Gaffeln i höger eller vänster hand?

labb

Trådstartare
Om ni äter en rätt med enbart gaffeln, håll ni då den i höger eller vänster hand?
 
Jag kanske skall ge bakgrunden till varför jag frågar: Jag har ända sedan jag var liten hållit gaffeln i höger hand och kniven i vänster men nu börjat anamma ett bättre bordsskick med kniven i höger och gaffeln i vänster. Men då tycker jag man borde vara konsekvent och alltid ha gaffeln i vänster. Men tydligen inte?
 
Höger, eftersom jag är högerhänt.

Ska jag äta fint blir det kniven i höger och gaffeln i vänster.
 
Höger, då det är lättare att trycka gaffeln genom köttbiten eftersom jag är högerhänt.
Med kniv, så har jag kniv i höger och gaffel i vänster.
 
Har lärt mig att vänster är korrekt

Jag med.

Dukningsregler jag hittar på nätet:
"Den gyllene regeln är att man börjar middagen med besticken längst ut på sidorna och arbetar sig inåt. Gafflar placeras alltid till vänster, knivar (med knivblad inåt, mot tallriken) och soppskedar till höger. Man avslutar middagen med dessertbesticken, som ligger placerade ovanför tallriken."

Jag dukar alltid så (kniv och gaffel alltså), sen är det inte alltid det äts snyggt här hemma när det är bara jag och sambon :p
 
Av någon anledning har jag alltid hållit besticken "rätt" trots att jag är vänsterhänt. Alltså gaffel i vänster och kniv i höger. Men jag skulle inte kunna äta med varken enbart gaffel eller sked med höger hand. Då kommer maten hamna "all over the place". :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: gul_zebra
·
  • Omröstning
Hemmet Jag har en vän på besök. Hen menar att det nästintill internationell standard att sopkärlet ska stå bakom höger dörr. Jag hävdar att den...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 710
Senast: Seabaz
·
Tjatter Om du skulle beskriva ditt jobb genom att säga precis vad du faktiskt konkret gör och vilket resultatet blir, hur skulle det då låta...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 046
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
701
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp