Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

då får han finna sig i att ändå knalla på några minuter med bandaget säger jag... ;) de vet inte vad som är bäst för dem etablerat så då får man ändå beska med så att säga..... men låter som det det är på uppåtvägen nu ändå så det löser sig nog, svarar på din tidigare redogörelse och oro för stillastående och kolik osv. dax att röra på sig som sagt utifrån det, även om det är jobbigt.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Absolut!! Jag håller med. Haha han tippar när han försöker gå med bandaget :p De promenader jag gjort under de 5h han varit utan verkar ha gjort mycket nytta och nu är han som sagt väldigt pigg och äter bra och dricker mycket. Så jag hoppas värsta faran är över. Fick sista kuren penicillin idag och sista finadyne i morgon. Så det är ju skönt. Det såg dock inte bra ut första dagarna, då var jag väldigt rädd för kolik. Men nu upplever jag honom som väldigt välmående. :) Men from imorgon blir det promenader utsträcka över hela dagen, från morgon till kväll. Jag kommer få motion, mer än jag någonsin går :p
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Usch! Skönt dock att ha dem på klinik (även om det är tråkigt och dyrt) så man slipper avgöra själv om det läker som det ska eller inte. Det är inte kul när det börjar spricka eller bli andra komplikationer. Härligt att det gick så bra, måste ha känts hemskt när det hände. :crazy:

Hoppas min läker lika bra och kommer tillbaka igen :)

Jag hade tur i oturen när olyckan inträffade. Det var precis före försäkringsbolaget gick över till rörlig del på belopp överskjutande självrisk. Sen tillkom det kostnader för kompresser, koksaltlösning (beställde 20 liter på Apoteket - dom kolla på mig som jag var helt galen) och sånt som jag betalade.

Hemskt var bara förnamnet. Jag ringde 112 och bara VRÅLADE hästen hängde ju på magen med bakbenen i brunnen och kunde inte ta sig upp.
Väl att det finns resurser och kompetenta människor.

Din kommer att vara tillbaka snabbare än du anar :) får dom ihop det så fint som på din och såret går ihop sen går det i raketfart!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Går han utan bandage?

Nu är jag en obotlig pessimist, men han kan inte ha fläkt sig på kuppen?
Ser skumt ut i övrigt. Hassträcksenan.
Fastnade han i tråden o varför är han skavd högre upp på båda bak?
 
Senast ändrad:
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Jag hade tur i oturen när olyckan inträffade. Det var precis före försäkringsbolaget gick över till rörlig del på belopp överskjutande självrisk. Sen tillkom det kostnader för kompresser, koksaltlösning (beställde 20 liter på Apoteket - dom kolla på mig som jag var helt galen) och sånt som jag betalade.

Hemskt var bara förnamnet. Jag ringde 112 och bara VRÅLADE hästen hängde ju på magen med bakbenen i brunnen och kunde inte ta sig upp.
Väl att det finns resurser och kompetenta människor.

Din kommer att vara tillbaka snabbare än du anar :) får dom ihop det så fint som på din och såret går ihop sen går det i raketfart!

Usch jag förstår det. Vilken otrevlig händelse :( Jäkla tur du hade med försäkringen! Jag hoppas verkligen att han är tillbaka snabbt. Boxvilan tar ju hårt på dem så jag hoppas det går komplikationsfritt nu :)

Går han utan bandage?

Nu är jag en obotlig pessimist, men han kan inte ha fläkt sig på kuppen?
Ser skumt ut i övrigt. Hassträcksenan.
Fastnade han i tråden o varför är han skavd högre upp på båda bak?

Ja du det vet man ju inte iomed att ingen annan undersökning kunnat gjorts ännu. Men vi hoppas att det bara är hudskadan.

Han går ritkigt bra utan bandaget. Det tar ju en 10 steg då han håller på tippar för han vill inte böja bakbenet men när han väl börjat gå på det så går han riktigt bra. Belastar fullt ut och tar i med det. Det stramar lite och han är stel men han går bra på det. :) Så det gör ju framtiden lite ljusare.

Det är gamla blisterskador du ser, de kala fläckarna. Han har haft den i många år. Det saknas bara päls där. Och som vi fick erfara när han syddes så är huden väldigt oelastisk och hård just där så den var svårsydd.
men det är inget som händ vid olyckan. :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Ja vi får hoppas på det. Klart att det tar emot att gå med det där.
Det är bara att för mig har det aldrig varit "bara" utan alltid mkt mer.:(.

Den är jäkligt fint sydd.:) o den ska nog inte gå svår hoppning eller så..
håller Tummen :up:
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Haha nä ingen hoppning för den där herren, men tävla på hög nivå i trav gör han :p så det krävs lite av han ändå. :)

Första natten utan bandage :nailbiting:

Idag skulle han till och med trava när vi var ute och gick. Med svansen på ryggen. Så nu slutar jag med finadynet för han verkar inte ha ont längre. Blir väl lite snällare mot magen :)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

åhhh jag blir så nyfiken på vem det är :p någon "kändis" (om man kollar mycket trav alltså... typ 4-5 gånger i veckan)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Njää det tror jag inte. Han startar nästan bara i Norge då ingen av de svenska banorna här i Norrland passar honom. Han blir döstressad och kväver sig i loppen. Har höga röda länge efter starterna. I Norge är han kolugn och pullar ingenting och presterar också bättre. Sjukt jobbigt.
Han har dock varit sjuk till och från (virus) sedan juni så det har varit rätt skit i höst..:meh: får han inte riktigt att funka nu efter det.

Han var dock Derbyfinalist 08 men hoppade bort sig och har varit med i mycket årgångslopp men hoppar bort sig. Kul ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Kan du inte uppdatera efter hand med bilder hur det läker :)

Skönt att det går framåt :up:
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

jag jobbar med de norska sändningarna med :p
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Absolut! :)

Såhär såg det ut Lördag. Ska fota idag måndag igen, glömde söndag. :) Det börjar gå isär lite lite men det har inte spruckit. Stygnen börjar skäras igenom huden då det börjar strama väldigt mycket, så huden håller på ge efter nu. Slangarna som är trädda i stygnen har i 4 stygn, både uppe och nere, har dragits in i huden helt. Det syns på bilden att det är som gångar ovanför stygnen. Men det var ett annat problem när jag pratade med vetten och det löser vi när vi tar stygnen om en vecka. Det går ju som inte att göra något åt det nu, för vi kan ju inte ta stygnen nu.

Men jag tycker det har slutit ihop fint. Trycker jag på huden nedanför såret så följer det med elastiskt och fint lågt ovanför och ingen tendens att glipa om jag trycker och grejar runt, så det känns bra. Det vätskar ingenting *peppar peppar*

Han har fortfarande inte legat en enda gång sedan olyckan. Både bra och dåligt antar jag. Han är ganska trött tror jag för han ser ut att vilja lägga sig ibland, skrapar lite och donar men ställer sig sedan och vilar. Inte några kolikkänningar som det ser ut då han äter och är inte smärtpåverkad. Verkar mest bara trött.

Såhär ser det ut nu då.







Filmade även en snabbis på vägen när han går, tycker han belastar väldigt bra med tanke på smärtan han har och hur mycket det stramar. Han hoppar på tre ben ut ur boxen och första 10 stegen. Han landar lite tå först men det är lite.

http://www.youtube.com/watch?v=UPsOy54BzZg
 
Senast ändrad:
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Vad mer kan man begära? :)

En tanke. Hade denna hästen hamnat på djursjukhus, hade han fortfarande varit kvar. Till en kostnad på gissningsvis över 50.000 kr, minst.
Plus lite kolik, diverse smittor osv.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Njää det tror jag inte. Han startar nästan bara i Norge då ingen av de svenska banorna här i Norrland passar honom. Han blir döstressad och kväver sig i loppen. Har höga röda länge efter starterna. I Norge är han kolugn och pullar ingenting och presterar också bättre. Sjukt jobbigt.
Han har dock varit sjuk till och från (virus) sedan juni så det har varit rätt skit i höst..:meh: får han inte riktigt att funka nu efter det.

Han var dock Derbyfinalist 08 men hoppade bort sig och har varit med i mycket årgångslopp men hoppar bort sig. Kul ;)

Ser ut att läka fint!

Hoppas det läker helt och att det inte blir några komplikationer!

Lite OT, vad är det för skillnad på svenska och norska travbanor?
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Vad mer kan man begära? :)

En tanke. Hade denna hästen hamnat på djursjukhus, hade han fortfarande varit kvar. Till en kostnad på gissningsvis över 50.000 kr, minst.
Plus lite kolik, diverse smittor osv.

Jag som anställd på djursjukhus kan inte annat än instämma... Dock så kräver det en hel del av hästägare, men TS verkar fixa detta ypperligt! Frågan är om 50' ens jade räckt, jag tror faktiskt inte det. Och man hade troligtvis insisterat att sy och rensa upp under full narkos = ytterligare en risk.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Det där är snart ett minne blott.
Hästen rör sig ju jättebra.

Det var en fantastisk duktig veterinär, var rädd om den.

Jag glömde.
Och du måste ha lyckats att sköta om det på bästa möjliga vis.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Vad mer kan man begära? :)

En tanke. Hade denna hästen hamnat på djursjukhus, hade han fortfarande varit kvar. Till en kostnad på gissningsvis över 50.000 kr, minst.
Plus lite kolik, diverse smittor osv.

Ja det är faktiskt sant. Och på klinik hade nog magsår varit ett faktum. Nu verkar det vara så bra att ha klarar boxvilan ypperligt! Lugn men positiv och äter och dricker väldigt bra. Han som annars har lätt att bli nervös, äter inte inne på morgonen för han ska ut, äter dåligt över lag. Man han är så nöjd. Vill inte gå ut. Så det är väldigt skönt, han har det bäst hemma :)

Det där är snart ett minne blott.
Hästen rör sig ju jättebra.

Det var en fantastisk duktig veterinär, var rädd om den.

Jag glömde.
Och du måste ha lyckats att sköta om det på bästa möjliga vis.

Tack, vad snällt sagt! :) Svårt dock att veta om man gör rätt eller fel, har aldrig haft en så pass omfattande sårskada innan. Så det blir lite på känn.

ja hon var väldigt duktig veterinären, positivt överraskad då jag innan ofta mest bara haft negativa erfarenheter av distriktarna. Men denna var helt fantastik! :love: Blir att boka henne för att ta stygnen, hoppas hon arbetar då. Blir inte bara att ta stygnen, utan vi kommer få gröpa fram slangarna som är sydda med då de dragits in i huden. Men så länge det håller ihop är ju slangarna en fis i rymden ;)
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Ser ut att läka fint!

Hoppas det läker helt och att det inte blir några komplikationer!

Lite OT, vad är det för skillnad på svenska och norska travbanor?

Enligt mig ingen skillnad alls, enligt hästen enorma skillnader! Haha. Han verkar bara ha bestämt sig för att på de svenska banorna i närheten som vi provat där är det inte kul men de norska där går det bra. Direkt när man lastar ur honom när man kommer till en bana här i närheten så börjar han skaka, svettas och står och blåser som han gått lopp redan, ända till starten går. Så han kan stå så i två timmar om man är lite tidig. Kissar var 5e minut och vandrar runt runt i boxen. När man tar ut honom för att sätta på sulkyn så håller han på riva stallet och man måste vara 4 personer för att släppa loss honom, två som släpper kedjorna/grimma och två som öppnar dörrarna och sedan far han som en kanonkula ut ur stallet efter att ha rest sig 100 gånger och nästan kvaddat sulkyn.

I Norge dit vi varit han han direkt han kommer fram ställt sig och ätit och småvilar. Står kolugn när man sätter på sulkyn och står lös i väntan på att man ska åka ut.

Men det är ingen skillnad på anläggningarna eller upplägget i sig. Han har nog något i bagaget som inte riktigt är ok.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Ja alla distriktsveterinärer är inte dåliga.
Vi har en envis rackare här som lappade ihop mitt russ som skar sig i karleden så illa att flera kärl gick av och ett ligament. Hade hon varit yngre hade vi lindat och åkt till Ultuna för hon kunde inte laga kärlen i stallet, ponnyelänadet stod inte still fastän hon var så drogad att vi fick stötta henne :mad:

(Och russet har läkt, inga komplikationer, lite halt fortfarande efter tre månader men hon har ju ett trasigt ligament så det är inte så underligt).
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

han kanske föredrar att Snakke Norsk :D fint jobb du gjort med honom!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 663
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp