Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Nominous

Trådstartare
Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under knäleden och får ett fint litet sår.
Veterinär jobbar 4h med honom och 29 stygn senare är han ihoplappad. Han har riktigt ont! Får stelkrampsspruta och behandlas dagligen med penicillin och finadyne.

Jag gjorde iordning allt som vanligt till natten då han var relativt pigg och rörlig. Hängde inte in någon vattenhink då han inte dricker ur dessa annars heller. Han får hö i höhäck.
På morgonen är allt foder kvar och han har stått på exakt samma ställe hela natten och antagligen inte nått fodret från där han stått. Boxen är helt orörd och det är fyra hål där var hov stått och trampat. Hänger in två vattenhinkar framför honon och han tömmer de direkt, så han har inte heller druckit på hela natten. Hänger upp ett hönät mitt framför näsan på han i huvudhöjd och han börjar äta.

Kommer tillbaka till stallet vid lunch och då är ändå allt foder kvar. Han står och hyperventilerar och svettas ordentligt. Har inte rört sig en millimeter. Det är tid för smärtstillande igen och efter en timme börjar han äta och andningen är lugn. Men han flyttar sig inte. Tar av omslagen och sköter om såret, han böjer inte benet, stödjer knappt på det och grymtar högt så fort man rör benet. Paniken lyser i ögonen.
Spolar igenom fickan och då har dränaget satt igen sig så inget koksalt kommer ut. Det börjar smärta otroligt för honom och han stönar högt och långe och börjar bli väldigt smärtpåverkad igen. Dränaget släpper inte. Får råd av vet att avvakta till imorgon då de tror att det kommer dränera under natten sakta men säkert. Efter ett tag börjar han pilla i höt igen.

Kommer ut till kvällen och då har han feber, troligtvis smärtfeber då den bara är en grad höjd, är riktigt påverkad av smärtan och ser helt tom ut. Fortfarande inte rört sig en millimeter från att jag ställde in han sedan veterinären var här för 30h sedan. Pratar med veterinär igen och de är tämligen säker på att smärtan kommer pga att penicillindosen börjar gå ur. det är dags för ny dos nu nämligen. Så de tycker vi ska avvakta till morgondagen, är han inte bättre ska de vara med och lägga om såret och snitta längre ner och lägga fler dränage.

Känns uppriktigt skit att lämna han i stallet. Tycker fruktansvärt synd om honom, men litar på veterinären då de känns väldigt kompetenta.

I morse har tempen gått ner lite och han ser lite piggare ut. Har ätit lite iafl under natten och druckit lite, men inte rört sig en millimeter fortfarande. Nu har det gått två dygn.

Åker ut till lunch igen för att ge smärtstillande och lägga om såret. Samma tillstånd ungefär.
Har inte kommit en droppe ur dränaget denna gång. Tvättar och masserar och det släpper inte.
Tvingar ut honom ur boxen får att försöka få honom att röra på benet för att se om det släpper något. Hasar sig ut ur boxen på tre ben med det skadade släpandes. Usch! Efter 4 steg börjar han gå på det och efter 10ca belastar han ganska bra. Går några varv runt stallet och han börjar gå riktigt bra även om han är halt och väldigt stel. Men belastar helt. Det är att böja som är besvärligt. Under promenaden börjar dränagen att droppa för fullt.

Nu går det att spola såret riktigt och det rinner ur dränagen. Redan nu blir han piggare och börjar äta riktigt bra. Två timmar efter smärtstillande.

Till kvällen är han riktigt pigg. Så skönt. rör sig dock inte med bakbenen och står med rumpan i ett hörn, men förflyttar framdelen genom hela boxen. Så nu når han mat och vatten ganska bra där jag hängt allt framför honom.

Så mitt stora problem (tillsammans med oron att såret ska spricka när han lägger sig första gången) är ju magen. Kolik på detta blir verkligen inte bra. Han är verkligen en häst i riskzonen. Travhäst i högform (skulle tävla dagen efter händelsen, igår alltså) svår att få att äta, nervöst lagd, lite stressad även om han blivit bättre sen han kom till mig och så boxvila minst 3 veckor, penicillin, finadyne och hög smärta på det. Kolikrisken och magsår känns inte som ett om, utan när.

Han får så mycket hö han vill äta, lusern eftersom han äter dåligt (äter absolut inte betfor) , linfrökaka, bakjäst, yea-sacc och proviva. Tycker han dricker bra.
Ska försöka promenera honom varje dag men vet inte hur det kommer gå då bandaget som läggs imorgon ska ligga på i tre dagar (någon speciell komress) och sedan bytas till nytt omslag som ska ligga i tre dagar igen osv. Ska försöka gå med honom men det lär inte vara lätt med ett elefantben.

Tankar och idéer? Behöver all hjälp jag kan få. :(
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Bilder på eländet.

20140119_120936_zpsu6k72xzr.jpg


20140119_120922_zpswpwhwzey.jpg


20140119_112650_zpshf1rwndh.jpg


20140119_112644_zpsgsvofiso.jpg


20140119_123623_zpsb8j6kyqo.jpg


20140119_134023_zpsqsltconr.jpg


20140119_140308_zpsirth3pwh.jpg


20140119_140319_zps5oiezszw.jpg


20140119_151207_zpsjamfhmkf.jpg



Jag hoppas jag aldrig någonsin behöver vara med om detta igen!! Jag mår så fruktansvärt jävla dåligt både för min hästs skull och sådan rädsla över komplikationer. Det måste göra så jäkla ont och man kan inte förklara varför eller det snart blir bättre...
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Är det något jag har lärt mig i livet med hästar är att vad som helst kan vänta i hagen.
Vilken hemskt otäck upplevelse för dig o pålle!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Ja det kan ju verkligen det. Ska sluta klaga på att min andra häst bor inne i vindskyddet från att snön anländer till att den försvinner. Han står rätt bra där.
Fullt ös medvetslös slutar sällan bra.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Råden lämnar jag åt dom kunniga.
Stackars häst :(
Hoppas han blir bättre snabbt!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Samma här. Håller mina tummar stenhårt för att det löser sig bra ändå..
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Det ser ut att vara en duktig veterinär.
Det där blir snart bra skall du se.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Bra förebyggande mot kolik.
Ett ganska så blött ensilage, kanske runt 45% ts, och så små portioner ofta.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Jäklar vad de sydde ihop det snyggt!
Jag tror det där läker rätt fort. Och jag tror du ska tvinga honom på kortare promenader.

Såklart gör det ont. Även om såret bara verkar vara i skinnet, så borde han blivit rätt omtumlad när han gick omkull.
Pyssla och bjud på god mat ofta. Kan Andapsin vara ett alternativ att ge för magen?
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Håller med CK, ser ut som om de fick ihop det snyggt! Håller tummarna att allt går bra!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

En stallkompis häst vägrade äta när han gjort illa sig och de fick någon magmedicin samt att hon fick trycka i det lilla som gick och ösa på med gott..valet för henne var att bättre att hästen åt något än ingenting alls då det gick så långt att hästen var nära på att utveckla kraftigare magsår på köpet och kolik hade den haft därtill också.

Hon körde massor av morötter och betfor bla, tror t o m ren äppeljuice..men allt för att locka aptiten
Så småningom började pålle pilla lite försiktigt av silaget igen.

Så det är väl det rådet jag har..är läget kritiskt får man ta till alla medel som finns om de inte äter och det är bättre de stoppar i sig lite än ingenting.

Är den nervig i grunden så är det säkert därav också..då slutar dem äta pga traumat/stressen för att de har ont :(
 
Senast ändrad:
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Vilken hemsk upplevelse för er.. :(

Men ni verkar ha en riktigt skicklig veterinär, otroligt fint ihopsytt så det där ska nog läka fint! Extra bra att det är svalt väder nu med.
Mitt tips skulle vara att fortsätta gå små promenader med honom, gärna 2-3 gånger varje dag för att hålla igång dränaget.
Håller även med Inte_Ung angående förebyggande mot kolik; blött ensilage i små portioner samt försöka få i honom så mycket vatten det går.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Om du är rädd för magsår be om GastroGard redan nu.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Håller med, mycket snyggt sytt!!:up:

Hoppas det läker utan komplikationer.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Kl

Håller med dom andra. Snyggt sytt.

Korta små promenader ofta. Betforvatten med betfor i brukar vara bra för magen också.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Men aj!! :nailbiting:

När en unghäst jag hade (väldigt nervös lagd och med "kolikmage") skadade sig och blev satt i sjukhage under några veckor så fick han enbart skållade linfrön blandat med olja utöver ensilage, men såg att han redan får linfrön så då har jag inget att tillägga.

Riktigt bra jobb av veterinären! Snyggt sytt!

Lycka till, håller tummarna för er!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Svarar alla

Ja hon var riktigt riktigt duktig veterinären som behandlade honom. Distriktare dessutom, har aldrig mött så bra distriktare! Helt fantastisk :love: hon hade även fotat och skrivit en massa till alla kollegor så de skulle vara riktigt uppdaterade i ärendet om det blir komplikationer sopp de kan hjälpa direkt utan att behöva läsa in sig så mycket. Har ringt stationen flera gånger pga diverse strul och jag har bara behövt presentera mig så har de vetat vilken häst det gäller. Snacka om service :love: helt underbart!

Han äter riktigt bra nu (för att stå på box) och är bra i magen så jag håller tummarna. Ska prata med veterinären om gastroguard! Han blir matglad och pigg efter promenaderna så jag försöker gå så mycket jag kan med han. Men det blir ju tyvärr bara två gånger om dagen och med två timmars mellanrum då han annars står med sitt stora omslag och han vill verkligen inte gå med det. Så det blir svårt att försöka gå nå mer med han tyvärr. Men det verkar hjälpa mycket ändå det lilla.

Tog bort dränagen idag. Inatt har det runnit väldigt bra från dem så det var lättande.

Pigg och förhållandevis glad kämpe tycker det är trivsamt att lämna boxen en stund.

20140122_122418_zpssberg2om.jpg
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Många hästar blir ju bättre av lite rörelse även om det kan vara jobbigt för dom.
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

Vad skönt att läsa att han blivit bättre!

och hjälp vad snyggt sytt! När jag såg de första bilderna tänkte jag bara hjälp hjälp hjälp vilket fult ärr men det där läker nog ihop riktigt fint!
Vilken service och en sådan guldveterinär!
 
Sv: Gick omkull och skar sig under knäleden *lite halvstarka bilder*

men lilla hästen då :(

Superfint sytt! Har inte heller så mkt att tillägga än KRAM (vet hur ångest över hästen känns) å lycka till, håller tummarna!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 152
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 668
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp