Bukefalos 28 år!

Gödselstacks fråga

Vi fick vår stack tömd idag. Det är en granne som tar den gratis, han tackar flera gånger för den fina jordförbättringen, och vi är glada för hjälpen! Vi har torvbäddar toppade med spånpellets, plattan som är beräknad för att räcka i 6 månader rymmer i praktiken två års gödsel för oss. Det gör att det är riktigt bränt och fint i botten. Självklart ser jag till att det blir kvar ett par kubik så jag har i trädgården och så alla fina maskar inte försvinner.
 
Bonden som arrenderar våra åkrar tar gödseln när den bränt ett tag, tar 2-3 år innan stora plattan är fylld då vänder vi med traktorskopan några gånger. Har 7 boxar i stallet men bara 2 ponnyer.
 
Två hästar, strör med halm. Stor gödselplatta så det kan ligga flera år utan att bli fullt. Det jag inte använder själv i trädgården (vilket har varit ganska mycket de senaste åren) har grannbonde tagit hand om gratis till åkrarna. Nu har ny granne som ska ha större grönsaksodling erbjudit sig att ta hand om gödseln.

Ser många lyckliga odlare i trädgårdsgrupper på Facebook som gläds åt att få ta hand om både gödsel och gammal ensilage. Så till den som har svårt att bli av med gödseln kan det vara ett tips att leta upp odlingsintresserade i närheten och erbjuda mot avhämtning.
 
Ni som har gödselplatta kan ni säga mellan tummen och pekfingret hur många m2/häst det krävs?
Jag har precis blivit med eget stall, eller rättare sagt vi flyttar imorgon:)

Det beror på vilket strö du använder, hur mycket hästarna är inne, hur noga du är vid mockningen (slänger du rent strö så fyller ju det med), hur stora hästarna är och om du kommer mocka hagarna.
 
Ni som har gödselplatta kan ni säga mellan tummen och pekfingret hur många m2/häst det krävs?
Jag har precis blivit med eget stall, eller rättare sagt vi flyttar imorgon:)
Håller med ovanstående.
Det beror på strömedel.

Vi har haft torv och spån tidigare som tar nästan ingen plats. Nu har vi halm och det är väldigt mycket mer skrymmande!
Jag är ändå inte den som mockar ut ren halm men det följer med endel ändå liksom.

Gissar att vår är kanske 6x4-5 meter och den blir halvfull på ett år med halm och kanske på två plus till tre år med annat strö.
Gödselstacken är cirka 150 cm hög.
Har två stora hästar och mockar vinterhagen till den gödselstacken.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 888
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp