Gaffeln i höger eller vänster hand?

Om ni äter en rätt med enbart gaffeln, håll ni då den i höger eller vänster hand?
Eiktettreglerna föreskriver kniv i höger och gaffel i vänster. Det som eventuellt behöver skäras görs då med kniv i höger och gaffel i vänster.

Den som sedan lägger ner kniven - som tex drottning Silvia - och äter med enbart gaffeln håller den i höger.

Så:
Två bestick: gaffel i vänster
Ett bestick: gaffel i höger.
 
Olika.
Jag är varken höger- eller vänster-hänt.
Vilket i sig kan vara ett problem i bland.
Just nu så dricker jag kaffe med vänster hand och surfar på datorn med höger.

Äta fint är gaffeln i vänster hand och kniven i höger.
 
Alltid gaffeln i höger, aldrig kniv. Någon annan får skära om det ska skäras.
Är förlamad i vänstern så där får jag jobba hårt om jag ska kunna hålla något...
 
Om ni äter en rätt med enbart gaffeln, håll ni då den i höger eller vänster hand?
Vanmässigt: gaffel i vänster, kniv i höger-
är vänsterhänt, men "världen" är rätt så "högerstyrd" så har sällan några problem att använda höger ens att skriva med (går långsammare och ser lite slarvigare ut dock)
 
Är vänsterhänt så om jag enbart skulle äta med gaffel skulle det nog bli vänstern där, men kan äta med båda. Är rätt dubbelhänt i stort. Äter annars "korrekt" med gaffeln i vänster och kniven i höger.
 
Om jag bara har ett bestick (gaffel eller sked) äter jag med höger för jag är högerhänt. Äter jag fint har jag gaffeln i väster hand och kniven i höger.
 
Höger. Alltid. Hur fin middag det än är. Tar jag gaffeln i vänster missar jag munnen.

Dock kan jag dricka kaffe och hålla telefonen med vänster.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om ni äter en rätt med enbart gaffeln, håll ni då den i höger eller vänster hand?

Enbart gaffel då gäller höger handen, med både ock så gaffel i vänster och kniven till höger. Vilket är den bordsdukning man tillämpar bl a på nobelfester etc, och ja jag har jobbat på dessa i många år även om jag inte tillämpar serveringsyrket längre så har det varit något jag gärna har jobbat på när tillfälle gives. :)
 
Gaffeln alltid i höger! Jag är helt handikappad om jag ska vända på det och ha kniven i höger istället :p
Är det någon som vet varför det är "rätt" att ha gaffeln o vänster?
 
Äter som det är bekvämast, har gaffel i höger.
Skulle jag börja göra tvärtom skulle jag nog slabba ner hela bordet i stället.

Sånt extremt bordsskick orkar jag inte bry mig om ifall jag ska vara ärlig :p

Regeln om i vilken hand man ska hålla känns för mig bara töntig ifall jag ska klaga och risken att jag hamnar på sådan tillställning där det är såå otroligt viktig är liten. Vem orkar ens bry sig om sådant eller slaviskt studera andra? Vad ska hända om man gör fel?
Trevliga och intressanta samtal samt umgås under en middag samt övrigt gott uppförande känns betydligt viktigare..
 
Gaffeln alltid i höger! Jag är helt handikappad om jag ska vända på det och ha kniven i höger istället :p
Är det någon som vet varför det är "rätt" att ha gaffeln o vänster?
Antagligen för att de flesta är högerhänta och kniven var ett vasst föremål som skulle användas med viss precision (men det finns säkert ngn som vet på Google ;) ).

Det är väl därför man inte ska slicka på kniven heller, otrevligt för de andra om man skär sig i tungan.

Gaffel är ju också ett senare påfund.

Att alla gör likadant kan man kanske vilt gissa beror på att det dukas som de flesta gör (på något sätt måste det väl göras) och så kanske man inte förr skulle ändra i folks dukning?
 
Eiktettreglerna föreskriver kniv i höger och gaffel i vänster. Det som eventuellt behöver skäras görs då med kniv i höger och gaffel i vänster.

Den som sedan lägger ner kniven - som tex drottning Silvia - och äter med enbart gaffeln håller den i höger.

Så:
Två bestick: gaffel i vänster
Ett bestick: gaffel i höger.
Oh så du menar att det kan vara ok etikettsmässigt att lägga ner kniven och bara äta med gaffeln?
Jag gör väldigt gärna så och har hela livet fått höra att mitt bordsskick är under all kritik :p
 
Har jag bara ett bestick blir det höger. Kniv och gaffel höger respektive vänster, naturligtvis.

Enda gången jag blir lite snurrig är när jag äter med gaffel och sked (pasta då) för jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket som känns bäst.
 
Oh så du menar att det kan vara ok etikettsmässigt att lägga ner kniven och bara äta med gaffeln?
Jag gör väldigt gärna så och har hela livet fått höra att mitt bordsskick är under all kritik :p
Nja, vet inte hur accepterat det är i Europa om det finns kniv och gaffel, men om man äter med bara gaffeln är det ok att äta med den i höger hand.

Exet var i USA för en herrans massa år sedan och blev pikad för att han var snobbig som använde både kniv och gaffel när han åt, hans kontring var att även femåringar i Europa kunde äta "korrekt". :grin:

Tidigare hade jag lite problem när jag dukade vilket som skulle ligga var för jag hade lika lätt för båda, när det gäller pasta så har jag skeden i vänster hand och gaffeln i höger, om det öht dukas med sked. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: gul_zebra
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
336
Senast: Hellhound
·
  • Omröstning
Hemmet Jag har en vän på besök. Hen menar att det nästintill internationell standard att sopkärlet ska stå bakom höger dörr. Jag hävdar att den...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 713
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp