Gårdsbesiktning eller på klinik? För & nackdelar?

emmamalmstrom

Trådstartare
Hej!
Ska eventuellt köpa häst om några veckor & undrar lite ang gårds/klinikbesiktning.
Vilket är att föredra & varför? Vad kostar en vet.bes?
 
Säger som Lovisaleonora. Ska man lägga ut pengar på en besiktning i samband med köp så tar man klinik. Speciellt om det är en privatperson man köper hästen av p g a hur köplagstiftningen ser ut.
Är det så att man "bara" behöver ett intyg t ex för en ändring i försäkringen så kan det vara OK med gårdsbesiktning.
 
Klinik, alla gånger. Ofta är det dessutom billigare. Klinikbesiktigade en häst för några veckor sedan - kostade ca 2800 kr (ej röntgen).
 
Här betalar jag 2250 kr för klinikbesiktning. Obligatoriskt arbetsprov (ridning om ridhäst).

Distriktarna tar 2040 kr och sedan tillkommer svindyr reskostnad.
 
Jag skulle vilja säga att det beror på vad det är för häst, vad den ska användas till, vad du vill ha ut av besiktningen och vilka kunskaper du har. OCH vilken veterinär det är som kommer ut - det finns distriktare som inte har någon egen erfarenhet av hästar, såna som har egna hästar och stor erfarenhet och allt däremellan...
Vill du ha ett friskintyg för att teckna försäkring, så kan en gårdsbesiktning räcka långt. Vill du besiktiga för att hitta varenda tänkbar skavank så lär det behövas en klinikbesiktning,
Ska du ha hästen till lätt promenadridning så behövs knappt ens en besiktning, men är det en tävlingshäst bör den gås igenom mer grundligt.
 
Jag skulle välja klinik, utan att tveka.
Just för att det ofta finns bättre förutsättningen på kliniken, framförallt bra löpargång och ordentligt ljus.
 
Jag säger som @ameo : det beror på vilken häst det är och vad du ska ha den till + vad du vill med besiktningen. Om det t ex är ett 6 mån föl så ska den ju inte böjas eller longerad + att den sannolikt blir jättestressad av att åka till klinik och då hade jag absolut gårdsbesiktigat. Är det däremot en tävlingshäst så hade jag åkt till klinik. Om jag känner till hästen väl hade jag däremot nöjt mig m gårdsbesiktning.
Fördelar m gårdsbesiktning: mindre stress f hästen, ingen tröttande resa, kan vara lättare att få igenom hästen ua om det är målet ...
Fördelar m klinik: lättare att se mindre avvikelser i rörelser pga jämnare underlag, större möjlighet att gå vidare m ytterligare undersökningar om ngt är oklart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Spyro192
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 411
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp