Bukefalos 28 år!

Gammal fånghäst...

BOGGIE

Trådstartare
Har ett 20 årigt sto med fångbesvär. Skulle behöva förslag på vettigt kraftfoder...
Då hon inte är så pigg av naturen och fruktansvärt lättfödd är det svårt att hitta en bra blandning nu när havren inte längre är ett alternativ. :(

Har ni några erfarenheter?

Tacksam för svar!
 
Jag förstår inte kopplingen mellan havre och fång riktigt...

Det bästa du kan göra är att hitta ett så pass bra hö att du inte behöver ge kraftfoder!
 
Min veterinär avrådde mig att fodra henne med havre...varför fick jag inget besked om. :confused:
Men vad jag än tycker så känns det fel att gå emot honom...

Jag har henne står på enbart hö nu men det saknas för mkt energi vid ridningen.
 
En kompis i mitt stall har en gammal ponny, 21 år, som är fånghäst. Ponnyn får bra hö och betfor samt mineraler. Det går bra.
 
Hur mycket hö äter den nu då och vad innehåller höt?

Varför inte fråga veterinären VARFÖR du inte skulle ge havre. Jag frågar alltid varför veterinären rekommenderar det de gör.
 
Nu står hon på 6 kg hö och fri tillgång på halm...
Hon väger 450 kg.
Höet är inskickat för analys men jag har ej fått svaret än.

Jag frågade veterinären, men han menade bara på att det inte var bra. När jag undrade om det hade nåt med proteinet att göra så hummade han bara lite...
Det kanske bara var en gammalmodig åsikt, vad vet jag!?

Har sett att det finns fångfoder ute på marknaden men har inte hört några reaktioner....
 
Om min veterinär inte kunde motivera varför han säger det han säger så skulle jag strunta i det, alternativt fråga ytterligare en veterinär.

Det är inte undra på att din häst inte har energi nog om den får så lite mat... Med ett "normalt" energivärde får din häst 48 MJ (+halmen) vilket är väldigt lite.
 
Måste kanske tillägga att hon får 4 dl betfor, 1 dl alger vitlök och äppelcidervinäger också...det kanske inte gör mycket till?
Men jag kanske kan ge henne ca 1kg havre och ½ kg korn som hon har stått på förut då?
Hon äter minst 5-6 kg halm/dag.
Hur tycker du jag ska lägga upp det, innan jag får analyssvaret?
Å tack för all hjälp! :)
 
Fick hon foderrelaterad fång? Alltså orsakades det av t.ex. betessläpp el annat foderbyte som kanske gick för hastigt?

Havre är inte det ideala foret till fånghästar då det innehåller så himla mycket stärkelse. De nya rönen säger ju att stärkelsen kan vara boven, proteinet är frikänt sedan flera år tillbaka.

Men alla foderbyten ska ju ske väldigt långsamt och försiktigt så att tarmfloran hänger med ordentligt. Och vid betessläpp eller för hastig tillförsel av t.ex. proteiner kan då orsaka en rubbning som hos känsliga hästar kan leda till fång. Då är det ju liksom inte proteinerna i sig som är "dumma", utan själva ändringen i foderstaten.

Vad du ska ge för krafftfoder beror ju på höet, men till fånghästar(foderrelaterad) brukar jag "rekommendera" vetekli(bra för magen), lusern(bra proteinkälla), betfor(ingen stärkelse) och aspbarkspellets(om man nu vill ge det..). Även krafft breed brukar gå bra, det har också väldigt lite stärkelse.

Sedan kan man ju spekulera i detta med fruktans/socker.. Betfor har ju socker i sig. Men just den biten kan inte jag så mkt om tyvärr, detta med fruktans i gräset etc..
 
Behöver man inte vara lika orolig över sin häst om den inte fått foderrelaterat fång? Som exempel har ju mitt sto blivit förgiftad ett år och ej verkad tillräckligt ofta ett annat år, och fått fång bägge gångerna.

Eller räknas ovanstående in som foderrelaterat fång? :confused:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Första anfallet vet vi inte vad som orsakade, mitt i vintern, samma foder, allt var som vanligt. Andra anfallet kom nu i somras då jag tyvärr slarvade med nedbetningen av hagen, eller rättare sagt lät henne gå för länge. :(

Skulle igentligen bara behöva veta vad jag vågar ge för foder som har tillräckligt med energi men som inte är så fettbildande...eftersom hon är av ponnyras (övervuxen) så har hon väldigt lätt att lägga på sig. (Jag vet att alla ponnyer inte är så ;))

Ni får gärna hjälpa mig med foderstat så fort jag får analysen... :angel:

Hon har en tendens (underdrift) att se övergödd ut nu när hon får den här mängden hö och jag är rädd att det inte är bra för hennes ben med den här tyngden.
Hon rids för tillfället endast 3-4 ggr i veckan och då endast i skritt pga andra kroppsliga problem så jag kan inte rida henne smal heller... :rofl:

Ska kanske börja samla frimärken i stället! :idea:
 
Ja ibland undrar man om man inte ska skaffa marsvin eller börja samla på frimärken istället.. ;)

Övervikt är ju inte bra, detta kan ju också utlösa fång. Det är lite knepigt eftersom man inte vet exakt vad det beror på alla gånger. Men om jag skulle få spekulera, högst ovetenskapligt, så skulle jag tro att överviktiga hästar ju ofta får en obalanserad foderstat, och blir då mer känsliga för ändringar, kanske.. :smirk: Och därtill kan det ändå bero på fodret. Men nu spekulerar jag ju bara. :cool: Sedan kan man fråga sig om det kan bero på fodertiderna vi har till hästarna, de är ju skapta för att äta "hela tiden", och med våra rutiner så blir ju tillförseln stötvis och ganska ojämn.
 
Du får väl snart svar på analysen, så ändra inget innan dess tycker jag (öka höt kan du dock göra!).
 
Jo, det är pga av fodertiderna som hon får så mkt halm, hon kan åtminstone få tugga dyngnet runt även om det inte är fodringsdax.

Det här med att hon är överviktig är lite svårt, trots "vetenskapligt" uträknade foderstater har hon alltid haft extremt lätt att lägga på sig...endast stenhård träning har fått henner midjemått att minska. Men nu är hon inte tillräckligt fräsh för att gå så hårt.

Har bestämt att vid nästa fånganfall så får hon kila vidare :cry: ...men vill gärna skjuta det långt på framtiden...
 
Ok, jag låter det vara och återkommer med analyssvaret! :angel:
Vet inte om jag vågar öka på höet något mer eftersom hon kommer att lägga på sig ännu mer då! (Har testat förut.)
Har henne nästan hellre lite undernärd (överdrift) än att jag orsakar överbelastningsfång till råga på allt! Vill gärna se värdena innan i alla fall...
 
Du pratar om magen, den har ju inget med hullet att göra. Hullet känner du över revbenen.
 
Vilka revben!?? :rofl:
Min dam är jämntjock runt om, hon får lätt fettvalkar på de mest udda ställen...
Allvarligt talat så har det här varit ett problem de senaste 15 åren, vet faktiskt inte om det kanske kan vara nåt med hennes ämnesomsättning.
En av hennes avkommor är nästan likadan.
 
Visst skulle det gå att ställa henne på något annat än halm, men har erfarenhet av att både torv och spån har negativa effekter på hennes hovar... Dessutom gnager hon sönder boxen när hon inte får plocka med sin kära halm!

Men förhoppningsvis kan jag väl snart utöka motionen för henne och på det sättet få ner henne lite...men då kommer åter problemet med brist på uppiggande kraftfoder! :confused:
 
Det kan vara att hon har obalans i foderstaten som gör att hon inte har riktig ork (och är så tjock). Äter hon massor av halm är det ju bara energi och inget protein, så du kanske skulle behöva komplettera med något mer proteinrikt, som lusernhack?!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 761
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
664
Senast: Fiorano
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp