Gjutjärnspanna

Det har inte varit någon större fara, den är fortfarande helt användbar. Den har slagit sig för att jag har satt på stekpannan och slagit på tolvan utan att lägga någonting i den.

Så länge man värmer upp den mer försiktigt till högsta värmen och inte kyler av den genom att slänga in den het under kallvattnet så går det nog bra.
Men att slänga på tolvan utan innehåll och diska het är ju bästa sättet att använda gjutjärn på.
 
Men att slänga på tolvan utan innehåll och diska het är ju bästa sättet att använda gjutjärn på.
Jo precis. Det är därför vi uppdaterat till gjutjärn. Men nu handlade det om de Buyer kolstålspanna som diskuterades. De är väldigt tunna, rostar lätt (måste torkas helt torra efter disk) och tål inte snabb uppvärmning eller avkylning.

1630945398627.png
 
Jag har Skeppshult. Två som jag har ärvt och två jag har köpt själv. De ärvda är bäst, men det är för att det tar ett tag att steka in dem 🙂
 
Jo precis. Det är därför vi uppdaterat till gjutjärn. Men nu handlade det om de Buyer kolstålspanna som diskuterades. De är väldigt tunna, rostar lätt (måste torkas helt torra efter disk) och tål inte snabb uppvärmning eller avkylning.

Visa bifogad fil 76571
Jag tolkade ditt inlägg som att den var en vettig ersättning för gjutjärn därav mitt något undrande svar :)
 
Jag tolkade ditt inlägg som att den var en vettig ersättning för gjutjärn därav mitt något undrande svar :)
Jag anser att de är en vettig ersättning för gjutjärn (har båda delarna), med nackdelen då att de måste torkas efter disk. Och jag håller verkligen inte med om att de är "väldigt tunna", iaf inte de vi har! Men @Badger och jag har helt klart olika erfarenheter där.
 
Har både gjutjärn (gammal skeppshult) och kolstålspanna från De buyer. Nackdelen med kolstål är att kolskiktet lossnar av syra, så det går inte att göra en sås på typ krossade tomater eller med vinäger. Annars sköts den precis som gjutjärnspannan. Lite varmt vatten och några drag med diskborsten, torka ur med hushållspapper och sen emellanåt torka med papper indränkt i lite matolja.
 
Jag tolkade ditt inlägg som att den var en vettig ersättning för gjutjärn därav mitt något undrande svar :)
Tja jag vet ju inte, det är ju inte samma sak direkt, men det går ju att ha bara en kolstålspanna, det hade vi i flera år. Dock gick vi ju över till gjutjärn precis eftersom vår då slagit sig (väldigt lite) (vilket också står i någon kommentar ovan.)
 
Jo precis. Det är därför vi uppdaterat till gjutjärn. Men nu handlade det om de Buyer kolstålspanna som diskuterades. De är väldigt tunna, rostar lätt (måste torkas helt torra efter disk) och tål inte snabb uppvärmning eller avkylning.

Visa bifogad fil 76571

Nja, vi misshandlar våra friskt, och det har ännu inte hänt något. Lite rostfärg vid vissa diskningar, men jag låter dem alltid lufttorka.
 
Funderar på det där vissa skriver om at trähandtag är opraktiskt för att det inte går att ställa pannan i ugnen. Vad gör ni i gjutjärnspannor i ugnen?
 
Funderar på det där vissa skriver om at trähandtag är opraktiskt för att det inte går att ställa pannan i ugnen. Vad gör ni i gjutjärnspannor i ugnen?
Uppochnedkaka! :D händer kanske inte så ofta men frustrerande om man inte kan göra det. (sedan gillar jag inte trähandtag oavsett iofs).

o Spansk omelett. levde på som lunch i somras

(Upside down cake Stek valfri frukt tex äpple i stekpannan med smör och socker, häll över lämpligt pajlock från pajdeg till sockerkaksdeg. Ställ in hela rasket i ugnen. Vänta.

Tarte tatin se nästan ovan

Tortilla de patatas, stek potatis (och diverse grejs som kål i mitt fall) häll över lämlig smet ur recept, sätt in i ugnen, vänta.

Jag förväntar mig inte att någon ska agera direkt på dessa icke recept ovan så jag tar inte ansvar för resultatet, utan leta upp ett recept :D.)

1631009227942.png
 
Spännande att läsa om en helt ny användning av pannorna. Får nästan testa något av all tipsen. Tack :heart
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
440
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 820
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 048
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp