Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Jag tycker man gott kan tänka lite längre än att "jag måste få stopp nu" med sin travare.

Jag har jobbat på travet, ridit mycket aktiva travare och jobbar idag som dressyrtränare och problemlösare. Jag har alltså även idag kontakt med travare och fd travare som ska omskolas.
Det man måste tänka på med RIDtravare är att de just ska ridutbildas, omskolas.
De har innan haft körsignaler via bettet. Med aktiva travare låter jag bli att lära in den respons jag vill ha i en ridhäst. För annars riskerar man att de blir för instabila i körningen, sladdriga.

Nu ska dock din häst skolas om enligt ridprinciper. Därför bör man ta hjälp av ridtränare och inte av travtränare.

Fundera kring vad du i framtiden vill med bettet i din hästs mun.
Vill du att den ska söka det eller backa av?
Det KAN gå att betsla upp hästar. Det kan också skita sig helt.
Det är inte ovanligt att vb-travare har mun som inte är helt lugn med bett efter tävlingsliv. De har ibland en negativ betingning kring bett.
Därför tycker jag att uppbetsling a la nödbroms inte riktigt är en bra väg att gå med dem. För det tar i truten och känns varje gång du måste nödbromsa.
Då bekräftar man bara mer att bett är inte skönt.

Jag hade hellre tränat den till att känna igen vissa signaler som man betingar in ska betyda lugn, stanna och vänta först i sas oskarpt läge, dvs på ridbanan/ridhus när den är lugn.
För att när det sitter där kunna ta med sig det till sas skarpa lägen, tex ute.

Jag tycker ett korrekt inlärt one rein stop kan vara guld värt.
Men då menar jag alltså inte att man drar i ena tygeln och böjer hästen och tror att det är allt.
Utan att man i oskarpt läge(i ridhuset/ridbanan då den är lugn) lär in hela processen med att böja, minska volt och stanna och få rätt respons med eftergift och rätt blick/öron. Och upprepar mååånga gånger..
På unghästar eller andra oskolade hästar som har problematik med att de sticker gör jag gärna detta med tränsbett och repgrimma med tyglar. Jag har tyglarna a la kandarfattning.
Till slut räcker liten pingel i tygeln a la böjning för att hästen ska tagga ner.
För de känner igen och minns den lugna känslan.
Men för att det ska bli rätt känsla i hästen och det här ska få rätt effekt måste man veta hur man lär in sånt och kunna läsa hästen bra.

Det går också att betinga in den känslan av lugn vid olika saker.
Och man kan använda sig av det eller naturen för att lura hästen till lugn.

På konvalecenter som inte kan ridas trötta får man bli smart och nyttja naturen för att hålla dem kontrollerbara trots att de är laddade till tusen.

Det är därför mitt råd kommer vara: ta hjälp!
Trots att du inte vill ha det rådet.
Men jag ser för mycket av när det skitit sig för folk..
Så därför ger jag rådet att ta hjälp i tid.

En del hästar som stressar till kan mycket väl kuta järnet trots stångbett och rullar ihop sig och "försvinner" framifrån.
Andra skickar av ryttaren, andra kutar sidledes in i diken/buskar/stenar etc..

Det viktigaste är att lära hästen lugn, i skallen. Då är den lugn i kroppen med.
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Min erfarenhet är att den enda "handbromsen" oavsett häst är att hoppa av och stanna hästen från marken, alt. rädda sitt eget liv. :D
Kan man inte få stopp på hästen kan man oftast inte få det oavsett vad man stoppar i munnen på den. Det finns stång bett som stoppar men det ger ingen positiv känsla till hästen utan signalerar bara nödbroms, om det är så att hästen är mycket het och framåt.

Det enda sättet enligt min erfarenhet är att lära den att stanna. Är det svårt att göra det från ryggen får man göra det från marken till att börja med.

Jag har skolat om en hel del travare sedan jag var ganska ung och grön och även fullblod har passerat. Ofta märker jag att om de gått bana tidigare så är bettet ganska meningslöst i början. För dem betyder ett tag i tygeln att de ska göra sig redo för att springa. jag har i de flesta fall tränat dem på sidepull. även fullbloden från banan har fått sidepull då jag märkt att de har lättare att koppla bort löpet om de inte påminns av bettet i mun.

Nu kan detta säkert uppfattas som helt fel av flera andra eftersom det inte är traditionell träning, men det är min erfarenhet av trav/löphästar. Så mitt råd är att försöka utan bett, även om det kan kännas osäkert. låt någon gå med dig om du är orolig. Man är inte en mes för att man är försiktig, och man blir inte en sämre ryttare av att bli ledd om man behöver fokusera på annat än att bromsa. Lycka till!:)
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Till alla som hatar skarpa bett:
Jag tänker ha detta i ungefär samma syfte som sporrar: förfinande hjälper som faktiskt får igenom mina hjälper. Till skillnad från sporrar tänker jag inte ha detta bettet för alltid. Men vi har en tröskel vi behöver komma över och det är att piloten på ryggen faktiskt även kan bromsa när gnistan i denna forna tävlingsmaskin tänds. Primadonnan är väldigt känslig och lydig, till stor del. Stannar och saktar av genom ytterst små hjälper. Men när tävlingsnerven kommer ikläm - då är det bannemej inte roligt att sitta där utan broms. Hur lydig hon än är sekunden innan. :crazy:
Dessutom är hon den lugnaste av alla hästar i stallet...

Jag förstår dig inte riktigt, men jag kanske bara är trög.:crazy: Du har en känslig häst som inte är het utan lugnast i stallet, som svarar på ytterst fina hjälper... Men varför skarpa bett, nödbroms och sporrar? Om hon är känslig får du ju igenom dina hjälper... eller? jag kanske bara inte förstår språket. Ursäkta isåfall:crazy:
 
Sv: Gaaahaaa! Jag blir knäpp! *bettfråga*

Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet" någonstans ;)

Kan ni lösa mitt problem? Eller ge mig lite nya synvinklar.
Mina senaste två(minst!) månader har jag sökt och läst all information som finns om olika bett och deras inverkan och funktion i hästens mun. Jag vill ha ett bett som ger mig en "handbroms". Kanske vi kan ha denna tråd för att diskutera/lära varandra om hur betten faktiskt fungerar i hästens mun? Detta är vad jag har förstått det som med olika bett:

Stångbett: Ger en hävstångseffekt och klassas som ett skarpt bett och används oftast med kindkedja. Fungerar genom att bettet trycker nedåt i munnen på hästen samtidigt som kedjan pressas mot hästens underkäke. Kindkedjan är det som reglerar skarphetetn på bettet, i kombination med hur långa skänklarna på bettet är.
På grund av hävstången "känner" inte ryttaren hur mycket hon tar i munnen på hästen vilket även kan ge en känsla av att hästen inte tar stöd på bettet på samma sätt som ett vanligt tränsbett. Känslan kan alltså vara felaktig, just pga att tygeln inte sitter direkt i bettringen utan i en skänkel längre ned.
Bettet kan vara bra på hästar som har huvudet högt då bettets inverkan är nedåt och kan leda hästarna i rätt riktning med huvudet. Samtidigt kan inte ledande tygeltag tas med ett stångbett, just pga att hävstången, effekten i varje tygeltag kommer bara ge ett nedåttryck i lanerna.

Gagbett: Många liknar detta felaktigt med ett pessoa-bett pga trycket som uppstår i nacken vid varje tygeltag. Tanken med detta bett är att få hästar att sänka huvudet. Som jag förstått det kan den få en "ihopkrullande" effekt och är ett relativt skarpt bett. Någon som vet mer om hur det fungerar vid tygeltag?

Pessoabett/hissbett: Pessoa är troligen det mest hatade bettet här av vad jag sett i olika trådar ;) Fungerar lite som stångbettet, genom hävstång, men här finns det inget stop då det ofta inte används någon rem/kedja under. Bettet ger vid tygeltag ett tryck i nacken och ett tryck nedåt i munnen samtidigt som det kan slå upp i gommen på hästarna.

D-bett: Lite skarpare än vanligt bett. Men jag får egentligen inte någon kläm på varför. Vissa påstår att det ger en viss hävstång, vilket jag inte kan se varför det skulle bli? Någon som känner sig manad att förklara?

Det bett jag är mest inne på att testa är Kimblewick, vilket är ett stång bett men inte så skarpt som till exempel pellham. Men jag får mest ångest! Är det någon som kan ge mer information om olika bett och hur de faktiskt fungerar vid tygeltag? Jag rider idag få ett fullcheek, men som sagt vill gärna ha ett bett där bromsen alltid fungerar.

Jag vill gärna inte att denna tråd ska gå över i "det är handen som gör munnen" eller "anlita tränare och rid mer dressyr" som många andra bett-trådar gått över i.

/Bambilino - att veta är bättre än att tro.

Nu var min egna häst ingen ridtravare, men jag har ridutbildat flera ridtravare, även fullblod som kommit direkt från banan och jag ber om ursäkt. Jag har inte sett någon större skillnad på hur utrustningen ska sitta på och fungera från häst till häst jämfört mellan fullblod, ridtravare och "vanlig ridhäst"... Många skyller på att travhästar och fullblod som gått löp är vana med att sträckt tygel och broms med handen betyder, tjolahopp nu springer vi. Det kan jag tala om, att det gäller för många "vanliga ridhästar" också ;). Det är ju helt enkelt så att man som ryttare då signalerar med en stor del av kroppen att nu, nu ska något hända. Var beredd. Var beredd? Är det något kul, är det något farligt... ska vi springa i kapp... HJÄLP, ska vi fly?

Fundera igenom, vad som är problemet. En häst med lugnt temperament oavsett om det är ridtravare eller "vanlig ridhäst", är enligt många ett rakt oledat bett att föredra. Själv föredrar jag tredelat, då de hästar jag ridit inte accepterat rakt oledat.

Om hästen är het...

Om hästen hänger sig på och spjärnar emot...

Kolla hästens tandstatus, min häst såg ut som en varulv i munnen när jag fått hem henne och började sätta igång henne. Hon blev klart bättre, men hade fortfarande spänningar och andra problem i hals och bog. Så jag tog ut massör, som gick igenom henne och redan efter andra gången, så var hon kanontrevlig att rida.

Kolla foderval, får hästen krubbmat trots att hö/hösilage uppfyller kompletta behovet, bara för att grannhästarna i stallet, får ditten och datten? I så fall... frukt, morötter, en näve lucern... Inte späda på problemen o sen betsla sig ur det.

Första igångsättningsperioden med min häst som jag köpt, efter att hon stått i sju år, enbart ridits rakt ut i skogen en - två gånger om året, samt haft ett par föl, satt jag mest i hagen första tiden, pga egen osäkerhet och då red jag på vanligt tredelat tränsbett. En stallkompis och brorsan red ut i skogen. Allt eftersom konditionen kom, blev hästen hetare och fick mer och mer spöken mellan öronen. Jag fick mot min vilja "betsla upp" och valde kimblewick, som vi trivdes väldigt bra med, tills jag började rida för tränare. Tränaren rådde mig till att byta till pelham med två tyglar eller pelhamdelta i nödfall. Men två tyglar var bäst, då man kunde använda "vanliga bettringen" när hästen lyssnade och använda "stångtygeln" till "nödbroms/ringklocka". Det gick bra ett tag, men som jag skrev tidigare, så uppskattade inte min häst rakt bett. Utan jag skaffade kandar, ja - både bridong och stångbett och bytte senare ut till en portugisisk unghäststång och fortsatte rida med dubbla tyglar. Men oftast till vardags i skogen eller på ridlektion på ridskolan, red jag på kimblewick eller tredelat tränsbett.

Jag alternerade dock mellan de olika betten som jag provat ut, tredelat tränsbett, kimblewick, kandar och portugisisk unghäststång, samt även sidepull eller hackamore, då jag läst artiklar, pratat med hästmänniskor som sett mig och min häst "in action", då jag inte anser att man kan lära sig vad som är bra och inte enbart genom en fråga på ett diskussionsforum där ingen har sett mig och min häst "in action" IRL, utan bara har egna åsikter om vad som är rätt och fel och hur väl utbildad häst och ryttare ska vara för att få "körkort" att använda det och det bettet. Dessutom har jag varit på föreläsningar med hästtandläkare som råder en till att alternera bett.

Som du själv säger... att veta är bättre än att tro.

Var inte rädd för att ta hjälp av någon som ser dig och din häst IRL... att veta är bättre än att tro.

Lycka till i bettdjungeln.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 002
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: xDollyx
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp