Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Många hästar blir ju bättre av lite rörelse även om det kan vara jobbigt för dom.

Ja han blir ju verkligen bättre av rörelsen. Mår betydligt bättre efter det :) svårt att veta hur mycket man kan och bör röra på dem, vad tycker ni?

Vad skönt att läsa att han blivit bättre!

och hjälp vad snyggt sytt! När jag såg de första bilderna tänkte jag bara hjälp hjälp hjälp vilket fult ärr men det där läker nog ihop riktigt fint!
Vilken service och en sådan guldveterinär!

Ja fy fan vad jag ojjade mig när jag kom till stallet och väntade på veterinären. Hur fasen ska man få ihop det här på nå bra sätt. Men hon sydde i två timmar. Sjukt noga och lugn. Så jag hoppas det ger resultat. Fint är det iafl :) är bara totalt livrädd för hur det ska gå när han lägger sig första gången :nailbiting:

Är det någon som vet hur pass hållbart det blir efter var dag som går, hur processen ser ut? Tyckte veterinären sa att dag 5 och 6 är mest kritiska. Så jag hoppas nästan han står till dess. Hur länge mår en häst bra utan att ligga ner och sova?

men lilla hästen då :(

Superfint sytt! Har inte heller så mkt att tillägga än KRAM (vet hur ångest över hästen känns) å lycka till, håller tummarna!! :)

Tack:) ångesten är hemsk! Kan knappt titta på han utan att må lite illa :(
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Fick sms av stallägaren att ikväll vid fodringen tog han ett steg självmant med onda benet i boxen. Det första :banana::banana: att man kan böi så glad över ett steg :D men det är lättande att smärtan börjar lätta!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

alltså just knäleden..... det smärtar väldigt just för att det är en led och det stelnar och stramar så fort det blir stilla där och ju mer de står stilla desto mer stramar och smärtar det.
så korta och väldigt regelbunden rörelse i korta men väl fördelade stunder över dygnet, så hjälper du hästen att komma igång och minskar smärtningen i sig då både sårskada, muskulatur osv dar ihop sig och smärtar ännu mer om det inte rörs på sig under kontrollerade former.

om den dessutom har drenage så är det ju som du redan konstaterat, bra med kontrollerad rörelse då cirkulationen kommer igång i området och därmed drenaget får effekt om cirkulation kommer igång och stimuleras kontrollerat.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Ja jädrars vad snyggt vet sydde ihop!! Det löser sej bra det här tror jag.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

alltså just knäleden..... det smärtar väldigt just för att det är en led och det stelnar och stramar så fort det blir stilla där och ju mer de står stilla desto mer stramar och smärtar det.
så korta och väldigt regelbunden rörelse i korta men väl fördelade stunder över dygnet, så hjälper du hästen att komma igång och minskar smärtningen i sig då både sårskada, muskulatur osv dar ihop sig och smärtar ännu mer om det inte rörs på sig under kontrollerade former.

om den dessutom har drenage så är det ju som du redan konstaterat, bra med kontrollerad rörelse då cirkulationen kommer igång i området och därmed drenaget får effekt om cirkulation kommer igång och stimuleras kontrollerat.
Håller helt och hållet med! Problemet är bandaget. Han har ju bandage upp till knät och kan knappt böja benet med det, så jag vet inte hur jag ska lösa det med rörelse och bandage. Han har en soeciell gel som ska ligga över såret i bakterieupptagande kompresser och dessa ska sitta ett dygn i stöten. Så det blir ju svårt med rörelse pga detta. Jag är i stallet ca 5h under sårvårdstiden och då får han stå utan och komma ut flera gånger under de timmarna. Det är det bästa jag har kunnat komma på hittills.

Idag togs dränagen bort och han ska vara bandagerad i 3 dagar till minst, efter det fickomständigheterna avgöra hur och om han ska vara bandagerad. Ohan kan stå utan underlättar ju det en hel del :)

Så jag vet inte rktigt vad det bästa är dessa dagarna nu. Han verkar må väldigt bra just nu *peppar peppar* och äter bra. Hoppas det håller i sig.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Håller tummarna för att det håller nu och fortsätter gå åt rätt håll. Det är alltid jobbigt med sånt här men det kommer bli bra.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Duktig Vet!! styrke kramar till dig! :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Måste han verkligen vara bandagerad? Går det inte att sätta fast kompresserna med teip eller liknande?
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Vi har diskuterat det där lite fram och tillbaka och ja jag vet inte. Bandaget gör honom lite rörelsehindrad och frågan är om det bara är av ondo. Kanske lite av godo med att han inte stökar allt för mycket. Han är normalt överlivlig i boxen vilket skulle kunna ställa till det med läkningen.
Så jag vet inte vilket som är bäst. Gör avvägningar varje dag beroende på hur det ser ut. Och hittills ser det bra ut och går enligt plan så då väljer jag att fortsätta :) men har bestämt mig för att byta omslaget varje dag ändå så han kan promeneras obehindrat när jag är där. Då har jag gått halva vägen. Rörelsen är också viktig, likaså fortsatt läkning utan komplikationer då det är svårt att veta vad som är bäst. Hoppas det blir rätt :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Åh herregud!
Men va fint det ser ut redan! Hästen ser pigg o glad ut också :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Ja det är väldigt fint fortfarande. Hoppas det inte blir några komplikationer. Den mest kritiska dagen imorgon och lördag enligt veterinären.

Ja han håller modet uppe den lilla kämpen! Jag är bara så rädd att ägaren väljer att avsluta :( jag är bara tränare åt hästen (ägaren betalar bara och ger han morötter nån gång i månaden) och han är ändå 10 år gammal så travkarriären börjar ju lida mot sitt slut. Frun till ägaren bil slakta för hon tycker det är onödigt att betala för han nu. Men ägaren betalar och håller modet uppe än så länge iafl. Blir så ledsen om de tar bort honom :( och jag har inte råd att ha två hästar. Om ett halvår har jag mitt egna stall så jag hoppas han får hänga med till dess för då får han stanna hos mig om de avslutar.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Aj aj aj, stackarn. Men som många säger så ser de väldigt fint ut. Håller tummen för att de inte blir några komplikationer. Min häst stod med ett sånt där bandage i en månad, pga sticksår i hasen. Jag tömde vartenda apotek och hästaffär på bomull och klisterlindor, och blev ruinerad på kuppen. Men hästen klarade sig fint. Håller tummen för er.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Jag håller tummarna för dig och hästen, verkligen! Hoppas ägaren väljer att fortsätta behandla hästen nu när de väl börjat.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Åh fyyy fan!!:eek:
Men jättefint jobb av veterinären!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Har inte så mycket "råd att ge dig men instämmer med övriga - ser ut att vara ett fint hantverk som veterinären åstadkommit :)

Sen lite "pepp". Min ena häst trilla ner i en brunn och drog sönder sitt bakben på ung samma ställe som din. Min trasa sönder sig betydligt mer dock. Lappades ihop under 4 h i narkos. Hade skadat lårbenet.

Det såret var ju naturligtvis dömt att spricka ganska så omgående så trasat som det var
Så här såg det ut efter 8 veckor (6 veckor på klinik)
saringr004_zps8e88a5a1.jpg


Senare det året var vi i Tyskland och då såg det ut så här :)
sahrendorfcic4abjuly08_zps9bcd2752.jpg
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Aj aj aj, stackarn. Men som många säger så ser de väldigt fint ut. Håller tummen för att de inte blir några komplikationer. Min häst stod med ett sånt där bandage i en månad, pga sticksår i hasen. Jag tömde vartenda apotek och hästaffär på bomull och klisterlindor, och blev ruinerad på kuppen. Men hästen klarade sig fint. Håller tummen för er.
Ja alltså fy fan vad dyrt det är :eek: Skönt att den klarade sig bra! Tack :)

Jag håller tummarna för dig och hästen, verkligen! Hoppas ägaren väljer att fortsätta behandla hästen nu när de väl börjat.

Jag hoppas verkligen det jag med. Han är värd det! :)

Åh fyyy fan!!:eek:
Men jättefint jobb av veterinären!

Eller hur! Jag är mycket nöjd!

Har inte så mycket "råd att ge dig men instämmer med övriga - ser ut att vara ett fint hantverk som veterinären åstadkommit :)

Sen lite "pepp". Min ena häst trilla ner i en brunn och drog sönder sitt bakben på ung samma ställe som din. Min trasa sönder sig betydligt mer dock. Lappades ihop under 4 h i narkos. Hade skadat lårbenet.

Det såret var ju naturligtvis dömt att spricka ganska så omgående så trasat som det var
Så här såg det ut efter 8 veckor (6 veckor på klinik)
saringr004_zps8e88a5a1.jpg


Senare det året var vi i Tyskland och då såg det ut så här :)
sahrendorfcic4abjuly08_zps9bcd2752.jpg

Usch! Skönt dock att ha dem på klinik (även om det är tråkigt och dyrt) så man slipper avgöra själv om det läker som det ska eller inte. Det är inte kul när det börjar spricka eller bli andra komplikationer. Härligt att det gick så bra, måste ha känts hemskt när det hände. :crazy:

Hoppas min läker lika bra och kommer tillbaka igen :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Såhär ser det ut idag Torsdag kväll. Skadan gjordes Söndag kl 10.



Utsida


Insidan



Mitt på såret. Här är det en flik som gick uppåt och huden var väldigt oelastisk och hård pga mycket ärrvävnad sedan gamla blisterskador. Detta är det mest kritiska området. Rädd att det kommer spricka här. man ser att stygnen börjar bli väldigt belastade och de börjar dras in i huden. Hoppas inte huden ger vika :crazy:
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

oavsett bandaget så hade jag promenerat korta stunder regelbundet under dygnet per tidigare inlägg. allt är bra i fråga om rörelse jmf med att stå stilla med en eller två promenader i detta fallet.

ser jättefint ut på senaste fotona!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Problemet är att han vägrar röra sig med bandaget på :p men jag tror det får bli sista natten nu med bandage och sedan får han vara utan. Då blir det ju lätt att gå flera gånger per dag utspritt över hela dagen :)

När han tränar äter han ca 14kg hö och nu äter han 12kg + 1kg lusernpellets uppblött så jag måste säga att han äter över förväntan bra! Han som inte ens åt morgonkraften inne innan för han blir nervig och ska ut. Han reagerar inte ens på att de andra går ut. En dröm att ha på box :love: hade förväntat mig ett monster! Ibland blir man överraskad :) den nervigaste och mest stressade hästen i stallet är lugnast att ha på box. Pigg och glad är han.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 654
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp