Går han rent? *film*

Sv: Går han rent? *film*

Om hästen har konstaterat tunna sulor och verkar obekväm med hovar och spänd här och där så skulle jag absolut sätta på skor med sulor på direkten.

Risken är ju att han spänner sej PGA att han är ömfotad och så har du en ond cirkel.
Du kan behandla spänningarna med massage osv men du kommer aldrig åt problemet om det är hovarna som är ömma och han fortsatt går barfota..

Är han fortfarande slarvig med benen på vintern sen så sätt på ordentliga boots och ha så låga och så få brodd som möjligt(två).

Hoppas det löser sej
 
Sv: Går han rent? *film*

Det är normalt att det lossnar lite sula ibland. Ofta blir sulan mjukare om den är instängd dvs om det ligger packad lera, bajs eller strö i hoven (om det inte är spån spån torkar ut och gör hoven torr och hård). Är det blött ute under en längre period brukar sulan bli mjuk och smulig speciellt när de står på lösdrift och därmed aldrig står inne och torkar upp.

Vad det gäller hältor är det jättesvårt att se. Har man en dubbelsidig hälta eller en som sitter högt upp är det nästan omöjligt att se om man inte är en mycket duktig veterinär alternativt har något att jämföra med (dvs man märker att hästen inte tar för sig som den brukar, men känner man inte hästen så kanske man inte vet att den har haft "mer steg" tidigare). Om du är oroad och tänker mycket på det försök ta dig till en veterinär som du litar på.
 
Sv: Går han rent? *film*

Vi kom överrens jag och hovis att testa en tid om läget skulle bli bättre. Iom att hagen är jämn (iof trampad lera) och endast använda bootsen när man motionerar. Skulle det inte fungera så skulle vi sätta skor på. Som det ser ut att bli då!

Rent ut sagt vad är det för j*k*a hovslagare du har ? En såkallad barfoteverkare eller ?

Jag håller med dom andra sätt skor på hästen nu eller så ser du själv till att gå barfota från och med nu och ömmar dina fötter så får du bannimej se till att du vänjer dig .... för barfota ska du gå !

Mia
 
Sv: Går han rent? *film*

KL
Vi har haft boots på dygnet runt dennna vinter.Vi har då bytt till boots med ullkant ibland så de inte
har samma hela tiden.Har inte varit några problem. Håller med övriga Om att sko hästen.Varför vänta ?
 
Sv: Går han rent? *film*

Eftersom hästen har varit oskodd hela sitt liv så tycker man att hans hovar borde hålla. Därför valde jag att prova boots när jag rider på grus där han ömmar. Inte tänkte jag direkt att han skulle ömma av vanligt "hagunderlag" men om han har så sköra och känsliga hovar så ömmar han tydligen lite hela tiden. Jag kommer såklart att sätta på skor nu direkt (ringer åt hovis IDAG), eftersom det inte verkar räcka med att bara ha boots på när man rider.

Bettysmatte: Läste i några gamla trådar att sulor inte var bra om hovarna blir instängda. Men kommer att sula alla 4.
 
Sv: Går han rent? *film*

i.o.m pulsen så finns det ju risk att det är något som strular, om det är pga ömma hovar, fång, eller något annat låter jag vara osagt :)


Hästen ser ... seg ut. Har den alltid varit så?
Eftersom du har fångfunderingar fortsätter jag med det..
Märker du någon skillnad på bjudning hos hästen?
Sist min fick fång var det ett tecken, minskad bjudning. Han travade och galopperade, men segt. Varken två vet, hovis, eller röntgenplåtar sade fång, men tyvärr visade det ju sig att det var det. Fång visar sig inte alltid med så tydliga tecken...


Men, som du skrivit, slå på ett par skor på hästen och låt honom gå med skyddande boots under några dagar. Då får du ju direkt se om det blir någon skillnad.

Kan du ha barfotaskor på honom under några dagar och se skillnad?

I övrigt tyckte jag han hade lite kortare steg v.b, och som jag skrev innan, seeeg.
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Jag hade min häst barfota bak förra sommaren när hon stod som konvalescent. Funkade jättebra i början. Men efter ett tag, typ två skoperioder, började hon bli grinig när man skulle borsta bakdelen av kroppen (hästen är en ängel annars). Tyckte dessutom att hon började röra sig sämre och såg stel ut baktill (skadan satt fram). Hon rörde sig väldigt likt din häst på filmen. Skodde henne och problemet försvann. Stackaren hade ont i fötterna och fick därmed ont i kroppen. Jag tycker inte att du ska vänta med att slå på skor. Och som någon annan sa, det kan vara så att han är ovan att gå med skor. Det stör ju balansen att få på sig skor om man inte är van. Ge det tid, kanske bara sko bak till att börja med och se om det ger någon effekt? Ta ut equiterapeut eller en bra massör som kan knåda musklerna om du inte haft nån ute förut. Gjorde underverk för min häst :) (men var selektiv o ta inte ut "vem som helst")

Nu spekulerar jag lite, men om han har långa tår kanske de behöver kortas. Tycker att det ser ut så på filmen. Tänkte att han kanske behöver en snabbare överrullning bak?

Hoppas det löser sig, ser ut som en trevlig häst annars :)
 
Sv: Går han rent? *film*

Menar du seg i hagen eller på träningen? Datumet runt träningen var han pigg på träning, hoppade och studsade då man skulle tömköra, rida och så. Nu känns han segare men tänker att det beror på att han haft nån infektion i sen 2v. Hade över 39 graders feber, gult tjockt snor och hosta. Åt sulfa och äter fortf slemlösande. Känns segare i hagen nu. Kan prova att ha på bootsen hela dagen idag för att se någon skillnad.

Tycker att om han skulle ha fång så borde inte pulsen försvinna på kvällen och morgonen då det är svalt. Han går ju fortfarande ute då så det är inte pga vila i box. Han pulsade den gången efter att vi gått barfota med honom på hårt underlag, innan vi visste att han hade tunna sulor (på röntgen). Efter det känns ingen pulsförändring då han går med boots.
 
Sv: Går han rent? *film*

Hur visste ni då att det var fång? om enda symptomet var saknad bjudning? fick han fångränder? kalle har ränder på hovarna, tre stycken. Jag antar att det är foderrelaterat eftersom vi haft stora inplastade torrhöbalar som räckt en månad. Jag har såklart öppnat en ny innan den andra tagit slut, dessutom borde de vara från samma åker.
 
Sv: Går han rent? *film*

kl

Har tittat på klippet några gånger och inser att det egentligen är värdelöst att lägga ut ett sådant för "allmän" bedömning för oss "hobbyveterinärer" eftersom det kommer så många olika besked. Dessutom kan våra åsikter speglas av andras tyckande och tänkande i tråden. Ändock. Tyckte först att det såg ut som att det inte alls var vänster bak utan höger bak som var något att reagera på, förutom att hästen ser stel ut i framkärran. Jag fick titta ett flertal gånger för att få någon bukt på vad som stämde och inte, var till och med tvungen att testa med mig själv hur jag gjorde när jag hade/har knäproblem. Det ben som mitt knä inte fungerar på som det ska är kvar i backen något längre än det andra, jag kan inte göra några hastiga rörelser för då kan det vridas ur led. Det ser ut som TS häst faktiskt gör detsamma med vänster ben alldeles i början av skrittklippet när hästen "vänder upp", sedan blir det lite svårare att avgöra tycker jag (dock ändå att vänster bak ser ut att vara någon tiondels sekund längre i marken). Jag skulle dock vilja kolla upp den här hästen på klinik för att reda upp vart problemet sitter. Lyssna inte på något annat, att kolla upp en häst som inte är uppenbart halt men således stel är det enda råd jag skulle gå på. Traceys här ovan säger att det absolut inte syns något på hästen, användaren kanske är utbildad men jag skulle inte lita på det. Jag är också som sådan att jag vill spekulera lite själv innan jag får möjlighet att komma till veterinär, men om din magkänsla säger att det är något så tycker jag definitivt att du ska kolla upp. Annars hade du ju aldrig börjat fundera på att något kunde vara fel, eller hur?
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag vet att det kan komma lika många svar som användare, varav många kan vara fel. Men ville lägga ut just för att se om någon ser NGT som kan vara fel. Ibland tycker jag att på sådana filmer som folk satt ut där hästen tydligen är halt - det märker inte jag. Ser alltså bara om hästen typ hoppar fram på ett ben. Nu när man ser honom i hagen varje dag också så blir man ju lätt hemmablind.

Min massör hade lite samma tanke också om knäproblem då hon såg hur han vilar bakbenen. Då man ska sätta på sadeln vilar han så kraftigt med bakbenet att hästen står alldeles snett. Måste alltså putta på hästen för att han ska stå rakt för att få sadel på rätt läge.

Suck det var väl som jag tänkte - det blir klinikbesök :(
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag tycker din häst rör sig på ett typiskt sätt för en som avlastar framhovarna. Den "slänger" fram hovarna lite extra för att kunna landa längre bak på hoven och avlasta tårna och går tassigt med huvud/hals lågt. I hagen är det tydligare än i ridhuset pga det stummare underlaget. När de sätter ner hovarna på det sättet ser tårna längre ut än de kanske skulle göra vid ett normalt rörelsemönster men det är inte otroligt att tårna ändå fortfarande är för långa (trakterna trycks framåt av den ökade belastningen och skjuter tårna framåt framför sig om det får hålla på ett tag). Om du lyfter på framhovarna och tittar från undersidan ser du vart bredaste stället på hovarna är. Avlastning av framhovarna kan föra med sig alla möjliga spänningar längre bak i ryggen samt felaktig nötning av bakhovarna så jag skulle definitivt börja med att sko fram och se vilka problem som kvarstår efter några veckor. Tänk på att det blir en omställning för hästens hela muskulatur om den ska sluta avlasta och att du kan behöva ta det lugnt någon månad från början.

Tassig, markbunden gång med frambenen kan bero på andra saker också, tex kotledsinflammation, så ser du ingen bättring av rörelsen i hagen efter någon vecka med bra, balanserad skoning och lugn motion bör du nog kolla upp så att det inte är något annat problem. Du kan ju höra med kliniken - en hovöm häst kan vara svår att hitta hälta på eftersom den rör sig "knackigt" oavsett vad man tittar på så det är mycket möjligt att de tycker att du ska sko innan du kommer in för att det ska vara lättare att ställa diagnos.
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

*Delvis knapplån *

En häst som skulle vara dubbelsidigt halt fram brukar inte röra sig så mjukt som pållen gör bak .

Och varför letar man fel på hästen sätt på skor och se vad som händer börja dra upp fång och hästen kan bli seg känns som väldigt överdrivet dock skulle det kunna vara fång,eller dubbelsidig hälta eller ont i magen eller en hovböld på bak som känns lite eller en stengalla eller så är pållen trött .

Har man inte mer att gå på än vad som finns på filmen dvs inget anmärkningsvärt eftersom ingen vet hur pållen skulle röra sig som frisk ? Eller om han faktiskt är frisk men hovöm ....

Riv inte upp en hel värld när pållen faktiskt rör sig riktigt trevligt och ser man att han blir sämre av skor kanske man ska söka andra vägar men det finns flera kloka och kunniga som yttrat sig i tråden och tycker pålle inte rör sig något anmärkningsvärt och jag tycker dessutom att den är riktigt trevlig OCH det gör mig förbaskad när man tror att hästen ska stärkas i fötterna för att den gått oskodd i 8 år ,frågan är hur han igentligen mått under dessa år ??

Mia
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag tyckte han verkade seg både i hage och träning, men jag känner inte hästen så det kan ju bara du avgöra ;) .

I somras, då min häst fick sitt andra fånganfall så försvann pulsen vissa perioder. Kommer ihåg att under en regnig natt så var hovarna helt kalla.

Hur vi till slut kunde konstatera fång. Ja det var inte förrän vid nästa hovslagarbesök som hovis kunde se något. Som tur var hade jag litat på magkänslan, ställt av honom och börjat behandla honom som en fånghäst på eget initiativ.

Min gick också barfota i somras. Hovis verkade lite för mkt = ömfotad häst = ej ridbar. Fick stå i 4 dgr innan jag fått tag på boots. Han var mkt pigg första ridturen med bootsen men sen blev det sämre igen. Skodde honom. Kommer inte riktigt ihåg, men han blev inte riktigt bra då heller.
Du kan PM´a mig om du vill ha bättre händelseförlopp, har allt antecknat.

Men, jag hoppas verkligen att hästen din bara är lite ömfotad och behöver skos!
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Problemet är ju att jag inte heller "känner" honom. Han är av naturen inte den mest framåt hästen jag har mött. Hans två förra ägare har kallat honom för lat och bekväm så jag vet inte. Den ena har dessutom sett träningsvideon utan att kommentera.. Men jag tyckte att ha rörde sig piggare i vintras. Om det då beror på att han gick på mjukare underlag eller vad.

Det är först nu den senaste veckan jag märker att han känns extra trög. Men jag vet inte hur infektionen har påverkat? han verkar andas tyngre - mer med magen. Har haft mycket slem för när man ansträngt honom lite så har han hostat en gång. Forts med slemlösande tror jag.

Idag sa min sambo att han lyft hovarna snällt. Vi satte på bootsen igår och haft på hela natten och dagen. Bara jag får tag på hovisen som inte svarar:devil: så vi kan få honom skodd snart!

Skräm inte upp mej med så hemska fånghistorier! fast jag själv undrat... det är ju hemskt att det inte behöver synas med än så och ändå vara fång.
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Eftersom jag köpt hästen just vet jag inte hur han rört sig hittills i livet. Men eftersom ingen annan satt på skor antar man ju att han inte varit ömfotad förr - eller så har han varit som han är nu och folk har bara ansett honom vara lat!

Åsa_s: Jag ska diskutera med en annan hovis, för jag anser att han har för långa tår ännu. De "tar i" då han går, överrullningen borde vara bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Nu är det ju bara ett symptom, men jag tycker det syns tydligt när han går fritt i hagen att han tar ett långt och snett(!) steg med vänster fram. Vilket säker betyder att han avlastar och vikten hamnar på det benet.
Om jag var du skulle jag som några redan skrivit se över hovarna. Se över verkningen till att börja med, om det är något som kan förbättras där för att göra honom mer bekväm med fötterna. Egentligen tycker man ju att han redan borde vara härdad vid att gå barfota vid det här laget, så det känns ju snarare som obalans/mer att önska från verkningen för just den hästen, än att det skulle vara fötterna i sig som inte är vana vid underlaget.
Lite spontant (är absolut inget proffs på området, men intresserad) känns det som att det hamnar mycket belastning i tån särskilt h.bak men som att han undviker belastning i tårna fram. Och troligen snedbelastar ffa v.fram så det mesta hamnar på ena sidans trakt.
Sen är det ju det där med hönan eller ägget, tycker helt klart det är värt att ta ut Osteopaten, ofta lönar det sig att göra flera saker samtidigt. Passa på att ta tandläkarbesöket i samma veva och sadelutprovningen några månader efter t ex.
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Jag har sett att när han står så lutar bakhovarna lätt utåt. Framhovarna flyter också utåt. Jag tycker han verkar mer bekväm nu med bootsen i hagen, men det är ju ingen långsiktig lösning utan endast tills jag får ut hovis.
 
Sv: Går han rent? *film*

Ang. skorna vintertid så plockar jag av skorna när snön kommer och skor när den är borta igen. Jag rider iofs mindre vintertid, men det blir antingen i ridhus eller på snön (mjukt) och min hästs hovar har bara mått bra av lite skopaus, så det kan ju vara ett alternativ när vintern kommer?

Vet iofs inte hur sulan reagerar... Min andra häst har tunna sulor, kunde knappt gå ett steg utan skor när jag red henne. Som pensionär plockades skorna och nu är sulorna hårda och fina, så om jag förstår det hela rätt är inte hästen dömd till ett helt liv med tunna sulor.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 334
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 147
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp