Gasar men bromsen ligger i

Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.
 

Saknar man motivation till allt får man helt enkelt bara bestämma sig och sen genomföra det. Träna hemma 45 minuter varannan dag, punkt. Med vetskapen om att det följer med en massa fysiska och psykiska fördelar. Eller så skiter man i det och fortsätter sitta i soffan.
Träna 45 minuter när jag tidigare inte ens klarat av att yoga ett kortare pass och inte heller klarar av att borsta tänderna? Som sagt, rutiner har aldrig fungerat för mig. Jag klarar heller inte av att städa regelbundet. Tror faktiskt det är för mycket begärt att förvänta sig att jag ska klara 45 minuter träning varannan dag.
 
Vet ju det men det är inte motiverande nog.

Det enda jag tycker om att göra är att rida, men det har jag ju ingen möjlighet till.
Vad tycker du är roligt förutom att rida? Finns det någon träningsform förutom ridning, yoga och löpning (som du tidigare räknat upp) som du är nyfiken på, eller känner någon typ av intresse för? Du behöver inte svara men det kan vara något att fundera på.

Jag motiveras inte heller av hälsofördelar primärt. Jag motiveras bara av att göra saker jag tycker är roligt. Ibland är det springa och ibland är det att gymma. Jag vill också rida men har inte råd, så då får jag göra något annat som är roligt.
 
Vad tycker du är roligt förutom att rida? Finns det någon träningsform förutom ridning, yoga och löpning (som du tidigare räknat upp) som du är nyfiken på, eller känner någon typ av intresse för? Du behöver inte svara men det kan vara något att fundera på.

Jag motiveras inte heller av hälsofördelar primärt. Jag motiveras bara av att göra saker jag tycker är roligt. Ibland är det springa och ibland är det att gymma. Jag vill också rida men har inte råd, så då får jag göra något annat som är roligt.
Jag har testat kampsport och tyckte det var ok. Tyvärr är utbudet väldigt begränsat här ute. Och jag är rädd för att få skador.
 
Jag kan inte se värdet av att ha träningsmål. Vad är poängen liksom?

Det enda jag tycker om att göra är att rida, men det har jag ju ingen möjlighet till.

Du kan ju ha som träningsmål att när du väger x antal kilo så skriver du upp dig för en eller flera ridlektioner/turridning.

Att ekonomin just nu inte medger ridning innebär ju inte att det ser likadant ut om flera månader framåt i tiden.
 
Tai Chi?
Går att träna både anfall/försvar och lugnare form. Tex kortformen, som egentligen är just anfall och försvar, men i lugnt tempo som ett flöde av rörelse.
Blir man verkligen rustad för hårt fysiskt arbete med tai chi?

Jag hittar heller ingen tai chi här i närheten.
 
Du kan ju ha som träningsmål att när du väger x antal kilo så skriver du upp dig för en eller flera ridlektioner/turridning.

Att ekonomin just nu inte medger ridning innebär ju inte att det ser likadant ut om flera månader framåt i tiden.
Man kan inte träna sig till en bättre vikt. Eller ja, lite påverkar det väl men 99% handlar om maten. Och den får jag inte att fungera. Jag äter för mycket och jag äter fel.
 
De blir ju smidig i alla fall och vartefter du tränar ökar orken och då kan du ju gymma tex. Börja smått och öka.
Det finns inte tillgänglig här ändå.

Och jag har bara 2 månader på mig att komma i form för ett säsongsjobb inom trädgård. Om jag nu ska jobba med det. Vill egentligen inte alls. Men känner piskan vina.
 
Det är bara att googla "tai chi distans" så kommer det upp massor med distanskurser. I realtid också, så att man måste vara med på en exakt tid.
Tror som sagt inte man blir redo för att jobba inom trädgård genom tai chi, så det är nog bortkastad tid ändå.
 
Med den inställningen helt säkert.

Men en smidig kropp tycker jag borde hjälpa en hel del. Och som sagt, du kan öka eller ändra träningen men är nog smart att börja med något lågtintensivt annars blir det för tufft.
Jag har dessvärre inte tiden. Måste vara bredd att börja jobba i april.

Eller så skapar det en motivation att träna dig starkare och smidigare på annat sätt, för att bli bättre på thai chi.
Kan man tävla i tai chi? Om inte, så ser jag ingen poäng med att bli bättre på det.
 
Man kan inte träna sig till en bättre vikt. Eller ja, lite påverkar det väl men 99% handlar om maten. Och den får jag inte att fungera. Jag äter för mycket och jag äter fel.
Klart man kan och träning vs kost är ca 80 vs 20 för oss vanliga svenssons. Inte 99 vs 1.

Äter du samma som nu, exakt samma! och börjar motionera/träna regelbundet så kommer du att gå ner i vikt. Inte lika snabbt eller lika mycket som om du också lägger om kosten, men minska i vikt gör du.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Snart har jag varit anställd på mitt nuvarande jobb i fem månader. Fem månader, och jag har ännu inte hittat min roll, min mening eller...
Svar
3
· Visningar
1 124
Senast: Javan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...sa en kollega till mig härom dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att svara ”Nog för att jag har gått upp lite i vikt på senaste...
Svar
15
· Visningar
2 364
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 014
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp