Beror såklart på katten, men jag känner inte TS katter. För 2 av mina skulle en pedestal funka utan problem :)


Beror såklart på individen, jag har sett katter klättra upp i ampel också.


Och min ena katt skulle utan problem ta sig upp i en ampel, så där skulle inte giftiga växter vara kattsäkra. Allt beror på individen, jag gav bara ett förslag till TS som kanske kan funka beroende på hur hennes katter är :)

Isis tar ett problem i taget. Står det något på landningsytan är det nästa problem :angel:
 
Megara är smidig som en panter och klumpigare än en jord elefanter, ibland på samma gång :meh: Jag håller med @bettysmatte och ser helt enkelt till att inte ha några giftiga växter eller snittblommor eller några jag är osäkra på om de är giftiga eller inte.

Ibland undrar man hur katten överlevt evolutionen mtp vissas förtjusning att äta precis det som inte ska ätas. Rimligtvis borde det finnas något i arvsmassan, eg de katter som åt giftiga växter dog innan de han föröka sig och dagens katter härstammar från katter som inte åt giftiga växter. Men uppenbarligen har evolutionen missat lite där.
 
Megara är smidig som en panter och klumpigare än en jord elefanter, ibland på samma gång :meh: Jag håller med @bettysmatte och ser helt enkelt till att inte ha några giftiga växter eller snittblommor eller några jag är osäkra på om de är giftiga eller inte.

Ibland undrar man hur katten överlevt evolutionen mtp vissas förtjusning att äta precis det som inte ska ätas. Rimligtvis borde det finnas något i arvsmassan, eg de katter som åt giftiga växter dog innan de han föröka sig och dagens katter härstammar från katter som inte åt giftiga växter. Men uppenbarligen har evolutionen missat lite där.
Med hunden är jag också förskräckligt noga med att plocka undan ALLT ätbart som han skulle kunna tänkas komma åt innan han lämnas ensam hemma. Ja, han brukar verkligen inte vara uppe och klättra på köksön, men man vet ju aldrig..... Så, ja, liiiiiite paranoid...... :cautious: :D
 
:laugh: Lägg folie på fönsterbänken, katter gillar _inte_ det....

Det funkar inte på alla katter. Sett flera videos på YOUTUBE där folk testat detta. Vissa katter blir avskräckta medan andra blir nyfikna och bara måste undersöka detta nya märkliga dykt upp. De katterna går runt på folien.

Jag hörde att apelsinskal skulle avskräcka katten. Så vi la apelsinskal på diskbänken för att se om det hjälpte. Katten tyckte mycket riktigt att apelsinskalet luktade illa och var konstigt men han var därför tvungen att undersöka det och satt med en förfärad min och slog på det med en framtassen
 
Jag antar att det finns så mycket annat att sysselsätta sig med utomhus att de låter bli att tugga på växter.
Men sen går de in och begår krukväxtharakiri då eller? Känner inte igen problemet med att utekatter äter giftiga krukväxter. Trots många år med katt och (giftiga) krukväxter.
 
Har haft olika antal innekatter i flera oliks raser, mer än 25 år, aldrig haft någon som tuggat på mina blommor. Men så har jag krukor med kattgräs på golvet lite överallt så behövet att äta krukväxter har inte funnits förmodligen.

Det kan nog vara väldigt olika. Jag har haft en (inne)katt som tuggade på vissa krukväxter (de som var för honom mest lämpligt placerade antar jag). Min nuvarande också innekatt, som i övrigt äter bokstavligt talat det mesta han kan komma åt, petar över huvud taget inte på krukväxter, snittblommor etc. (Men äter gärna gräs när vi är ute.)

Så jag hade varit extra försiktig till en början, minst, för säkerhets skull.
 
Jag har fått en blombukett idag eftersom jag fyller år, men kan inte riktigt glädja mig åt den. Numera tänker jag bara: är det giftigt? Den innehåller eukalyptus, krysantemum, nejlika, hortensia och något slags gräs. Får sätta mig och googla.
 
Jag har fått en blombukett idag eftersom jag fyller år, men kan inte riktigt glädja mig åt den. Numera tänker jag bara: är det giftigt? Den innehåller eukalyptus, krysantemum, nejlika, hortensia och något slags gräs. Får sätta mig och googla.
Allting i den där buketten var giftigt för katter.


Jävla
Trist
 
Jag har fått en blombukett idag eftersom jag fyller år, men kan inte riktigt glädja mig åt den. Numera tänker jag bara: är det giftigt? Den innehåller eukalyptus, krysantemum, nejlika, hortensia och något slags gräs. Får sätta mig och googla.
Har både hortensia, nejlika och krysantemum ute.
 
Har haft olika antal innekatter i flera oliks raser, mer än 25 år, aldrig haft någon som tuggat på mina blommor. Men så har jag krukor med kattgräs på golvet lite överallt så behövet att äta krukväxter har inte funnits förmodligen.
Precis samma här, har inte haft någon katt som gett sig på växter under alla år, fram tills denna katten som är helt besatt av krukväxter/blommor. Kan inte ha någon växt som är det minsta tveksam längre.
 
Det är så otroligt olika. Nikita åt öht aldrig på en blomma, förutom någon gång på dekorationsgräs. Däremot åt hon upp ampelliljor innan jag lyckades ta död på dem. Har alltid några stycken utplacerade strategiskt så Megara kan äta. Hon är däremot lite mer klåfingrig så jag är noggrann med att inte ha några blommor eller växter inne som är farliga. Det är lite som Jackson Galaxy (kattolog) brukar säga, inget nej utan erbjud bättre alternativ.

Skillnaden med utekatter är att de får sitt betande beteende tillfredsställt genom att de kan äta gräs medan innekatter äter på det som finns att äta på (som sagt mycket annorlunda från katt till katt) men jag vill undvika att åka in akut med Megara så då har jag anpassat mitt hem till henne.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
75 923
Senast: Klara
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
70 126
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 771
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp