Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju väldigt många hästar, 70? Vanliga ridskolor brukar väl ha kring 30. Jag känner också att jag gärna är försiktig till att börja med.

Läste artikeln
Antalet hästar ska inte spela någon roll. Min förra ridskola hade 60 hästar, och där hade hästarna det superbra

Antalet hästar ska inte spela någon roll. Min förra ridskola hade 60 hästar, och där hade hästarna det superbra
Jag tror du läste mig helt fel. :( Självklart ska hästarna ha det bra, oavsett antal. Man tänker rent av att med ett stort antal finns större utrymme för att kunna vila en häst länge och ha en veterinär som känner verksamheten väldigt väl.

Jag tänkte att om man tex skulle bedöma antalet kolikfall efter en vanlig ridskola med 30 hästar, så vore det rimligt att en med 70 -80 hästar hade fler fall, iom att det fanns fler hästar som kunde få det. Dock sagt innan jag visste att kolik var så väldigt sällsynt i allmänhet, så som personer skrivit senare i tråden.

I övrigt när det gäller hästar och ha det bra tänker jag att det kan vara svårt för en enskild elev att bedöma antar jag. Man får väl förutsätta att eleverna på denna ridskola anser att hästarna har det väldigt bra. Så det måste ju någon annan bedöma antar jag, elever kan ju ha fel i båda riktningar, dvs missuppfatta att det är dåligt och missuppfatta att det är bra.

Senast ändrad:
Jag tror du läste mig helt fel. :( Självklart ska hästarna ha det bra. Jag tänkte att om man tex skulle bedöma antalet kolikfall efter en vanlig ridskola med 30 hästar, så vore det rimligt att en med 70 -80 hästar hade fler fall, iom att det fanns fler hästar som kunde få det. Dock sagt innan jag visste att kolik var så väldigt sällsynt i allmänhet, så som personer skrivit senare i tråden.
Aha fattar vad du menar👍Håller med om det du säger

Jag tänker att vädret har sett likadant ut i hela regionen i stort iaf, så det känns som en trolig orsak då.

Det här är så knepigt. Alla vill ha fina, bra, stora, torra hagar som dessutom innehåller någon form av sysselsättning för hästarna. Men i verkligheten så kostar sånt pengar, väldigt mycket pengar.

Jag förstår vad du menar, att det inte känns som mycket. Men det ÄR mycket. Sen kan det finnas miljöorsaker som försvårar det hela, men att ha hästarna ute endast 6 timmar/dygn är troligen en stor faktor.
Så ser det ut på de flesta ridskolor med utevistelse. När det kommer till koliken så ja i sig är det kanske mycket men kanske inte ska klandra ridskolan för det när du inte vet mer? Som sagt, vi har procentuellt sett betydligt fler på våra nio häst, våra utsläpp är 05.30-21.00 i hyfsat vettiga hagar. Det framgår inte, om det inte är tillagt, av artikeln, heller om det är en eller tio hästar som haft kolik. Så nej, köper inte alls att det på något sätt går att urskönja djurplågeri pga det. Hästarna går väl dessutom lektioner antar jag utöver utevistelsen?

Nu blir det lite off-topic, men hur löser ridskolor som har hästarna ute längre det personalmässigt? För oss är det en omöjlighet förutom under bete när de går ute på natten och kommer in på förmiddagen. Annars är det 8 till 14 som funkar.
När jag jobbade på ridskola så kunde personalen ta in senare, man får förlägga arbetstid så.

Så ser det ut på de flesta ridskolor med utevistelse. När det kommer till koliken så ja i sig är det kanske mycket men kanske inte ska klandra ridskolan för det när du inte vet mer? Som sagt, vi har procentuellt sett betydligt fler på våra nio häst, våra utsläpp är 05.30-21.00 i hyfsat vettiga hagar. Det framgår inte, om det inte är tillagt, av artikeln, heller om det är en eller tio hästar som haft kolik. Så nej, köper inte alls att det på något sätt går att urskönja djurplågeri pga det. Hästarna går väl dessutom lektioner antar jag utöver utevistelsen?
Tycker du att jag har använt ordet djurplågeri någonstans?

Kan säkert så vara. Rent krasst säger dock veterinärerna här omkring att det aldrig varit så mycket koliklarm som nu i regionen... Så det var inte enbart vårt stall jag syftade på. Men om vi haft sju koliker på nio hästar (även om det varit tre som varit drabbade), och det pratas om mycket kolik, känns 11 på 80 hästar inte särskilt mycket. Kan ju vara någon häst som faktiskt är oerhört känslig i magen och av någon anledning haft fler anfall, kan ju även, frånsett buköppningarna, handla om mindre koliker också.
Jag har hört tvärtom, att det varit ett helt vanligt "kolikår" i området. Dock är vår känsla rätt orelevant oavsett, speciellt eftersom vi är bias mot negativa nyheter. Faktum är att 11 (eller 25) fall på 80 ÄR mer än normalt, statistiskt sett.

Jag har hört tvärtom, att det varit ett helt vanligt "kolikår" i området. Dock är vår känsla rätt orelevant oavsett, speciellt eftersom vi är bias mot negativa nyheter. Faktum är att 11 (eller 25) fall på 80 ÄR mer än normalt, statistiskt sett.
Var hittar du statistik? För utöver vad distriktsveterinärerna som varit ut till oss sagt, så hittar jag ingen statistik på årets kolikanfall?

Nej vi ska inte normalisera det men det är ju så för de flesta ridskolor? Inte specifikt för Djursholm och gäller i rätt många inackorderingsstall.
Jag dementerade bara att de inte är ute 1-2 tim om dagen. Det är en lögn.

På min gård står det 90 häst. Tog bara exempel från mitt egna stall på gården 🤗

Fast det gör det väl inte mer acceptabelt? Att andra gör likadant eller tom sämre.

Så, 4 fall på 90 hästar? 😊 Det är ju däremot helt inom "normalvariation". Min poäng var att 12 st är ett för litet urval.

Har du läst artikeln och vad den handlar om?
Ja det har jag. Men det blir väldigt konstigt att du citerar mig när jag inte har skrivit ett enda ord om djurplågeri överhuvudtaget. Har du läst mitt första inlägg i tråden? Om inte, gör det så klarnar nog din bild över vad jag tycker om artikeln.

Vissa ställer om till lösdrift. Det tror jag är en bra lösning.
Jag tror att det är en superbra lösning. En ridskola i närheten ställde om till lösdrift och deras veterinärräkningar hade minskat med 70% (om jag inte minns fel), allt från kolik till hältor hade minskat. Men det kostar ju en del att få igång det, hagar ska grävas upp, grusas, och stora ligghallar ska byggas osv. Det är klart att det inte är helt lätt att ställa om.

Ja det har jag. Men det blir väldigt konstigt att du citerar mig när jag inte har skrivit ett enda ord om djurplågeri överhuvudtaget. Har du läst mitt första inlägg i tråden? Om inte, gör det så klarnar nog din bild över vad jag tycker om artikeln.
Jag har läst alla inlägg, du svarade ju faktiskt mig när du citerade om kolik, jag diskuterar utifrån en artikel med inriktning att misskreditera ett stort stall att jag personligen tycker inte att 11 fall på ett stall med 80 häst är jättemycket under de omständigheter som varit det senaste året baserat på att vi har haft 7 fall på 9 häst och det som veterinärerna sagt. Jag tror i nuläget den veterinär som varit mest i vårt stall inte höjt särskilt mycket på ögonbrynen, speciellt inte om det kan vara så att det kanske är ett par hästar som haft fler anfall än de andra.

Syftar på generell statistik, finns bla på JBV hemsida.
Ok, ja, jag kan inte gå mer på att hur vanligt det har varit nu enligt veterinärerna (distrikt) men å andra sidan tycker jag inte när man inte vet mer att det öht är något man kan dra några växlar över i en misskrediterande artikel. Med tanke på att jag dock sett lektioner på ridskolan och inte lagt märke till någon hälta så är jag nog benägen om att tro mer på att det är en vedetta, annars hade man väl sett någon häst som haft hälta om det nu är så otroligt vanligt tänker jag.

Nu blir det lite off-topic, men hur löser ridskolor som har hästarna ute längre det personalmässigt? För oss är det en omöjlighet förutom under bete när de går ute på natten och kommer in på förmiddagen. Annars är det 8 till 14 som funkar.
Har för mig om att jag läst om någon ridskola som valde att ha hästarna ute på natten och inne på dagen

Jag har läst alla inlägg, du svarade ju faktiskt mig när du citerade om kolik, jag diskuterar utifrån en artikel med inriktning att misskreditera ett stort stall att jag personligen tycker inte att 11 fall på ett stall med 80 häst är jättemycket under de omständigheter som varit det senaste året baserat på att vi har haft 7 fall på 9 häst och det som veterinärerna sagt. Jag tror i nuläget den veterinär som varit mest i vårt stall inte höjt särskilt mycket på ögonbrynen, speciellt inte om det kan vara så att det kanske är ett par hästar som haft fler anfall än de andra.
Ja, och jag har inte skrivit något om djurplågeri. Så vad det kom ifrån vet jag verkligen inte. Det blir väldigt konstigt att argumentera "Det är inte djurplågeri" Eh, nej? jag sa inte att det var det heller?

Rent statistiskt så är 11 fall på 80 hästar mycket, jo.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka