Bukefalos 28 år!

Gödselstacks fråga

Jag har en överdimensionerad gödselplatta med kanter/väggar åt tre håll (och en urinbrunn, som förvisso är rätt överflödig för hästgödsel men gårdens förra ägare hade grisar) och jag använder gödselmask, så jag behöver inte tömma plattan särskilt ofta. Just nu är det 5 eller 6 vintrars gödsel som ligger på plattan och jag har mer än halva lagringskapaciteten kvar...
Men när det ska tömmas hyr jag in lämplig bonde med traktor och gödselspridare och sprider det på våra egna åkrar.
 
Håller med ovanstående.
Det beror på strömedel.

Vi har haft torv och spån tidigare som tar nästan ingen plats. Nu har vi halm och det är väldigt mycket mer skrymmande!
Jag är ändå inte den som mockar ut ren halm men det följer med endel ändå liksom.

Gissar att vår är kanske 6x4-5 meter och den blir halvfull på ett år med halm och kanske på två plus till tre år med annat strö.
Gödselstacken är cirka 150 cm hög.
Har två stora hästar och mockar vinterhagen till den gödselstacken.
Mja ögonmåttet då:angel:
8x8 var visst vår..
 
I flera år packade jag i säckar. Torv +gödsel +ett år i säck =väldigt fin jord!
Det var extremt åtråvärt, vissa betalade till och med för det :)
Åh intressant! Jag funderade på detta senast idag när jag mocka de ur boxarna och gjorde odlingslimpor. Använde du vanliga plastsäckar? Hur förvarade du detta sedan? Skulle det gå med halmblandad gödsel tro?
 
Vi hade container när vi hade 2-3 hästar (halm och en på spån). Hämtning mot betalning.

Känner också de som har haft annons på blocket en gång om året, fri gödsel mot hämtning, Men då har det varit torv, inte halm och/eller spån...
 
Vi hade container när vi hade 2-3 hästar (halm och en på spån). Hämtning mot betalning.

Känner också de som har haft annons på blocket en gång om året, fri gödsel mot hämtning, Men då har det varit torv, inte halm och/eller spån...
Här skulle det troligtvis fungera bra, många med trädgårdar i området. Men jag vågar inte tänka på hur det skulle se ut runt gödselplattan efter att en mängd folk varit och lassat själva... Men vi har ju en bonde som blir glad varje år för att han får vår fina gödsel, så vi är lyckligt lottade :-)
 
Åh intressant! Jag funderade på detta senast idag när jag mocka de ur boxarna och gjorde odlingslimpor. Använde du vanliga plastsäckar? Hur förvarade du detta sedan? Skulle det gå med halmblandad gödsel tro?
Jag har gjort lika med halm också, men det är svårare i och med att halmen är så skrymmande, ibland blev det bara blöt halm i en säck.
Vanliga sopsäckar av rejälare typ. De billiga orkar inte hålla ihop tyngden. Granngården har blåa stora som är bra.
Förr hade de även mindre vita som också var rejäla och bra, de rymde inte så mycket men var verkligen bäst när det gällde att lasta upp på släpkärra.
Jag förslöt dem med buntband och lade sedan på hög.
 
Vi har gödselmask, väldigt effektivt. Sen tömmer vi ändå med jämna mellanrum, typ var tredje år, men då är det välbrunnet och fint och sprids direkt på åkrarna runt omkring. Tror bonden tar några hundra i dieselpeng.
 
Vi har gödselmask, väldigt effektivt. Sen tömmer vi ändå med jämna mellanrum, typ var tredje år, men då är det välbrunnet och fint och sprids direkt på åkrarna runt omkring. Tror bonden tar några hundra i dieselpeng.
Vad är gödselmask och var får man tag i det? Hur ska gödselstacken vara isf?
 
Vad är gödselmask och var får man tag i det? Hur ska gödselstacken vara isf?
Det funkar med alla strömedel
Viktigt att det inte blir för torrt, snnars sköter det sig själv

Bor du nära mig går det bra att komma och plocka en laddning mask.
(Jag skickar inte)
 
Tack alla som har försökt att svara på min inte alltför genomtänkta fråga:p Nu är jag tillbaka efter att fått en ny piffig fotledsprotes så att jag förhoppningsvis kan mocka i fortsättningen, något som min dotter skulle uppskatta;)
Jag har en Islandshäst och en C-ponny, dom går ute helt och hållet från April-Oktober (inne någon natt när vädret är för osamarbetsvilligt)
Oktober-April är dom ute mellan 06:00-21:00
Vi använder torv med lite spån i.
Vi mockar noggrant och försöker få med så lite strö i onödan som möjligt.
Jag ställer frågan igen!
Vad tror ni mellan tummen och pekfingret, hur stor gödselplatta behöver man?
Min idé är att jag har 2 "högar" en som är färsk och fjolårets som bränner.
 
Tack alla som har försökt att svara på min inte alltför genomtänkta fråga:p Nu är jag tillbaka efter att fått en ny piffig fotledsprotes så att jag förhoppningsvis kan mocka i fortsättningen, något som min dotter skulle uppskatta;)
Jag har en Islandshäst och en C-ponny, dom går ute helt och hållet från April-Oktober (inne någon natt när vädret är för osamarbetsvilligt)
Oktober-April är dom ute mellan 06:00-21:00
Vi använder torv med lite spån i.
Vi mockar noggrant och försöker få med så lite strö i onödan som möjligt.
Jag ställer frågan igen!
Vad tror ni mellan tummen och pekfingret, hur stor gödselplatta behöver man?
Min idé är att jag har 2 "högar" en som är färsk och fjolårets som bränner.

Min gödselplatta är ca 5x8 meter. Det skulle ta mig flera år att fylla den även om jag bara skulle tömma kärran utan tanke. På en månad blir det ca 2,5-3x0,5 meter om jag bara tömmer kärra på kärra utan att platta till, 50-70 cm högt. Jag använder torv, mockar noga och mina hästar (två d-ponnyer) är ute ca 16 timmar/dygn under installningsperioden (slutet av september- början av oktober tills i början av maj vanligtvis). Vi mockar också vinterhagen. Mitt förslag är att du gör en platta av gödseln på plattan, dvs. att du ser till att det inte blir stora högar utan jämnar till efter varje kärra när grunden är lagd i ett lager. Då är det lättare att få gödseln att bränna, det sjunker ihop och du kan köra på flera lager (bara att lägga en planka att köra upp kärran på) innan tömningen behövs. När plattan behöver tömmas gör det inget att viss gödsel är nyare. Hästgödseln har den fördelen att den går bra att sprida ändå.
 
Skulle vara intressant att höra vad ni som betalar för bortforsling av container betalar?
Vet att vi förut betalade 1500 kr i månaden men sedan dubblade dom priset och då började det kännas lite löjligt. Tycker det är svårt att hitta bra lösningar för gödsel, ändå har jag bara 2 hästar.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 790
Senast: Blyger
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 722
Senast: Shixle
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp