Går du till affären i mjukisbyxor?

Skulle inte gå till affären med mjukiskläder, men å andra sidan äger jag inga sådana kläder heller... Tycker att det ser lite deppigt ut, men reagerar väl inte nämnvärt på andras klädval. Dock förvånad över att så många säger sig handla i mjukisbyxor. Tycker mig nästan aldrig se det där jag handlar (och har dubbelkollat två dagar i rad nu, tänkte att jag kanske bara inte uppmärksammat fenomenet, de enda jag såg satt på en bänk med varsin starköl i handen..) Antingen beror avsaknaden av mjukiskläder på att det är kallt, eller så är min välbärgade stadsdel mer befriat från mjukiskläder än andra selar av Sverige...

På Södermalm var det standard med folk i mjukisbyxor (män eller tonåriga tjejer) eller träningstights (kvinnor och män). På åkern har jag inte noterat samma klädsel, men fler i goretex. Mer praktiska kläder, mindre högklackat, men välklätt om än inte lika utstuderat avslappnatcoolt (tänk Monki och små tjejer i gigantiska herrockar).
 
Ja, jag har inga problem med det. Var och en skäms för sig brukar mitt motto vara. Däremot vill jag helst inte gå i jättesmutsiga kläder (där det syns tydligt iaf). Ex stallkläder. Om de är relativt rena kan jag gå in på ICA nära, men storhandlar gör jag i rena kläder - mjukiskläder förekommer ofta. :)

Nu har jag inte ofta mjukisbyxor ... daremot anvander jag garna tights nar jag inte jobbar varesig med andras hundar eller mina. Och det skulle inte falla mig in att kora igenom sta'n hem for att byta om sa jag kan kora tillbaka for att handla efter en dags traning av andras hundar. Efter att ha jobbat med hundar en dag har jag ofta stora leriga tassavtryck pa byxor och jacka men det hindrar mig inte att ga in i affaren pa vagen hem ... vare sig det ar den dyrare och "finare" affaren med bara organiskt och nastan uteslutande farska produkter eller de vanliga affarerna, typ ICA Maxi.
 
På Södermalm var det standard med folk i mjukisbyxor (män eller tonåriga tjejer) eller träningstights (kvinnor och män). På åkern har jag inte noterat samma klädsel, men fler i goretex. Mer praktiska kläder, mindre högklackat, men välklätt om än inte lika utstuderat avslappnatcoolt (tänk Monki och små tjejer i gigantiska herrockar).
Jag bor på Östermalm. När jag tänker efter ser jag en del tjejer i träningstajts. Få mjukisbyxor. Men det kanske är som nån skrev, att mjukisbyxorna är så lika ”vanliga” byxor att jag missar dem.
 
Om man tänker på damkläder så förstår inte jag riktigt var gränsen mellan dessa omtalade mjukisar och andra byxor i trikåtyg med resårmidja går. Det finns ju en sådan massa tights, vida viskosbyxor och alla varianter däremellan. Tycker det är flytande gränser mellan vilka som fungerar som olika mycket "klädda" beroende på tygkvalitet, modell och vad man har till.
 
Jag bor på Östermalm. När jag tänker efter ser jag en del tjejer i träningstajts. Få mjukisbyxor. Men det kanske är som nån skrev, att mjukisbyxorna är så lika ”vanliga” byxor att jag missar dem.
Det var jag som skrev det fetade. du får gärna tagga. :)
 
Skulle aldrig falla mig in. Sunkigare klädesplagg än vanliga mjukisbyxor finns nog inte.

Här är det övervägande yngre kvinnor som hasar omkring i dylikt på stan/i affärer.
Intressant att du benämner mjukisbyxor som sunkiga. Det är väl det som det uppfattas som, slappt på något sätt. Gärna med hoodie till också. Då är man nog riktigt sunkig. Jag tycker det är så intressant hur vissa klädesplagg anses vara sunkiga och byxor med pressveck anses korrekta, om än kanske lite stela.
 
Ja, när min chef säger att det är skönt att jobba hemma i pyjamasbrallor och slarvig tofs är jag helt oförstående. Jag går upp, sätter på mig kläder och äter frukost. På kvällen åker pyjamas på mär jags ka lägga mig. För mig är det ett sovplats, inget man går runt i.
I min familj hade man aldrig på sig pyjamas vid matbordet. Skulle aldrig laga mat i pyjamas heller. Möjligen en sen smörgås om hungersnöd uppstår.
Så är jag också. Pyjamas bärs endast i sängen och till duschen.
 
Ja, när min chef säger att det är skönt att jobba hemma i pyjamasbrallor och slarvig tofs är jag helt oförstående. Jag går upp, sätter på mig kläder och äter frukost. På kvällen åker pyjamas på mär jags ka lägga mig. För mig är det ett sovplats, inget man går runt i.
I min familj hade man aldrig på sig pyjamas vid matbordet. Skulle aldrig laga mat i pyjamas heller. Möjligen en sen smörgås om hungersnöd uppstår.
Vågar jag berätta att jag inte ens har pyjamas på mig till frukost? Trosor och täcke.
Men andra måltider kan INTE ätas utan minst trosor och tshirt och helst byxor.
 
Sorry, läste ditt förra inlägg slarvigt! Trodde du menade att folk hade mjukiskläder till och från jobbet, tänkte att du menade att folk bytte om från sina jobbuniformer, till mjukiskläder på jobbet...Fel av mig, då förstår jag hur du tänker.

Just nu är jag dock föräldraledig så handlar mest mitt på dagarna. Ser inte mjukiskläder då heller. När ska jag handla för att se alla mjukisklädda människor?
Lördag och söndag förmiddagar när man är trött och bakis.
 
Jag var på teater i mjukisbyxor från Danderyds sjukhus (och ortos och kryckor). Funkade utmärkt. :) I oskadat skick brukar jag nog oftast hålla mjukisbyxorna hemma, men det är nig delvis för att nycklar och plånbok bor i fickorna på mina vardagsbyxor.
 
Jag funderar lite på vad som kan vara "sunkigt" med vanliga hyfsat hela, rena mjukisbyxor?

För mig innebär ordet "sunkigt" någonting som är skitigt utöver vanligt stallmök eller lera... någonting med inpyrd kroppsodör eller generellt otvättat och nedgånget.
I sammanhanget tänker jag snarare att det syftas på nedklätt.
 
I sammanhanget tänker jag snarare att det syftas på nedklätt.

Mest allmänt:

Kanske. :) Jag borde nog ha taggat @Gnist för att få tydligare svar men jag tycker det är fler som uttryckt ungefär detsamma.
Och vadå "nedklätt" för att handla på ICA kan jag i så fall också tycka, eftersom det indikerar att man bör klä Upp sig för att gå ned på konsum och handla en mjölkskvätt till sitt té, Det blir ju bara fånigt.

Nu sitter jag vaken alldeles för sent och stör mig... :D
 
Mest allmänt:

Kanske. :) Jag borde nog ha taggat @Gnist för att få tydligare svar men jag tycker det är fler som uttryckt ungefär detsamma.
Och vadå "nedklätt" för att handla på ICA kan jag i så fall också tycka, eftersom det indikerar att man bör klä Upp sig för att gå ned på konsum och handla en mjölkskvätt till sitt té, Det blir ju bara fånigt.

Nu sitter jag vaken alldeles för sent och stör mig... :D
Mataffärn. Där är man ju i regel förbi på vägen till eller från andra aktiviteter/ärenden. Så precis vilka kläder som helst kan förekomma där. Utom sådant som är direkt skitigt på ett sådant sätt att man bör skona andra från att komma i kontakt med det. Jag har liksom aldrig sett det som att det finns någon social kod för vad man bör ha på ica. Så ingen anledning att värdera hur folk lyckas med sin klädsel, så länge den klarar de mest basala anständighetskraven.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag funderar lite på vad som kan vara "sunkigt" med vanliga hyfsat hela, rena mjukisbyxor?

För mig innebär ordet "sunkigt" någonting som är skitigt utöver vanligt stallmök eller lera... någonting med inpyrd kroppsodör eller generellt otvättat och nedgånget.
Tänker också så. Att sunkiga kan vilka kläder som helst bli, om de möter omständigheter som sunkar ner dem. Men att ett speciell typ av plagg skulle vara det per definition, oavsett hur de är vårdade och burna?

Det verkar finnas någon speciell kulturell kod eller social värdering knutna till just dessa mjukisar som ställer dem vid sidan av vanliga "hel- och ren"-bedömningar, och som gör att de falerar det testat oavsett om de i mer konkret mening är hela och rena?
 
Jag har gått och handlat i allt från pyjamasbyxor till stallklädsel, så ja, jag anser mig vara rätt obrydd på det stora hela.
Jag blir uppriktigt urless av att vissa kallar det sunkigt att visa sig bland folk i t ex mjukisbyxor. Liksom ja, det må inte vara det snyggaste plagget, men man blir inte automatiskt en slusk för att man inte "gör sig vacker" för att typ gå och köpa en liter mjölk. Vardagskläder som vardagskläder, liksom?
Sunkigast av allt är att vara så dömande om klädsel att man faktiskt sitter och uttrycker såna åsikter... :devil:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 421
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp