Gård och ekonomisk stress

Bukefalos 30 år!

Inga problem för oss uppenbarligen, men det har varit fler som har svårt att förstå det. Tyvärr har jag inget bra svar på det. Får helt enkelt anse oss som lyckligt lottade 🙂

Ok för att vara tydlig så är det jag försöker säga, att jag inte tror på att ni har låglönejobb. Det är inga 130kr/timme liksom, det räcker inte.

Det går inte ihop med vad ränta + amortering på några millar och bränsle till alla fordon kostar, förutom då mat och hygien (och husdjurens mat, veterinär, etc).

Men er gård kanske var ruskigt billig och ni har pyttelitet lån eller inget lån alls?

Jag hade ju velat ha allt fixat och bra för att trivas med att äga en gård. Jag vill inte tänka att nu ät taket fixat, nästa är fasaden.
Jag kollade mindre hus en period men bara tanken på att ha buffert för ett jävla värmesystem gav stresspåslag. Nu bor jag i partners hus, betalar en summa månadsvis men inga renoveringar eller nåt sånt. Inte mitt ansvar. Det är det närmsta hus jag vill vara, brf-radhus skulle kunna vara ok. Ett litet hus här utan renoveringsbehov är dels sällsynt dels svindyrt för då har nån rik nisse rustat det till max. Och även det huset kommer behöva omsorg jag har noll lust till. Enda skälet till hus för mig är trädgårdspyssel, och det kan jag ha upp över öronen om jag vill.
Det finns ju kolonilotter, om man vill odla när man har lägenhet. :)

Ok för att vara tydlig så är det jag försöker säga, att jag inte tror på att ni har låglönejobb. Det är inga 130kr/timme liksom, det räcker inte.

Det går inte ihop med vad ränta + amortering på några millar och bränsle till alla fordon kostar, förutom då mat och hygien (och husdjurens mat, veterinär, etc).

Men er gård kanske var ruskigt billig och ni har pyttelitet lån eller inget lån alls?
Om gränsen för låglönat jobb går vid 130:-/timme så har jag i så fall haft fel. Jag tycker alltid att vi har sjukt mycket mindre i lön än de flesta i vårat umgänge så har bara räknat med att vi räknas som låglönade 🫣 men om det bara är under 130:- som räknas som låg lön så ligger vi alla fall på gränsen till det 😅

När jag tänker låg lön, tänker jag att man arbetar tex i hemtjänsten eller på lager, dvs arbeten där man vanligtvis har mindre än 25 000 brutto.

Sen vet jag ganska många som tjänar sådär 35-40 000 som tycker att de har låglönejobb tex för att de tycker att de har lång utbildning och inte har inkomster i nivå med det. Om båda tjänar på den nivån, så är hela grejen obegriplig även för mig.

När jag tänker låg lön, tänker jag att man arbetar tex i hemtjänsten eller på lager, dvs arbeten där man vanligtvis har mindre än 25 000 brutto.

Sen vet jag ganska många som tjänar sådär 35-40 000 som tycker att de har låglönejobb tex för att de tycker att de har lång utbildning och inte har inkomster i nivå med det. Om båda tjänar på den nivån, så är hela grejen obegriplig även för mig.
Var nog lite så jag tänkte 😅 jag är personlig assistent, dagtid. Så ingen hög lön alls.

Vi säljer inget kött. Vi har bara för vårat eget husbehov. 10 är det totala antalet djur, vi har bara 3 kor som kalvar. Och det blir inte mycket över för det kostar med diesel, maskiner, nät/plast, gödsel, vallfrön, byggmaterial, halm, veterinär och klövvårdare osv. Våran ekonomi såg likadan ut för 3år sen när vi skaffade korna. Då hade vi istället hästar som ju verkligen är pengaslukande 😅 så nej, inkomsten på gården är plus minus noll 😅
Du skrev 10 kor, det va det jag utgick från. Men hur kan ni få inkomst om ni inget slaktar till slakteri ? Att ha maskiner som sköter foderförsörjningen och som du skriver diesel nät/ plast , frön etc och ingen inkomst från nötkreaturen ?

Du skrev 10 kor, det va det jag utgick från. Men hur kan ni få inkomst om ni inget slaktar till slakteri ? Att ha maskiner som sköter foderförsörjningen och som du skriver diesel nät/ plast , frön etc och ingen inkomst från nötkreaturen ?
Tyckte inte det kändes nödvändigt att räkna upp alla kön och åldrar men förstår att det kunde missförstås😅 Det andra förstår jag inte riktigt vad du menar?

Massor av mat de inte behöver betala för i affären? Stöd som ger plus i kassan?
Men kruxet är att köttet ändå kostar dem det de skulle få betalt för på ett slakteri. Nu finns ju ingen info om ras på djur, det finns ju mindre kor som inte äter så mkt, men då blir det ännu märkligare med maskinpark, så in valfrö, spannmål?slå vall, plasta, ja till det behövs lite olika maskiner och med nära noll inkomst på jordbruketså…..Eu-stöd kan ge viss inkomst men med så få djur o mark till det så kan det inte betala kostnader för maskiner o foder.

Men kruxet är att köttet ändå kostar dem det de skulle få betalt för på ett slakteri. Nu finns ju ingen info om ras på djur, det finns ju mindre kor som inte äter så mkt, men då blir det ännu märkligare med maskinpark, så in valfrö, spannmål?slå vall, plasta, ja till det behövs lite olika maskiner och med nära noll inkomst på jordbruketså…..Eu-stöd kan ge viss inkomst men med så få djur o mark till det så kan det inte betala kostnader för maskiner o foder.
Jag vill inte skicka mina djur till slakteri. Jag har dom för att jag gillar närvaron dom ger på gården och för att jag vill ha trygg mat i min frys, inte för att de ska ge mig massa pengar.

Jag får ändå inte ihop det i mitt huvud alltså, en deltid på ett låglönejobb ger ju knappt så det räcker för hyra + mat och hygien för 1 person...

Hur tusan är det möjligt att ro runt en fordonspark, lån på flera miljoner, två vuxna och en massa djur på såna inkomster?
Det förstår inte jag heller. Jag och min sambo tjänar 100k brutto tillsammans..

Jag vill inte skicka mina djur till slakteri. Jag har dom för att jag gillar närvaron dom ger på gården och för att jag vill ha trygg mat i min frys, inte för att de ska ge mig massa pengar.
Det kan jag förstå det med trygg mat också men du får ju ändå betala ca 80 kr kg för ditt djurs slaktvikt. Alltså inte 80 kr kg för en styckad kropp utan för slaktkroppen.

Jag har ett hus på en person och tänker oftast när något händer att det är skönt att ha pengar att laga det med. Det enda jag behöver göra är ju att ge någon pengar och så fixar dom det. Otroligt lätt löst tillskillnad från många andra problem. Jag bor ju också ihus för att det är det som jag vill göra. Mitt intresse ligger inte i att resa, ha en fin bil, gå på restaurang eller äga häst (längre). Det är ju det här jag vill med mitt liv, bo i mitt hus med trädgård och pilla med grejer, så att alla mina pengar går till det är ju som det ska vara.

Om du känner att du vill göra andra saker som du nu måste försaka så är det ju där du ska börja din fundering. Vill du hellre göra de andra sakerna eller var i ligger själva oron, för ni verkar ju ha råd att laga det som behövs när det behövs. Ni har bara inte råd med något annat och är önskan om de där andra större än viljan att bo på gården?
Det här inlägget hjälpte mig mycket :heart Jag vet ju att det är vårt intresse för odling, natur och även bygg och renovering som gjorde att vi tog beslutet att flytta hit. Det är ju det vi vill lägga vår tid och våra pengar på. Ibland blir det bara lite överväldigande.

Tyckte inte det kändes nödvändigt att räkna upp alla kön och åldrar men förstår att det kunde missförstås😅 Det andra förstår jag inte riktigt vad du menar?
Du skrev att du hade maskiner och räknade upp lite vad de gjorde det är givet att om man har ekonomi att köpa en maskinpark kontant att det funkar med liten inkomst och kor för sällskap men det blir ändå inte jämförbart med de som har gård utan den möjligheten.

Och 60 hönor? De äter ju massor?
Ja det stämmer! Dyraste är dock mineraler och tillskott. Spannmål köper vi billigt rens från grannbönderna. Många av hönsen är dessutom gamla och har inte lagt ägg på länge men vi klarar inte av att ta bort dom när de är pigga och friska 😅 i gengäld får vi mycket ägg, vi är storkonsumenter på det så det är bra.

Du skrev att du hade maskiner och räknade upp lite vad de gjorde det är givet att om man har ekonomi att köpa en maskinpark kontant att det funkar med liten inkomst och kor för sällskap men det blir ändå inte jämförbart med de som har gård utan den möjligheten.
Ursprungligen svarade jag bara på frågan om de med gård kände ekonomisk press och om man behöver vara miljonär för att ha gård och mitt svar var Nej 😅

Ja det stämmer! Dyraste är dock mineraler och tillskott. Spannmål köper vi billigt rens från grannbönderna. Många av hönsen är dessutom gamla och har inte lagt ägg på länge men vi klarar inte av att ta bort dom när de är pigga och friska 😅 i gengäld får vi mycket ägg, vi är storkonsumenter på det så det är bra.
Och du menar ni har detta som företag? Med kor som bara slaktas för eget behov ( om det är vitt så ska det skattas för vilket är snordyrt) och enda inkomsten gissar jag lite EU stöd som inte kan vara så mycket.?

Ursprungligen svarade jag bara på frågan om de med gård kände ekonomisk press och om man behöver vara miljonär för att ha gård och mitt svar var Nej 😅
Det är något som inte stämmer med att det är så enkelt med 1,5 låglön o ha råd med g dyr gård / lån och en maskinpark som klarar av det du beskrev OCH i det nära noll inkomst från det. Du drar upp dig som exempel att det inga problem är men det går inte ihop. Hur kan Skatteverket sätta OK på ett företag med hobbykor till hemslakt är ju att jämföra med hobbyhästar? Låter jättemörkligt om det inte finns skog ex men då haltar ju jämförelsen ännu mer med TS o co

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka