Gamla ord och uttryck på utdöende...

@As_Vegas
Snofsig? Hör du det ofta? Inte jag...
Glamour, finns överallt, ja, men inte Glamourös, fast det kanske beror på mitt umgänge och att folk inte är så värst Glamorösa här i tassemarkerna?! :D
... men tyckte du hela min lista var aktuell? Då har ju lixom orden redan varit omoderna och blivit moderna igen! Ännu värre! :eek: Snacka om att en annan är antik!

Böna och Inte torr bakom öronen är väl de enda som jag inte hör till vardags.
Snofsig vet jag flera som använder, alltså att något är snofsigt ungefär som tjusigt.
Glamour är det betydligt mer sällan att jag hör än glamourös. Tex att ett skitigt jobb inte är glamouröst.
 
Böna och Inte torr bakom öronen är väl de enda som jag inte hör till vardags.
Snofsig vet jag flera som använder, alltså att något är snofsigt ungefär som tjusigt.
Glamour är det betydligt mer sällan att jag hör än glamourös. Tex att ett skitigt jobb inte är glamouröst.

"Oooh den där blåsan var riktigt raffig" är ju annars gångbart ;)
 
För att ta det lite från andra hållet. Ett ord jag trodde aldrig användes längre har min äldsta son börjat använda.

För några dagar sedan så frågade han "Mamma var är min kepa?". Tydligen har man börjar säga kepa (igen) istället för keps :D

Har inte hört ordet kepa på säkert 30 år.
Kepa sa vi när vi var små :)
 
Kom att tänka på när vi läste dikter på svenskalektionerna i skolan. Min grupp fick Jonte och Brunte av Fröding att läsa upp framför klassen.
Där var några ord vi inte visste vad de bettydde alls - och ett som vi inte visste att det hade en annan betydelse än den vi visste om ("hur f*n kan man runka på nacken?!") :p:o:D
Gustaf Fröding skrev:
De kommo från ängen,
och Brunte var hästen
och Jonte var drängen,
som tjänte hos prästen,
och gammal var Jonte
och gammal var Brunte
och stocklat förresten.

"Hå ja, gamle Brunte,
för jämnan det tölas
att vi två," sa Jonte,
"bli sist med vårt hölass,
— när vägen är krokig,
vem raggen kan hjälpa,
att litet det sölas?"

Och Jonte han runkade
sävligt på nacken
och Brunte han lunkade
sävligt i backen.
"Och jämt få vi ovett
för mödan," sa Jonte,
"skall det vara tacken?"

Men Brunte han vände
den åldriga mulen
tillbaka och sände
försiktigt förstulen
en blick under lasset
att se, om det ännu
gick runt om med hjulen.

Och lugnad han svängde
med svansen åt Jonten.
Men Jonten han blängde
blott sömnigt åt Brunten.
Han hör ej, han ser ej,
han glömmer snart allting,
den utgamle strunten.

"Ja nu är han utgammal
bliven hos prästen,
och jag är väl skjutgammal
själv," tänkte hästen,
"men gott är att sova
och få sig till kvällen
en hötapp i västen!"

Och Jonte han fumlade
druligt med tömmen,
och Brunte han drumlade
framåt i drömmen,
han stötte, han stracklade
— hölasset vacklade
fram utmed strömmen
 
Fyller gärna på med:

"Kors i taket"
"Dra på trissor"
"Saken e biff"
"Tjong i medaljongen"
"Nu går skam på torra land"
"Har man råd så steker man fläsk"
"För bövelen"
"Järnspikar"
"Jisses"
"Vad mig anbelangar"
"Rulla hatt"
"Dåndimpen"
"Hyvens"
 
Min pappa säger kors i taket och ritar kors i taket fortfarande :p Och han svär aldrig! Det mesta han gör är att muttra ilsket om hur det blev fel pga andra eller honom själv (han är duktig på att muttra :grin:) eller utbrista "Äsch!" :D

Min mamma brukade utbrista "Järnspikar!" eller "Järnpiller!" när hon inte ville svära inför mig som liten (ibland med ett litet "JÄ-..." innan :angel::D) - men har ingen aning om det var utbrett? :cautious:
 
Tråden får mig att tänka på en intressant dokumentär jag såg för några år sedan om Gammalsvenskby i Ukraina. Det är helt fantastiskt att svenskan levt kvar på sina håll i Estland och i Ukraina. Finlandssvenskan som annars är rätt gammalmodig framstår som rena rama framtidsspråket i jämförselse.

Vad menar du med att finlandssvenskan är gammalmodig?
 
Min pappa säger kors i taket och ritar kors i taket fortfarande :p Och han svär aldrig! Det mesta han gör är att muttra ilsket om hur det blev fel pga andra eller honom själv (han är duktig på att muttra :grin:) eller utbrista "Äsch!" :D

Min mamma brukade utbrista "Järnspikar!" eller "Järnpiller!" när hon inte ville svära inför mig som liten (ibland med ett litet "JÄ-..." innan :angel::D) - men har ingen aning om det var utbrett? :cautious:

Min morfar svor glatt inför oss barnbarn :D eller ja, han lärde oss svära. Det ingick när man åkte bil med honom :grin:

Någonstans förstod man väl att det inte var väluppfostrade ord så jag tror inte jag orsakade något debacle med mina ordval i sällskap utanför familjen :D
 
Vad menar du med att finlandssvenskan är gammalmodig?

Själv fick jag själv höra att jag använder mig av ålderdomliga ord och uttryck när jag jobbade i Sverige ett par månader av de jag bodde hos (ja, förutom de finlandismer som slank med ibland).

Mina egna funderingar: Kan det vara så att språkvårdarna i Finland har varit betydligt striktare med att hålla svenskan "äkta" och därmed inte varit lika öppen mot förändringar - medan Sverige inte behöver ta ställning till förändringar på samma sätt.
Dessutom påverkar det tror jag också att stilnormen i Finland är betydligt stelare än i Sverige, finskan är ofta ganska stel och korrekt och svenskan blir påverkad av det.
Standardfinlandssvenskan är ju dock ganska nära standardsverigesvenskan, det är väl främst i dialekterna som de verkligt ålderdomliga dragen kommer fram - jag har för mig att det är lika i en del dialekter i Sverige (i Norrland?).

Edit: äsch, blev lite flummigt, men hoppas någonn förstår :o:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 028
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 014
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 201
Senast: jemeni
·
Tjatter Såg i en facebookgrupp nån som skrev på svenska och använde uttrycket ”blängde surt”. En annan person, engelskspråkig, tyckte det var...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 950
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp