Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.
 

Men jag kan verkligen inte tänka mig något annat alls. Alla alternativ känns helt otänkbara.

Jag MÅSTE ha en skogsträdgård för vad ska jag annars äta när pengarna inte räcker? Jag MÅSTE hyra ut via airbnb för att få in mer
Jag tycker du lägger för mycket vikt vid skogsträdgården. Det är redan vanligare och vanligare med år där vädret inte är som det brukar. Där skördar dränks eller torkar ut osv. Miss-år helt enkelt. De kommer drabba dig och din skogsträdgård med. Dvs du måste ändå ha ett annat alternativ.

Och just nu (och enligt dina trådar sen ganska länge) så orkar du inte anlägga den där skogsträdgården. Så jag skulle släppa den.

Vill du absolut inte det så släpp resten. Håll inte på att plantera dahlior och liknande. Fokusera bara på skogsträdgården, skippa resten.

Välj ut ett område, bryt om nödvändigt ner det i delområden, och fokusera på det. Bara det. Och se om orken räcker till det. Gör det inte det bryt ner ännu mer.
 
Du rycker det ur sammanhanget. Jag skrev Men ska du därför sitta handlingsförlamad för att du inte klarar dina storslagna planer? Det handlade alltså om din fixering vid slutresultatet av ett väldigt omfattande projekt som är krävande att genomföra - alltså att du låter bli att göra något för att du inte orkar det där stora du ser i slutändan
Jag fattar inte vad du pratar om. Vadå handlingsförlamad? Hör ju inte hit. Man är inte handlingsförlamad för att man är sjuk. Och har man en lösning på ett problem så får man ju köra på det när alternativ saknas.
 
Jag fattar inte vad du pratar om. Vadå handlingsförlamad? Hör ju inte hit. Man är inte handlingsförlamad för att man är sjuk. Och har man en lösning på ett problem så får man ju köra på det när alternativ saknas.
Det är inte en lösning om man mår sämre av det. Det är inte en lösning om man inte har möjlighet att genomföra det.

Då är det en belastning och en del orsak till att man mår dåligt.

Det är det som är så svårt att behöva acceptera

Varför kan du inte prova ett annat sätt än det du provat utan större resultat i många år nu?
 
Jag fattar inte vad du pratar om. Vadå handlingsförlamad? Hör ju inte hit. Man är inte handlingsförlamad för att man är sjuk. Och har man en lösning på ett problem så får man ju köra på det när alternativ saknas.
Vad jag försöker säga är: skruva ner planerna till en nivå som du orkar med. Med för stora planer är det lätt att bli sittande handlingsförlamad.
 
Jag tycker du lägger för mycket vikt vid skogsträdgården. Det är redan vanligare och vanligare med år där vädret inte är som det brukar. Där skördar dränks eller torkar ut osv. Miss-år helt enkelt. De kommer drabba dig och din skogsträdgård med. Dvs du måste ändå ha ett annat alternativ.

Och just nu (och enligt dina trådar sen ganska länge) så orkar du inte anlägga den där skogsträdgården. Så jag skulle släppa den.

Vill du absolut inte det så släpp resten. Håll inte på att plantera dahlior och liknande. Fokusera bara på skogsträdgården, skippa resten.

Välj ut ett område, bryt om nödvändigt ner det i delområden, och fokusera på det. Bara det. Och se om orken räcker till det. Gör det inte det bryt ner ännu mer.
En skogsträdgård är ett resilient system som är mer motståndskraftigt mot extremväder än andra odlingssystem.
 
Det är inte en lösning om man mår sämre av det. Det är inte en lösning om man inte har möjlighet att genomföra det.

Då är det en belastning och en del orsak till att man mår dåligt.

Det är det som är så svårt att behöva acceptera

Varför kan du inte prova ett annat sätt än det du provat utan större resultat i många år nu?
Vilket annat sätt? Finns ju inget annat vad jag kan se.

Vad jag försöker säga är: skruva ner planerna till en nivå som du orkar med. Med för stora planer är det lätt att bli sittande handlingsförlamad.
Att ligga på soffan är inte ett alternativ.

Jag räknas som 75% arbetsför.
 
Att ligga på soffan är inte ett alternativ.

Jag räknas som 75% arbetsför.
Med tanke på hur mycket du skrivit på senare om att du har noll ork så är det där ett obegripligt svar på det jag skrev. Vad du "räknas som", det är ju det du argumenterat mot i mängder av inlägg.

Men läs @Alexandra_W s inlägg igen, om det inte sa dig något så klarnar det säkert om du försöker igen, det är inte det minska luddigt.
 
Jag MÅSTE ha en skogsträdgård för vad ska jag annars äta när pengarna inte räcker?

Div rotfrukter, ärtor, morötter, frukt, bär, örter svamp, lök, spenat etc. Dvs sånt man kan plocka och det som är lättodlat och lättlagrat.

Skaffar du på det en liten hönsflock så har du ägg dessutom.

Vad och hur mycket är det egentligen tänkt den där blivande skogsträdgården ska förse dig med och ffa när gör den det?
 
Div rotfrukter, ärtor, morötter, frukt, bär, örter svamp, lök, spenat etc. Dvs sånt man kan plocka och det som är lättodlat och lättlagrat.

Skaffar du på det en liten hönsflock så har du ägg dessutom.

Vad och hur mycket är det egentligen tänkt den där blivande skogsträdgården ska förse dig med och ffa när gör den det?
Vi äter ju mest det som sätts/ sås och skördas under samma år, så kommer orken så tar det någon månad max att anlägga.
 
Jag fattar inte vad du pratar om. Vadå handlingsförlamad? Hör ju inte hit. Man är inte handlingsförlamad för att man är sjuk. Och har man en lösning på ett problem så får man ju köra på det när alternativ saknas.
Man blir handlingsförlamad av att vara sjuk.
Och då blir det ingenting gjort.
Och det måste man hantera på något sätt.

Att låtsas som att allt är som man är van vid tidigare fungerar inte.
Det blir bara en massa dyra påbörjade projekt som inte kommer i mål.
 
Du förstår inte alls vitsen med att bryta ner något som du idag inte har ork alls till, i mindre delar som du orkar?
Gör ju redan det. Anser jag.
Med tanke på hur mycket du skrivit på senare om att du har noll ork så är det där ett obegripligt svar på det jag skrev. Vad du "räknas som", det är ju det du argumenterat mot i mängder av inlägg.

Men läs @Alexandra_W s inlägg igen, om det inte sa dig något så klarnar det säkert om du försöker igen, det är inte det minska luddigt.
Du skrev att jag ska göra det jag orkar. Det enda jag egentligen orkar är att ligga på soffan. Och det är inte ett alternativ. Jag MÅSTE kämpa och göra saker ändå.
Div rotfrukter, ärtor, morötter, frukt, bär, örter svamp, lök, spenat etc. Dvs sånt man kan plocka och det som är lättodlat och lättlagrat.

Skaffar du på det en liten hönsflock så har du ägg dessutom.

Vad och hur mycket är det egentligen tänkt den där blivande skogsträdgården ska förse dig med och ffa när gör den det?
Men oj! Det där är ju fruktansvärt arbetskrävande. Det är p.g.a. det som jag gått över till skogsträdgård. En skogsträdgård producerar från år till år utan allt jobb som ettårig grönsaksodling kräver.

Det tar en del år innan nötträden börjar producera. De perenner grönsakerna, bären, klätterväxterna m.m. producerar långt tidigare.
Den här gruppen dyker upp med jämna mellanrum i mitt Facebookflöde - kanske något för dig @Wille? Det känns som ett betydligt enklare (och billigare?) sätt att preppa än att anlägga en skogsträdgård, som du ju ändå inte mäktar med just nu.

https://www.facebook.com/share/a3CK8tLFAMpq5WbJ/
Konstig grupp. Förstår inte syftet. Ska man snacka om groddar? Jag är inte så förtjust i groddar. Gjorde mungbönsgroddar för någon månad sedan. Åt bara en handfull och resten gick i komposten.
 
Man blir handlingsförlamad av att vara sjuk.
Och då blir det ingenting gjort.
Och det måste man hantera på något sätt.

Att låtsas som att allt är som man är van vid tidigare fungerar inte.
Det blir bara en massa dyra påbörjade projekt som inte kommer i mål.
Nej. Man blir inte handlingsförlamad av att vara sjuk. Man är bara sjuk. Inte samma sak som att vara handlingsförlamad.

Skulle du säga att du är handlingsförlamad om du jobbat två dygn i ett sträck och behöver sova? Det gör inte jag.
 
Jag MÅSTE ha en skogsträdgård för vad ska jag annars äta när pengarna inte räcker? Jag MÅSTE hyra ut via airbnb för att få in mer pengar.
Du svarar inte på frågan. VAD ska jag äta när pengarna inte räcker? Skogsträdgård är min lösning. Vad är din?
Nu tycker jag att du absolut ska ha en skogsträdgård om du vill ha en, det är ju också en hobby, så detta är inget argument emot en skogsträdgård på det sättet.

Men samtidigt är ju just det här argumentet jättedåligt? Även en skogsträdgård måste väl kosta? Det ska köpas plantor, tillbehör som skottkärra som du nyss köpte ny, diverse redskap som saxar, spadar osv. Det ska vara handskar till dig osv. Måste det kanske underhållas något? Vattnas? Gödslas?. Det måste kanske köpas behållare för att förvara det som plockas osv osv. En blandning av engångskostnader och underhållskostnader kopplade till trädgården, hur mycket mat får du för den summan?

Ris på storsäck från valfri asiatisk butik och torkade bönor och ärter på storpack är fortfarande snorbilligt. Potatis brukar också vara väldigt, väldigt billigt under sommaren efter midsommar ungefär. Att anlägga en trädgård måste det ta bra många år innan du sparat in de pengarna?

Det är lite som den där odlingsstationen det dyker upp reklam för på insta lite då och då, som är så smidig för den liksom vattnar sig själv osv så det är bara att skörda färska örter på löpande band. Den är säkert jättebra men med dagspriset för en kruka med typ basilika, så kan du köpa en sån kruka i veckan i nästan två år innan den stationen börjar "generera" pengar istället för att bara kosta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 853
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 463
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp