Bukefalos 28 år!

Gamla symaskiner, serviceförsök...

Vaddå till och med du!? Jag har en andlöst begeistrad publik, och den publiken är hela världen, så det så. :cautious:
slow_clap_citizen_kane.gif


Hur stor är din hela värld? :angel::D
 
Jag vill bara låta meddela att världens bästa verktyg är... knackmejseln. Så, nu är det avgjort, carry on. :grin:

Imorgon påbörjas Operation Skruva Ihop Igen, eftersom precis allt nu är isärtaget och rengjort. (Tack vare, se ovan.) Undantaget räkneverket, vete fanken om det finns en halv chans att rädda något alls av det... Det är bara en stor rostklump alltihop, tyvärr - och så sitter det ju ute på en tunnare arm, så det är inte så tryggt att bara banka på precis... :cautious:
 
Vilket spännande projekt med stickmaskinen :)
Kanske skulle skaffa en sån? Kan inte sticka med vanliga stickor pga händerna.

Jag är snart lycklig ägare till en egen Husqvarna 2000, arv från farmor :) Plus att mormors Singer står här och så min egen vackra Singer från 30- talet. Undrar om jag inte behöver ett symaskinsrum? :D
Matsalsbordet räcker inte riktigt till, men ska ställa in ett större skrivbord i arbetsrummet så får maskinerna bo där. Sytt en hel del på sistone, men hittar inte sy-tråden. Älskar mina plyschbyxor, helt undrbara :) Ett större projekt är en tävlingskavaj med avtagbara ärmar till nästa års tävlingssäsong. Skitkul :)
 
Vilket spännande projekt med stickmaskinen :)
Kanske skulle skaffa en sån? Kan inte sticka med vanliga stickor pga händerna.

Jag är snart lycklig ägare till en egen Husqvarna 2000, arv från farmor :) Plus att mormors Singer står här och så min egen vackra Singer från 30- talet. Undrar om jag inte behöver ett symaskinsrum? :D
Matsalsbordet räcker inte riktigt till, men ska ställa in ett större skrivbord i arbetsrummet så får maskinerna bo där. Sytt en hel del på sistone, men hittar inte sy-tråden. Älskar mina plyschbyxor, helt undrbara :) Ett större projekt är en tävlingskavaj med avtagbara ärmar till nästa års tävlingssäsong. Skitkul :)

Ja, skaffa stickmaskin tycker jag låter bra! :D
Beror kanske lite på vad du har för problem med händerna? Man måste ju lägga upp maskorna på nålarna först, det är lite pillrigt men går hyfsat fort sen man fått in snitsen i alla fall, och sen maska av på något sätt (bästa verkar vara att "sy" av maskorna), så maskinen sköter ju inte allt åt en. Det känns dessutom en del i armen efter att ha suttit vid Knittaxen en stund - lite beroende på hur tung/tät stickning man kör - så det är möjligt det kan vara jobbigt för händerna också att dra släden?
Persson drar man dock inte, utan vevar fram och tillbaka med ett stort handtag! Jag har ju aldrig stickat på en sådan dock, så jag kan inte säga något om hur lätt eller tungt det är än...
Men jag tror nog det skulle kunna funka med en stickmaskin! Prova med något billigt från blocket eller liknande - eller hör om någon du känner har en du kan få prova på. Jag har upptäckt att det finns minst två pers i min omgivning som har stickmaskiner, något jag inte hade en aning om förrän jag började prata om mina. :p

Åh, en Husqvarna 2000! :up:
Klart du behöver ett symaskinsrum! :D
 
Tjohooo!
Eller möjligen puh...

Behold!

xFZdlGa.jpg

(Bortse från röriga bakgrunden. :angel:)

Så här ser han alltså ut, Herr Persson. Bordet hör egentligen till en gammal Kayser symaskin, undrar var den tagit vägen... Man kan fortfarande se en del av intarsialinjalen i framkant, men det är rätt rejält misshandlat för att passa till stickmaskinen tyvärr. Dessutom visar det sig (efter ett förvirrat samtal till min far) att maskinen ska skruvas fast så den liksom hänger/står framför bordet. Tydligen var bordet fastskruvat i väggen... Det funkar inte här. :nailbiting:
What to do? Skjuta upp till "senare problem"-högen, that's what.


Här ser ni den fantastiska dubbelsläden! Det finns sju inställningar på bakre halvan, nio på främre... Eeep! :eek:
Kan någon berätta för mig hur man... öh... stickar? O_o
QV31n3i.jpg



De båda nålbäddarna sitter knappt 5 mm ifrån varandra, uppskattningsvis. Jag får det till att nålavståndet är 2 mm (med stark reservation för att mina mätverktyg ju visat sig ha ett sinne för humor... :cautious:), så det måste bli otroligt fina tyger!
... Om det blir några alls.
7kPsdhA.jpg


Vet inte riktigt vad jag vill visa med de här bilderna, annat än... öh... kolla vad tätt det är mellan nålarna! Och vilken cool maskin! :D
9IKSINa.jpg

(Helt uppskjutna.)

LUnRH5l.jpg

(I vad jag gissar är arbetsläge...)

Så, ja. Sådär ser han ut numer. Och jajajaja, jag ser också att det finns liiiiiiiiiite (:angel:) fläckar kvar här och där, men han är faktiskt mycket renare och snyggare än han var i alla fall! Dessutom är han väldigt förtjust i att rosta, jag tror det är hans hobby. Man kan bokstavligen se rosten breda ut sig på bara någon minut! :cautious:

Det finns ett par lådor med tillbehör som jag inte ens börjat på än, men jag kommer nog att falla för frestelsen och försöka sticka något innan jag fått klart alla småpryttlarna misstänker jag. Fast jag vet ju inte ens hur man gör ett upplägg... :laugh:
 
Tjohooo!
Eller möjligen puh...

Behold!

xFZdlGa.jpg

(Bortse från röriga bakgrunden. :angel:)

Så här ser han alltså ut, Herr Persson. Bordet hör egentligen till en gammal Kayser symaskin, undrar var den tagit vägen... Man kan fortfarande se en del av intarsialinjalen i framkant, men det är rätt rejält misshandlat för att passa till stickmaskinen tyvärr. Dessutom visar det sig (efter ett förvirrat samtal till min far) att maskinen ska skruvas fast så den liksom hänger/står framför bordet. Tydligen var bordet fastskruvat i väggen... Det funkar inte här. :nailbiting:
What to do? Skjuta upp till "senare problem"-högen, that's what.


Här ser ni den fantastiska dubbelsläden! Det finns sju inställningar på bakre halvan, nio på främre... Eeep! :eek:
Kan någon berätta för mig hur man... öh... stickar? O_o
QV31n3i.jpg



De båda nålbäddarna sitter knappt 5 mm ifrån varandra, uppskattningsvis. Jag får det till att nålavståndet är 2 mm (med stark reservation för att mina mätverktyg ju visat sig ha ett sinne för humor... :cautious:), så det måste bli otroligt fina tyger!
... Om det blir några alls.
7kPsdhA.jpg


Vet inte riktigt vad jag vill visa med de här bilderna, annat än... öh... kolla vad tätt det är mellan nålarna! Och vilken cool maskin! :D
9IKSINa.jpg

(Helt uppskjutna.)

LUnRH5l.jpg

(I vad jag gissar är arbetsläge...)

Så, ja. Sådär ser han ut numer. Och jajajaja, jag ser också att det finns liiiiiiiiiite (:angel:) fläckar kvar här och där, men han är faktiskt mycket renare och snyggare än han var i alla fall! Dessutom är han väldigt förtjust i att rosta, jag tror det är hans hobby. Man kan bokstavligen se rosten breda ut sig på bara någon minut! :cautious:

Det finns ett par lådor med tillbehör som jag inte ens börjat på än, men jag kommer nog att falla för frestelsen och försöka sticka något innan jag fått klart alla småpryttlarna misstänker jag. Fast jag vet ju inte ens hur man gör ett upplägg... :laugh:
Ett rymdskepp! :D
 
Efter att ha detaljstuderat googlade bilder ser det ut som att det fattas en grej på min maskin! :(
Det ska finnas en sak i mitten av sticksläden som leder ner garnet i nålarna, men min mitt är alldeles tom...
 
Dö Bigg Båcks åv Ävriding, itt häss ävriding. Nått djast oann, batt to!
meditation.gif


vQGntBo.jpg


Det till höger är alltså en sådan där garnhållare som leder ner garnet i nålarna! Och bitarna till vänster är en till, så man ser att den är lite mer komplicerad än man kanske först tror när man ser den... :p
De är hjälpsamt märkta med 1, respektive 2. :up: :D

Men, hörni. Pling på @allasmarta! För jag fattar inte. :o

Kolla här, det här är släden:
wgXBigi.jpg


Ni ser den där vinglika spaken till vänster, som sitter ihop med en stång som går till överkanten av främre slädhalvan och en som går till motsvarande slädhalva? Man kan vippa den spaken fram och tillbaka, och vad den gör är att den öppnar och stänger ett slags lock/lås på kanten av en pinne. Jag tror den där pinnen är till för att sätta garnsaken på. Jag gissar att 1 är till främre halvan, och 2 till bakre. Men, det går ju inte att ha de där locken stängda samtidigt? På bilden ovan är alltså främre stängd och bakre öppen. Kolla nästa bild, här är spaken vippad åt andra hållet så locken är tvärtom:

3tvcSaS.jpg

(Det är alltså pinnen ovanför borsten, längst till höger ser man "locket" som spaken vippar.)

Jag trädde dit den hopplockade garnpetaren, och den verkar passa så jag tror jag är på rätt spår:
7TuqCOH.jpg

Röda ringen är kring den ditsatta garnhållaren, på den sidan har jag vippat locket stängt. Vänstra blå pilen pekar på pinnen jag trätt garngrejen på (fast på motsatt sida då) och högra blå pilen pekar på det öppna locket.

Men hur är det tänkt att funka? Jag kan inte ha båda sidor stängda samtidigt, varför har jag två garnsaker? Pinnen är längre än garnsaken är bred, var ska den vara? Är det meningen den ska glida längs pinnen och liksom hitta sin egen plats? (Beroende på vilket håll man kör släden kanske?) Det gör den inte, den verkar sitta där jag satt den - men det kan kanske ändras med belastning av garn och nålar, det vet jag inte... Men varför ska locken vippas hit och dit, vilken sida ska jag använda och hur? Jag förstår inte! :arghh:

Hjälp!
begging.gif
 
Gnid i rätt mönster och rätt frekvens tillräckligt länge så blir det varmt?

Jag ser inte ens vad som är annorlunda på de olika bilderna :p

:rage:
Besvikelsen är total! :cautious:

Titta här nu då. Rött = stängd, grönt = öppen:
4tkPiph.jpg


AztT2eE.jpg


De där... pinnarna! De har... vipplock på sig! :arghh:
Fattarunurå? :meh:
 
Åååhhh... Då tror jag det gäller att ställa den i rätt riktning i förhållande till vinden!


;)



Kanske kan den sticka rundstickning?

Du tror du är rolig nu va? :cautious:

Men ja, det kan den! Eller den ska kunna i alla fall! Så... Vad är du inne på för spår med det, det säger mig nämligen ingenting ändå? :o
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 435
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 423
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 616
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 953
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp