Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.
 

Men det är inte ett alternativ att ta pengar från sparkontot till mat. Och jag köper inte onödigheter. Och var ska jag hitta 250 kronor extra per månad?
Jo det är ett alt att ta pengar från sparkontot till potatis om du inte orkar odla potatis.

Precis som det var ett alt att ta mer pengar än ursprungligen planerat till att köpa bil när du inte hittade en bil inom din tänkta budget.

Vad skulle ditt alt vara menar du? Att någon odlar potatis åt dig?
 
Jo det är ett alt att ta pengar från sparkontot till potatis om du inte orkar odla potatis.

Precis som det var ett alt att ta mer pengar än ursprungligen planerat till att köpa bil när du inte hittade en bil inom din tänkta budget.

Vad skulle ditt alt vara menar du? Att någon odlar potatis åt dig?
Att jag får hjälp att sätta potatisen.
 
Den här tråden är helt orimlig! Du har fått så många kloka inlägg av t ex @Alexandra_W och @Grazing om att det du MÅSTE göra är att lära dig kontrollera dina stresstankar. Och det är jättesvårt, jag vet, men du försöker ju inte ens. Varje inlägg någon skriver ger dig bara möjlighet att elda på din stress ännu mer. Du jagar upp dig över saker som ligger 15 år fram i tiden och plötsligt handlar det om att sätta potatis? Det är orimligt.

Fråga folk i stället om strategier för att hantera stresstankar. Det enda du kan påverka just nu är dig själv.
 
Jag måste vara med. Och boendestöd kommer inte förrän på fredag. Jag vill ha ner potatisen nu.
Det är mycket jag och min partner hade velat göra nu-nu med vår trädgård/odling. Ingen av oss har tid eller ork att ta i det. I bästa fall kommer orken och tiden om några veckor. Vi får helt enkelt finna oss i att det är så det ser ut. Kanske ser det bättre ut ett annat år. Tills vidare tänker jag vara nöjd med att vårt kaos är vårt och vi har tak över huvudet. Kanske ser det annorlunda ut ett annat år - positivt eller negativt är det ingen som vet.
 
Jag brukar få intensiva ångestspiraler mer eller mindre regelbundet, det har funnits med mig hela livet och för mig bottnar det i något som inte är ovanligt för personer med NPF - emotionell dysregulation. Jag känner extremt starkt och intensivt särskilt vid ”negativa” känslor. Det krävs inte mycket för att något ska bli en trigger, och jag blir ofta överväldigad av känslorna (och alla tankar som kommer med dem) och känner då att jag inte har kontroll över något i mitt liv, vilket är en stark trigger i sig.

Allt är påväg att gå åt helvette, när jag hamnat i en spiral. Det känns verkligen så då och också som att det är helt omöjligt att bryta spiralen, för det/de problem som är grunden till den här tornadon känns oöverkomliga. De ÄR oöverkomliga. Så känns det, där och då. Starkt. Den känslan fortsätter växa om jag inte bryter spiralen.

Att bryta spiralen löser förstås inte problemen man oroar sig över, men det frigör energi för att kunna ta sig an livet ett steg i taget och utan att det känns helt odrägligt. Kommer du ur spiralen så har du kanske ork att sätta en, hälften eller alla dina potäter. Problemen som utlöste din ångestspiral är inte borta, än, men du har satt potatis.
 
Jag måste vara med. Och boendestöd kommer inte förrän på fredag. Jag vill ha ner potatisen nu.
Nu så känns det som att du tjatar här i förhoppning om att människor från Bukefalos skall komma sättande och hjälpa dig gratis.
Men sanningen är att vi nog mest är upptagna med att få till vad vi själva behöver göra i våra liv.

Du borde ha sparat dina 400:- till att köpa mat för i stället för sättpotatis.
Eftersom att du nog egentligen är för sjuk för att klara av att odla.
 
Frågade efter hjälp på fb idag, men ingen har svarat.
Vad erbjöd du dig att betala/göra för någon annan för att få hjälp med att sätta potatis? Det känns inte speciellt märkligt att folk inte vara superintresserade av att komma och hjälpa dig med att få ner flera kilo sättpotatis i marken om de skulle göra det helt gratis? Men så var det ju förhoppningsvis inte!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 851
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 463
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp