Går det upp o ner för er oxå....(långt)

W

Weemacred

Har precis kommit ifrån stallet o är jättetrött o känner mig smådeppig...:(

Var ute o red lite på min kille som såg så glad ut när jag gjorde i ordning honom....sen red vi våran runda och jag klev av och när jag skulle leda tillbaks han till stallet så försökte han busa o dansa runt mig, det gör han ibland och jag tycker inte speciellt mycket om det och speciellt inte denna gång för det var halt ute så jag sa NEJ gå fint nu och knuffade undan nosen (det börjar alltid med att han liksom kör fram nosen och sneglar på mig). Så nafsar han på min jacka...(det var jag som startade en tråd för några dagar sen om min häst som är smånafsig med läpparna och min stallkamrat hade bråkat med honom om det och vem hade rätt/fel osv) men jag kände nu att tänderna var med :eek: och det var inte nåt gulligt med det, jag stannade upp och riktigt sa ifrån, han stod och såg generad ut.

Sen på väg in till stallet kom jag på att jag hade glömt hovkrafsen och att jag måste krafsa snö ur hovarna innan han kom in på betonggolvet och vilket TJAFS att få honom att stå still medans jag tog 5 steg för att hämta hovkrafs...han fick INTE komma in för då hade han kanske halkat...men iaf han stog still till slut så löste det sig och han kom in och blev avtagen allting.

Sen på väg till boxen så hugger en fiende i luften mot honom när han passerar och han sprätter till och bakdelen slår in i en öppen boxdörr och han sprätter då ännu mera, trodde han skulle springa över mig, det slog nästan gnistor om hans fötter mot golvet...iaf så fick jag honom att lugna ner sig och vi stog en stund så att han inte skulle rusa förskräckt in i boxen.

Väl i boxen vänder jag honom och ska ta av grimman och då hugger han lite :eek: , i luften nära min arm, förmodligen tänkte han aldrig träffa men det var som liksom att hon (fienden) högg mot honom och han sprätte och skrämde upp sig, det skulle jag få för....iaf denna gång så klatschade jag till honom på nosen utan att tänka, kände att det där TÅL JAG INTE.

Sen när jag skulle gå hängde jag lite över hans boxdörr och diskuterade och sa att vi var väl vänner nu då, och han ville inte lyfta över huvudet och prata med mig men det han gjorde var stod och tog i överdelen på boxdörren med tänderna och tittade på mig, som om han sa antigen 1) ja jag har förstått att jag inte får sätta tänderna i dig ELLER 2) jag kan minsann ha tänderna vart jag vill.

Kändes att allt det där förstörde våran trevliga kvällsskritt i snön...och jag som bara haft hästen i 3 månader, jag känner att jag är dum o förstör honom för att jag har låtit honom mjomsa och nu tycker han att han ska testa och se om det är okej att börja hugga i luften och vart slutar det sen om jag reagerar fel. Om jag har tagit en snäll väluppfostrad häst och gjort om honom till en riktig nafsare :( :(

Ibland tycker jag att min häst är det bästa som finns, jag får separationsångest om jag inte sett honom på 24 timmar och han ser riktigt glad ut när han ser mig, ibland (som ikväll) kommer jag inte på varför jag ville skaffa häst...kom hem och såg våran kanin o katt och tänkte varför höll jag mig inte till kaniner o katter........dom är alltid snälla och så är dom inte så himla stora heller.......

Snälla ni som haft hästar länge sig att det är så här det är, som allting annat att det är upp o ner ?!

Och om eran häst som annars är väldigt fin hade huggit i luften sådär, vad hade ni gjort?
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Välkommen till livet som hästägare!

det ÄR så det är. det går upp och ned.
tycker du skriver väldigt fint och jag förstår hur du känner. är det din första häst? Det kan vara en chock i början att vara hästägare, just för såna saker du skriver, att det alltid dyker upp ngt, och är man ambitiös och engagerad så är det lätt att man oroar sig för mycket eller låter det påverka en negativt.

Var konsekvent och tydlig i ditt språk runt hästen. fortsätt så, och rucka aldrig på gränserna. det är det bästa du kan göra. Hjälper det inte, försök få tips från någon riktigt kunnig person, kanske NH person som har bra tips just runt nafsandet och hur du ska förhålla dig till det.

tröstkramar och ge inte upp. ta vara på de bra stunderna så du har ork för de mindre bra!

Mvh/mackan
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Ja, det går upp och ned, ofta hänger det faktiskt ihop med vilket humör man själv är på, o vilken ork till att vara konsekvent jag har tycker jag...
Jag har haft min häst i 3 månader med, och det går jättebra ganska länge, och sedan går det asdåligt ett par gånger och så får jag ångest och som du skrev, funderar på om jag har förstört honom nu, och om jag aldrig borde ha köpt honom. Men då får man läsa dagboken (skriver ned efter varje pass vad vi gjort och hur han verkat och hur det har känts), och inse att det går bakåt ibland, ofta går det ju mkt mer framåt än bakåt, så det känns ju bra. Sedan ska det kanske vara en utmaning med, nu har jag en unghäst och då blir det bakslag, ofta beror mina på att jag går för fort fram för att jag tycker det går så bra...Vi känner ju inte heller våra hästar än. Läste någons inlägg att det tar ett år innan man känner sin häst...
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Känner precis som dig ibland. Idag har jag ridit lektion och fått massa beröm från alla människor om hur fin och smidig han har blivit (var stel som en plnka när jag köpte honom). Och allt kändes bra och han var positiv och glad.
Sen är det ju dom här bakslagen som man får lite då och då som man blir så ledsen över. Nu när min häst har börjat slappna av och han inte hänger på bettet längre, han tar en halvhalt och han kan samla sig. Vad händer inte då? Jo då börjar han att gå bakom hand hela tiden och det är massa grejer som man blir så frustrerad på.
Och ibland när vi rider och han bara vimsar iväg och lyssnar inte för fem öre på mig så känner jag bara:varför just jag??
Då känns det som om man ifrågasätter sig själv varför man ens började med hästar. Det är bara ett j*vla slit och släp och bara en massa jobb hela tiden.
Men så kommer dom där Halleluljamoment som man har jobbat stenhårt för i en månad och så händer det, kanske bara för fem minuter och sen får man vänta en månad till men det är dom där fem minuterna som man kommer på varför man började med hästar.
Dom är så fruktansvärt trevliga djur och man måste bli kompis med dom för att det ska funka. Och man blir så glad av att hästar är en del av ens liv!
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Tyckte också du skrev väldigt fint!

Jag har sj gjort en tråd om att jag har hamnat i ett trist läge =/ går inte alls bra för mig just nu.. jag har lagt undan ridningen, jag mår bara dåligt av den men ändå känner jag mig så taskig på något sätt.

Iaf så har jag hur mkt problem på mig som helst när det gäller hästen men tänker inte ge upp trots att jag är väldigt trött på hästlivet..eller ja..ridningen just nu.. men jag vet, att suget kommer tillbaka.
Och ordnar allt sig så är ju de värsta problemen löst.

Upp och ner, så har det varit för mig hela mitt hästliv, tyvärr är det oftast ner på vintrarna för mig och bara uppåt på sommaren, därför jag jämt går och väntar på våren..

Det ordnar sig säkert ska du se! Livet är som en berg och dalbana!
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

TS jag har också samma problem :(
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Oja det är så att ha häst. Man har både medgångar och motgångar.
Hela tiden.

Just nu går allt jättebra med valacken och stoet lyssnar inte alls.
Sur och grinig är hon också *suck*:smirk:
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Är en häst väldigt fin och hugger en gång i luften- ingen gång för mig. Ärligt talat är en gång i luften - ingenting... flyttar den sig fler ggr. flytta tillbaka och beröm! Ta reda på varför den hugger i luften och lossa på spänningarna själv- går med massage... Men ge den beröm när den gör det bra!
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Jag hade samma problem i början med min polle. Men först i början brukar ju en häst gå på sin gamla ryttare, och sedan kommer man i en rejäl svacka tills man lärt känna hästen och tvärtom. Det är bara att kämpa på, så lär ni er varandra efter ett tag
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Ja, det går upp och ned, ofta hänger det faktiskt ihop med vilket humör man själv är på, o vilken ork till att vara konsekvent jag har tycker jag...
Jag har haft min häst i 3 månader med, och det går jättebra ganska länge, och sedan går det asdåligt ett par gånger och så får jag ångest och som du skrev, funderar på om jag har förstört honom nu, och om jag aldrig borde ha köpt honom. Men då får man läsa dagboken (skriver ned efter varje pass vad vi gjort och hur han verkat och hur det har känts), och inse att det går bakåt ibland, ofta går det ju mkt mer framåt än bakåt, så det känns ju bra. Sedan ska det kanske vara en utmaning med, nu har jag en unghäst och då blir det bakslag, ofta beror mina på att jag går för fort fram för att jag tycker det går så bra...Vi känner ju inte heller våra hästar än. Läste någons inlägg att det tar ett år innan man känner sin häst...

aaa... samma för mej. :angel: Det går upp o ner:smirk:
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Är en häst väldigt fin och hugger en gång i luften- ingen gång för mig. Ärligt talat är en gång i luften - ingenting... flyttar den sig fler ggr. flytta tillbaka och beröm! Ta reda på varför den hugger i luften och lossa på spänningarna själv- går med massage... Men ge den beröm när den gör det bra!

Det var just det jag skulle skriva men glömde, en gång ingen gång. Men som sagt- håller han på så konstant borde man ju ta itu med det. Men nu vet jag inte om TS menade just dn dagen.
Håller iaf helt med dig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Hej! Håller med, du skriver väldigt fint och jag tycker att du verkar vara en bra hästgare som bemödar dig om att reflektera över vad du gör. Jag tycker också att det går upp och ner. Ibland känns allt jättebra och så kommer en dag då allt strular. I mitt fall beror det på hur mycket ork jag har. Jag tror att det kommer att gå väldigt bra för dig och din häst, ge inte upp!
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Det där känner jag igen;) :crazy: Jag är också ganska nybliven hästägare(har haft min pålla i snart ett år).
I början kunde jag få jättedåligt samvete och till och mde börja gråta bara om jag röt åt min häst att stå still eller om jag dragit i tyglarna för att få stopp på henne...
Men jag gjorde det ju för min egen skull. Om du inte säger ifrån när din häst nafsar kommer han snart att börja bitas och kanske till och med sparka mot dig. Det är du som ska vara hans ledare, inte tvärt om!
Det känns skitjobbigt att rycka tag i grimman och ryta åt sin häst att sluta med de där dumheterna, men man gör det ju för sin egen skull.
Och en trygg häst som vet sin plats är också en glad häst;)
Hästar är stora djur som kan bli väldigt farliga om de inte fått lära sig att visa respekt mot människan, men så är de ju också det bästa som finns:)
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

HEJ...läste din text,och såg att du svarat ikväll.. kanske har ett svar till mig... har en vallack som helt plötsligt börjat bli bökig att ta in från hagen.han nafsar i luften och drar ner huvudet mot marken(nästan som han försöker klia sig typ) jag säger till bestämt och provat med att lägga kjedja på honom ,ta in han med träns mm
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Kom tillbaks efter helgen och såg alla fina svar...TACK alla som svarade så gulligt! :bow: Ja förstår att det är med hästar som med allting, jobbet, vadsomhelst, att ibland är det s**tkul och ibland försvinner "kul" och det är bara s**t kvar. :smirk:

Igår ville han inte gå in i en transport!! :mad: Och då var vi tillbaka på s**t men samtidigt, han var visserligen skärrad och fjantig men gjorde inga utfall, inga dumheter, inget sparkas inget bitas, bara bökade runt och ville inte gå in och mellan gångerna kom och sökte tröst hos mig med nosen typ "förlåt att jag är så dum men jag vågar inte", och jag tänkte vilken go häst han är, även när han är hispig så är han snäll så ännu har jag inte förstört honom, men jag har förstått att man ska tänka efter, en "snäll" häst är aldrig bättre än sin ägare.

Nu ska jag söka efter trådar om transport.........:angel:
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Var det inte du som tyckte att man minsann inte skulle "överuppfostra" hästarna, och var jättearg för att nån i stallet inte uppskattade att han nafsade henne? Som man bäddar får man ligga... ;)
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Var det inte du som tyckte att man minsann inte skulle "överuppfostra" hästarna, och var jättearg för att nån i stallet inte uppskattade att han nafsade henne? Som man bäddar får man ligga... ;)

Nej faktiskt så tyckte jag "minsann" ingenting, ordet "överuppfostra" har jag aldrig använt, och jag var INTE jättearg på någon, jag ställde en ödmjuk fråga om det var rätt eller fel att tolerera mumsning och fick många olika bra synpunkter både ja och nej.

Så nästa gång du ska kommentera mina inlägg så kan du väl läsa dom först? :mad:
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Min gubbe är lite nafsig av sig, inte att han tar i med tänderna utan han flörprar gärna runt lite med läpparna i ens mössa o så när man håller på med honom, så kan han göra så mot täcket på en annan häst om den står nära hans box i stallgången, och när man tar på honom grimman för att ta in o ut så tar han gärna tag i jackan på axeln o håller med tänderna en mikrosekund. Jag störs inte av det för att det är inget elakt i det, det där med att ta tag i jackan uppfattar jag mest som ett litet "hej på dej du" ifrån hans sida.

Men det är en tjej i mitt stall som har haft hand om insläpp denna vecka och som är den sorten som tycker att hästar ska minsann vara totaluppfostrade. Varje kväll denna vecka när jag har kommit ner för att visitera honom har han stått och sett -tja, jag vet inte, kränkt o sur ut på nåt sätt, stått med ryggen mot mig och det har tagit en stund för honom att "tina upp" gentemot mig o jag har funderat över vad som är fel. Sen igår så sa tjejen (som är väldigt trevlig o kunnig egentligen) att hon tål inte att han nafsar och att han får inte göra så med henne, och att hon vispar med grimskaftet eller vanten mot hans nos om han gör det. Jag är övertygad att det är därför han ser sådär ledsen o sur ut :( .........han är rätt känslig av sig rent allmänt och är säkert förvirrad oxå för att jag inte störs medans hon störs, han vet inte vad som gäller.
Vad ska jag göra? Är det jag som är dum o slapp som inte säger ifrån, ska jag ta efter hennes sätt och vara sträng mot honom för att han inte borde få ha ett sånt beteende? Eller ska jag säga att hon ska sluta göra så mot honom?
Betonar att han BITS INTE, han gör bara som jag beskrev.

Jag citerar ovan ditt originalinlägg från tråden där jag först läste om ditt problem med din stallkamrat. Jag ser nu att du inte använde ordet "överuppfostrad" utan ordet "totaluppfostrad". Ber om ursäkt för det. Men jag tycker att det på detta inlägg verkar som att du var ganska så upprörd över den andra tjejens hantering av din häst, du nämner bland annat att: "Jag är övertygad att det är därför han ser sådär ledsen o sur ut :( .........han är rätt känslig av sig rent allmänt och är säkert förvirrad oxå för att jag inte störs medans hon störs, han vet inte vad som gäller."

Kanske jag missuppfattade ditt inlägg, men jag tycker att det verkar som att din stackars känsliga häst som man inte får säga till när han nafsar visst inte var så känslig ;)

Det var det enda jag menade med mitt inlägg... en kommentar till att du i din förra tråd var så stensäkert positiv till att hästar får göra lite som dom vill. Det är ju det han gör nu med! Det är enbart du själv som skapat problemen du upplever nu genom att inte markera för honom att det inte är ok att nafsa/bita på dig.
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Jag citerar ovan ditt originalinlägg från tråden där jag först läste om ditt problem med din stallkamrat. Jag ser nu att du inte använde ordet "överuppfostrad" utan ordet "totaluppfostrad". Ber om ursäkt för det. Men jag tycker att det på detta inlägg verkar som att du var ganska så upprörd över den andra tjejens hantering av din häst, du nämner bland annat att: "Jag är övertygad att det är därför han ser sådär ledsen o sur ut :( .........han är rätt känslig av sig rent allmänt och är säkert förvirrad oxå för att jag inte störs medans hon störs, han vet inte vad som gäller."

Kanske jag missuppfattade ditt inlägg, men jag tycker att det verkar som att din stackars känsliga häst som man inte får säga till när han nafsar visst inte var så känslig ;)

Det var det enda jag menade med mitt inlägg... en kommentar till att du i din förra tråd var så stensäkert positiv till att hästar får göra lite som dom vill. Det är ju det han gör nu med! Det är enbart du själv som skapat problemen du upplever nu genom att inte markera för honom att det inte är ok att nafsa/bita på dig.

Jag fattar inte ett enda dugg varför du tycker jag var "stensäkert positiv" i det inlägget?? Hade jag varit det hade jag väl inte ställt frågan på Buke eller och frågat vem folk tyckte tänkte rätt och hur jag skulle gå vidare?

Jag rannsakar hela tiden mig själv som hästägare, det var just det som de 2 trådarna handlade om.
 
Sv: Går det upp o ner för er oxå....(långt)

Well... det var den uppfattningen jag fick när du började prata om att hästen blev förnärmad av att inte få tugga på andra människor och att den tuggar på andra hästars täcken etc. vilket du tyckte var ok. Har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt. Min åsikt i ämnet färgas nog ganska mycket av att jag eftersom jag jobbat i stall periodvis, och då tvingats ta hand om hästar "som ju inte menar något illa... utan bara nafsar lite". Inte kul när man kommer och ska byta täcke på lille gulliga brunte på 1.73 som ju tycker det är såååå mysigt att tugga lite på ens hår :crazy:

Min hela poäng är hursomhelst att detta är ett problem som inte kommer "lösa sig självt" utan du måste ta tag i det. Gör förslagsvis som hon den andra tjejen gjorde, vifta efter honom med ett grimskaft eller en vante och säg NEJ, med barsk röst när han biter/nafsar efter dig. Jag vet att nafsningar i vissa fall kan innebära en ömhetsbetygelse hästar emellan, men du är ingen häst och kommer bli mos om du ska låtsas att du är det! Men det är ju bara vad jag skulle göra... du gör ju såklart som du vill med din häst. Men se då till att ingen annan måste hantera hästen bara :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 844
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp