Gamla ord och uttryck på utdöende...

"Icke sa nicke" har jag inte sett tidigare i tråden men många av de andra använder man ju.
Räligt och träligt är två olika ord för övrigt, förstnämda utallas helst på redig öschötska ;) Nu har jag egentligen ingen stark dialekt men likförbannat ger den mig svårigheter med att prata engelska har jag upptäckt :arghh:
För övrigt, lite ålderdomliga svärord och liknande finns ju i "Svordomsvisan" :D
 
Fyller gärna på med:

"Kors i taket"
"Dra på trissor"
"Saken e biff"
"Tjong i medaljongen"
"Nu går skam på torra land"
"Har man råd så steker man fläsk"
"För bövelen"
"Järnspikar"
"Jisses"
"Vad mig anbelangar"
"Rulla hatt"
"Dåndimpen"
"Hyvens"
Rulla hatt använder jag ofta men ingen i Norrland där jag bor fattar uttrycket. Är nog stockholmskt.
 
"Nu har h*n pinkat i det blå skåpet" används flitigt här hemma men alla jag säger det till ser otroligt förvirrade ut :p
 
Förresten "Tyket" och "Bamba/tant" var ord jag fick lära mig här på västkusten, vet inte om de är gamla och ovanliga eller bara dialektala :)
Bamba är från Göteborg, här i mitten hade vi Matan :) (skolmatsal) Bamba låter nästan bättre. (det är tydligen från Barnbespisning el dyl). Vad de kallar det nu har jag ingen aning om.
 
Jag brukar säja VEDERBÖRANDE och inte "hen" om en person med okänt/oklart kön. Fungerar i de flesta sammanhang, utom när man ska prata engelska i hönshuset.
Och så kan jag säja om en kaka att den är förtjusande god.
Jag minns ett tillfälle i gymnasiet när jag tyckte att personen skulle "prata med vederbörande". Den meningen skrattade de åt länge i klassen.. Mossig redan då alltså. :p
 
Men hjälp, jag är nog på utdöende jag med! Många av orden som nämns i tråden använder jag hela tiden, utan minsta lilla ironi.
Maläten, käck, bussig, tjusig, tokig, galen, alert, jösses, attans, fy tusan, fjantig, krevera, changera och barockt är väl helt normala ord? Eller är jag inofficiellt en tant nu? O_o

Jag också!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 931
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Tjatter Såg i en facebookgrupp nån som skrev på svenska och använde uttrycket ”blängde surt”. En annan person, engelskspråkig, tyckte det var...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 728
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp