Gamla Eurovisionlåtar ni minns

Här är en låt som min pappa har tjatat om i alla år, haha. Italien 1984. Låten är ganska snygg faktiskt även om framträdandet kanske inte är det mest inspirerande :D
 
Några av mina favoriter:
Tyskland 1979: Dschinghis khan. Nu levde jag visserligen inte när den var med, men är ändå bland favoriterna:love:

Cypern 2011: Christos Mylordos - San aggelos s'agalisa. Trots att någon(?) sjöng falskt som få, så är detta en som fastnat bäst. Kan ha nått med att göra att jag hade världens crush på en av dansarna :o

Moldavien 2007: Marija Serafovic - Molitva. Har ingen aning vad hon sjunger, men den berör ändå och att man lyckas förmedla en sådan känsla genom språkgränser, det gillar jag :up::love:

Island 2012: Gréta Salóme och Jónsi - Never forget. Älskade allt med denna låten. Dramatik, stråkar, stämmor, fin klänning :love:

Ryssland 2009: Anastasia Prikhodko - Mamo. Också en låt som berörde något otroligt. Fast jag kollade upp den häromdagen och ja, det var ju ingen sångmässigt stark insats :grin:

Vitryssland 2007: Dmitry Koldun - Work your magic. Blev helt kär i denna snubben. Har fortfarande denna låten i min spellista. :D

Ryssland 2006-08: Dima Bilan :love::love::love: - Never let you go & Believe. Jisses alltså, detta var min eurovision-gud! Älskade(älskar??) honom! :love:


Måste jag nämna att jag är lite av en ESC-nörd?:o
 
Några axplock av minnen:
Och av någon underlig anledning minns jag denna rätt väl:

Jag tror det beror på att vi det året spelade in melodifestivalen på video och tittade om och om igen (som man gjorde före youtube-eran).

Samma år (1983) :
Å, vad söt han var den killen, där trånade en 13årig Björk! :D
 
Jag satt precis och tänkte på Tellier @Con Älskar den låten! :D

Ett annat uppträdande som var helt bissart var Frankrikes bidrag 2007

Samt Greklands från 2002
 
  • Gilla
Reactions: Con
Här är en låt som borde varit i ESC 2009 om vi inte fått kollektivt hjärnsläpp och bara röstat den till Andra chansen, sedan till en sjätteplats i finalen. Istället vann Malena Ernmans odugliga låt som sedan kom femma från slutet i ESC. :banghead:

 
Förresten så älskade jag Cezar! Fast jag föredrog den här framför framträdandet i Eurovision. Så dåligt så det blir alldeles underbart :love::D

Här är en låt som borde varit i ESC 2009 om vi inte fått kollektivt hjärnsläpp och bara röstat den till Andra chansen, sedan till en sjätteplats i finalen. Istället vann Malena Ernmans odugliga låt som sedan kom femma från slutet i ESC. :banghead:

JA! Fan vad sur jag var det året. Har på senare år kommit fram till att jag gillar Malena men jag kan verkligen inte med hennes låt, Moving on däremot är så fruktansvärt jävla underbar :love:
 
Förresten så älskade jag Cezar! Fast jag föredrog den här framför framträdandet i Eurovision. Så dåligt så det blir alldeles underbart :love::D


JA! Fan vad sur jag var det året. Har på senare år kommit fram till att jag gillar Malena men jag kan verkligen inte med hennes låt, Moving on däremot är så fruktansvärt jävla underbar :love:
Ja! Moving on lyssnar jag på några gånger om året. Den är fantastisk, hon är fantastisk. Hon kunde ha gått MYCKET bra i ESC, hon var internationella juryns val i Mello.
 
Apropå tvåor så gillade jag den här: Frankrike 1991. Hon låg jämnt med Carola i poäng, de hade lika många tolvor - men Carola vann på flest tior. Jag minns en intervju med artisten efteråt, hon sa ungefär att "Det var nog bra att Carola vann, det verkade väldigt viktigt för henne." Förmodligen hade hon helt rätt i det :D



Den här kändes ganska modern i sitt "sound" faktiskt.

Ja! Moving on lyssnar jag på några gånger om året. Den är fantastisk, hon är fantastisk. Hon kunde ha gått MYCKET bra i ESC, hon var internationella juryns val i Mello.

Välkommen till klubben! Fan får rysningar än idag, lätt en av de bästa låtar vi haft i mello någonsin!

Lyssnade nu och damn, bryggan in i samt tonartshöjninen i slutet går inte av för hackor.
 
Ja! Moving on lyssnar jag på några gånger om året. Den är fantastisk, hon är fantastisk. Hon kunde ha gått MYCKET bra i ESC, hon var internationella juryns val i Mello.
Nu får ni ju faktiskt tänka på att vi måste ge andra länder möjligheten att bränna pengar på tv-produktionen! En kan liksom tröttna på dåliga repriser och usla produktioner bara för att SVT bränt budgeten på Eurovision :grin: :D
 
Den här är ju inte "gammal", men en av mina största ESC-favoriter utanför genren "allmänt skumma bidrag". Riktigt snyggt nummer. Och skön video.

 

Liknande trådar

Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 067
Senast: malumbub
·
Äldre Välkomna till årets första officiella ESC tråd! :banana::banana::banana: För er som inte vet vad ESC är, så är det förstås Eurovision...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 649
Senast: corzette
·
Äldre Ja ni har väl inte missat att de har börjat visa "inför-programmen" på svt nu? Där vi får höra alla deltagare i Eurovision song contest...
Svar
14
· Visningar
1 206
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp