Gnälltråden - Dog edition

:arghh: Väglaget är som gjort för att slå ihjäl sig, först tö men bara så lagom mycket att allt blev is, okej dubbar löser det hyfsat, men nej då slänger vi på en femma snö så dubbarna snarast blir till skridskor. Lägg sen till jakthund som inte har fått jagat de senaste 14 dagarna men är i toppkondis och viltrika marker. Jag ser vilt i princip varje promenad. :cautious: Jag åker alltså in till stan för att gå på grusade vägar utan det minsta vilt i sikte mer än änderna som är självmordsbenägna. :meh: Alltså vad är det för fel på stadsänder som knatar fram till hundar som bara väntar på att få smaka lite på dem.
 
Säkert redan gnällts på i denna tråd, men hundägare som prompt ska låta sina hundar hälsa trots att man med hela kroppsspråket befinner sig långt upp i diket, håller in hunden och signalerar att hundarna inte ska hälsa. Så kommer de där med långkoppel och bara "Min är så snäll så!" Jaha, min är en jävla tjurgubbe som vill vara ifred vilket han kommer att visa om 3,2,1..

8B68125F-E530-4658-9755-904C3BAFF97B.jpeg
 
Säkert redan gnällts på i denna tråd, men hundägare som prompt ska låta sina hundar hälsa trots att man med hela kroppsspråket befinner sig långt upp i diket, håller in hunden och signalerar att hundarna inte ska hälsa. Så kommer de där med långkoppel och bara "Min är så snäll så!" Jaha, min är en jävla tjurgubbe som vill vara ifred vilket han kommer att visa om 3,2,1..

Visa bifogad fil 63798
Haha känner igen mig så väl. Minns särskilt när jag var ute med mina tre dåvarande hundar, två dalmatiner och en BC. Vi går på ett elljusspår och längre fram får vi möte av en setter med tillhörande ägare. Jag kliver ett par meter in i skogen för att slippa mötas så rätt. När vi är i jämnhöjd stannar ägaren till settern och utbrister ”vilka fina hundar! Jag har alltid velat ha antingen en dalmatiner eller en BC!” Jaha tänker jag, det är ju väldigt olika raser men okej.. Jag tackar och börjar gå igen, när ägaren till settern utbrister ”Ska de inte få leka?!” Jag svarar lite artigt att min hanhund inte är så förtjust i främmande hanar så det är nog ingen bra idé. ”Ja, det vore kanske inte så bra då. Han vaktar ju sin tennisboll så de kanske blir osams då.” Säger setter-ägaren. ”Okej, ja det skulle inte alls bli bra eftersom min BC är bollmanisk och skulle döda för den där bollen” svarar jag då. Setter-ägaren fortsätter (😂) att förklara att hans hund har dåliga höfter och klarar nog inte av att bråka så mycket. Mmmm och min unga dalmatiner är en ren bulldozer när hon leker, säger jag. Ungefär då går det upp för setterns ägare att de nog inte ska få leka ändå. Tänk vilken tur att jag känner mina hundar och inte sa ”Ja, klart det ska få leka!”:banghead:
 
Gnäll över att skogen är täckt med is. Fy fan vad trötta jag och hunden är på att traska asfalt tre gånger per dag. Vi har magiska skogsvägar runt i trakten men ingen av dem är möjliga att gå på utan fara för eget liv. På asfalten är det inte halt, utan fullt av salt och slask och elände. Plö. :cautious:
 
Haha känner igen mig så väl. Minns särskilt när jag var ute med mina tre dåvarande hundar, två dalmatiner och en BC. Vi går på ett elljusspår och längre fram får vi möte av en setter med tillhörande ägare. Jag kliver ett par meter in i skogen för att slippa mötas så rätt. När vi är i jämnhöjd stannar ägaren till settern och utbrister ”vilka fina hundar! Jag har alltid velat ha antingen en dalmatiner eller en BC!” Jaha tänker jag, det är ju väldigt olika raser men okej.. Jag tackar och börjar gå igen, när ägaren till settern utbrister ”Ska de inte få leka?!” Jag svarar lite artigt att min hanhund inte är så förtjust i främmande hanar så det är nog ingen bra idé. ”Ja, det vore kanske inte så bra då. Han vaktar ju sin tennisboll så de kanske blir osams då.” Säger setter-ägaren. ”Okej, ja det skulle inte alls bli bra eftersom min BC är bollmanisk och skulle döda för den där bollen” svarar jag då. Setter-ägaren fortsätter (😂) att förklara att hans hund har dåliga höfter och klarar nog inte av att bråka så mycket. Mmmm och min unga dalmatiner är en ren bulldozer när hon leker, säger jag. Ungefär då går det upp för setterns ägare att de nog inte ska få leka ändå. Tänk vilken tur att jag känner mina hundar och inte sa ”Ja, klart det ska få leka!”:banghead:

Men herregud! Ungefär som när jag hade Bruce lös i en liten hundrastgård, ensam, och det kommer en som vill släppa in sin hund. Ägaren frågar om de kan få leka och jag svarar att det inte är någon bra idé då han är nyopererad, men vi ska precis gå så de kan få gården. Ägaren frågar då när han opererades och jag svarade för en vecka sen. Då säger hon "Jaha men då är det nog lugnt!" och släpper in sin hund :arghh:

Annars bor jag ju mitt i smeten och det kryllar av hundar i parkerna här, det är knappt man kan gå en promenad utan att någon jäkla tant ska släppa fram sin hund. Igår var det en tant med en visserligen väldigt lugn och snäll hund som hon stod och ropade på i en evighet, då den var lös. "Alice, Aaaaaaaalice, Aaaaaaaaaaaaaaaalice" med värdens tamaste stämma. Varpå hunden ändå smög fram och nosade på Bruce lite försiktigt. Han lackade, då han är en odräglig gubbe, och tanten bah "Det eeeeeeee eeeeeeen pinscher vaaaaaa?" i slow motion. Jag svarade ja och hon sa "Ja, de brukar ju vara lite arga av sig" innan hon svassade vidare :cautious:
 
Igår var det en tant med en visserligen väldigt lugn och snäll hund som hon stod och ropade på i en evighet, då den var lös. "Alice, Aaaaaaaalice, Aaaaaaaaaaaaaaaalice" med värdens tamaste stämma. Varpå hunden ändå smög fram och nosade på Bruce lite försiktigt. Han lackade, då han är en odräglig gubbe, och tanten bah "Det eeeeeeee eeeeeeen pinscher vaaaaaa?" i slow motion. Jag svarade ja och hon sa "Ja, de brukar ju vara lite arga av sig" innan hon svassade vidare :cautious:

Tillägger att detta var alltså igår och i morse kl. 7 kommer sambon infarandes och bara "VAD ÄR DET MED FOLK SOM SKA SLÄPPA FRAM SINA HUNDAR!" :D Då hade det varit en annan tant (alltid just tanter också, i detta fall) som stått med sin hund i parken, och sambon en bit bort med hundbajspåse i handen och väntade på att få komma fram till sopkorgen. Men nej, där stod hon och stod. Han väntade, tydligt att han måste gå förbi där och väntar på att hon ska flytta på sig, och tillslut gick hon några steg med sin hund in på en annan väg och han gick nedåt mot sopkorgen och kastar. Då vänder hon om och kommer tillbaks. "Kan de hälsa?" :D

Nej, ska fasen ta hunden och flytta in i skogen så både han och vi slipper folk (bitter idag).
 
Har du hunden lös för att du inte vill halka, när du har en hund som i princip alltid springer fram till hundar och folk för minsta lilla...?
Du missade den där 99,5% eller?

Ja, jag har henne lös för att inte rycka i henne när jag halkar, inte för att jag inte vill halka, det gör jag trots Icebugs på is.
Även här missade du något i språket när du läste.

Hon vill gärna fram och hälsa på alla som bjuder in till det, vilket hon tolkar det som om de ler mot henne/viftar på svansen.
Tror du missade även detta, eller så ser du leende/vift på svansen som minsta lilla? Det gör varken jag eller min hund, vi ser det som motsatsen till avståndstagande.

Det är alltså 99,5%, 5 gånger av 100 som hon inte stannar när jag ber henne så jag kommer ikapp och kan koppla henne. De 5 gångerna är det alltid någon som bjudit in till att hälsa, genom leende eller svansviftning, eller så är det någon hon hälsat på tidigare.

Så utan att känna mig som en hemsk människa som låter min hund göra som hon vill så har jag henne lös. Även om vi skulle träffa på någon på promenaden. Det händer också att jag har henne kopplad en hel promenad även om vi inte träffar någon.
 
Du missade den där 99,5% eller?

Ja, jag har henne lös för att inte rycka i henne när jag halkar, inte för att jag inte vill halka, det gör jag trots Icebugs på is.
Även här missade du något i språket när du läste.

Hon vill gärna fram och hälsa på alla som bjuder in till det, vilket hon tolkar det som om de ler mot henne/viftar på svansen.
Tror du missade även detta, eller så ser du leende/vift på svansen som minsta lilla? Det gör varken jag eller min hund, vi ser det som motsatsen till avståndstagande.

Det är alltså 99,5%, 5 gånger av 100 som hon inte stannar när jag ber henne så jag kommer ikapp och kan koppla henne. De 5 gångerna är det alltid någon som bjudit in till att hälsa, genom leende eller svansviftning, eller så är det någon hon hälsat på tidigare.

Så utan att känna mig som en hemsk människa som låter min hund göra som hon vill så har jag henne lös. Även om vi skulle träffa på någon på promenaden. Det händer också att jag har henne kopplad en hel promenad även om vi inte träffar någon.

Fast det var inte det du skrev, Du skrev att 99,5% så går hon fram till främlingar.
 
Fast det var inte det du skrev, Du skrev att 99,5% så går hon fram till främlingar.

"Hon är en sån där 99,5% hund som passar på att hälsa om den mötande så mycket som ler/viftar på svansen åt henne."

Ja, man kanske kan tolka det som att hon hon går fram och hälsar i 99,5% av alla möten? Eller inte?

Hon är alltså en sån där 99,5% hund (som lyder i 99,5% av gångerna, med syfte till tidigare inlägg i bl.a. denna tråd). Som passar på att hälsa OM den mötande så mycket som ler/viftar på svansen åt henne.
 
"Hon är en sån där 99,5% hund som passar på att hälsa om den mötande så mycket som ler/viftar på svansen åt henne."

Ja, man kanske kan tolka det som att hon hon går fram och hälsar i 99,5% av alla möten? Eller inte?

Hon är alltså en sån där 99,5% hund (som lyder i 99,5% av gångerna, med syfte till tidigare inlägg i bl.a. denna tråd). Som passar på att hälsa OM den mötande så mycket som ler/viftar på svansen åt henne.

Tolka och tolka... det är vad som står. Du skrev att hon i 99,5% a fallen går fram och hälsar bara den mötande ler/viftar på svansen åt henne. En sån hund ska man ju inte släppa. Men om du menade det motsatta d.v.s. i 99,5% av fallen så går hon INTE fram i de lägena så är det ju en helt annan sak.
 
Tolka och tolka... det är vad som står. Du skrev att hon i 99,5% a fallen går fram och hälsar bara den mötande ler/viftar på svansen åt henne. En sån hund ska man ju inte släppa. Men om du menade det motsatta d.v.s. i 99,5% av fallen så går hon INTE fram i de lägena så är det ju en helt annan sak.
Jag förstår att hänvisningen "sån där 99,5% hund" inte gick fram.
Och gör den inte det så blir ju tolkningen av texten precis tvärtom, det håller jag med om.
 
Får man klaga över sig själv och sin egen hund också i den här tråden?

Så jävla less, både jag och hunden är höggravid. Min kropp gör så satans ont att jag bara vill gråta. Att promenera finns inte på världskartan. En liten liten spark tur per dag är på sin höjd va jag orkar. Sambon har inte tålamod med min hund då hon beter sig extremt illa mot hans hund när man är ute och går med dom tillsammans (man behöver ha en nål I ögat på min tik hela tiden annars tar hon tillfället i akt och nyper till sambons hund i rent överslag för att hon är så jäkla rastlös).
Jag tar mig knappt ner på golvet och än mindre upp från golvet så att klippa klorna är ett jäkla gissel.

Håller på att bli fullständigt tokig. Har så jävulst dåligt samvete över hundstackarn....
För dagen -Världen sämsta hundägare.
Slut på gnäll...
 
Får man klaga över sig själv och sin egen hund också i den här tråden?

Så jävla less, både jag och hunden är höggravid. Min kropp gör så satans ont att jag bara vill gråta. Att promenera finns inte på världskartan. En liten liten spark tur per dag är på sin höjd va jag orkar. Sambon har inte tålamod med min hund då hon beter sig extremt illa mot hans hund när man är ute och går med dom tillsammans (man behöver ha en nål I ögat på min tik hela tiden annars tar hon tillfället i akt och nyper till sambons hund i rent överslag för att hon är så jäkla rastlös).
Jag tar mig knappt ner på golvet och än mindre upp från golvet så att klippa klorna är ett jäkla gissel.

Håller på att bli fullständigt tokig. Har så jävulst dåligt samvete över hundstackarn....
För dagen -Världen sämsta hundägare.
Slut på gnäll...
Klart man får klaga över sig själv med!
Lider med dig och det är som tur övergående. Jag kan väl däremot tycka att sambon får bita ihop och ha tålamod för din hund just nu för att hjälpa till. Jag antar ju att ni är två om att du har blivit gravid liksom.
 
Jag kan väl däremot tycka att sambon får bita ihop och ha tålamod för din hund just nu för att hjälpa till. Jag antar ju att ni är två om att du har blivit gravid liksom.
Ammen på den men jag och sambon är tydligen inte alls överens på den punkten. Grejen är också att skulle min hund få röra sig mer så skulle man ju också åtminstone mildra den där nedåtgående spiralen av onda ting (klart inte en schäfer är nöjd med enbart promenader men det skulle iaf va bättre än inget alls). Som tur är ska uppfödaren hämta henne till helgen så det är inte långt kvar bara jag som just idag är på extremt dåligt humör (läs dåligt samvete för hunden) över hela situationen.

Så i sluänden gnäller jag ju faktiskt över sambon som är lite steltänkt i vårt gemensamma hundägande. Ja vi har en varsin hund men vi är ju en gemensam familj.
 
Ammen på den men jag och sambon är tydligen inte alls överens på den punkten. Grejen är också att skulle min hund få röra sig mer så skulle man ju också åtminstone mildra den där nedåtgående spiralen av onda ting (klart inte en schäfer är nöjd med enbart promenader men det skulle iaf va bättre än inget alls). Som tur är ska uppfödaren hämta henne till helgen så det är inte långt kvar bara jag som just idag är på extremt dåligt humör (läs dåligt samvete för hunden) över hela situationen.

Så i sluänden gnäller jag ju faktiskt över sambon som är lite steltänkt i vårt gemensamma hundägande. Ja vi har en varsin hund men vi är ju en gemensam familj.
Precis, särskilt nu tänker jag.
Alltså jag är helt med på att man har varsin hund och att man kanske inte är superengagerad i den andres hund men man får ju vara lite flexibel med för att livet ska gå ihop. Det är ju inte för att du inte pallar som du inte tar ut hunden själv liksom..

Jag hade nog vänt den där frustrationen mot sambon faktiskt. Rent krasst kan du ju vara ur form ett bra tag till om du har otur.
 
Precis, särskilt nu tänker jag.
Alltså jag är helt med på att man har varsin hund och att man kanske inte är superengagerad i den andres hund men man får ju vara lite flexibel med för att livet ska gå ihop. Det är ju inte för att du inte pallar som du inte tar ut hunden själv liksom..

Jag hade nog vänt den där frustrationen mot sambon faktiskt. Rent krasst kan du ju vara ur form ett bra tag till om du har otur.
Ah du har helt rätt men orkar inte bråka eller ja vet inte jag lyckas inte göra mig förstådd tydligen utan blir bara att gravidhormonerna tar över och jag börjar gråta 🙄
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 125
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 869
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp