Gallra bland stona

Sv: Gallra bland stona

elle12 skrev:
Jag hade gärna t ex betäckt mitt sto med en fullblodshingst som förärver mycket god hoppförmåga, men jag hittar ingen här i Sverige. Finns det någon ny Ladykiller xx, Cottage Son xx eller Lucky Boy xx i något annat land, någon som vet?

Hade vi inte alla gjort det?? Känns som om avelssverige längtar efter Fullblodet!!
Men hittills har vi inte sett mycket av det, i a f inte i förstageneration. Tittar man efter i BLUP basens lägsta del så återfinns en hel del av de fullblod vi haft i avel under åren. Krius xx är bara senaste skräckexemplet. Vacker som en dag men nedärvningen..... :eek:

På hoppsidan vet jag ingen idag som är något avelsmässigt. Finns en del i frankrike som är intressant men svårt att få hit. Hand in glove xx och Laudanum xx har ju gett bra hopphästar i första generation och återfinns i flera topphingstar idag. En som funnits i tillgänlig här, Jaguar mail. Dock fick han inga ston. Han är i o f s 176 cm vilket väl inte är optimalt.
Borde finnas någon hingst som kan ge hoppavkommor i USA med deras stora fullblodsuppfödning men aveln i övrigt är ju så skumt organiserad där så... inte vet jag.
 
Sv: Gallra bland stona

Jovisst, det delas ut rabatter... En hel femhundring här och där... Vad är det i sammanhanget? En piss i mississippi... :smirk: Ska det vara lönt att härja om rabatter sä tycker i alla fall jag att det ska vara betydligt större rabatter! Sätt hellre ett ännu högre pris för de omeriterade, så att det går på ett ut i så fall!
 
Sv: Gallra bland stona

clownen skrev:
Jag vill inte ha sexor på vare sig mitt hingst eller stomatreal som jag använder mig av :crazy:

Helen
Håller med, tycker gränsen går vid en 7a.
Jag har ett B-premierat, omeriterat sto ur en meriterad stam. Gammal stam, gammeldags typ.
Jag kommer inte ta fler föl på henne, men av anledningen att det är så svårt att sälja hästar med någon vinst. Detta även med toppstammat sto av modern typ, klass ett och meriterat.
Majoriteten av Sveriges hästägare är inte på den nivån att de bryr sig om lnågot långsiktigt avelsarbete.
Det räcker nog fullt tillräckligt om ni med toppkvalitets ston förser sveriges elit med hästar.
Skithästar blir det ju endå...
 
Sv: Gallra bland stona

*knapplån*

Någonstans tycker jag att vi är alldeles för poängfixerade. Man måste se till vad de fått för kritik också och hur de ser ut i verkligheten...
 
Sv: Gallra bland stona

kullerbytta skrev:
Håller med, tycker gränsen går vid en 7a.
Jag har ett B-premierat, omeriterat sto ur en meriterad stam. Gammal stam, gammeldags typ.
Jag kommer inte ta fler föl på henne, men av anledningen att det är så svårt att sälja hästar med någon vinst. Detta även med toppstammat sto av modern typ, klass ett och meriterat.
Majoriteten av Sveriges hästägare är inte på den nivån att de bryr sig om lnågot långsiktigt avelsarbete.
Det räcker nog fullt tillräckligt om ni med toppkvalitets ston förser sveriges elit med hästar.
Skithästar blir det ju endå...

Det räcker tyvärr inte att bara de med toppston producerar bra hästar. Målet vore att större delen av svenska landslaget - helst alla - skulle rida på svenska halvblod och så är inte fallet. Holländarna är nästan självförsörjande på bra tävlingsindivider och det är ett litet land. Kan de, kan vi, men fler måste satsa långsiktigt och ambitiöst. Mao, det måste löna sig att satsa hårt. Den som får en riktigt bra uppfödning i dag släpper den sannolikt till utlandet, där det finns pengar...
 
Sv: Gallra bland stona

Jaha, en ny runda alltså.
Jepp ! here we go again :D

De hade ett antal kompetenta sökande förra gången vad jag förstod, undrar vad får dem att tro att de ska få ännu bättre kvalifikationer på sökanden.
Dem tror nog inte att dom ska få ännu bättre kvaliteer på sökanden utan kommer nog att försöka trycka på lite andra kvaliteer.

Vad jag har hört så kom de inte överens om villkoren med den som var mest kvalificerad för uppgiften, kunde de inte gått vidare med nummer två eller tre då kan man tycka, eller har de gjort det utan att komma överens med dem heller?
Vet inte - men det spelar ingen roll egentligen då den som var första hands valet egentligen var den som många helst hade sett på platsen.

I sådana fall får de nog ändra på villkoren om de vill ha kvalificerad person till tjänsten.
Det kommer dom nog att göra också...

Det var många frågetecken, men det känns som om ganska mycket tid och pengar går åt i onödan på detta projekt. Det skulle kunna ha funnits en avelsledare redan denna säsong om det hade skötts bättre känns det som, nu blir det kanske till nästa
Den som lever får se vad det blir av detta...Men jag anser att avelsledaren ska inte bara vara tillgänglig för ASVH; AVN osv. utan måste göras tillgänlig för stoägarna så att han/hon kan agera nav och ställa in kompassriktningen kring det svenska halvblodets utveckling :cool: :smirk:

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Håller med om att avelsledaren borde vara tillgänglig även för de enskilda uppfödarna för rådgivning, bra om de ändrar det till att personen i fråga ska vara det tycker jag. Jag väntar med spänning på resultatet av denna runda.:angel:
 
Sv: Gallra bland stona

elle12 skrev:
Håller med om att avelsledaren borde vara tillgänglig även för de enskilda uppfödarna för rådgivning, bra om de ändrar det till att personen i fråga ska vara det tycker jag. Jag väntar med spänning på resultatet av denna runda.:angel:
Avelsledaren behöver ju inte vara tillgänlig så att man kan kontakta eller ringa denne utan mer att h*n håller föreläsningar, utbildningar etc. för att få fram vad h*n tycker är viktigt att uppfödarna tänker på.

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Nej, inte tillgänglig dagligen kanske, men jag vet att den som var tilltänkt som avelsledare åker ut och tittar på enskilda ston i samband med att personen har hållit föreläsningar på olika platser, och det tycker jag är en tillgång. Personen kanske inte exakt säger vilken hingst som rekommenderas, men kan ge goda råd om vilka egenskaper man ska förstärka/försvaga hos stoet och sedan nämns även ett antal hingstar som besitter dessa egenskaper om man vill det.
 
Sv: Gallra bland stona

elle12 skrev:
Nej, inte tillgänglig dagligen kanske, men jag vet att den som var tilltänkt som avelsledare åker ut och tittar på enskilda ston i samband med att personen har hållit föreläsningar på olika platser, och det tycker jag är en tillgång. Personen kanske inte exakt säger vilken hingst som rekommenderas, men kan ge goda råd om vilka egenskaper man ska förstärka/försvaga hos stoet och sedan nämns även ett antal hingstar som besitter dessa egenskaper om man vill det.

Det låter sunt...

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

elle12 skrev:
Håller med om att avelsledaren borde vara tillgänglig även för de enskilda uppfödarna för rådgivning, bra om de ändrar det till att personen i fråga ska vara det tycker jag. Jag väntar med spänning på resultatet av denna runda.:angel:
Det gör jag med.
Jag fick ett råd ang hingst av Birgitta Bentzer, som jag dock inte följde:angel: Då kanske min fölunge fått en 9a på typen istället för en 8a:idea:
Fotade min tvååring (170) i går och när jag ser bilderna är jag nästan beredd att ta tillbaks uttalandet om att inte fortsätta avla på mitt "gammelmodiga sto" på 159 som ger stora högresta föl som är lätta i typen...
lopp5.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Gallra bland stona

Burra skrev:
Det skrivs så mycket om ston av modern och omodern typ, men som hingsthållare så inser man ju att aveln kommer inte att gå framåt så länge man inte har så mycket självkritik när man betäcker ston som inte är klass ett. Vi stod här på backen och gjorde ett överslag och tyckte att det var många av stona som skulle passa bättre i en annan värld, och tilläggas kan att det inte är högre kvalitet på stona av internationellt ursprung, och faktiskt så är fullblodsstona oftare av högre kvalitet,
Tänkte bara återknyta det du säger här med en annan reflektion från tidningen ridsport. I tidningen går att läsa att en alldeles för stor del av den svanska uppfödarkåren struntar i att övervaka sina fölningar :eek:

Vi har ett uppfödar klimat i Sverige vill jag påstå, där stora delar av uppfödarkåren dels inte har tillräckligt med självkritik i urvalet av de egna stona utan dessutom struntar i att övervaka fölningarna :crazy: Om det här är samma männsikor får vi aldrig veta...

Vad vill jag säga med detta ? Jo det kanske inte bara är stona vi ska gallra ur utan även dom stoägare som inte tar sitt ansvar...:angel: ;)

Var det ingen mer än jag som reagerade över artikeln ?

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Vilket nr av ridsport var detta? Jag måste ha missat ngt nr eftersom jag vanligtvis läser tidningen hundra gånger och inte läst detta.
 
Sv: Gallra bland stona

sydney skrev:
Vilket nr av ridsport var detta? Jag måste ha missat ngt nr eftersom jag vanligtvis läser tidningen hundra gånger och inte läst detta.
:D Senaste numret och andra delen...

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

ameo skrev:
Jovisst, det delas ut rabatter... En hel femhundring här och där... Vad är det i sammanhanget? En piss i mississippi... :smirk: Ska det vara lönt att härja om rabatter sä tycker i alla fall jag att det ska vara betydligt större rabatter! Sätt hellre ett ännu högre pris för de omeriterade, så att det går på ett ut i så fall!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Gallra bland stona

Jag reagerade på artikeln.

Det är lätt att betäcka, men ett väldigt stort ansvar senare.

Jag tycker det skulle vara intressant att ta reda på hur många av oss hobbyuppfödare, som betäcker sitt enda sto, för att "behålla avkomman själv" som egentligen gör det.

Tänker även på andra tråden, för vem avlar man?

Men hur skulle man kunna gallra bland uppfödarna?
 
Sv: Gallra bland stona

mimus skrev:
Men hur skulle man kunna gallra bland uppfödarna?
Jag vet faktist inte men jag blev duktigt irriterad när jag läste artikeln.

Dessutom så bidrar det till att fler säkert kommer att överge levande fölavgiften på hingstarna nästa år - nu när det så klart framgår att stoägarna ej tar hand om fölningarna :cool:

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

Och DET skulle vara ett stort gissel. trots att det är så få som hingstägare som har det.


Men för mig snurrar det helt snett, bara för att man inte har betalt fölungen så skulle man övervaka fölningen mindre eller inte alls??

Stoet då?
Henne borde man vara rädd om.

Nä, jag vill tror att det är av helt andra orsaker som folk väljer på vilket sätt de sköter övervakning och fölning.
 
Sv: Gallra bland stona

Men för mig snurrar det helt snett, bara för att man inte har betalt fölungen så skulle man övervaka fölningen mindre eller inte alls??
Precis så har jag hört från några hinsgthållare att det går till. Man är inte så noga med vare sig ston eller fölningar uatn chansar mer typ går det så går det...:crazy: :crazy: :crazy:

Stoet då?
Henne borde man vara rädd om.
Nej henne är man inte det misnta rädd om utan man kommer dragandes med allt från " tröskverk " till " spjälstaket " och vill ha det betäckt...

Nä, jag vill tror att det är av helt andra orsaker som folk väljer på vilket sätt de sköter övervakning och fölning.
Jag får för mig att det här många gånger är ston som blir över sas. man vet helt enkelt inte vart man ska göra av eller med henne så man kör iväg henne för betäckning...

När nästa år kommer så räcker tiden inte till för att övervakna fölningen utan hoin får klara det själv och går det så går det...

Helen
 
Sv: Gallra bland stona

clownen skrev:
Jag får för mig att det här många gånger är ston som blir över sas. man vet helt enkelt inte vart man ska göra av eller med henne så man kör iväg henne för betäckning...

När nästa år kommer så räcker tiden inte till för att övervakna fölningen utan hoin får klara det själv och går det så går det...

Helen

Jag måtte vara naiv, men för mig rimmar det inte alls med djurskyddet eller känslan för en älskad individ.
I ridsport hade de ju klippt in en liten del som handlade om just det.

Ibland är det nog så att "man" måste ta sitt ansvar och hellre låta avliva sin häst om hon blir över.


"ryser"
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Cilva
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 361
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 115
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp