Gamla Eurovisionlåtar ni minns


Svängigaste i Eurovision nånsin. Sångerskans engelska är klassiskt old school-euro-kass, o rösten funkar inte när hon dansar.. men studioversionen ligger min mina gamla bland-CDs och jag blir fortfarande rätt glad när jag hör den :angel:


Vinnare året innan ovanstående. Gillar att den hade känsla av ursprungslandet och inte som många på senare år som alla låter som om de kommer från vilketlandsomhelst vilket ju oxå blir resultatet när man köper in låtskrivare som slagit i andra länder..


Å så denna som jag tycker är ett energipiller, och klippet är ju fantastiskt nostalgiskt för oss som växte upp på 90-talet.. kulisser o allt :D:D
 
My star med Brainstorm som ngn redan tagit upp! Älskar den låten, älskar sångaren med den galna blicken och underbara dansen. Den känns tidlös och skulle kunna funka idag också. Sen är den förknippad med härliga sommarlov med oändligt med tid, ridning och kvällsdopp i sjön. Blir helt lycklig när jag hör den. Sen gillade jag också det årets vinnare Bröderna Olsen som är rätt mysig.
 
Nu hoppar jag in i denna fantastiska tråden!

Det finns sååå många bra låtar geonom åren, jag har varje år flera favoriter och ofta håller jag nästan mer på dom än på sverige ;)

I posten ovan denna: Irland och Rock n roll kids är absolut en av dessa låtar! Älskade den!

Ju mer jag se tänker och bläddrar på youtube, ju fler låtar dyker det upp! (Kommer inte ta upp svenska låtar här dock, dom "kan" vi ju alla redan hehe)

Låten jag minns som min allra första favorit i ESC var jugoslaviens bidrag 1989 - Rock me
(jag har följt tävlingen sedan jag var 3, och Herreys vann... har tydligen inte missat en enda final sen dess :O) Nej inte världens bästa låt, men den älskade jag som nioåring hehe.


Rumäniens Tornero har ju redan nämnts så den länkar jag inte... en av mina absoluta favoriter genom tiderna! :love:
Detta gäller även redan nämnda Brainstorm med My star, wow!!


Vad ska jag sedan välja... Några av alla mina Isländska favoriter kanske? Av ngn anledning har Island ofta fångat mig och bla dessa bidrag har jag älskat:

Island 2013 - så vackert

Island 2007 - borde ej vara min smak men den är kraftfull! Valde videon då jag tyvärr inte tyckte liveversionen var lika bra...

Sedan så är den här "gamla" vinnaren en låt som fortfarande hänger mig hos mig, den är så skön!
Danmark 2000


Jag börjar så, fler länkar kommer var så säkra haha!
 
Denna låten nynnar jag på från och till, den liksom bara har fastnat totalt!
Han sjunger inte särskilt bra, låten är väl inget mästerverk.... Men den måste ju ha något om den fastnat så ;)

 
Sämsta vinnaren i modern tid? Iaf på 2000-talet.... Var så ARG när den vann!!

Men sen funderade jag på vem som borde vunnit i stället?
Och inser att 2002 var nog en av de svagaste åren i ESCs historia?
Dock hade tex Estlands Sahlene, Greklands robotar eller Cyperns boyband varit mer värda vinnare än den som vann....
 
Förresten så älskade jag Cezar! Fast jag föredrog den här framför framträdandet i Eurovision. Så dåligt så det blir alldeles underbart :love::D

Bland de värsta bidragen i historien!

Annars har jag gillat många av Rumäniens bidrag, tex förra årets!
Eller denna, man blir bara glad och vill dansa!

 
Den här var jag helt kär i 2005. Fina röda skor, fin liten scenshow med fina dansare - och världens sötaste refräng. Synd bara att han sjöng på engelska i ESC, den var finare på danska. Danska är ett otroligt sångbart språk.

 
Du har KOLL! En av de bästa genom tiderna! :D

Har masssssor med låtar jag fortfarande älskar, och hatar! Kommer med en liten lista senare ikväll ;)
Klart jag kommer ihåg! :D Du och jag gillade den.

Gillade även den andra rumänska som du länkar till senare i tråden, hon med oljefaten. Det var innan trumtrenden som Ruslana startade hade passerat bästföre-datum.

Håller även med dig om att den lettiska låten är 2000-talets sämsta vinnare. Hur fasen gick det till?
 
Senast ändrad:
Denna låten nynnar jag på från och till, den liksom bara har fastnat totalt!
Han sjunger inte särskilt bra, låten är väl inget mästerverk.... Men den måste ju ha något om den fastnat så ;)

Åh jäklar, jag hade glömt hur vansinnigt illa Sakis sjunger när han måste dansa samtidigt. :laugh:
Den var helt olidlig när man var i Grekland det året, spelades överallt och hela tiden.
 

Liknande trådar

Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 990
Senast: malumbub
·
Äldre Välkomna till årets första officiella ESC tråd! :banana::banana::banana: För er som inte vet vad ESC är, så är det förstås Eurovision...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 636
Senast: corzette
·
Äldre Ja ni har väl inte missat att de har börjat visa "inför-programmen" på svt nu? Där vi får höra alla deltagare i Eurovision song contest...
Svar
14
· Visningar
1 206
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp