Gillar inte sitt nya hö

vinkelina

Trådstartare
Flytta och bytt stall. Vilket så klart leder till foderbyte. Hade med ensilage från gamla stallet så att man kunde blanda. Men nu är se slut. Och hon pillar mest i de nya höet.

Alla värden är ok, de dammar inte och luktar bra. Hon har tidigare ätit torrhö men de senaste 10 månaderna stått på silaget (som säkert är godare)

Kan man "lura" i henne det på nått sätt. Hon äter uppskattningsvis 10kg, har en dagsdos på 16 kg. Kanske man inte ännu behöver oroa sig, bara gått två dagar med nytt hö, men i alla fall
 
1, hur mycket var dagsransonen på silaget?

2, hur ser hagarna ut?

3, vad står hon på i boxen?

4 vad får hon för kraftfoder (om något)?
 
Mina brukar inte vara så jätteintresserade när det introduceras nytt hö/silage men bara ett par dagar senare väljer dem hellre det nya och lämnar då det andra. Tror inte du behöver vara orolig när det bara gått 2 dagar. Finns det gräs i hagen? Om hästen inte står på halm så lägg in en tuss halm så den har att tugga på. :)
 
1, hur mycket var dagsransonen på silaget?

2, hur ser hagarna ut?

3, vad står hon på i boxen?

4 vad får hon för kraftfoder (om något)?

1.tanken var 12 kg, men två av måltiderna delade hon med två andra i hagen så svårt att säga hur mycket hon åt. Nu går hon ensam

2. Går själv i en "standard liten ruta a la inackorderingsstall" skulle tippa på en 200m2 kanske (vilket här räknas som stort)

3. Torv

4. Äter endast mineraler till


@Beeboppe då kanske jag kan slappna av lite i alla fall....hon äter ju av de, men inte så mycket
 
Jag tycker att 16 kg låter ganska mycket, min Fröken får aldrig i sig mer än ca 10-11kg hö, så det kan vara så att din häst inte 'orkar/är intresserad av' att äta mer än ca 10kg. Speciellt om hon inte får så mycket stimulans i hagen.

Andra saker som kan påverka äten hömängd är; hur utfodringen ser ut (i nät, i korg, på golvet), storleken på varje måltid (det är känt att vissa stressade hästar väljer bort att äta om det finns för mycket mat), hur ofta de får mat, när de får mat, hur box/haggrannar reagerar på utfodring mm. mm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: mily
·
Foder & Strö Min häst har precis bytt stall och i det nya stallet har han nu de senaste två dagarna knappt ätit något alls. Han äter sitt kraftfoder...
2
Svar
22
· Visningar
2 812
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 123
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 746
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp