Ge upp sport eller inte

Bukefalos 30 år!

Men oj, så fotbollen är alltså bara en dryg månad innan sommarlovet och en dryg månad efter sommarlovet och sen inget mer? Det måste vara väldigt små barn?
Jobbarkompisen har träning året runt för sina barn. Detsamma gäller föreningar i Vingåker de har inomhus träning på vintern och cuper inne. Samma med orientering vår klubb tränar inne på vintern grannen har skolgårdscup på vintern.

Det förstår jag att det är :D men tycker barnen det också? ;)
Men det måste vara väldigt ovanligt med så kort utesäsong och ingen innesäsong, framför allt för 7-mannalag.
Kanske. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var för den andra sonen, han spelade i en annan klubb. De hade nog innefotboll på vintern men vår som prioriterade bort det pga innebandy och handboll.

Hur mycket ska man eg vara på barnen för att de inte ska ge upp en sport? Dottern började på fotboll förra terminen och var pepp först och tyckte att det var roligt, kände sig sedan lite utanför när hon aldrig fick kläder (vi tjatade hela terminen) och nu när hon har kläder så är det tråkigt och hon vill inte gå. Känner ju att hon ändå behöver något där hon får röra på sig. Hon blir lätt bara sittandes inne framför skärm om man inte är på om att gå ut och leka och röra sig. Anlag finns från både mig och pappan att lätt bli överviktig och pappan framförallt har kämpat med övervikt och jojobantat hela livet. Vi vill inte att hon hamnar där men hon har redan nu tendens till det. Inte jojobantning men övervikt. Det är inget vi säger något om såklart men vi försöker peppa och promota att det är viktigt att röra på sig regelbundet.

Men ska man försöka peppa till att ge fotbollen en chans till eller ge upp den? Hon har innebandy och Bamsegympa (sista året nu med det) men det har inte börjat än. Jag vill ju att hon ska tycka att det är roligt samtidigt som jag vill lära henne att inte bara ge upp vid minsta motgång.

Jag är team släpp det. Vill man att barn ska tycka idrott är roligt ska barnen tycka att det är roligt, "tvinga" någon att fortsätta fast de tycker det är trist kommer inte leda till något bra är min erfarenhet.

Det låter inte om att hon har haft en motgång, t ex en dålig match, utan hon tycker bara inte att det är kul. Kanske fick hon en dålig start med kläderna och känner sig fortfarande utanför? Testa ett annat lag om hon vill spela fotboll.

Tänker att det måste finnas tusen andra sätt att få barnet att röra på sig utöver fotboll! Tycker hen om lagsport överhuvudtaget? Bollar? Är vandringar med scouter roligare? Cykla? Orientering? Dans?
Mvh hatar fotboll och bävar den dagen eventuellt framtida barn vill börja spela 😅

Tänkte att jag skulle göra en uppdatering på hur det har gått.
Vi fortsatte med fotbollen och sade att vi kör terminen ut (det var bara några få gånger kvar ändå) och sedan får vi se om hon vill fortsätta i vår. Plötsligt tyckte hon att det var roligt igen och saknar det nu när terminen är slut, tror det gjorde mycket av att tränarna pratade om att det hade varit problem med kläderna och att fler barn hade fått vänta. Nu har innebandyn och Bamsegympan startat istället och hon är jättetaggad varje gång på att gå dit. Kan tilläggas att tränarna är jättebra på att peppa barnen och berömma för både små och stora saker. De låter alla barn få komma fram och gör ingen skillnad på dem.

Men problemet kvarstår fortfarande att hon inte känner sig lika smidig som de andra och har börjat säga att hon är tjock och har stor mage. Hon har lite putmage men är absolut inte tjock någonstans. Dessutom är hon väldigt lång medan de flesta andra i gruppen är ganska små både i vikt och längd. Det här vet jag inte riktigt hur jag ska hantera känner jag. Hennes farmor har verkligen satt griller i huvudet på henne med sin egen kroppshets och utseendefixering. Det är mycket "farmor säger att man måste vara fin" eller "farmor säger att man måste se bra ut" osv osv. Varje gång vi är där så ska det pratas vikt, dieter och fan och hans gamla moster. Trots att jag har sagt ifrån x antal gånger. Dessutom bjuder de på tex. fikabröd och tjatar på alla andra att äta men själva äter de ingenting, för de bantar. Mitt framför barnen.

Vi fortsatte med fotbollen och sade att vi kör terminen ut (det var bara några få gånger kvar ändå) och sedan får vi se om hon vill fortsätta i vår. Plötsligt tyckte hon att det var roligt igen och saknar det nu när terminen är slut, tror det gjorde mycket av att tränarna pratade om att det hade varit problem med kläderna och att fler barn hade fått vänta. Nu har innebandyn och Bamsegympan startat istället och hon är jättetaggad varje gång på att gå dit. Kan tilläggas att tränarna är jättebra på att peppa barnen och berömma för både små och stora saker. De låter alla barn få komma fram och gör ingen skillnad på dem.

Men problemet kvarstår fortfarande att hon inte känner sig lika smidig som de andra och har börjat säga att hon är tjock och har stor mage. Hon har lite putmage men är absolut inte tjock någonstans. Dessutom är hon väldigt lång medan de flesta andra i gruppen är ganska små både i vikt och längd. Det här vet jag inte riktigt hur jag ska hantera känner jag. Hennes farmor har verkligen satt griller i huvudet på henne med sin egen kroppshets och utseendefixering. Det är mycket "farmor säger att man måste vara fin" eller "farmor säger att man måste se bra ut" osv osv. Varje gång vi är där så ska det pratas vikt, dieter och fan och hans gamla moster. Trots att jag har sagt ifrån x antal gånger. Dessutom bjuder de på tex. fikabröd och tjatar på alla andra att äta men själva äter de ingenting, för de bantar. Mitt framför barnen.
Jag hade slutat åka till farmor. Och förklarat varför.

Hennes farmor har verkligen satt griller i huvudet på henne med sin egen kroppshets och utseendefixering. Det är mycket "farmor säger att man måste vara fin" eller "farmor säger att man måste se bra ut" osv osv. Varje gång vi är där så ska det pratas vikt, dieter och fan och hans gamla moster. Trots att jag har sagt ifrån x antal gånger. Dessutom bjuder de på tex. fikabröd och tjatar på alla andra att äta men själva äter de ingenting, för de bantar. Mitt framför barnen.
Där behöver kanske barnafadern vara litet tydligare gentemot sina föräldrar, det låter som om det främst är du som tar den fighten...?

Sluta åk dit. Barn i den åldern är olika. Jag är fotbollstränare för ett lag i den åldern, en den 6-åringar är ju över 130 och väldigt mycket starkare såklart än mitt lilla barn som längtar efter att bli 120 men som har en dedikation till fotboll som är så himla härlig att se. Men barn ska aldrig behöva höra att de är stora eller tjocka. Vården kan påpeka det inför föräldrar om det stadigt går åt fel håll, men ingen annan.

Jag vet inte hur gammalt ditt barn är men jag hade nog pratat lite om hormoner, kroppen och hur olika kroppar fungerar när man är ung vs gammal. Att gamla människor äter annorlunda än barn och att barn ska växa och utvecklas så därför ser kroppen olika ut under olika perioder. Att det är förväntat och normalt att kroppar ser annorlunda ut, dels andras men också ens egen kropp och att när man växer upp och är under utveckling så kommer ens egen kropp att förändras flera gånger, tom i hela livet beroende på omständigheter.

Men också, om farmor är väldigt hetsig gällande ändå känsliga ämnen så hade jag nog velat ha ett samtal om hur man väljer att uttrycka sig när man är runt barn.

Håller med övriga, farmodern får hålla tyst om allt som rör vikt och utseendefixering i närheten av barnet och jag håller med @Snubbelfot om att det är pappans sak att ta med henne. Sen hade jag också pratat med barnet om att "en del har fått för sig att" och "en del har inte förstått att", och att det inte är något man ska lyssna på. Det här är ju tyvärr en del av samhället så även om farmodern kan lära sig hålla klaff så behöver man ju prata om det, förr eller senare.

Usch. En av mina bästa vänner spelade fotboll som barn, och älskade det, men slutade efter viktmobbning från lagkamrater. Idag hänger på vi Bajen-matcher i stället.

Håller med övriga, farmodern får hålla tyst om allt som rör vikt och utseendefixering i närheten av barnet och jag håller med @Snubbelfot om att det är pappans sak att ta med henne. Sen hade jag också pratat med barnet om att "en del har fått för sig att" och "en del har inte förstått att", och att det inte är något man ska lyssna på. Det här är ju tyvärr en del av samhället så även om farmodern kan lära sig hålla klaff så behöver man ju prata om det, förr eller senare.

Usch. En av mina bästa vänner spelade fotboll som barn, och älskade det, men slutade efter viktmobbning från lagkamrater. Idag hänger på vi Bajen-matcher i stället.
Precis den taktiken har jag också för att förklara allt som jag känner är sunkiga värderingar som jag inte vill ska prägla mina barn. Man kan inte skydda dem från allt men genom att säga "en del tror fortfarande att" eller "en del vet inte att" om könsnormer, fettfobi, utseendefixering osv kan man åtminstone nyansera bilden.

Liknande trådar

• Ryggsäck till första klass
  • Sommarlovsbingo, tips sökes
  • Frisyrtips till skolavslutning
  • Ljudboksspelare för barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat