år gammal) så storleken har betydelse.
 
lambo skulle nog passa ditt sto Bluefish men han har inte funnits på språngrulla i år vad jag förstår så tror att Hiphop är ett "enklare" val. Hiphop ger trevlig typ också, ädlare och ofta mer högställd än stona.
 
lambo skulle nog passa ditt sto Bluefish men han har inte funnits på språngrulla i år vad jag förstår så tror att Hiphop är ett "enklare" val. Hiphop ger trevlig typ också, ädlare och ofta mer högställd än stona.

Lambo finns på språngrulla, han har löst vanlig licens.
 
Om man tittar på dressyrhästarna, så hade jag tittat lite närmare på:
Clever Hill Q, mindre hingst med tre jämna och goda gångarter. Vad jag har hört utav uppfödare, skall avkommorna vara trevliga. Hoppar ok.

Clever Hill står i samma stall och har samma ryttare som min häst, CH är skitsnygg! Han verkar även väldigt trevlig i stallet. Jag bor bredvid stuteriet som äger honom och det kom ett hingstföl efter honom i början av sommaren; en väldigt fin liten krabat. Hade jag haft ett (passande) sto, så hade jag gärna betäckt med honom.
 
@Dressyren
Rent spontant hade jag tänkt något med Sandro Hit i, om man bara ser på stammen.
Men eftersom du vill ha ett lugnt temperament, så faller han bort (ganska ordentligt med...).
Jag hade tittat på Everdale, lite linjeavel på Ferro. Det är en lugn stam men mkt god ridbarhet.
Kanske Fürst Romancier? Lite utav en "poppis-hingst", bra ridbarhet, goda och jämna gångarter.
Det finns ju även Ampère som känns som ett säkert kort till de flesta stona.

Tre hingstar som både är attraktiva på den svenska samt utländska marknaden.
+ @Dressyren
For Romance som jag betäckte med i år är ju Fürst Romancier - Sir Donnerhall. Har beställt en unge med lite mjukare temperament än mamman/"will to please" , bra typ och jämna, elastiska gångarter.
 
Har ett fullblod som ska betäckas nästa år. Har nästan bestämt mig redan som jag skrivit innan i tråden (welsh sek B hingst) men tänkte att det hade varit roligt att få lite fler att kika på.
Hon rör sig med mycket swung, dock inte så mycket höjd/action i steget. Hoppar som en katt med trevlig teknik både fram och bak och rättar sig fint (vill INTE riva alls).

Det jag letar efter hos en hingst är lite storlek då hon själv är 158 cm, hopp eller dressyr spelar ingen roll, mycket "willing to pleace" i ridningen, bra front och en rund galopp i uppförsbacke.

Någon som har några tips? Är öppen för förslag ;)

Hon är inte den lättaste att fota... När flocken brakar i väg och rajsar i hagen så stor Loppan mest och har solouppvisning...:cautious:
440D549C-CD48-4D48-BCE1-197AE927BD62_zpst46woely.jpg

464BD7D1-0F02-499B-908D-D4A6D9D41575_zps7pidk1a3.jpg

54B71ACD-8F5A-4D67-9B57-4C3E2EE063F0_zpsihlsjqpm.jpg

Detta är min lilla Loppa i ett nötskal...
Men hon är rätt snäll, ibland, när hon sover... :D:angel:
 
Har ett fullblod som ska betäckas nästa år. Har nästan bestämt mig redan som jag skrivit innan i tråden (welsh sek B hingst) men tänkte att det hade varit roligt att få lite fler att kika på.
Hon rör sig med mycket swung, dock inte så mycket höjd/action i steget. Hoppar som en katt med trevlig teknik både fram och bak och rättar sig fint (vill INTE riva alls).

Det jag letar efter hos en hingst är lite storlek då hon själv är 158 cm, hopp eller dressyr spelar ingen roll, mycket "willing to pleace" i ridningen, bra front och en rund galopp i uppförsbacke.

Någon som har några tips? Är öppen för förslag ;)

Hon är inte den lättaste att fota... När flocken brakar i väg och rajsar i hagen så stor Loppan mest och har solouppvisning...:cautious:
440D549C-CD48-4D48-BCE1-197AE927BD62_zpst46woely.jpg

464BD7D1-0F02-499B-908D-D4A6D9D41575_zps7pidk1a3.jpg

54B71ACD-8F5A-4D67-9B57-4C3E2EE063F0_zpsihlsjqpm.jpg

Detta är min lilla Loppa i ett nötskal...
Men hon är rätt snäll, ibland, när hon sover... :D:angel:
Jag hade tittat på Come Back II, allroundhingst med lite massa, bra storlek (lämnar även stort). Dock krävs ett-sto-licens.
 
Okey, då ska jag kika vidare på honom. Har alltid haft ett gott öga till honom men eftersom mitt andra sto är e: Cortez så har han aldrig varit aktuell.. Har bara för mig att Cortes "skarpa" kommer från just CdB
 
Han står inte på någon EU-station så stoet måste till Danmark.
Jag bor ju vid HBG i skåneland så just den biten hade inte varit något större problem.

Men jag är ändå lite konfundersam med just CdB blod på henne. Jag får läsa vidare och se vad jag kan hitta för mer info :)

Ingen annan som har något förslag?
 
Jag bor ju vid HBG i skåneland så just den biten hade inte varit något större problem.

Men jag är ändå lite konfundersam med just CdB blod på henne. Jag får läsa vidare och se vad jag kan hitta för mer info :)

Ingen annan som har något förslag?
Det finns ju även Bravour - större hingst, något ung, rör sig ok, hoppar bra,
 
Jag föreslår Fetcher N, kan både hoppa och röra sig, 52/52 på treårstestet är svårslaget!
Ger väldigt trevliga avkommor, mankhöjdsblup på plus. Ska man säga något negativt är det att de är lite sent utvecklade, det kommer från Irco Marco, men när de mognat blir de väldigt bra.
 
Jag har hittat en hingst jag fastnat för - UNTOUCHABLE, bara såååå fin. Funderar på o ta honom till stoet efter Quasimodo Z - Quickstar. Hon ska föla i slutet av april. Är det mycket svårare att få dräktigt med fryst? Hon tog sig på ett språng i år, naturlig betäckning
 
Jag har hittat en hingst jag fastnat för - UNTOUCHABLE, bara såååå fin. Funderar på o ta honom till stoet efter Quasimodo Z - Quickstar. Hon ska föla i slutet av april. Är det mycket svårare att få dräktigt med fryst? Hon tog sig på ett språng i år, naturlig betäckning

Det är inte direkt svårare men det är pyssligare och dyrare. Stoet måste kollas var 4.e till var 6:e timme när det närmar sig ägglossning, seminering i samband med ägglossning. Detta kräver lite mer än när man seminerar med färsk eftersom den sperman kan leva längre inne i stoet. Jag valde en station där jag vet att de djupseminerar till det stoet som jag betäckte med fryst detta år. Stoet blev dräktig på andra brunsten
 
Det är inte direkt svårare men det är pyssligare och dyrare. Stoet måste kollas var 4.e till var 6:e timme när det närmar sig ägglossning, seminering i samband med ägglossning. Detta kräver lite mer än när man seminerar med färsk eftersom den sperman kan leva längre inne i stoet. Jag valde en station där jag vet att de djupseminerar till det stoet som jag betäckte med fryst detta år. Stoet blev dräktig på andra brunsten
Vad menar du med djupseminerar?

Jag kollar också på en hingst på fryst men drar mig lite för detta pga dåliga erfarenheter (ej fått dräktigt på fryst)
 
Jag föreslår Fetcher N, kan både hoppa och röra sig, 52/52 på treårstestet är svårslaget!
Ger väldigt trevliga avkommor, mankhöjdsblup på plus. Ska man säga något negativt är det att de är lite sent utvecklade, det kommer från Irco Marco, men när de mognat blir de väldigt bra.
Ja, Fetcher är fin, men faller mig inte riktigt i smaken... Vet inte varför faktiskt.
Har själv haft en e: Feliciano innan, han hade många plus och går fint nu när han fått mogna (är 7 år nu) men det där valpiga, sena, drulliga eller vad man nu ska kalla det tilltalar mig inte...

Säger inte att alla blir såna såklart, men eftersom det ofta blir att det är jag som rider in dom annan dom säljs så avlar jag lite för vad JAG vill ha i en häst också, inte bara vad som säljer ;) Det är ju trots allt jag som ska stå ut med dom de första åren :p

Den ända "svenska" som tilltalar mig är faktiskt Hip Hop men jag tror att han är för liten i detta fallet.

Kan lägga till att det är ett plus om hingsten är äldre och beprövad :idea: (men man kan ju såklart göra undantag om man faller pladask :love:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 473
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 990
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 342
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp