Bukefalos 28 år!

Gamla symaskiner, serviceförsök...

temporary-image1447433207018_564613ffddf2b36b97f5cb6a.jpg


Här @Monstermom är mitt projekt, jag har stickat och tovat och på den nedre bilden har jag nålat fast "innertyget" Jag sydde det för hand eftersom jag inte ville att stygnen skulle synas på framsidan. :D


temporary-image1447433246864_56461426e087c330c4a2a9ba.jpg
 
Wow! Hur stor är den? Hur lång tid tog den?
Nu i tovat tillstånd är den 50*75 ungefär, den har nog krympt till hälften av vad den var... ;) Men det var ganska så tjockt garn så det gick relativt fort, men det gjorde även att det var svårt att få till bokstäverna så att det går att se vad det står. ;) I effektiv tid stickning så kanske det tog 10 timmar men det har pågått under ganska så lång tid. ;) Sy för hand tog en kväll ungefär. :D
 
Nu i tovat tillstånd är den 50*75 ungefär, den har nog krympt till hälften av vad den var... ;) Men det var ganska så tjockt garn så det gick relativt fort, men det gjorde även att det var svårt att få till bokstäverna så att det går att se vad det står. ;) I effektiv tid stickning så kanske det tog 10 timmar men det har pågått under ganska så lång tid. ;) Sy för hand tog en kväll ungefär. :D

Mycket imponerad! :up:

Är den till en avkomma eller liknande, eller är du själv ett fan? :D
 
Pappa har kört ner och hälsar på (på vägen till Tyskland). Han hade en... sak med sig.

G69eFct.gif


Ingen bruksanvisning, den luktar möss, herregud var i hela fridens tider ska jag ställa den (den väger ett ton), men... den är cool! :p
Wow. En stickmaskin? Eller nått åt det hållet? O_o
 
Djävulskt intressant apparat! Varje liten detalj väger som ett jäkla as, för all del, vilket gör åbäket lite väl krångligt att hantera... Och själva sticksläden är inte så liten heller, så den är tung. Men spännande! Och dubbel...

22SEhUU.jpg


nCeyw41


YFbobgd.jpg


Och, som synes, skitig som bara den. Jag får inte isär riktigt allt tyvärr, men mycket mer än jag trodde när jag började. Den är ju trots allt den äldsta apparat jag mekat med (och den har stått på en höloge sedan min far var ung tydligen - och det var några år sedan :D), så den är förvånansvärt medgörlig hittills. Jag har plockat loss och gjort rent alla nålar (3-400 st tror jag, jag tappade räkningen... :cautious:), och lyckats åtminstone halvt-om-halvtstäda ena sidan av dubbelsläden. Jag får inte bort rostfläckarna med nuvarande utrustning tyvärr, men jag kan i alla fall få bort 100 år av ludd, damm och gammal olja så saker kan röra sig fritt igen hoppas jag. Trots sin ålder är det här nog den maskin som varit minst igenbeckad av gammal olja av alla jag försökt mig på! Förmodligen var Tant B riktigt noga med oljekvaliteten och tog inga genvägar någon dag när rätt olja var slut. :up:

Imorgon ska jag ge mig på andra halvan av släden, sen nålbäddarna, och till sist, öh... resten? Medan min far installerar min nya spis. Gubben sköter de moderna apparaterna, så pysslar jag med sakerna från förra sekelskiftet. :laugh:

Hoppas den inte är för utsliten för att faktiskt få att funka, den verkar jättespännande i hur den är tänkt att jobba!
 
Det går inte snabbt det här (såååååå smutsig!), men det går i alla fall framåt! Efter att ha plockat av nålar, nålplattor och nålskenor, gjort rent alltihop, satt ihop det igen, insett att nålarna fortfarande rör sig som om eländet är byggt av sandpapper, plockat isär alltihop igen, gjort rent ännu grundligare, polerat varenda nål igen och så plockat ihop delarna än en gång, så glider nålarna nu som om allt är gjort av smör! De glider så bra nu att jag är lite orolig att de går för lätt, känns som om de kommer att glida ur stickningen! :D

VoKB1F0.jpg


Taskig mobilbild, men jag tror man kan se viss skillnad mot hur det såg ut i inlägg #1570. :p

Massor kvar att göra än innan det går att sätta ihop den och försöka räkna ut hur man får den att sticka, bland annat har jag två skruvar i främre halvan av sticksläden som bara vägrar släppa (:arghh:), men jag är i alla fall nöjd med nålbäddarna nu. Ni kan inte tro vad pillrigt det här är, avstånden är mindre än en finstickare tror jag! Har inget att mäta med just nu (och hunden sover i mitt knä :angel:), men det går i alla fall inte ner en tandpetare ens i nålspåren! Jag hoppas den kommer att gå att sticka med, det måste bli fantastiskt tunna tyger!
Tyvärr har jag hittat två andra som experimenterat med sådana här maskiner på nätet, den ena gav upp och maskinen hamnade på museum eftersom den inte kunde sticka, den andra är skitnöjd med "kolla, den har stickat 1x3 cm! :bump:"... Känns inte så hoppfullt. :p

Men vi får väl se! :D
 
Det går inte snabbt det här (såååååå smutsig!), men det går i alla fall framåt! Efter att ha plockat av nålar, nålplattor och nålskenor, gjort rent alltihop, satt ihop det igen, insett att nålarna fortfarande rör sig som om eländet är byggt av sandpapper, plockat isär alltihop igen, gjort rent ännu grundligare, polerat varenda nål igen och så plockat ihop delarna än en gång, så glider nålarna nu som om allt är gjort av smör! De glider så bra nu att jag är lite orolig att de går för lätt, känns som om de kommer att glida ur stickningen! :D

VoKB1F0.jpg


Taskig mobilbild, men jag tror man kan se viss skillnad mot hur det såg ut i inlägg #1570. :p

Massor kvar att göra än innan det går att sätta ihop den och försöka räkna ut hur man får den att sticka, bland annat har jag två skruvar i främre halvan av sticksläden som bara vägrar släppa (:arghh:), men jag är i alla fall nöjd med nålbäddarna nu. Ni kan inte tro vad pillrigt det här är, avstånden är mindre än en finstickare tror jag! Har inget att mäta med just nu (och hunden sover i mitt knä :angel:), men det går i alla fall inte ner en tandpetare ens i nålspåren! Jag hoppas den kommer att gå att sticka med, det måste bli fantastiskt tunna tyger!
Tyvärr har jag hittat två andra som experimenterat med sådana här maskiner på nätet, den ena gav upp och maskinen hamnade på museum eftersom den inte kunde sticka, den andra är skitnöjd med "kolla, den har stickat 1x3 cm! :bump:"... Känns inte så hoppfullt. :p

Men vi får väl se! :D
T.o.m jag tycker att det låter spännande med tanke på hur få försökt och lyckats få igång en sådan maskin :o
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 426
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 402
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 605
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp