Mmm men innan jag fick barn reflekterade jag över hur spänt mitt förhållande till kakor och bullar var som liten, det var alltid restriktioner och dåligt samvete och bara en och ät nu mer och diverse småkonflikter mellan förälder som vill ge bara en kaka och släkt som vill ge mer osv. Är själv lite sötfokuserad kanske av naturen iofs. Men jag stötte på världens smalaste kollega som gärna äter godis men inte verkar lika fokuserad som jag och fick veta att när hon var liten fick hon äta så många bullar som hon ville när mamma bakat. Och så var det mina småbröder som lämnar godispåsarna halvfulla efter kalas. Så jag tänkte att så länge det går, inget tjafs, A får sluta äta kakor på fest när hans föräldrar skäms helt enkelt (det ska räcka till alla) och ofta slutar han efter en och springer sin väg. Om det blir ett problem så får vi ändra attityd. Lördagsgodis glömmer han ofta att han ska ha och då påminner vi inte. Men just nu tycker jag det blivit lite mycket glass o efterrätt pga sommar o familjens födelsedagar. Men hur ofta är vi på fest? Någon gång om året? Fikar våra föräldrar, nope inte speciellt ofta. När mormor presenterar en efterrätt en onsdag? Då är det mer ofta en apelsin än lite glass.
Haken är som vanligt i en bukediskussion att de som ger socker till barnen verkar ge ganska lite sötsaker och är avslappnade till släkten för att de också ger ganska lite sötsaker. Och de vet att mycket socker är onyttigt. Kommentarer i stil med -ingen sockerpanik här, barnet kan få en bullkant när hon är ett/äta lite födelsedagstårta, någon gång på fest tyder väl inte på ett hejdlöst intag direkt. (Vad är en födelsedagstårta utom bär och grädde med lite sockerkaka till. Man behöver ju inte smälla till med prinsesstårta och sedan förbjuda ettåringen när man kan ha frysta bär, grädde o sockerkaka.)
I mitt fall var det precis det som hände, farmor gav min dotter prinsesstårta när det kunde räckt med en vanlig kanelbulle (dottern hade blivit helnöjd med en bulle). Sen får man väl i det stora hela se till att inte styra det diktatoriskt utan välja sina strider. Dotterns dagis firade nyligen något (minns ej vad) barnen skulle då få en pinnglass var, personalen frågade mig om det var ok att dottern fick det också, självklart sa jag, annars hade det varit elakt om alla utom hon fick äta glass. Det händer ju inte varje dag heller.