Funktionshindrad och grönt kort????

_carmenzita_

Trådstartare
Hejsan!
Jag jobbar som ledsagare åt en kille med en lätt utvecklingstörning samt att han är synskadad,denna kille är duktig i ridningen och vill naturligtvis tävla.Han har inget grönt kort, måste han ha det och hur går man till väga? Förstår att jag skall sitta med och hjälpa isåfall,men det bör väl vara skillnad på att ta grönt kort för friska och för funktionshindrade?
Har försökt att nå handikapp-konsulenten på förbundet utan att lyckas och på hemidan får man otillräcklig information.
 
Efter vad jag har förstått så är det hjälparen, målsman och dylikt som har huvudansvaret för "brukarens" gröna kort. Du bör kunna få svaret på klubben där "brukaren" rider. Där ska de som ansvarar för gröna kortetkurserna kunna tala om vad som gäller.
 
Njae, riktigt så är det inte enligt förbundet som jag ÄÄÄÄntligen fick tag på.
Så här är det:
Ledsagaren skall ha grönt kort men brukaren behöver det inte när det är fråga om detta handikappet. Killen har ett syndrom vilket innefattar lätt utvecklingsstörning samt nästan total blindhet. Synen är största handikappet för honom.Han behöver alltså inte ha grönt kort pga ovanstående men får naturligtvis om han vill prova att göra testet.
Tyvärr visste inte klubben något om detta. :(
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
970
Senast: Skorpion76
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 270
Senast: Raja
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996. Jag försöker ofta ägna...
2
Svar
39
· Visningar
5 898
Senast: Lydia
·
Tävling För att undvika 100 trådar om samma sak, gör jag ett försök att nåla en tråd där ni förhoppningsvis kan hitta den information ni...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
84 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp