Bukefalos 28 år!

Gammla min häst serier av Lena furberg

Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Vill oxå ha. Men skulle man kunna laga ett med bara "långserier" och ett album med BARA mulle+ jojje?

Tvinga dem att trycka upp den till jul, så blir den garanterat årets julklapp ;)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Secretariat :love:. Också Gnidde, travaren? Vad hette serien?

Och Karino, fjordingen, med bilder som gjorde att jag trodde det var från vårt stall så jag skrev brev till Jenny Staaf som det handlade om ;).

Ojoj mitt 80-tal slog mig just som en stor knuff i magen.... sitter här och ler av nostalgi.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Tvinga dem att trycka upp den till jul, så blir den garanterat årets julklapp ;)

Det tror jag med! :D

Sedan jag blev av med mina Min Häst-tidningar har jag tänkt på flera av Lena-serierna så många gånger, och grämt mig över att jag inte kan läsa dem igen. Jag har givetvis alla Tuva-volymerna, men det fanns ju så många fler serier som var så otroligt bra och gripande! Det vore guld värt att kunna läsa dem igen, så ja, jag skulle definitivt köpa minst ett exemplar om det kom ut ett seriealbum. Alla vackra bilder och historier.. :love: Lena-serierna var ju den absoluta höjdpunkten när jag prenumererade på Min Häst. :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

ManOWar :love:
sen var det en serie om Trakhenare, en kille som kunde rida den svåraste, någon morfar som varit stuterichef el nåt?? Minns inte så mkt men jag minns känslan :D Sedan dess har jag varit svag för trakhenare :love:
Var den av Lena?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

kl

Nostalgitrip de lux! :D

Jag bläddrade ofta förbi allt annat i Min Häst och läste bara Serierna av Lena Furberg inkl Mulle och Jojo förstås. Stor besvikelse om det var något nummer som inte innehöll någon lena-serie!

Vilken serie var det om en skygg häst som de inte kunde ta in från betet på hösten som blev mager och på sommaren jättefin igen. Det hängde en repstump från grimman?

Gillade den om Nevel Pride och ManOwar.
Och många av dem som redan nämnts!
Sen Silver tror jag att den hette, en gammal häst som dog i en pojkes dröm och var död på morgonen då han vaknade, men levde igen igenom ett nyfött föl.

Åh... så många minnen :love:
Tänkte häromdan på att jag gärna hade premunerat på MinHäst igen, utan några barn att skylla på :D
Hade gärna köpt ett samlingsalbum!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Silverfalken :love: och Gråben....och Trollhästen...
Åååh vad många bra serier Lena har gjort! Och så skulle man ju gärna läsa alla dom nyare serierna också...jag slutade väl läsa Min Häst 87 eller så, och efter det har det bara blivit tjuvläsning hos kompisars barn nångång ibland :angel:

Vill VERKLIGEN ha ett Lena-album :bump:


sen var det en serie om Trakhenare, en kille som kunde rida den svåraste, någon morfar som varit stuterichef el nåt?? Minns inte så mkt men jag minns känslan :D Sedan dess har jag varit svag för trakhenare :love:
Var den av Lena?

Nej det var inte Lena...men minns den också väl! Hette inte hingsten Mogul?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Rainstorm Rose tror jag den hette?

Ja, och den var också sann! Liksom en, som jag inte själv minns namnet på..... En häst som "försvann" i sin hage (?) och som återfanns i en näckrosdamm, stående på bakbenen med bara mulen och ögonen över v attenytan. Vilken serie var det?? (Att jag bara kan ställa en sån fråga, jag borde ju veta....)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Silverfalken :love: och Gråben....och Trollhästen...
Åååh vad många bra serier Lena har gjort! Och så skulle man ju gärna läsa alla dom nyare serierna också...jag slutade väl läsa Min Häst 87 eller så, och efter det har det bara blivit tjuvläsning hos kompisars barn nångång ibland :angel:

Vill VERKLIGEN ha ett Lena-album :bump:




Nej det var inte Lena...men minns den också väl! Hette inte hingsten Mogul?

Åh, Trollhästen, ja! Den tyckte jag också om ;) Och Silverfalken.....

Många av de här serierna är otroligt gamla och jag har inte originalen kvar :eek: , jag vet inte ens om de finns på film hos förlaget? De allra äldsta (Man O´War t.ex.) är inte så fantastiskt bra tecknade heller :angel: så jag vet inte om de går att trycka om.....:cool:

Men, igen, TACK till alla som skrivit här, jag har läst och är jätteglad!!! Många av serierna ni nämnt hade jag ju själv glömt bort (!) så det har varit en resa i nostalgin även för mig.......
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ja, och den var också sann! Liksom en, som jag inte själv minns namnet på..... En häst som "försvann" i sin hage (?) och som återfanns i en näckrosdamm, stående på bakbenen med bara mulen och ögonen över v attenytan. Vilken serie var det?? (Att jag bara kan ställa en sån fråga, jag borde ju veta....)

Den kommer jag ihåg, var det Mimosa hästen hette? Den om Pajazzo gillar jag också, han ramlar ner i ett hål under en uteritt och han är på väg att dö men en näve sockerbitar får igång hjärtat igen :D Och "Dagen då Jack försvann"!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Åh den om en pojke och hans vita ponny silver som är gammal och sen händer något med en drake i ett kärr och sen föds det ett föl som gnäggar åt pojken, så är det silver som blivit pånyttfödd. SÅ himla bra! Grinar nästan att tänka på det...haha


Åhh, denna har satt djupa spår i mig också. Jag har bara läst den när jag var liten och inte sett den sedan dess och se bilderna tydligt framför mig än i dag. Så underbar.

Sedan kommer jag ihåg den om tävlingshästen som de gjorde i ordning som innan tävling när de skulle ta bort honom och han levde upp igen, och så minns jag en om en besvärlig travare som de visade sig att den hade problem med munnen men kanske framför allt "När Vitan skildes från Gulan" :cry: Om två hästar, mor och son, som hamnade på slakteriet när deras ägare dog.

Jag har inte riktigt vågat skriva innan för jag var inte så intresserad av författare på den tiden så jag kan inte säga hundra att det är LF som skrivit.

Sen minns jag en specifik Mulle serie när Milton var i ropet, när Mulle är svartsjuk för alla flickorna i stallet har planscher på Milton och inte pratar om nått annat.

Det skulle vara perfekt med ett samlaralbum nu, för jag har en kusindotter som är i precis rätt ålder för att indoktrineras in i hästvärlden
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ja, och den var också sann! Liksom en, som jag inte själv minns namnet på..... En häst som "försvann" i sin hage (?) och som återfanns i en näckrosdamm, stående på bakbenen med bara mulen och ögonen över v attenytan. Vilken serie var det?? (Att jag bara kan ställa en sån fråga, jag borde ju veta....)

Ja, den minns jag. Och den när dottern tjuvrider pappans tävlingshäst och åker av i något träsk (?)
Och en om en skötare som försöker sabotera när hennes sköthäst ska säljas, men det slutar med att hon får följa med hästen, har jag för mig...
Finns ju massor av dina serier:love:

Minns att jag gick din tecknarskol i ett presentalbum med Lena Furbergs bästa (hittade den precis stående i bokhyllan...)
Där i hittar jag Sommaren med Ali - den serien tänkte jag på när det här med Hickstead(?) precis hade hänt...
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Minns inte om det var Lenas serie. Men det var en serie om en häst som skulle skickas till slakt på en ridskola för att den var gammal. Då drömde en tjej att hon själv hamnade på slakteriet och skulle bli slaktad...Sensmoralen var väl att även en gammal häst kan ha en skön ålderdom och inte behöver slaktas bara för att den inte orkar gå på ridskola längre.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Oh glöm inte Dream weaver, Den är min absoluta favorit. efter att ha läst den som liten så bestämde jag mig för att jag en dag skulle ha en egen häst som såg ut så. När jag nästan arton år senare såg min nuvarande häst för första gången så var min första tanke att jag äntligen hittat min egna dream weaver. Lenas berättelser biter sig fast i minnet låååångt efter att man läst dem
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Berättelsen om Hyperion :love::love:

Och Mulle såklart ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg


Åh, det var min första favorit då jag var liten! :love:

Andra jag älskade var Billy Boy, National Air (jag letar fortfarande efter del två, för jag fick aldrig veta vad som hände med honom ..) och serien om Nevele Pride som är en av de hästar jag som travnörd beundrar mest. :love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Kulig tråd det blev! Jag har inte någon favoritserie egentligen utan är mer förtjust i själva "hästkaraktärerna" och då mest seriestrippar. Liksom någon annan här har jag också mina kylskåpsfavoriter :-) Just nu är det "Hästar i svensk vinterhage" (vet inte var jag hittade den). Jag gillar också Jojjo & gänget (jätte-jättemycket, särskilt de skruvade avsnitten).
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Kl

Kollade upp serien med hästen i sjön, Min Mimosa heter den :)

10 st av de bästa Lena-serierna i mitt tycke. Ingen inbördes ordning!

Sommaren med Skräcken
Tre önskningar
Snöflinga
Dagen då Jack försvann
En vän för livet
Min fula ankunge
Ingen rädder för hästar här... eller?
Ge Robin en chans!
Den riktiga Pyrola
Mina fjordingar

Bubblare: Grattis, pappa Bertil :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Dagen då Jack försvann :love:
Minns att jag tyckte Jack var så otroligt fin!

.. Måste bara gå igenom alla mina gamla tidningar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
5
· Visningar
416
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 463
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Hästnyheter "Hästvälfärd, finns det något annat så aktuellt och samtidigt så missbrukat ord just nu?" - det frågar sig Ridsports avelskrönikör Lena...
Svar
14
· Visningar
2 291
Senast: Grazing
·
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp