Gamla symaskiner, serviceförsök...

Hörni! Kolla här då! :bump:

U2UeWbZ.jpg


b2Or9Nf.jpg


afcOXpe.jpg


Jaja, den är pytteliten. Och ja, det är några tappade maskor, och rejäla loopar i kanterna (har ingen garnspännaranordning än, det funkar inte att lägga garnet runt nacken på sig själv i alla fall... :cautious:), och garnet small av efter några varv. Men ändå! Meddelande till världen: Jag är skitnöjd! Och stolt! Så det så! :cool: :laugh:

Och det är rundstickning, @Migo ! :D
 
Hörni! Kolla här då! :bump:

U2UeWbZ.jpg


b2Or9Nf.jpg


afcOXpe.jpg


Jaja, den är pytteliten. Och ja, det är några tappade maskor, och rejäla loopar i kanterna (har ingen garnspännaranordning än, det funkar inte att lägga garnet runt nacken på sig själv i alla fall... :cautious:), och garnet small av efter några varv. Men ändå! Meddelande till världen: Jag är skitnöjd! Och stolt! Så det så! :cool: :laugh:

Och det är rundstickning, @Migo ! :D
Whee! Nu har du ju nått lika långt som den där andra personen som var så himla nöjd med sin lilla stickade bit ;)
 
Whee! Nu har du ju nått lika långt som den där andra personen som var så himla nöjd med sin lilla stickade bit ;)

Mnjäe, det har jag nog inte. Ungefär lika brett (bredare med tanke på att det är rundstickning kanske), men definitivt inte lika långt. Och så fattas det ju en hel del tappade maskor. :p

Mina försök att lyckas bättre har hittills slutat i katastrof. :cautious:
Ger mig för idag, faktiskt.
 
Det var ju precis så jag menade! :)
Mnjäe, det har jag nog inte. Ungefär lika brett (bredare med tanke på att det är rundstickning kanske), men definitivt inte lika långt. Och så fattas det ju en hel del tappade maskor. :p

Mina försök att lyckas bättre har hittills slutat i katastrof. :cautious:
Ger mig för idag, faktiskt.
 
Så som den rundstickade från båda håll ;)

What? Jag vet inte ens om du skojar med mig eller om du försöker faktiskt säga något... :o

Nu har jag brutit fyra nålar (känns lite korkat såhär snart hundra år sedan de fanns att köpa :banghead:), så det är definitivt dags att ta paus. :meh:
 
Men jag måste applådera hur väl du har putsat alltihop @Monstermom :up: jag blev nästan bländad när jag såg på bilderna, så gnistrande var de! :D

Jag vet iallafall vem jag ska vända mig till om jag någon gång behöver få något gammalt metallskrot uppfixat, typ bara så de ser ut att fungera innan man tar dem till någon loppmarknad.. :angel: Det är ju du bra på! ;)
 
Hm. Det tar sig! På sätt och vis...

Man kan nu i alla fall se att det är rundstickning, det blir en hyfsad storlek och det är inte många tappade maskor. Med fungerande garnspänning skulle det nog funka ännu bättre dessutom.

Liten tomteluva?
Bc0Eqmb.jpg



Vääääääldigt liten i så fall...
E6xQOt5.jpg

(Han fick en bit torkad lunga för sitt modelljobb, så det är inte så synd om honom som det ser ut. :laugh:)

Men. Ytterligare två nålar small av! Och jag begriper fortfarande inte varför det händer... :(
Det är alltid på bakre nålbädden. Jag tror det händer åt båda håll (men kan notera nu då att den här gången var det på väg från vänster till höger som det small i, så har jag något att jämföra med i framtiden), jag hittar inga märken på någon del av släden (tack och lov för all del, den har jag ju bara en av! :nailbiting:) men inte bara är nålarna av utan även nålbädden är skadad (fått fila bort repor och bucklor nu :() så smällen är rejäl. Jag fattar inte vad som händer! :arghh:
 
Hm. Det tar sig! På sätt och vis...

Man kan nu i alla fall se att det är rundstickning, det blir en hyfsad storlek och det är inte många tappade maskor. Med fungerande garnspänning skulle det nog funka ännu bättre dessutom.

Liten tomteluva?
Bc0Eqmb.jpg



Vääääääldigt liten i så fall...
E6xQOt5.jpg

(Han fick en bit torkad lunga för sitt modelljobb, så det är inte så synd om honom som det ser ut. :laugh:)

Men. Ytterligare två nålar small av! Och jag begriper fortfarande inte varför det händer... :(
Det är alltid på bakre nålbädden. Jag tror det händer åt båda håll (men kan notera nu då att den här gången var det på väg från vänster till höger som det small i, så har jag något att jämföra med i framtiden), jag hittar inga märken på någon del av släden (tack och lov för all del, den har jag ju bara en av! :nailbiting:) men inte bara är nålarna av utan även nålbädden är skadad (fått fila bort repor och bucklor nu :() så smällen är rejäl. Jag fattar inte vad som händer! :arghh:
Nu har jag inte någon riktigt susning om hur stickmaskiner fungerar, men jag tänker att grejerna liksom ska gå om lott som typ dragkedja? Kan det var lite snett någonstans som gör att nålen kommer lite fel? (hon som lyckas ha sönder nålar i parti och minut när hon försöker sy på maskin)
 
Nu har jag inte någon riktigt susning om hur stickmaskiner fungerar, men jag tänker att grejerna liksom ska gå om lott som typ dragkedja? Kan det var lite snett någonstans som gör att nålen kommer lite fel? (hon som lyckas ha sönder nålar i parti och minut när hon försöker sy på maskin)

Det som slår i är klacken längst ner, den som sticker upp och liksom ska styras igenom släden för att nålen ska röra sig när släden kör förbi. Enda alternativen är (tror jag?) att antingen hamnar nålarna fel, för långt ner eller för långt upp, eller så gör släden något den inte ska, släpper ner en fjädrande bit eller lyfter inte upp en fjädrande bit. Men jag begriper inte varför det skulle hända, alla rörliga delar på släden rör sig obehindrat och fjädrar med fint motstånd. Nålarna glider utan protester fram och tillbaka i sina skenor. Jag begriper inte vad som händer! :arghh:

Igårkväll small en nål av på främre bädden också (börjar bli väldigt många förlorade nålar nu :cry:), men den gången vet jag i alla fall vad som hände. Främre nålbädden kan höjas/sänkas, arbetsläget är högst upp men jag hade kommit åt spaken när jag körde släden och bädden sjönk. Därför styrde släden rakt på första nålen som såklart small av. Men de nålar som gått åt på bakre bädden har inte varit yttre nålarna, utan någonstans mitt inne i raden. Den nålbädden sitter fast (kan röra sig i sidled för all del, men det är knappast problemet), och bakre släden har dessutom färre rörliga delar som kan tänkas krångla... :confused:
 
Det som slår i är klacken längst ner, den som sticker upp och liksom ska styras igenom släden för att nålen ska röra sig när släden kör förbi. Enda alternativen är (tror jag?) att antingen hamnar nålarna fel, för långt ner eller för långt upp, eller så gör släden något den inte ska, släpper ner en fjädrande bit eller lyfter inte upp en fjädrande bit. Men jag begriper inte varför det skulle hända, alla rörliga delar på släden rör sig obehindrat och fjädrar med fint motstånd. Nålarna glider utan protester fram och tillbaka i sina skenor. Jag begriper inte vad som händer! :arghh:

Igårkväll small en nål av på främre bädden också (börjar bli väldigt många förlorade nålar nu :cry:), men den gången vet jag i alla fall vad som hände. Främre nålbädden kan höjas/sänkas, arbetsläget är högst upp men jag hade kommit åt spaken när jag körde släden och bädden sjönk. Därför styrde släden rakt på första nålen som såklart small av. Men de nålar som gått åt på bakre bädden har inte varit yttre nålarna, utan någonstans mitt inne i raden. Den nålbädden sitter fast (kan röra sig i sidled för all del, men det är knappast problemet), och bakre släden har dessutom färre rörliga delar som kan tänkas krångla... :confused:
O_o Jag begriper liksom ingenting av det där, så jag är nog inte till någon större hjälp känner jag... Jag skulle nog behöver pilla på grejerna för att förstå vad som händer...
 
O_o Jag begriper liksom ingenting av det där, så jag är nog inte till någon större hjälp känner jag... Jag skulle nog behöver pilla på grejerna för att förstå vad som händer...

Full förståelse för det! :D

Ska se om jag kan lägga in något slags förklarande bilder ikväll, någon kanske kan komma på något. Man vet ju aldrig. :p
 
OK @Snurrfian et al, så här ärerå:

c3A3FkZ.jpg

Släden kör fram och tillbaka längs "rälsen", märkt med röda pilar. Nålarna sticker upp lite ovanför den övre rälsen, men det som släden kör är klackarna längst ner på nålarna. I kanterna är de längst ner och så går de upp som i en våg mitt på, det är ungefär hur nålarna rör sig när släden kör förbi.

Bakre släden sedd underifrån:
LcWtO7W.jpg

Den röda pilen är där släden sitter fast i nedre rälsen (bilden är lite sned, sorry). De gröna pilarna är trekanter som kan flyttas i pilarnas riktning och påverkar hur nålarna rör sig. Den blå pillinjen är ungefär hur nålarna rör sig genom släden när den kör över klackarna (funkar likadant åt båda hållen). De gröna märkena som ser ut ungefär som stora i är för styrbitar som går att lyfta och sänka, sänkta tvingar de upp nålarna i den riktning den blå linjen visar men lyfter man dem så kör släden rakt över klackarna utan att påverka dem alls. Man kan lyfta bara ena eller båda, lyfter man den ena så påverkar släden klackarna bara när man drar den antingen åt höger eller åt vänster (beroende på vilken man lyft). De flyttbara trekanterna (märkta med gröna pilar som sagt) påverkar hur långt tillbaka ner klackarna måste gå för att lämna släden, ju längre ner desto lösare maskor (nålen rör sig längre ner i spåret och drar alltså med sig mer garn).

På ovansidan sitter kontrollerna för grejerna:
eXI74zw.jpg

De övre gröna ringarna längst ut åt kanterna är spakarna som styr maskspänningen, de nedre ringarna mer i mitten är spakarna som lyfter eller släpper ner styrbitarna i mitten som tvingar upp klackarna i släden. Röda pilen är delen som kör längs rälsen.

Framsidan, som alltså inte bråkat lika mycket, är lite mer komplicerad:
agFizBN.jpg

Det är alltså samma princip/mekanism, men det finns två rörliga styrdelar på varje sida. Jag vet i ärlighetens namn inte vad den här delningen gör, jag har inte använt dessa än... I övrigt är det som sagt detsamma som på baksidan.

Ovansidan har då lite fler spakar, men funktionen är ju densamma:
3k7NrDI.jpg


Min inställning som jag haft när jag smällt av en massa nålar är att på framsidan har jag vänstra sidan "ur spel", alltså lyftspaken lyft och styrbiten/bitarna längst upp, och vänstra sidan på lite lösare än medelspänning och lyftspaken nere. På baksidan samma sak fast tvärtom. Det är hur jag får rundstickning, när släden går åt höger så stickar den på främre nålarna och när den går åt höger så stickar den på bakre (eftersom lyftspaken gör att nålarna inte påverkas om de kör in från andra hållet). Och vad som händer är då att i bakre släden så kör plötsligt klackarna fast och bryts av! Det verkar ske ganska högt upp, någon stans i övre delen av "våglinjen" som de följer. (Och när jag skriver det här så förstår jag till slut varför de bryts av åt ett håll bara - åt andra hållet körs de ju inte! :banghead: :laugh:)

Såååååå.... Vad är det som händer? O_o
 
@Monstermom O_o Nu spånar jag enbart för jag är fortfarande inte riktigt på det klara hur det faktiskt fungerar, väldigt pedagogisk men jag skulle som sagt behöva handfast behöva få titta och pilla för att förstå helt ut, ett av mina stora problem... :crazy:

Men rent spontant så funderar jag på om det kan vara någon inställning som spökar? Eller har du koll på att alla spakar står som de ska? Jag är fortfarande lite inne på att det kanske kan vara nålarna som står lite snett/blir dragna lite snett i stickningen och då kommer fel och bryts. Det går inte att köra väldigt långsamt för att se vad som händer?

Jag tror jag ska hålla mig till mina manuella stickor som jag kan ha med mig överallt och de enda som gör sönder är de i trä om man råkar bryta lite på dem... :angel:
 
@Monstermom O_o Nu spånar jag enbart för jag är fortfarande inte riktigt på det klara hur det faktiskt fungerar, väldigt pedagogisk men jag skulle som sagt behöva handfast behöva få titta och pilla för att förstå helt ut, ett av mina stora problem... :crazy:

Men rent spontant så funderar jag på om det kan vara någon inställning som spökar? Eller har du koll på att alla spakar står som de ska? Jag är fortfarande lite inne på att det kanske kan vara nålarna som står lite snett/blir dragna lite snett i stickningen och då kommer fel och bryts. Det går inte att köra väldigt långsamt för att se vad som händer?

Jag tror jag ska hålla mig till mina manuella stickor som jag kan ha med mig överallt och de enda som gör sönder är de i trä om man råkar bryta lite på dem... :angel:

Det funkar inte att köra långsamt eftersom det är för tungt, jag är inte stark nog om jag inte har lite fart på släden tyvärr...

Poängen med rundstickningen är att jag bara har två inställningar "på" på varje släde, just så att jag ska kunna ha någorlunda koll på att jag inte gör något fel med spakarna (plus att rundstickning är coolt :cool:), den bakre släden (som är den som kör av nålarna) har alltså bara två av plattorna på undersidan "igång". Jag är relativt säker på att inställningarna är rätt, dessutom går det ju att sticka ganska många varv - tills *kras* helt plötsligt. :crazy:

Jag tror jag är med på vad du menar med att nålarna kommer snett och bryts, men det är ju inte nålarna som sticker upp i överkant som går av utan klackarna som går genom släden som bryts? Det finns inget spelrum i spåren som nålarna ligger i, de kan inte halka åt sidan på något sätt... Eller hur menar du?

(Och tro mig, jag förstår att det är svårt-till-hopplöst att förstå vad som händer med bara en beskrivning, men det här är den enda input jag har så jag greppar det där lillfingret med ett dödsgrepp. :p)
 
ag tror jag är med på vad du menar med att nålarna kommer snett och bryts, men det är ju inte nålarna som sticker upp i överkant som går av utan klackarna som går genom släden som bryts? Det finns inget spelrum i spåren som nålarna ligger i, de kan inte halka åt sidan på något sätt... Eller hur menar du?
Jag tänker att det kan vara något som drar lite lite snett och tillslut blir det så mycket snett att nålen/klacken inte håller. Vi krånglade länge med våran stora mangel där det blev lite obalans och det gick ta mig sjutton inte att få den att dra rakt, så det gick bara att mangla mindre grejer vilket gjorde den helt värdelös... :arghh:
 
Jag tänker att det kan vara något som drar lite lite snett och tillslut blir det så mycket snett att nålen/klacken inte håller. Vi krånglade länge med våran stora mangel där det blev lite obalans och det gick ta mig sjutton inte att få den att dra rakt, så det gick bara att mangla mindre grejer vilket gjorde den helt värdelös... :arghh:

Aha.... Får fundera på saken... :cautious::up:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 388
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 468
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 900
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp