Gamla ord och uttryck på utdöende...

I övrigt så använder jag majoriteten av de ord som tagits upp här som hör till standardsvenska. De som är mer dialektala har jag dock inte hört (med få undantag). Skall se om jag kommer på några egna bidrag till listan. :idea:
(Jag vet faktist inte vad som räknas till ålderdomligt - när jag i Sverige frågade vad de menade med att jag ofta uttrycker mig ålderdomligt kunde de inte specificera sig :meh:)



P.S. Läste igenom förra inlägget och konstaterade att jag kansk borde börja läsa igenom mina inlägg före jag postar dem. :o Skyller på att jag just stigit upp och var trött! ;)
 
@em-pirre Det fick jag höra av en professor i svenska, även om dialekterna självklart är mer ålderdomliga än standardsvenskan. Jag tror t.ex. att någon som förstår de mer krångliga dialekterna i Österbotten lättare förstår svenskarna i Ukraina än vad gemene svensk gör.

Om man läser en nyskriven juridisk text är det ofta lätt att veta om den är skriven av en svensk eller en finlandssvensk. Den finländska texten ser ut som svenska texter gjorde för 30-50 år sedan eftersom man i Finland inte aktivt förnyat fackspråket, vilket man gjort i Sverige.
 
Jag tror att det är så enkelt som att språket evolverar från var det talas mest och intensivast, med mest inflöden utifrån. Det säger sig självt att i t.ex Storstockholm med två miljoner invånare, många med annat modersmål, händer det mer med språket än i den andra ytterligheten - i Gammalsvenskby i Ukraina, där 50 människor (eller hur många de nu är) försöker hålla liv i sin språkspillra.

Finlandssvenskan sitter nog mitt emellan dessa båda.
 
Alltså, jag har skummat tråden och insett att jag nog språkligt är en gammal tant även jag, trots relativt ung. Känns som majoriteten av orden som nämns är såna jag använder eller hör rätt så regelbundet :)

Men, som någon annan skrev, engelska uttryck och svordomar räddar mig nog från att verka alltför ålderdomlig :p
 
Kom in några på en hamburgerresturang här som sa till den ena "du är lite skär här" å pekade nånstans i ansiktet.

Vet inte om de bara är nått som inte används här, men tror aldrig jag hört någon säga det
Jag använder färgen skär, men så ska ju någonting då vara skärt också, ljusröd, ljusrosa, mildrosa, inte skrikrosa -leksaksrosa liksom (för mig i alla fall). Fast jag är inte helt säker på skillnaden det bara blir så. -du rodnar, du är ju alldeles skär. Ren och skär otur. Skära blommor.

Använder gredelin också :) fast mest om det är fult med lila på något vis eller för att verka orimlig -vi tar den i gredelint tycker jag. Violett om lila ska vampas upp lite.

Ha! jag verkar använda den rätt dessutom :) trodde jag aldrig.
Synonymen skär förefaller ha kommit in lite senare, i början av 1800-talet och först i den franska formen chair, som avslöjar dess ursprung: kött- eller hudfärgad.

gredelin, av franskans gris de lin "lingrå", från 1600-talet. Lila tycks ha dykt upp i svenskan omkring år 1800.
och lila som i syrener eller violett som i violer är ju onekligen mer lysande än grålindaskigt.

http://fof.se/tidning/2006/4/varfor-har-gredelin-blivit-lila

(Den här var rolig "Skär är förtjusande när det används om att någon blir skär om kinderna, men annars ligger det köttiga för nära, som i grisskär. Skära trikåer är löjliga, rosa tights ärtiga.")
 
Senast ändrad:
Min pappa säger kors i taket och ritar kors i taket fortfarande :p Och han svär aldrig! Det mesta han gör är att muttra ilsket om hur det blev fel pga andra eller honom själv (han är duktig på att muttra :grin:) eller utbrista "Äsch!" :D

Min mamma brukade utbrista "Järnspikar!" eller "Järnpiller!" när hon inte ville svära inför mig som liten (ibland med ett litet "JÄ-..." innan :angel::D) - men har ingen aning om det var utbrett? :cautious:
Jo det var nog utbrett bland de som inte fick svära
 
Min mamma brukade utbrista "Järnspikar!" eller "Järnpiller!" när hon inte ville svära inför mig som liten (ibland med ett litet "JÄ-..." innan :angel::D) - men har ingen aning om det var utbrett? :cautious:
"Hell-vete i säcken och gå till kvarnen och mal" - är en annan variant på stoppad svordom som jag tycker om :)
 
Min morfar svor glatt inför oss barnbarn :D eller ja, han lärde oss svära. Det ingick när man åkte bil med honom :grin:

Någonstans förstod man väl att det inte var väluppfostrade ord så jag tror inte jag orsakade något debacle med mina ordval i sällskap utanför familjen :D
Ah, jag menade just uttrycken "järnspikar" och "järnpiller", ber om ursäkt för oklarheten :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 028
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
Tjatter Såg i en facebookgrupp nån som skrev på svenska och använde uttrycket ”blängde surt”. En annan person, engelskspråkig, tyckte det var...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 949
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp