Går på sulan, igen - vad mer kan göras?

skiesabove

Trådstartare
Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet.

Lite kort:
Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i helt ok hull, liiite fett kvar.
PSSM, har haft milda känningar hela vintern och ett större anfall i höstas och "medium" för två veckor sen
Otroligt dålig hovkvalla hela livet
Fick i somras en "krasch" med extra sköra väggar, tappsko, väggarna flisades, hovis öververkade, hovbölder, sulsänkning, extrem smärta, laminit och utflytningar, sprickor, mer tappskor, inga väggar kvar runtom så han gick på sulan. Omöjligt att sko med järnsko igen. Vinter i antågande så omöjligt att plastgipsa. Boots med rehabsula dygnet runt fram (bak går ej pga passform).

Det blev bättre under vintern, när snön la sig kunde han slippa bootsen, det kom ner först en minitunn yttervägg och sen en minitunn innervägg. I januari började vi försiktigt sätta igång med uppsuttna skrittpass. Sulorna började se normala ut igen och smärtfri. Kändes toppen! Fått kontroll på framhovarnas form och han rörde sig fint.

Sen smälte snön.

På tre dagar slipades den tunna väggen ner och nu går han igen på sulan. Den återigen, sänkta sulan. Ont. Inte lika ont som i somras/höstas, men helt klart påverkad. Vi har plastgipsat men han har fortfarande ont och nöter (det väldigt väldigt dyra) gipset i rasande fart.

Han går på lösdrift och jag vill inte stalla in han pga PSSMen och hur stressad han blir på box.

Vi har inte röntgat då jag inte ville utsätta han för den långa resan när han var så smärtpåverkad, men baserat på bilder av hur fd hovis kapade hans tår sista svängen så borde det varit omöjligt att kapa så utan att ta i hovben. Om det nu inte roterat.

Vad återstår att göra?

Jag drar mig för att boota på han dygnet runt igen innan det torkat upp i hagen, ca 1 vecka kvar. Han äter djävulsklo och jag väntar på att min veterinär ska ringa upp för att diskutera alternativen.

Ge mig hopp! Finns det hopp?

Det var en här på buke som tipsade om PSSM i somras och det stämde och hjälpte oss oerhört. Vi håller symptomen i schack och har sluppit fler konstiga inflammationer. Trots fula hovar ser han ut som en helt annan (friskare och yngre) häst nu.

Kan någon komma med något nytt supertips?

Whä.
 
Det låter ju som att det är väldigt mycket besvär tyvärr.. :(
Har du kikat på såna plastsulor som man typ limmar fast? Jag har för mig man liksom hade någon "limtejp" som man också drog upp på utsidan av hovväggen för att det skulle sitta. Jag förstod det som att det var förvånansvärt slitstarkt..
Måste iväg nu men jag kan googla och se om jag hittar vad det hette sen.
 
Om det är hovvägg du väntar på så kanske det bästa är att stalla in honom en period? Skydda hovarna ute i hagen så de inte slits ner och låta honom stå inne nattetid och vila från boots. Då borde hovväggen hinna återhämta sig på någon/några månader. Sen kan du kanske limma på skor?
 
Kan du stänga in hästen i lösdriften på något vis? Om han kunde få stå mjukt och torrt men ändå vara ute och se de andra hästarna?
 
Det där låter som samma som jag håller på och kämpar med :(

Vet inte om jag har så mycket att komma med men på min hjälpte boots med mjukt inlägg väldigt mycket när han inte hade några väggar kvar och sulan var tjock som ett papper i vintras. Gick inte att slå på några mer skor.
Jag klippte en sula av ett liggunderlag och lägger i bootsen. Han är ute med sina boots i mjuk hage, och står på tjock torr spånbädd inne utan tofflor. Jag försöker balansera utevistelse och innevistelse så att det blir lagomt mycket för honom. Han behöver vara ute för blodcirkulationen och rörselsen men även komma in och vila och stå i mjuka boxen. Nu har han fått en riktigt tjock och hård sula och hovarna är stora med mycket väggar. Nu brottas vi med hovböld från helvetet som verkar omöjlig att bli av med.:(
 
PSSM-hästar mår inte bra av stillastående tyvärr, annars hade det blivit boxvila/sjukhage redan i höstas :(.
 
Vad säger veterinär ang din hästs prognos och livskvalitetsmöjligheter?

Som det står i trådstart, jag väntar på att hen ska ha tid för konsultation. Hen har varit vår veterinär under de tre år jag ägt honom så jag hoppas att hon kan ge kloka råd - förhoppningsvis snart.
 
Vi kan väl försöka hitta ett supertips tillsammans :idea: Jag ska ha ut min superhovslagare idag så jag kan fråga honom. Har du facebook? Jag är med i några PSSM-grupper där, både svenska men framförallt engelska då de har mycket mer kunskap än svenskar om detta (generellt). Den engelska heter PSSM forum, där hittar du mycket dokument, forskning och kan ställa frågor till andra medlemmar (även forskare finns i forumet).
Tårna bör hålla korta.
Det finns ju skor att limma på om man inte vill spika i väggen. Ibland ha jag sett att man plastar och se sätter skorna i plasten, just för att spara väggen.
Förutom det så rekommenderar jag ett hovmedel, dyrt, men fantastiskt, Hoof first. Det har gjort underverk för min hästs hovar som varit uppverkade från kronrand ner till backen. Observera att det finns glukos tillsatt i det (om din är jättekänslig).

Men visst borde du kanske börja med en röntgen för att titta hur det ser ut.
 
Jag hade börjat med röntgen för att veta hur illa det är. Själv är jag väldigt känslig för hästar som har sänkningar, det innebär sådan fruktansvärd smärta för dem bara att leva och andas. Och tar ifrån dem all livskvalité som häst.

För att jag ska ge mig på att försöka rehabilitera det tillståndet, ska prognosen vara garanterat god med snabb tillfriskning, och hästen inte lida genom behandlingen.
 
Vi kan väl försöka hitta ett supertips tillsammans :idea: Jag ska ha ut min superhovslagare idag så jag kan fråga honom. Har du facebook? Jag är med i några PSSM-grupper där, både svenska men framförallt engelska då de har mycket mer kunskap än svenskar om detta (generellt). Den engelska heter PSSM forum, där hittar du mycket dokument, forskning och kan ställa frågor till andra medlemmar (även forskare finns i forumet).
Tårna bör hålla korta.
Det finns ju skor att limma på om man inte vill spika i väggen. Ibland ha jag sett att man plastar och se sätter skorna i plasten, just för att spara väggen.
Förutom det så rekommenderar jag ett hovmedel, dyrt, men fantastiskt, Hoof first. Det har gjort underverk för min hästs hovar som varit uppverkade från kronrand ner till backen. Observera att det finns glukos tillsatt i det (om din är jättekänslig).

Men visst borde du kanske börja med en röntgen för att titta hur det ser ut.

Jag är med i grupperna :).

Jag hade gärna slagit på skor om det fanns något att sömma i, men sen kraschen i somras har det saknats innervägg och yttervägg. Efter en höst och vinter i boots så i mitten av mars hade 1mm ytter och 1mm inner växt ner runtom. Det går inte att sömma i 1mm... Det är inte smart att limma heller eftersom det är risk att skon tar mef sig väggen när den faller av.

Jag och hovis hade tid bokad för plastgips men snön försvann mycket tidigare än väntat och väggen sandpapprades bort av leran inom två dygn.

Han är plastgipsad nu men skadan är skedd, sulan platt och hästen ont.
 
Jag hade börjat med röntgen för att veta hur illa det är. Själv är jag väldigt känslig för hästar som har sänkningar, det innebär sådan fruktansvärd smärta för dem bara att leva och andas. Och tar ifrån dem all livskvalité som häst.

För att jag ska ge mig på att försöka rehabilitera det tillståndet, ska prognosen vara garanterat god med snabb tillfriskning, och hästen inte lida genom behandlingen.

Tack. Efter att ha sovit på saken känns det inte särskilt bra att utsätta han för ett år till av rehab, med osäker prognos :(.
 
Jag hade satt på hästen boots "tofflor", ställt den i en mindre hage med mjuk sand och tagit ut någon som röntgar så att man ser var hovbenet är och kan förhålla sig till det vid verkning. Då kommer du också se precis hur mycket sula hästen har. Hovarna kommer ju att växa ut bara de får möjlighet och tid. Och det behöver inte ta jättemånga veckor att växa ut bara man ser till att det inte slits ner. Fördelen med boots är ju att man kan ta av dem när hästen står inne i boxen så hovarna får torka och luftas. Hoppas det löser sig för er!
 
Jag hade satt på hästen boots "tofflor", ställt den i en mindre hage med mjuk sand och tagit ut någon som röntgar så att man ser var hovbenet är och kan förhålla sig till det vid verkning. Då kommer du också se precis hur mycket sula hästen har. Hovarna kommer ju att växa ut bara de får möjlighet och tid. Och det behöver inte ta jättemånga veckor att växa ut bara man ser till att det inte slits ner. Fördelen med boots är ju att man kan ta av dem när hästen står inne i boxen så hovarna får torka och luftas. Hoppas det löser sig för er!

Läs gärna mina inlägg igen :). Det är redan provat. Problemet är att det som växer ut inte håller det heller, och bak växer det inte alls.

Finns inga boots som passar bak så vi har plastgipsat nu.

Portabel röntgen? Jag bor i Norrbotten.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 078
Senast: ainasoja
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 119
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 690
Senast: em-pirre
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 905
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp